FPV en autonoom vliegen eindelijk legaal

@Sander, ik ben er helemaal niet op uit om iemand een hak te zetten ik geef alleen aan wat ik constateer bij alle bedrijven en instanties waar ik mee samen werk en de producten welke ik voorbij zie komen van jou hand. En laten we zo zeggen jou filmpjes en bv je post van net waarin je aangeeft (citaat: Het is een zorgvuldige afweging van risico's waarbij ik de veiligheid altijd voorop stel. ) geef je al aan dat je je buiten de grenzen van wat juridisch is toegestaan begeeft. Je staat niet buiten de wet en hebt je gewoon aan de regels te houden net als iedereen. En waar ik net op doel is dat als fabrikant en actief persoon binnen de hobby wel degelijk een voorbeeld functie hebt. Je bent denk ik al lang lang actief in deze hobby en daardoor kijken mensen toch naar je. Wees dan een voorbeeld.

@Leo, ik heb jou naam niet genoemd. Don't blame me about posting your name.

Ik ga hier verder geen uitspraken meer doen. On topic ging het mij er om om jullie te vermelden wat er binnenkort in de BVM gaat veranderen om onze hobby aan te vullen. Ik kan alleen maar constateren dat het draadje steeds meer of topic raakt en daar heb ik geen trek meer in.

@Sander, ik ben er helemaal niet op uit om iemand een hak te zetten

Dus je gaat nu je onderstaande reacties waarin je mij van alles in de schoenen schuift aanpassen?

Ik ga hier verder geen uitspraken meer doen. On topic ging het mij er om om jullie te vermelden wat er binnenkort in de BVM gaat veranderen om onze hobby aan te vullen. Ik kan alleen maar constateren dat het draadje steeds meer of topic raakt en daar heb ik geen trek meer in.

Misschien moet je je eens afvragen waarom dit topic off topic gaat? Je kunt wel de vermoorde onschuld spelen maar daar ben je zelf grotendeels debet aan. Ik ook overigens, maar ik laat mij niet publiekelijk voor kak zetten, laat dat duidelijk wezen.

Laat één ding héél duidelijk wezen, wij hebben allemaal belang bij het zo veilig en verantwoord mogelijk beoefenen van de FPV hobby, laten we daar op inzetten in plaats van elkaar tegen de haren in te strijken. Stomweg naar de wet- en regelgeving wijzen en zeggen 'dat mag niet' brengt ons geen stap verder. Alleen door bewustwording en acceptatie kan je begrip kweken, iets waarmee wij via FPVforum.nl al veel langer mee bezig zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Ik heb net een immersion uhf set aangeschaft... Waarom? ... Precies... De kwaliteit, betrouwbaarheid en service... Conclusie van veel leeswerk op t internet!
Denk juist dat we trots moeten zijn op Sander, welk ons land in een goed fpv daglicht zet in het wereld wijde fpv netwerk.
Waarom toch altijd dat negatieve in onze hobby wat alleen maar "leuk" moet zijn....

En dan even praktisch gezien Jou apparatuur is zo geweldig niet. Ik heb nu al diverse mensen gesproken welke in de praktijk bv een EZUHF set van jou gebruiken en niet verder komen dan 200 meter, Ook zie ik met regelmaat video zenders van je voorbij komen welke gewoon niet werken.
Sander die geen costumer support geeft?
EzUHF range problem
Problem whith rssi values and altitude

Daarnaast is het misschien handiger als je met bijvoorbeeld iets quote zodat wij ook weten waar je het over hebt. Naast mijn vliegplek staat een GSM mast dan werkt mijn EZuhf inderdaad ook niet, niet dat een ander systeem daar wel zou werken. Misschien kunnen we als we wat duidelijker zijn problemen/miscommunicatie voorkomen.

hoe dan ook, alweer drone's op tv en weer in een verkeerd daglicht

EenVandaag :: Drones gevaar voor luchtvaart

nog even en het echt verboden worden.

Wat de betreffende journalist kennelijk niet begrijpt is dat je met dergelijke tendentieuze reportages een bepaald, negatief, beeld schept bij de kijkers van een dergelijk programma en dat dit beeld uiteindelijk nadelig werkt voor de hele RC modelvlieghobby, zeker waar het FPV en autonoom vliegen betreft.

