FPV en autonoom vliegen eindelijk legaal

zeker het tweede nieuwsbericht bevat te weinig feiten om te kunnen (ver)oordelen........
De kreet "ach, kan gebeuren, foutje" is wel erg kort door de bocht. De journalisten hebben alleen geen tijd om de resultaten van het onderzoek af te wachten want dan is de nieuwswaarde er vanaf. Dus de waarheid hoeft tijdens het publiceren nog niet bekend te zijn.

Wat ik inmiddels heb vernomen van de crash bij Dronten is dat het om een foto vlucht zou gaan waarbij er vanuit het ene toestel fotos gemaakt werden van het andere toestel.

Om het terug te voeren op het FPV-vliegen, als jouw model een 1:1 toestel raakt, dan volgt er nog een onderzoek waar je eigenlijk niet op zit te wachten. "ze" zijn wat minder laks dan de krant doet vermoeden.

Het is wel grappig om te zien hoe jij zelf nieuwsberichten opvat en hoe je reageert op nieuwberichten over "gevaarlijke Drones" ;) ;) ;)

Nu weer aan de knutsel want m'n FPVzender reageert niet zoals het zou moeten :(

[edit] ik zie dat je inmiddels ook weer een bericht hebt gepost. Nee, we hebben elkaar nog nooit tijdens een FPV-meeting ontmoet.
 
Om het terug te voeren op het FPV-vliegen, als jouw model een 1:1 toestel raakt, dan volgt er nog een onderzoek waar je eigenlijk niet op zit te wachten. "ze" zijn wat minder laks dan de krant doet vermoeden.

Weer dat belerende toontje, waarom denk je dat ik niet op de hoogte zou zijn van de manier waarop zo'n onderzoek wordt aangepakt?

Het is wel grappig om te zien hoe jij zelf nieuwsberichten opvat en hoe je reageert op nieuwberichten over "gevaarlijke Drones" ;) ;) ;)

Grappig? Ik vind 't schrijnend dat twee Cessna's kennelijk in een mid-air terecht kunnen komen ondanks dat er tijdens je vlieglessen met klem op wordt gewezen nimmer in de buurt van een andere kist te vliegen. Het feit dat dit wel gebeurt en resulteert in een crash terwijl er in iedere kist normaliter een piloot en copiloot/passagier aanwezig zijn vind ik stuitend.

Je hebt in dat geval vier paar ogen en vier maal een stuk gezond verstand (mag ik hopen) tot je beschikking en dan krijgt men het kennelijk nog steeds voor elkaar om een mid-air te veroorzaken? Onbegrijpelijk.

Ik heb vrienden en familie die vliegen en/of onderhoud doen in de burgerluchtvaart en dit soort crashes zijn altijd een welkom onderwerp van gesprek tijdens etentjes. Eén ding komt dan gelijk naar voren, óf men heeft niet op zitten letten, óf men heeft lopen stunten.

In beide gevallen vraag je je af waar men dan mee bezig is als men de mond vol heeft over veiligheid?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
 
Grappig? Ik vind 't schrijnend dat twee Cessna's kennelijk in een mid-air terecht kunnen komen ondanks dat er tijdens je vlieglessen met klem op wordt gewezen nimmer in de buurt van een andere kist te vliegen.
Dat is inderdaad triest, dat bedoelde ik ook niet.
Ik doelde op het feit dat jij mensen (ver)oordeeld op basis van enkele regels in de krant als zijnde vaststaande feiten. Echter als in het nieuws komt dat er "gevaarlijke Drones" zijn snapt volgens jou de journalist er niks van en klopt er niets van, is niet zo enz, enz. Opeens is de berichtgeving opeens onbetrouwbaar en niet op feiten gebaseerd.

Dus wat ik zo grappig vind is dat jij nieuwsberichten met twee maten meet :grin:
 
Dat is inderdaad triest, dat bedoelde ik ook niet.
Ik doelde op het feit dat jij mensen (ver)oordeeld op basis van enkele regels in de krant als zijnde vaststaande feiten. Echter als in het nieuws komt dat er "gevaarlijke Drones" zijn snapt volgens jou de journalist er niks van en klopt er niets van, is niet zo enz, enz. Opeens is de berichtgeving opeens onbetrouwbaar en niet op feiten gebaseerd.

