FPV en zendamateurs

Overigens zal het dan niet alleen gaan over Zendamateurs, maar ook andere frequentiegebruikers. Ook zal het geen gezwam worden over wat illegaal is e.d. Het boeit me niet zo heel erg als er intruders in mijn 'beschermde' banden zitten, als ze maar begrijpen wat ze doen, en eventueel aanspreekbaar zijn in geval dat.....

Slecht geinformeerd vind ik erger dan ... Vul zelf in, en kleur de plaatjes.

Kijk, zo'n instelling kan ik waarderen! :thumbsup:

Ash, zucht... :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Doel: allemaal fijn FPV kunnen vliegen door goede richtlijnen en liefst via KNVvL zoals Sander ook al zei in het Gaycopter draadje.

Methode: Open discussie en overleg onderling gecombineerd met Sander's gesprekken met de KNVvL

Dus: geen kinderachtigheid meer, maar structureel en verantwoord opereren om FPV mogelijk te maken voor iedereen met frequenties die daarvoor geschikt zijn binnen het kader van de wet.

Nevendoel: Importverbod op Aziatische/internationaal te verkrijgen illegale sets op verkeerde frequenties met alle mogelijke negatieve gevolgen bij gebruik. Heeft dus geen bal te maken met een eventueel monopolie van welke Nederlandse dealer dan ook.

Ash.

Leuk bedacht allemaal maar in mijn ogen een utopie. Hoeveel FPV vliegers zullen er zijn? Laten we het op veel stellen en uitgaan van 100 man. Zelfs voor dat aantal is het teveel werk mbt het stellen van regels, handhaving etc. Kortom, ik verwacht een algeheel verbod met zeer zware eisen tot het verkrijgen van een vergunning.
Ik verwacht dat deze hobby gewoon dood wordt gemaakt en dat je in het gunstigste geval weer een melkkoe van de overheid mag zijn met het betalen van licenties.

Ik denk nog steeds dat het beter is om het geheel gewoon kleinschalig met elkaar te bespreken en richtlijnen op te stellen. Een verbod op import kan je wel vergeten. Is net zoiets als het niet mogen opvoeren van een brommer, maar de spullen zijn wel vrij verkrijgbaar.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waar de commotie en het uihangen van de moraalridder nu zo vandaan komt. Er zijn een paar stunts geweest en deze heren zijn er ook op aangesproken (dmv dit forum) cq van bewust dat dit niet gewenst is in de hoop dat ze dit zelf ook inzien.

Maar goed, dit is mijn standpunt als aanstaande FPV vlieger (ja, ik weet het jongens maar het is er nog steeds niet van gekomen).

Marco,

Ik zie nog steeds mensen die door de bomen het bos niet zien. Dus voor hen kan het zeker geen kwaad. Tevens zie ik dat die 100 FPV'ers niet allemaal volgens de regels werken, en daarmee de hobby (FPV) in gevaar kunnen brengen.

Een import verbod zal niet werken. Daar is de regelgeving ook niet op ingesteld. Mijn eigen insteek is, doe het goed en veilig.

- oeps Verkeerd topic. Raar, ik werdt opeens hierheen gestuurd toen ik in mijn eigen filter topic postte.

@Ash

Structureel en verantwoord opereren.
Volgens mij zijn we daar best wel mee bezig en tuurlijk kan het altijd beter maar daar heb ik de KNVVL echt niet voor nodig.

Kinderachtig ? De discussie op het film draadje was inderdaad kinderachtig zowel door jouw als Henri.

Jij houd zo graag van regeltjes en reguleren.
Stop dan eens met het posten van steeds dezelfde commentaren in verschillende draadjes !
Houd je zelf een aan de (ongeschreven) regels en blijf eens on topic.
Geef dan ZELF eens een goed voorbeeld.

Ik vind het vervelend worden deze discussies elke keer door jou en dat andere figuur.

Doe je (kortge)ding als je denkt dat dat helpt maar laat ons hier gewoon discussieren over de hobby zelf, ipv over dat er regels moeten komen.
Open je eigen draadje en vertel je vorderingen over je kort geding.

Lees het grote regelgevings draadje nog eens lekker door. Waarom denk je dat dat gesloten is ?

Of begin dan zelf ook eens met bouwen en ga vliegen.
Dat is wat we hier willen en ook doen.

Door een snelheids limiet op de rijkswegen in te stellen rijden nog steeds niet alle automobilisten de maximaal toegestane snelheid ! Zo goed helpen jou regels echt niet hoor.