Feitelijk zijn dergelijke tendentieuze reportages indoctrinatie via de media waarbij je een bepaald beeld krijgt voorgeschoteld en waardoor de doorsnee Nederlander (die niet twee keer nadenkt maar alles als zoete koek slikt) zijn verwachtingspatroon bijstelt. Als je steeds hel en verdoemenis predikt dan verwacht de kijker dus ook dat e.e.a. in de praktijk daadwerkelijk zo afrolt. Pas op! Zo'n drone kan ieder moment een ramkoers richting een 747 met x honderd passagiers kiezen, ze zijn allemaal, stuk voor stuk, accidents waiting to happen!

Wat is het gevolg? Mensen gaan nu aversie kweken tegen drones, multicopters, of andere RC bestuurde modellen. Wat voor vliegend model het daadwerkelijk betreft doet er dan niet meer toe men scheert namelijk graag alles over één kam. Als dit beeld, hel en verdoemenis, maar steeds in de media terugkomt dan zal de doorsnee Nederlander met angst en argwaan kijken naar een drone/multicopter/RC model, terwijl zo'n reactie natuurlijk erg overtrokken is.

Maar goed, da's typisch Nederland, lekker zaniken en zeuren over allerhande doemscenario's, en vooral het negatieve aspect maar blijven belichten, gatver de gatver, ik heb daar zo'n godsgruwelijke hekel aan. Ik vraag mij iedere keer weer af waar die beroemde Hollandse nuchterheid toch is gebleven?

Wat veel verstandiger was geweest, maar dit vergt enig inzicht en vaardigheid van de journalist om een bepaald, positief, beeld te scheppen, was om niet direct op de gevaren te wijzen, maar op de mogelijkheden en het feit dat je ALLEEN met een gedegen opleiding en een flink budget zo'n drone kan en mag vliegen. Je kan dan best aangeven dat een (KNVvL) vliegbrevet een vereiste is om zonder schade en daardoor hoge kosten te kunnen vliegen. Een positieve insteek dus, met een dikke knipoog naar de vereiste opleiding.

Met een dergelijke insteek bereik je dat de doorsnee Nederlander niet meteen met angst en argwaan en daarmee gelijk al afkeurend (dat kan niet wat je doet, je mag hier niet vliegen, da's gevaarlijk, etc.) tegen 't vliegen met drones/multicopters, en in het verlengde daarvan, RC modellen aankijkt.

Maar goed, als het niet gebracht wordt met een stuk sensatie in het kader van 'pas op ... wat als' kijkt er geen hond naar, dus dan is de reportage meteen niet meer interessant voor 99% van in de bank hangend Nederland.

Het met enige nuance brengen van een dergelijke reportage, waarbij ook de risico's op de juiste wijze in een maatschappelijke context geplaatst worden is bij de meeste journalisten echt niet aan de orde. Gewoon goedkoop scoren door hel en verdoemenis te prediken en in te haken op de inherent aanwezige angst van mensen voor alles wat nieuw en vreemd is is makkelijker en zorgt bovendien voor hogere kijkcijfers.

Win-win dus voor de journalist/omroep. Uiteraard over de rug van honderden, zo niet duizenden, gebruikers van drones die met een flinke dosis verantwoordelijkheidsgevoel en zonder onverantwoorde risico's te nemen met drones bezig zijn. Die worden nu collectief even in 't verdomhoekje gezet.

Jammer, gemiste kans wat mij betreft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Als we straks niet meer mogen FPV'en dan gaat m'n camera op m'n vogel, daar bestaat tenminste geen verbod op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Komt ook nog wel... partij voor den Dieren heeft al kamer vragen gesteld.
Komt een inkomens-afhankelijke vogel richtlijn en gerelateerde belasting.
Dit ter bevordering van de huismusjes...
De vogels hebben sowieso al veel last van modelvliegtuigjes.

Allemaal leuk en aardig. idd bakkie chips erbij en een colatje om alles weer te lezen.

Maar ik zie nog steeds nu niet wat er veranderd is.
De KNVvL keurt FPV goed mits het binnen het kader van de modelvliegregeling valt.
Wettelijk gezien is er momenteel nergens iets gewijzigd dus blijven de huidige regels betreft afstand en zendvermogens ongewijzigd.
De club bepaald wel dan wel niet of er gevlogen mag worden met FPV of ander autonoom spul.

Dus je kunt hoog of laag springen (vliegen) er is niets veranderd behalve dat de KNVvL dit erkent.