Dus wat ik zo grappig vind is dat jij nieuwsberichten met twee maten meet :grin:

Nee, het heeft niks met twee maten meten te maken, en al helemaal niet met (ver)oordelen, maar alles met het hebben van een nuchtere kijk op zaken. In beide gevallen is er meer aan de hand dan blijkt uit de reportage c.q. het artikel.

Bij de drones reportage wordt erg overtrokken gereageerd, het is alsof d'r wekelijks drones rondom Schiphol vliegen die daar 't vliegverkeer verstoren. Als dat zo is stel ik voor dat de politie 24/7 gaat posten in de omgeving en gericht op zoek gaat naar de eigenaar/eigenaren van deze drones. Dit lijkt mij meer rendement op te leveren voor de veiligheid dan vanuit de bosjes automobilisten te gaan zitten flitsen voor een paar km/u te hard. Kortom, zo'n vaart loopt 't niet, anders had men allang al maatregelen genomen.

Bij de beide mid-airs moet je je afvragen welke samenloop van omstandigheden leidt tot een mid-air? Dit kan alleen voorkomen als de piloot/passagier(s) van één, of van beide, kisten niet op zit(ten) te letten of bewust risico's neemt/nemen.

Kortom, ik meet NIET met twee maten en ik (ver)oordeel niemand, ik kijk alleen heel sec naar de berichtgeving en baseer me op de onderliggende feitelijkheden, niet op hetgeen wat wordt aangedikt of voor eigen gerief wordt gebruikt door de programmamakers/journalist.

Als je 't niet heel erg vindt wou ik het hier graag bij laten, als je nog meer vragen hebt dan graag via PB.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
 
het is alsof d'r wekelijks drones rondom Schiphol vliegen die daar 't vliegverkeer verstoren.
Voor de gemiddelde bankzittende nederlander is dit een nu feit als ze dit op tv zien. Beeldvorming heet dat ;) net als een ander nieuwsbericht ;)

inderdaad, het is nu zodanig offtopic dat we het er beter bij kunnen laten.
 
zo ik moest eerst 3 pagina's leesvoer inhalen en er vallen me een aantal zaken op in de discussie.

  1. fpv toestellen zijn niet te vergelijken met hun professionele equivalenten, wat weet de gemiddelde modelvlieger van zijn model of door hem ingekochte componenten? Op een gemiddeld modelvliegveld komt er iedere week wel een model naar beneden omdat iets weigert. Drones welke ik bouw hebben over het algemeen drie dubbele alternatieven veiligheden en zijn daarmee nog veiliger dan menig man dragend toestel. Verder zijn er van ieder component alle materialen uit gekeurde en gecheckte batches afkomstig. Met andere woorden stop hier in een modelbouw forum met een vergelijking te trekken met drones als het gaat om veiligheid en airzone waar gevlogen mag worden. Wij hebben alleen de modelvliegregeling waarbinnen we mogen opereren.
  2. modelkeuringen en redundantie is niet of nauwelijks aanwezig bij hobby fpv toestellen. hoeveel componenten mogen er bij ons falen alvorens het fout gaat. Sander geeft via zijn Engelstalige tekst al aan dat als het beeld wegvalt of iets dergelijks dat het fout gaat. Waar haal je dan de wijsheid vandaan dat je veilig bezig bent en waarom vlieg je boven aaneengesloten bebouwing? Wat me ook op valt aan de film is dat je ook af en toe achter LOS of obstakels vliegt, doet me vermoeden dat de frequenties/ vermogens waar je op vliegt ook niet deugen. Met een 10mW 2.4 of een 25mW 5.8 had je nooit deze vluchten kunnen maken. En zoals een ander forum member al terecht vroeg waarom zijn jou modellen wel geschikt om dit te doen. Heb je bv anticollition lights, transponder of nog beter een NOTAM voor het gebied waar je vliegt.
  3. Sander zit niet in het comité waar ik in zit(en ja hij heeft idd een keer met een mede CIV lid gevlogen maar daar hield het dan ook op), hij zit in een werkgroep welke gaat over professioneel materiaal. Is een beetje fietsen en auto's vergelijken. elk hebben hun eigen regels en ja het zijn alle twee voertuigen. In feite lobby jij dus in een heel andere hoek en kunt dus ook niet objectief advies uitbrengen hoe het wel zou moeten. Daarnaast moeten we ons afvragen of iemand die continu de regels aan zijn laars lapt wel de juiste woordvoerder is. Iemand anders haalde hier terecht aan dat je
  4. voorbereidingen slaan nergens op, als de wind draait of er gebeurt wat dan kan er zo een andere baan open gaan en jij waant je dan veilig op die hoogte (uitgezonderd dat je steeds als je daar vliegt een NOTAM hebt)
  5. Impact energie (al dan niet in een straalmotor) van een funjet als in jou film is niet te vergelijken met die van een vogel van het zelfde gewicht. Jou funjet vliegt met een veel hogere snelheid dus de impact energie is ook hoger. Dan je zelf wijsmaken dat een fpv model (gemiddeld 500 a1000 gram volgens jou eigen zeggen) net zo zwaar is al een lichte moker maar een veel hogere snelheid heeft. Met andere woorden genoeg kracht om iemand zijn schedel te kraken. O.A. daarom vliegen we dus niet in steden.
  6. Het afkraken van Team Black sheep vind ik niet zo relevant. Zij vliegen niet in Nederland en hoeven zich dus ook niet aan onze modelvliegregeling te houden. (neemt niet weg dat het onverantwoord blijft wat ze doen) Sander zijn films wijken echter niet zo veel af van die van TBS. Afstand, hoogte, frequenties, vlucht plaats en plaats in de lucht worden met regelmaat overschreden. Om nog maar te zwijgen van het benaderen van ander luchtverkeer. Bewijs jij nu maar eens wat je werkelijk doet om een corridor vrij gesteld te krijgen om daar op die manier te vliegen. Juist ja geen instantie die dat doet omdat het wettelijk niet kan. Daarom ben je dus geen voorbeeld voor de hobby, sterker nog je bent net als TBS een voorbeeld hoe het niet moet. Ongeacht hoe goed jij je zelf vind heb je je gewoon aan de regels te houden niets meer en niets minder.
 