Misschien als je het commentaar in je profiel eens zou veranderen.. Dan kom je ook wat geloofwaardiger over namelijk. Nu zie ik je goede bedoelingen echt niet. (draadjes killer )

Laatst bewerkt:
@Freijn:

Als je goed had gekeken in mijn profiel zie je dat die opmerking er niet meer staat sinds een tijdje. Buiten dat begrijp ik je frustratie niet aangezien ik net in een eerdere posting aangeef dat serieuze discussie zonder kinderachtigheid ons verder brengt.

Dikgedrukt typen is nergens voor nodig, dat is hetzelfde als schreeuwen in hoofdletters. Het commentaar posten in verschillende draadjes is logisch te verklaren doordat er geen enkel draadje helemaal over dit onderwerp gaat en doordat het oude draadje gesloten werd na wederom kinderachtig gedrag, ook van mijzelf.

Je denigrerende toon naar Henri komt waarschijnlijk door de aanvaringen die je wellicht hebt gehad met hem in het verleden, maar ik moet je eerlijk zeggen dat dat jouw frustratie is die deze woordkeus teweegbrengt, niet de mijne. Ik heb geen enkel probleem met FPV vliegers, en het aan gaan halen van quotes van eerdere gesloten draadjes heeft dan ook geen enkele zin, die periode is reeds afgesloten, althans in mijn leven.

Om op het topic terug te komen, welke frequenties op welke band/golflengtes zijn bezet, welke liggen te dicht bij die van radio amateurs en professionele radio operators zoals defensie, luchtverkeer, brandweer, ambulance en politie of zitten die nu echt op een totaal ander systeem (C2000). Als er een lijst beschikbaar is met de frequenties waarop FPV kan en welke frequenties het niet op kan zie ik die graag in dit topic. Voorts lijkt het me van belang dat niet alleen bij FPV meets zenderkanalen gechecked worden. Natuurlijk is het aantal FPV vliegers in Nederland (nog) niet groot, maar het zal je maar gebeuren dat je lekker aan het vliegen bent en een ander in de buurt die je niet kent zit op jouw FM kanaal.

Het lijkt me inderdaad zeer zinvol om goede contacten te onderhouden met zowel de KNVvL als radio amateurs.

Ash.

Heren .
Laten we het hier wel rustig houden ben redelijk moe van alle rommel de laatste tijd en wil graag wat rust .
En dat betekent ook een kort lontje .

Ed
Welkom op het fpv deel en dat je wilt uitzoeken waar een simpel te vinden bandplan is.
Zodat je een beetje kan zien wat waar zit .
Hier in het noorden vinden de zendamateurs die ik ken en dat zijn er nog al wat het merendeel super .
Heren laten we niet vergeten dat de zendamateurs blij zijn dat mensen met techniek bezig zijn .
Zeker als hobby .
Ik ben zelf vaker gevraagd om op een beurs te staan met modelbouw spullen .
Maar heb het altijd afgehouden ik loop er liever rond en koop her en der wat .
hier nog een leuke film van Richard PE1RIG.ook een echte knutselaar.

Ook zijn andere films zijn leuk te bekijken .

Groeten Wiebe pd0jp.

Laatst bewerkt door een moderator:
(Ooh Wiebe je was me net voor! chill dat je er wat van zecht!)

Heren!

Ik vind het ontzettend jammer dat iedereen weer eens behoorlijk off topic aan het gaan is!!!!

In mijn opinie Heeft Sander een ontzettend goed en mogelijk zeer informatief topic gestart waar veel beginnende (waaronder ik zelf) , geavanceerde en sommige pro fpver's veel aan zullen hebben!!!!

PE5ED is zo vriendelijk dat hij zijn kostbare vakantie tijd wil opgeven om voor ons allen een duidelijk informatief lijst, over het hoe en wat van alle Frequenties op te stellen!

Als enkelen onder ons graag willen bek vechten (excuseer mijn taal) ga a.u.b een ander topic (bekvechten) opstellen en niet voor de zoveelste keer zorgen dat er een slotje op een topic geplaatst wordt!!!!!

M.v.g

Ferdinand

Laatst bewerkt:
PE5ED: we zien de uitgebreide info hier graag verschijnen, hoe meer informatie we hebben, hoe beter! Er is nog steeds verschrikkelijk veel onduidelijk, wat ook deels komt door het gemak waarmee je aan die spullen kan komen.

ook je insteek over: doe het goed, doe het veilig... :thumbsup:

Kun je ook even een stukje erin verwerken over de 2.4ghz rc BESTURING?
die volgens posters op het zendamateur forum illegaal zou zijn?