Wat Sander en vele anderen doen is idd de grenzen verkennen binnen het mogelijke al valt dit buiten de huidige regelgevingen. Ja dat mag niet, maar het is niet per definitie onverantwoord en gevaarlijker dan de huidige activiteiten binnen het algemene modelvliegen.

Ik heb net een immersion uhf set aangeschaft... Waarom? ... Precies... De kwaliteit, betrouwbaarheid en service... Conclusie van veel leeswerk op t internet!
Denk juist dat we trots moeten zijn op Sander, welk ons land in een goed fpv daglicht zet in het wereld wijde fpv netwerk.
Waarom toch altijd dat negatieve in onze hobby wat alleen maar "leuk" moet zijn....

Nick, helemaal eens!! Wel over het laatste deel, over het eerste kan ik geen oordeel geven ;) Gelukkig ken je mij en weet je hoe ik in de materie sta ;)

Bans are in the air...

Ik haal de chips maar vast uit de kast...

Iemand een Biertje?

:-)

Yep, voor dit soort opmerkingen deel ik ze graag uit, bah!!

In het algemeen, discussies als deze laat ik best toe, soms zijn de opmerkingen op de grens maar zolang ze worden onderbouwd en niet alleen maar op de man worden gespeeld heeft ieder zijn eigen verantwoording in het door hem geschreven stukje.

Ik ben absoluut niet tegen FPV, sterker nog, als ik de tijd had was ik er zelf mee bezig geweest.

Wat ik echter heel jammer vind is dat er op het FPVforum heel geheimzinnig wordt gedaan over het vliegen op hoogte en afstand. Als je dan bezig bent om FPV vliegen in een positief daglicht te zetten en om het legaal te krijgen met de huidige stand van de techniek moet je daar ook wat voor doen. Dat lukt niet door een mailtje of door iemand te laten zien hoe het werkt maar is een weg van lange adem. Tot die tijd doe je de gehele community een plezier door je aan de huidige wetgeving te houden mbt hoogte, afstand en alles wat daarbij hoort. Maakt het dat minder leuk, ZEKER WETEN! Maar laten we eerlijk zijn, de wetgeving voor auto's op de weg dateert ook van vele jaren geleden toen er nog geen abs/airbags/gordels/schijfremmen etc, etc was en we mogen nog steeds niet harde dan 120 en soms niet harder dan 100 terwijl de meeste auto's op dit moment zonder problemen veel harder zouden kunnen.

Dat we nu 130 mogen op sommige plaatsen heeft ook vele jaren gekost ondanks dat we dat technisch al veel langer konden doen zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Maar als je twee jaar geleden een boete kreeg omdat je 130 reed op een plek waar dat toen niet mocht moest je ook niet zeuren.

Kortom, in alle stellingen zit wel iets van waarheid, laten we het vooral niet op de man spelen en het bij de discussie houden want we dwalen weer vreselijk af. Zou jammer zijn als de discussie afgekapt moet worden omdat we het met zijn allen niet netjes houden.

Wat ik echter heel jammer vind is dat er op het FPVforum heel geheimzinnig wordt gedaan over het vliegen op hoogte en afstand.

Hoe kom je daarbij? Er wordt op FPVforum.nl helemaal nergens geheimzinnig over gedaan, sterker nog, er wordt juist actief gediscussieerd over dat soort zaken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Hoe kom je daarbij? Er wordt op FPVforum.nl helemaal nergens geheimzinnig over gedaan, sterker nog, er wordt juist actief gediscussieerd over dat soort zaken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Er word idd veel gediscussieerd hier. Maar ik zie het een beetje als een discussie bij een autoclub die vind dat ze ook 180 mogen rijden waar de rest 100 mag. Denk toch echt dat we vergeten dat we met luchtsport bezig zijn en ook ander luchtverkeer tegen kunnen komen. Als je binnen LOS vliegt is de kans dat je ander luchtverkeer hoort/ziet dan ook veel groter dan dat je 3 km verder op hangt.
Om botsingen te voorkomen met ander luchtverkeer moeten professionele drones in de x2 klasse dan ook maatregelen hebben genomen om deze botsingen te voorkomen. Als er in deze klasse hoger of verder gevlogen moet worden dan moet je dus denk aan maatregelen als een transponder en anti collision lights. Zitten deze producten er niet op dan mag je niet eens hoger dan 125 meter en nog minder ver weg dan onze modellen.
Wees dus blij dat lobbyen bij de IL&T heeft opgeleverd dat de KNVvL dit stuk nog mocht invullen voor de hobby branche. Er is namelijk ook een tijd gedacht om alles gelijk te stellen aan de pro's en daar word je echt niet vrolijk van. Een vlucht dient dan van te voren aangevraagd te worden. Wees dus blij dat de knvvl nu dit zo naar buiten brengt en dat de IL&T deze adviezen over wil nemen omdat ze niet in strijd zijn met de regeling modelvliegen.