Met een amateur licentie mag je LEGAAL hoger dan 10/25 mw hoor...

buiten dat... Antennes..is the magic word..

Zullen we weer terug gaan op de one liners ?
 
en ik ga het toch nog een keer aanhalen...
waarom deze discussie uitvechten op een openbaar forum. bereiken we hier iets mee?
ja mocht er iets fout gaan en een journalist zoekt een keer een beetje kan hij deze discussie prachtig aanhalen....

en "vario" in je laatste reactie zit weer genoeg voer voor nog 3 pagina's discussie. ik zie daar ook wel een aantal zaken die tegenstrijdig zijn..
maar nogmaals dit lijkt me niet de juiste plaats voor de discussie...
 
Die journalist maak ik me nog het minst zorgen om, eigenlijk...

Ik volg het draadje al een tijdje, maar constructief gebeurt er weinig. Beetje moddergooien, beetje muggenziften, beetje etterbakken naar mekaar....da schie nie op, he?

Mijn stelling:

-FPV doe je lekker op de club en volgens de regels

OF

-FPV doe je lekker in het wild en met aanvaardbaar gedrag

Zelf val ik onder de wildvliegers, maar zal ik nooit:
a- hoger vliegen dan 100 a 150 meter
b- verder vliegen dan 1000 meter (zender bereik)
c- het overig verkeer in gevaar brengen (in de breedste zin)
d- niet over bebouwing, wegen of mensenmassa's vliegen

M.a.w.: zoek een prachtig leeg terrein, ga uit je dak maar voorkom overlast. En mocht je e.e.a. filmen, wees dan voorzichtig met wat je op het internet kwakt....dat doet uiteindelijk meer kwaad dan je denkt.
En zoals gezegd, de instanties kijken mee....al een tijdje....en ze weten dondersgoed op wie en op wat ze moeten letten....( heb ik mogen ondervinden)


gr. Rob (zeer beginnend FPV vlieger ;) )
 
+1


Geen one liner, wel kort en krachtig :-)

Was ook al 2 keer geschreven.
ER IS NIETS VERANDERD anders dan dat KNVdingges
het woord FPV erkent..

De topic titel is gewoon vreselijk misleidend. Het was al legaal en met dezelfde regels als voor dat dit topic gestart werd.

Polulair gezegd.. Niets aan de hand mensen.. gewoon doorlopen...
 