Want ik denk dat als dat waar is, DAT bij zeeeeer weinig modelvliegers (ook niet fpv, want het is zo'n beetje het meest gebruikte systeem nu) bekend is.
IK was er van overtuigd dat deze besturing helemaal legaal is, en gebruik hem zelf jaren (ook in fpv), omdat op 40 en 35 mhz steeds meer storing was. ZELFS bij ons op de vliegclub zijn "hotspots" met storing :(

De meeste fpv-ers vliegen trouwens met een systeem wat een x bereik heeft, in een omgeving waar in die x omtrek niets te vinden is (iig, zo doe IK het wel, om niemand lastig te vallen).
is dat dan al een stuk verstandiger? Ookal zouden een aantal van die fpv-ers systemen gebruiken die niet toegestaan zijn.

Laatst bewerkt:
Kun je ook even een stukje erin verwerken over de 2.4ghz rc BESTURING?
die volgens posters op het zendamateur forum illegaal zou zijn?

Want ik denk dat DAT bij zeeeeer weinig modelvliegers (ook niet fpv, want het is zo'n beetje het meest gebruikte systeem nu) bekend is.
IK was er van overtuigd dat deze besturing helemaal legaal is, en gebruik hem zelf jaren (ook in fpv), omdat op 40 en 35 mhz steeds meer storing was. ZELFS bij ons op de vliegclub zijn "hotspots" met storing :(

Begrijp ik je nu goed dat je zegt dat 2.4GHz illegaal zou zijn voor RC besturing?
Of deze informatie is achterhaald maar het lijkt me sterk.
http://www.modelvliegsport.nl/index...download/152-aanvullende-brief-telecom-24-ghz
Bron: KNVVL
Downloads | Overige documenten

Danny, nee, dat zeg IK niet. Andere mensen op het zendamateur forum zeggen dat!!!
De persoon die hier post zegt overigens dat de besturing op 2.4ghz wel mag, maar anderen daar niet.
En die vertelden dat daar tegen mij, vandaar dat ik vraag of hij dit in zijn uitleg wil mee nemen, maar het kan dus zijn dat er in de uitleg staat dat het prima mag (tot xxxmw)

Ik was er ook van overtuigd dat het 100% legaal was namelijk ;) toen ik dat daar vermeldde, kreeg ik ook maar te horen dat het knap was dat ik daarvan overtuigd was, omdat het gewoon NIET MAG (volgens de desbetreffende posters op het zendamateur forum).

EDIT: even iets wat niet klopt aangepast

Laatst bewerkt:
FPVérs en Zendamateurs

Mijne heren of moet ik zeggen kinderen,

Onderwerp was FPV'ers EN Zendamateurs.
Simpel : Houd rekening met elkaar !!! :eek:

Wij willen ook geen last van zendamateurs, zij dus ook niet van ons.

Veel plezier allemaal,

jaco :bye:

ik vraag alleen maar info toe te voegen aan zijn verhaal over frequenties en banden om het compleet te maken naar aanleiding van opmerkingen die ik kreeg op een ander forum (wat de aanleiding is van DIT topic).
niets mis mee lijkt me

maar met je uitspraak over "last hebben" heb je wel gelijk ;)

Bert,

Het is voor 2.4 Ghz doodsimpel.
Wat daar word gebruikt is legaal.

( zolang je geen boosters gebruikt overigens >100 mW )

Bert,

Het is voor 2.4 Ghz doodsimpel.
Wat daar word gebruikt is legaal.

( zolang je geen boosters gebruikt overigens >100 mW )

dat dacht ik ook, maar omdat er zo fel op gereageerd werd op het andere forum dat het NIET zo was, ging ik een beetje twijfelen.
Bedankt voor de reactie, en ben benieuwd naar de rest van de uitleg.

Fijn dat je de moeite wil nemen een compleet verhaal hiervoor te maken!

@PE5ED: puur uit interesse, want ik vind het ook wel typisch: in de brief van het agentschap telecom (gedateerd 14-10-2008 ) staat inderdaad vrij duidelijk dat de 2,4GHz per maart van dat jaar is vrijgegeven voor modelbesturing.
Echter, in de brochure uit 2010 wordt deze (nog steeds) niet genoemd in de lijst met toegestane frequenties voor modelbesturing. Is dat gewoon een foutje, of hebben we hier te maken met een soort gedoogbeleid?

Uit onderstaande opmerking op het zendamateurforum blijkt wel dat er hierdoor onduidelijkheid ontstaat:
Er is geen andere tabel van toepassing. FHSS GFSK valt onder tabel 2.
Daar is geen discussie over mogelijk. Het tabel bij radiografische besturing heeft namelijk geen 2,4ghz.

Laatst bewerkt:
Back