Bij de meeste instanties staat fpv dan ook nog steeds bekend als cowboys die maar doen waar ze zin in hebben. Ik heb echt niet de illusie dat iedereen nu heel braaf gaat vliegen nu deze regeling verder vorm heeft gekregen maar ik ben wel van mening dat het gros van de vliegers zich toch echt aan de regels zal moeten houden om het mogelijk te blijven maken.

Iemand zoals Sander moet je koesteren. Hij is een Genie. Zijn jullie blind? Zo iemand moet je de tijd, rust en financiën geven voor z'n ideeën. Hij verdiend zoveel meer. In een tijd van recessie zoals nu hebben we zulke mensen juist nodig. Met z'n kunnen wordt geld en banen gecreëerd. Met al dat gedoe wat hier plaats vind mag je oppassen dat we hem niet kwijtraken aan een ander land die hem betere mogelijkheden bieden. Je kan als zogenaamd “kenniscentrumland” beter voortrekker zijn in de technologie in plaats van deze af te wijzen.

Er word idd veel gediscussieerd hier.

Even goed lezen, ik heb 't niet over MBF, ik post hier in de regel niet, idem voor andere FPV vliegers.

Maar ik zie het een beetje als een discussie bij een autoclub die vind dat ze ook 180 mogen rijden waar de rest 100 mag. Denk toch echt dat we vergeten dat we met luchtsport bezig zijn en ook ander luchtverkeer tegen kunnen komen. Als je binnen LOS vliegt is de kans dat je ander luchtverkeer hoort/ziet dan ook veel groter dan dat je 3 km verder op hangt.

De kans dat ... blablabla. Da's aannames op aannames stapelen en dan een flinke dosis sturen met statisitieken naar een conclusie toe. Deze discussie hebben we nu al ieder jaar een keer of drie gehad. Ik ben niet van plan deze nog eens te herhalen.

Om botsingen te voorkomen met ander luchtverkeer moeten professionele drones in de x2 klasse dan ook maatregelen hebben genomen om deze botsingen te voorkomen. Als er in deze klasse hoger of verder gevlogen moet worden dan moet je dus denk aan maatregelen als een transponder en anti collision lights. Zitten deze producten er niet op dan mag je niet eens hoger dan 125 meter en nog minder ver weg dan onze modellen.

Jij hebt 't over drones, dat zijn volautomatisch vliegende apparaten die in de lucht blijven bij de gratie van het correct werken van een heleboel complexe electronica. Wij hebben 't hier over een RC model voorzien van een camera en draadloze verbinding voor audio/video overdracht en een menselijke piloot achter de knuppels, da's iets héél anders. Als je drones en FPV/RC modellen over één kam gaat scheren dan stel ik voor dat je je eerst eens inleest in de mogelijkheden en beperkingen van beiden voordat je hier een discussie begint.

Wees dus blij dat lobbyen bij de IL&T heeft opgeleverd dat de KNVvL dit stuk nog mocht invullen voor de hobby branche. Er is namelijk ook een tijd gedacht om alles gelijk te stellen aan de pro's en daar word je echt niet vrolijk van. Een vlucht dient dan van te voren aangevraagd te worden. Wees dus blij dat de knvvl nu dit zo naar buiten brengt en dat de IL&T deze adviezen over wil nemen omdat ze niet in strijd zijn met de regeling modelvliegen.

Nogmaals, we hebben 't hier niet over drones, maar over een RC model voorzien van een camera en draadloze verbinding voor audio/video overdracht en een menselijke piloot achter de knuppels.

Bij de meeste instanties staat fpv dan ook nog steeds bekend als cowboys die maar doen waar ze zin in hebben. Ik heb echt niet de illusie dat iedereen nu heel braaf gaat vliegen nu deze regeling verder vorm heeft gekregen maar ik ben wel van mening dat het gros van de vliegers zich toch echt aan de regels zal moeten houden om het mogelijk te blijven maken.