@Wicher,

Ach, ach, jongen toch, je laat je nu toch echt in de kaarten kijken hoor. Jezelf opwerpen als ambassadeur van 't FPV vliegen bij de KNVvL en als ik 't zo lees moet je je eerste FPV vlucht nog maken en ook wat modelbouw betreft ben je nog ietwat nat achter de oren.

fpv toestellen zijn niet te vergelijken met hun professionele equivalenten, wat weet de gemiddelde modelvlieger van zijn model of door hem ingekochte componenten? Op een gemiddeld modelvliegveld komt er iedere week wel een model naar beneden omdat iets weigert. Drones welke ik bouw hebben over het algemeen drie dubbele alternatieven veiligheden en zijn daarmee nog veiliger dan menig man dragend toestel. Verder zijn er van ieder component alle materialen uit gekeurde en gecheckte batches afkomstig. Met andere woorden stop hier in een modelbouw forum met een vergelijking te trekken met drones als het gaat om veiligheid en airzone waar gevlogen mag worden. Wij hebben alleen de modelvliegregeling waarbinnen we mogen opereren.

Dus veiligheid hangt af van of materialen en gebruikte onderdelen uit gekeurde en gecheckte batches afkomstig zijn? Da's een misvatting, ik kan als ingenieur in de microelektronica prima iets ontwerpen wat ook met de meest strigent gekeurde onderdelen uit gecontroleerde batches niet betrouwbaar werkt.

Da's dus een argument wat slaat als een tang op een varken. Daar komt bij dat e.e.a. technisch wellicht goed is doordacht, je zit altijd nog met zaken uit de praktijk als de FSL, Fresnel zone, link budget, LOS, interferentie op dezelfde frequentieband, etc. als je daar geen rekening mee houdt gaan ook die strigent gekeurde onderdelen uit gecontroleerde batches je niet redden hoor.

En dan is d'r altijd nog de man/vrouw achter de knuppels, of degene die voor een UAV/UAS de waypoints inklopt, ik hoef niet te illustreren dat 't daar goed fout kan gaan, toch?

modelkeuringen en redundantie is niet of nauwelijks aanwezig bij hobby fpv toestellen. hoeveel componenten mogen er bij ons falen alvorens het fout gaat. Sander geeft via zijn Engelstalige tekst al aan dat als het beeld wegvalt of iets dergelijks dat het fout gaat. Waar haal je dan de wijsheid vandaan dat je veilig bezig bent en waarom vlieg je boven aaneengesloten bebouwing? Wat me ook op valt aan de film is dat je ook af en toe achter LOS of obstakels vliegt, doet me vermoeden dat de frequenties/ vermogens waar je op vliegt ook niet deugen. Met een 10mW 2.4 of een 25mW 5.8 had je nooit deze vluchten kunnen maken. En zoals een ander forum member al terecht vroeg waarom zijn jou modellen wel geschikt om dit te doen. Heb je bv anticollition lights, transponder of nog beter een NOTAM voor het gebied waar je vliegt.

Jij bent kennelijk overtuigd van de noodzaak om complexe electronica op complexe electronica te stapelen en zo bij uitval te kunnen vertrouwen op een ander stuk complexe electronica. Da's één benadering om de aan complexiteit gerelateerde inherent lagere MTBF tegemoet te komen, echter niet de mijne.

Een andere benadering is KISS, met daarbij het overdimensioneren van alle kritieke onderdelen. Je gebruikt bewezen betrouwbare onderdelen die in hun werking dusdanig elementair zijn dat de MTBF zeer hoog is. Zo zijn b.v. de servos die ik gebruik types die als beste naar voren kwamen in een drie maanden durende 24/7 duurtest. Da's zo'n beetje 't laatste onderdeel dat stuk gaat, idem voor de camera en de zo essentiële video- en RC verbinding.

Sander zit niet in het comité waar ik in zit(en ja hij heeft idd een keer met een mede CIV lid gevlogen maar daar hield het dan ook op), hij zit in een werkgroep welke gaat over professioneel materiaal. Is een beetje fietsen en auto's vergelijken. elk hebben hun eigen regels en ja het zijn alle twee voertuigen. In feite lobby jij dus in een heel andere hoek en kunt dus ook niet objectief advies uitbrengen hoe het wel zou moeten. Daarnaast moeten we ons afvragen of iemand die continu de regels aan zijn laars lapt wel de juiste woordvoerder is. Iemand anders haalde hier terecht aan dat je

