FPV en zendamateurs

Collega FPV piloten,

Ik moet toch even het volgende kwijt.

Er zijn een aantal vragen geplaatst over filtering op een Nederlands zendamateur forum, met tekst en uitleg over de toepassing. Nu zijn zendamateurs over het algemeen nuchtere mensen die zelf ook wel de lol inzien van zo'n FPV model, maar op het moment dat er gepraat gaat worden over frequenties die ook gebruikt wordt voor ATV repeaters en dergelijke die door jullie aangestraald worden met in Azië gekocht volstrekt illegale videozenders dan begrijpen jullie hopelijk ook dat dat consequenties kan hebben.

Kortom, ga alsjeblieft niet op andere fora, en ZEER ZEKER NIET op een zendamateur forum, rondbazuinen wat voor illegale zendapparatuur je allemaal in zo'n FPV model propt, apparatuur waar je normaliter een zendamateur licentie voor nodig hebt, of in die in sommige gevallen helemaal niet gebruikt mag worden.

Wees verstandig en hou aub. dergelijke zaken voor je, zendamateurs zijn over het algemeen hele schappelijke mensen die de uitdaging van zo'n FPV model vanuit zendamateur perspectief ook best wel inzien, maar op het moment dat ze storing hebben op hun repeaters, of iemand zendt uit op een populaire ATV frequentie dan kan je problemen verwachten. Je hindert hun dan immers bij de beoefening van hun hobby, dat moeten we proberen te voorkomen.

Wees dus alsjeblieft verstandig en beperk je tot de beschikbare frequentiebanden, 2.4 en 5.8GHz, en als je dan wél op een andere frequentie gaat zitten, neem dan de moeite om even te kijken welk deel gebruikt wordt door zendamateurs en blijf ver weg van die frequenties.

Alleen als we samen verantwoord omgaan met de beschikbare frequenties kunnen zendamateurs en FPV piloten naast elkaar hun hobby beoefenen, laten we dat vooral zo proberen te houden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Laatst bewerkt:
Misschien een stomme vraag sander, maar hoe zit het met de 5.8ghz zender setjes uit het oosten? ik zelf gebruik een 5.8ghz 200mw setje van BevRc (ik kan me helaas niet een 5.8ghz set van jou veroorloven ook al hoe graag ik dat zou willen).

geven deze ook veel storing bij onze mede hobbyisten?

M.v.g

Fer

Misschien een stomme vraag sander, maar hoe zit het met de 5.8ghz zender setjes uit het oosten? ik zelf gebruik een 5.8ghz 200mw setje van BevRc (ik kan me helaas niet een 5.8ghz set van jou veroorloven ook al hoe graag ik dat zou willen).

geven deze ook veel storing bij onze mede hobbyisten?

M.v.g

Fer

Die setjes zenden uit op frequenties die hier niet zijn toegestaan. Echter is er op die frequenties niet veel te doen, dus direct overlast veroorzaken doe je er niet mee, maar 100% legaal is het natuurlijk niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Die setjes zenden uit op frequenties die hier niet zijn toegestaan. Echter is er op die frequenties niet veel te doen, dus direct overlast veroorzaken doe je er niet mee, maar 100% legaal is het natuurlijk niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

ooh goed om te weten....

Ik dacht dat ik het goed uit gezocht had voor dat ik alles gekocht had...
Maar blijkbaar niet dus uuchchmmm..:-?
En hoe zit dat met het apparatuur van jou (immersionrc)
Ik ben namelijk al een tijdje aan het kwijlen over jou:

Duo5800 A/V Diversity Receiver

Alleen heb ik helaas niet de doekoe's er voor om alles aan te kunnen schaffen.

Ik neem aan dat je je ham licensie voor nodig heb?

M.v.g

Fer

Uit mijn hoofd zitten daar straalverbindingen voor diverse doeleinden.
Maar ik ben niet helemaal zeker.

Je zal niet erg makkelijk kunnen storen, je kan het echter niet uitsluiten.
Ik zal het eens voor je uitzoeken.

Hoe hoger in frequentie, en hoe lager je vermogen, des te minder kans op narigheid.