Ik denk dat je je moet realiseren dat een aantal zaken absoluut niet aan elkaar gerelateerd zijn. D'r was gisteren een item op EenVandaag over drones die rondom Schiphol vliegen. In eerste instantie moet je dan zo stom zijn om dat te gaan doen. In de tweede instantie moet je dan zo hoog gaan vliegen dat je inderdaad op dezelfde hoogte zit als full scale vliegverkeer en in de derde instantie zijn er op Schiphol elk jaar meerdere aanvaringen met vogels en daar hoor je niemand over?

Die vogels vertegenwoordigen een hogere gevaarzetting dan een RC model, omdat er daar miljoenen van zijn die zich absoluut niks aantrekken van wat jij of ik veilig vinden, of hoe en waar/wanneer er full scale vliegverkeer aanwezig is.

Als je dit statistisch gaat onderbouwen dan blijft er geen spaander heel van het risico van FPV vliegen voor de burgerluchtvaart, zelfs al zou je pal naast Schiphol gaan staan vliegen.

Kortom, is het nodig dat men verantwoord en met gezond verstand omgaat met FPV vliegen? Jazeker! Zijn alle FPV vliegers die buiten LOS vliegen cowboys? Zeker niet! Zo zwart-wit is het niet, en als je dat wel zo stelt dan zijn we uitgepraat, met vooringenomen conclusies waaruit een gebrek aan inzicht en ervaring met FPV vliegen duidelijk naar voren komt komen we geen stap verder. Sim-pel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Iemand zoals Sander moet je koesteren. Hij is een Genie. Zijn jullie blind? Zo iemand moet je de tijd, rust en financiën geven voor z'n ideeën. Hij verdiend zoveel meer. In een tijd van recessie zoals nu hebben we zulke mensen juist nodig. Met z'n kunnen wordt geld en banen gecreëerd. Met al dat gedoe wat hier plaats vind mag je oppassen dat we hem niet kwijtraken aan een ander land die hem betere mogelijkheden bieden. Je kan als zogenaamd “kenniscentrumland” beter voortrekker zijn in de technologie in plaats van deze af te wijzen.

Deels mee eens maar die credits zouden meer op zijn plaats zijn als iemand laat zien dat hij/zij ook rekening houd met wetgeving etc. Gisteren werd hier al terecht het vergelijk gemaakt met auto's welke nu pas op sommige stukken 130 mogen. Laten we eerst maar met zijn allen zien dat dit veilig gaat en dan kunnen we in de toekomst gaan lobbyen of er meer mogelijk is. Belangrijk daarbij is dat je dat ook publiceert als dusdanig. Op dit moment lees je bergen meningen en wil niemand zich conformeren naar de mogelijkheden/beperkingen welke ons door overheid op dit vlak zijn opgelegd. Pas als wij met zijn allen kunnen laten zien dat we op een lijn zitten en dan ook nog kunnen laten zien dat het allemaal veilig gaat dan word er wellicht meer mogelijk in de toekomst.
We hebben onlangs nog kunnen zien dat iemand van pownews de Arena binnenvloog en crashte tussen de spelers. Pownews heeft mij direct na dit incident gebeld hoe ze nog aan een luchtopname vergunning konden komen en of ik in de bres wilde springen zodat alles toch legaal was. Ik ben hier niet op in gegaan maar volgens hun eigen zeggen is het materiaal in beslag genomen en de crew gearresteerd.
Wat veel van jullie wellicht nog niet weten is dat er sinds 10-2012 niet meer professioneel onder de modelvliegregeling gevlogen mag worden. Professionals zullen dus nu hun apparatuur moeten laten keuren (in meeste gevallen in de x1 klasse) Zij zullen dus nu hun vluchten moeten plannen en aan moeten vragen. Dat is een traject waar je je als modelvlieger echt buiten wild houden.

Als iemand als Sander welke hier dus professioneel mee bezig is zijn materiaal wil testen en de mogelijkheden wil uitzoeken hoe hij verder/ hoger of weet ik veel wat kan dan kan hij dit alleen doen door zijn toestel te laten keuren in de x2 klasse zodat hij de mogelijkheden heeft om legaal verder te komen. Mochten we dan met zijn allen een keer willen lobbyen bij de overheid omdat we bewijs hebben dat het ook veilig anders kan dan kun je ook aantonen dat je legaal aan bewijs materiaal bent gekomen en de huidige regels hebt gerespecteerd.

Back