Wacht even, ik kan geen objectief advies uitbrengen over FPV vliegen? Omdat ik a) in de verkeerde werkgroep zit en b) niet roomser dan de paus ben? Dus mijn kennis van zaken is gerelateerd aan of ik in de juiste werkgroep zit en of ik me netjes aan de regels hou, anders heb ik geen recht van spreken? Ik hoop dat je zelf inziet dat een dergelijke bewering absoluut belachelijk is?

voorbereidingen slaan nergens op, als de wind draait of er gebeurt wat dan kan er zo een andere baan open gaan en jij waant je dan veilig op die hoogte (uitgezonderd dat je steeds als je daar vliegt een NOTAM hebt)

En jij denkt dat de transponders van de vliegtuigen opeens niet meer werken als de wind draait en dat ik dus niet op de hoogte ben van vliegverkeer dat nu wél over mijn vliegstek heen vliegt? Overigens vlieg ik 999 van de 1000 keer ver beneden de 300m, omdat vliegen op dergelijke hoogtes al gauw saai wordt, dat geldt voor 't overgrote deel van de FPV piloten. Maar goed, dat had je geweten als FPV ervaringsdeskundige, toch?

Impact energie (al dan niet in een straalmotor) van een funjet als in jou film is niet te vergelijken met die van een vogel van het zelfde gewicht. Jou funjet vliegt met een veel hogere snelheid dus de impact energie is ook hoger. Dan je zelf wijsmaken dat een fpv model (gemiddeld 500 a1000 gram volgens jou eigen zeggen) net zo zwaar is al een lichte moker maar een veel hogere snelheid heeft. Met andere woorden genoeg kracht om iemand zijn schedel te kraken. O.A. daarom vliegen we dus niet in steden.

Ik denk dat je heb zitten suffen tijdens de lessen natuurkunde op de middelbare school? Ik heb al eerder aangegeven dat impact energie wordt gedissipeerd over een oppervlakte X*Y en dat de dispersie van deze kinetische energie afhangt van de consistentie van de materialen die met elkaar botsen. Schuim is nu juist een materiaal wat heel veel kinetische energie in zich op kan nemen juist door compressie en vervorming. Het ijzer/staal van de moker doet dat uiteraard niet, dus wordt deze kinetische energie niet opgenomen door compressie/vervorming maar volledig op 't contactvlak met oppervlakte X*Y gedissipeerd. Vandaar dat je met een moker van 500g iemand z'n schedel kan inslaan, maar met een stuk schuim van 500g niet.

Maar even concreet van modelbouwer naar modelbouwer, ik krijg sterk de indruk dat je nog nooit een schuimmodel hebt gebouwd/gevlogen? Was dat wel 't geval geweest dan besef je ook dat een impact van een schuimmodel NIET te vergelijken is met een klap met een moker. Als je je als ambassadeur voor FPV en autonoom vliegen opwerpt mag ik toch hopen dat je materiaalkennis hebt en weet hoe e.e.a. zich in de praktijk gedraagt?

Als zo'n schuimmodel zo gevaarlijk was dan hadden populaire schuimmodellen zoals de FunJet, de EasyStar, de Twinstar, etc. nu al ettelijke slachtoffers gemaakt die met spoed naar de eerste hulp moesten nadat de onfortuinlijke modelvliegpiloot tegen zichzelf was aangevlogen, dat gebeurt namelijk nogal eens, toch?

Het afkraken van Team Black sheep vind ik niet zo relevant. Zij vliegen niet in Nederland en hoeven zich dus ook niet aan onze modelvliegregeling te houden. (neemt niet weg dat het onverantwoord blijft wat ze doen) Sander zijn films wijken echter niet zo veel af van die van TBS. Afstand, hoogte, frequenties, vlucht plaats en plaats in de lucht worden met regelmaat overschreden. Om nog maar te zwijgen van het benaderen van ander luchtverkeer. Bewijs jij nu maar eens wat je werkelijk doet om een corridor vrij gesteld te krijgen om daar op die manier te vliegen. Juist ja geen instantie die dat doet omdat het wettelijk niet kan. Daarom ben je dus geen voorbeeld voor de hobby, sterker nog je bent net als TBS een voorbeeld hoe het niet moet. Ongeacht hoe goed jij je zelf vind heb je je gewoon aan de regels te houden niets meer en niets minder.

Dus omdat TBS niet in Nederland vliegt en dus niet valt onder de regeling modelvliegen valt doen hun videos niet terzake en hoef je ze niet aan te spreken op hun gedrag? Da's een klassiek voorbeeld van tunnelvisie.

Als je bij 't benaderen van ander luchtverkeer doelt op mijn video van het vliegen rondom een hete luchtballon, met toestemming van de piloot en z'n passagiers overigens, dan vraag ik mij af of je je wel verdiept hebt in wat voor schade zo'n EasyStar kan toebrengen aan een hete luchtballon?

De piloot moest breeduit lachen toen ik vroeg of ik met mijn RC model luchtopnames kon maken. Hij zei letterlijk dat je met een kanon gaten kon schieten in de ballon en dat hij dan nog steeds prima vliegt alleen wat sneller hoogte zal verliezen, hij zag dus absoluut geen gevaar in een schuimmodel van krap 1.5kg. Hij gaf aan dat zo'n EasyStar gewoon van de ballon af zou stuiteren als een knikker tegen een skippybal. Ik heb maar niet de proef op de som genomen want ik neem geen risico's met mijn modellen, stel dat deze neerstort in een woonwijk tenslotte.

Maar goed, ik ben weer bezig met hele epistels neer te pennen richting iemand die duidelijk laat zien dat hij wat FPV vliegen, en modelbouw in bredere zin, weinig, tot geen, kennis van zaken heeft. Da's verspilde moeite, inzicht en vaardigheden komen pas na de welbekende hands-on experience, waar het hier duidelijk aan schort.

Het komt mij overigens zeer vreemd voor dat de KNVvL bij zo iemand advies inwint over FPV en/of autonoom vliegen. Da's netzoiets als dat een ziekenhuis informatie van de lokale slager inwint over de procedure voor 't doen van open hart chirurgie.

Daarmee trek ik mij terug uit deze discussie. Het is wederom een herhaling van zetten, en ik had feitelijk 't gros van mijn reacties uit eerdere topics kunnen knippen en plakken en mijzelf veel moeite kunnen besparen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
 
inderdaad een herhaling van zetten.
wie wordt de wijste.
Ik hoop dat dat de KNVvL of welke andere organisatie is die zorgt dat onze belangen gehoord worden bij de overheid.
Ik hoop dan wel dat ze advies inwinnen bij de mensen die er hands-on mee bezig zijn. of dit nu vario, sander of pietje van om de hoek is maakt mij niet uit.
ervaring met de materie en het vermogen dit over te brengen lijkt mij het belangrijkste.
En laten we nog steeds niet vergeten het is hobby, geen professioneel vliegbedrijf.
 
@ Vario, ik zou heel graag van jou wat filmpjes willen zien. Foto's van je uitrusting. Liefst even je KvK nummer om te checken wie je bent want in de UAV?FPV wereld ben je mij onbekend. Ik zou heel graag willen weten waarom jou spullen bijvoorbeeld beter zijn en jij binnen de regels kan opereren. En met name hoe jij dat als proffesional vooral veilig doet. Daar kunnen we dan veel van leren als amateurs. Hoe kunnen we ons verbeteren?
 
Hier heb je alvast een foto :-)

68357_429623347098542_1461902217_n.jpg
 
:D "VERBETER DE WERELD, BEGIN BIJ JEZELF...." :D

Gevleugelde (nou ja) uitspraak van mijn overgrootvader, de uitvinder van gevleugelde (nou, heb je m weer!) uitspraken in de modelbouwwereld, toen FPV nog niet bestond en iedereen zich gewoon aan gedragsnormen hield....

*zucht*

waar is die tijd toch gebleven, van gedragsnormen en respect en one-liners......

*zucht 2 x en verlangt terug naar die goede oude tijd...*

Maar heren...ff on topic....ik begin zowaar op opa te lijken...:D

Nog stellingen v.w.b. FPV in het wild en gedrag daaromtrent? Of vonden jullie mijn stelling wel wat?

Mijn stelling:

-FPV doe je lekker op de club en volgens de regels

OF

-FPV doe je lekker in het wild en met aanvaardbaar gedrag

Zelf val ik onder de wildvliegers, maar zal ik nooit:
a- hoger vliegen dan 100 a 150 meter
b- verder vliegen dan 1000 meter (zender bereik)
c- het overig verkeer in gevaar brengen (in de breedste zin)
d- niet over bebouwing, wegen of mensenmassa's vliegen


Bezwaren? Onoverkomelijke bezwaren? Anti-stelling? Pro-stelling?

...la-ma-horen....
 
Stelling 1:
Ik ken nog geen club die hieraan doet!

Stelling 2:
Helemaal mee eens met een beetje common sense.
 
:D "VERBETER DE WERELD, BEGIN BIJ JEZELF...." :D
Een goed uitgangspunt vind ik.

Nog stellingen v.w.b. FPV in het wild en gedrag daaromtrent? Of vonden jullie mijn stelling wel wat?

Mijn stelling:

-FPV doe je lekker op de club en volgens de regels

OF

-FPV doe je lekker in het wild en met aanvaardbaar gedrag

Zelf val ik onder de wildvliegers, maar zal ik nooit:
a- hoger vliegen dan 100 a 150 meter
b- verder vliegen dan 1000 meter (zender bereik)
c- het overig verkeer in gevaar brengen (in de breedste zin)
d- niet over bebouwing, wegen of mensenmassa's vliegen


Bezwaren? Onoverkomelijke bezwaren? Anti-stelling? Pro-stelling?

...la-ma-horen....

Ja, voor het grootste deel mee eens. Op de club heb je je te houden aan de regels die daar gelden en nu de KNVvL een standpunt heeft hierover voor de clubs denk ik dat er voor een aantal mensen nu wel mogelijkheden op het clubvliegveld komen om ook daar met FPV bezig te gaan.

Het FPV-wildvliegen doe ik nog niet omdat het model waarmee ik vlieg iets te groot is voor een willekeurig weiland. maar wat niet is gaat zeker komen dus mijn visie hierover:
Zelf zou ik wel tot 300 meter gaan, daarboven is een enkele keer wel leuk maar uiteindelijk ook saai.
De maximale afstand laat ik afhangen van de technische mogelijkheden. Veel zenders (video en RC) komen verder dan 1 km.

Waar ik weinig over hoor maar wel belangrijk vind is de route waar je vliegt, is die wel geschikt hiervoor. En dan bedoel ik niet of daar hoogspanningleidingen zijn maar hoe zit het met het overige luchtverkeer. In de Flevopolder is erg veel recreatievliegverkeer en lesvliegverkeer waarbij men regelmatig beneden de 150 meter komt. Waar kan je dan wel lange afstanden vliegen en waar niet. Waar (op internet) kun je informatie hierover vinden. Toch zaken waar je volgens mij rekening mee moet houden.
 
Laatst bewerkt:
Stelling 1:
Ik ken nog geen club die hieraan doet!
Bedoel je dat je geen club kent waar ze aan FPV doen of bedoel je geen club waar ze volgens de regels vliegen (FPV)?

Bij ons op de club vliegen we in ieder geval ook FPV en Almere ook volgens hun site.
Laatst heb ik op de site van de vliegclub Almere gekeken en die hebben in nieuwsbrieven staan waar je op hun veld met FPV-vliegen aan moet houden.
zie deze pagina en even met " ctrl f " zoeken op FPV
 
Een goed uitgangspunt vind ik.

................maar hoe zit het met het overige luchtverkeer. In de Flevopolder is erg veel recreatievliegverkeer en lesvliegverkeer waarbij men regelmatig beneden de 150 meter komt.

Precies. Ook in benschop/montfoort komt er regelmatig vliegverkeer over, vaak rechts van het veld, en ook lager dan 300 meter. Je MAG dan wel FPV tot 300 meter hoogte, maar zelfs met spotter en alle regels in acht genomen kan het maar zo voorkomen dat je in elkaars confort zone zit. Niet dat ik er wakker van lig, maar ik heb al eens (op aanwijzingen van mijn eigen oren/met hulp van m'n spotter) uit voorzorg mn vliegpad moeten aangepast voor een Cessna die overkwam op lager dan 250 meter.

Overigens, ( en dit is dan wel weer een voordeel van fpv lijkt me ...ik hoorde de cessna aankomen, kon zelf redelijk bepalen vanuit welke richting ie kwam (bijna altijd montfoort) , en kon mbv mn camera de kist ook zien aankomen en rechts van mn twinstar voorbij zien vliegen...allemaal op safe distance dus geen gevaar...gaat wel retesnel (ik zat ongeveer op 250 meter volgens GPS) ...Maar hij zat echt behoorlijk lager....mgoed)

Niets engs verder btw.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top