Vermijd ten alle tijde de 430 Mhz, UHF, 900 Mhz (GSM) en 1200/1300 Mhz !!! De laatste band zeer zeker, binnenkort komt daar de europese GPS op te zitten. Er zijn geen lege plekken in de banden, zeker niet in Nederland.

Voor FPV zit het geheim in het gebruik van goede antennes. Vraag maar aan onze militaire vrienden, of de politie (die lange tijd gezellig met hun video in de 2.4 GHz amateurband zaten, en tegenwoordig versleuteld in de 4 Ghz ergens rond dobberen)

hmmm.. dus als ik het goed begrijp.. op grote hoogtes vliegen is ook illegaal, kan bij de echte vliegers van luchtvaartmaatschappijen voor een hoop problemen zorgen, maar dat doe jij, dus daar mogen filmpjes van gepost worden op fora's,Máár vliegen met spullen aangeschaft bij een concurrent van jou, dat mag niet en dat mag je ook niet op een forum posten, want is slecht voor de hobby.Ben blij dat je dat even uitgelegd hebt!

hmmm.. dus als ik het goed begrijp.. op grote hoogtes vliegen is ook illegaal, kan bij de echte vliegers van luchtvaartmaatschappijen voor een hoop problemen zorgen, maar dat doe jij, dus daar mogen filmpjes van gepost worden op fora's,Máár vliegen met spullen aangeschaft bij een concurrent van jou, dat mag niet en dat mag je ook niet op een forum posten, want is slecht voor de hobby.Ben blij dat je dat even uitgelegd hebt!

Alweer? Het word nu een beetje doorzichtig...

Uit mijn hoofd zitten daar straalverbindingen voor diverse doeleinden.
Maar ik ben niet helemaal zeker.

Je zal niet erg makkelijk kunnen storen, je kan het echter niet uitsluiten.
Ik zal het eens voor je uitzoeken.

Hoe hoger in frequentie, en hoe lager je vermogen, des te minder kans op narigheid.

Vermijd ten alle tijde de 430 Mhz, UHF, 900 Mhz (GSM) en 1200/1300 Mhz !!! De laatste band zeer zeker, binnenkort komt daar de europese GPS op te zitten. Er zijn geen lege plekken in de banden, zeker niet in Nederland.

Voor FPV zit het geheim in het gebruik van goede antennes. Vraag maar aan onze militaire vrienden, of de politie (die lange tijd gezellig met hun video in de 2.4 GHz amateurband zaten, en tegenwoordig versleuteld in de 4 Ghz ergens rond dobberen)

Bedankt voor je antwoord!

Dat gene van de bepaalde frequenties vermijden wist ik al. (behalve 430Mhz, dit zijn toch ook de LRS frequenties of begrijp ik dat verkeerd) 1200/1300Mhz is toch waar de luchtvaart en leger op zitten?

En over dat het geheim in de antenna's licht ben ik ook achter gekomen (ik gebruik nu Cloverleaf/Skew-Planar Wheel)

M.v.g

Fer

Dat zegt ie niet, en het geeft aan dat je het bericht niet begrijpt.
Het is illegaal, dat is de insteek !!!

Laat ik je uitleggen wat de strekking is van het verhaal, in de hoop dat je het eerst leest, en dan reageert.

Het gebruiken van illegale spullen KAN problemen opleveren. Met de overheid, maar ook met verzekeringen. Stel dat door illegaal gebruik er iets vervelends gebeurd. Dan kan de overheid besluiten om FPV aan banden te gaan leggen, of er strenger op controleren. Weet jij wat de boete is voor het gebruik van 1.3 GHz zonder licentie ?
Ik zal je even helpen. 2500 euro, de eerste keer. Volgende keer 5000 euro enzovoort ....

Iedere nederlandse winkelier hoort je hierop te attenderen. Dat zij het verkopen vind ik niet vreemd. Tenslotte kun jij de boel zelf ook uit het buitenland halen. Dat is jouw verantwoording dan ook. Of wil je dat er bij de douane e.d. beter gecontroleerd gaat worden ?

Waar het omgaat in de kern is volgend :

Gebruik legaal spul zodat je je hobby niet kwijt kan raken !!!
en anderen niet tot last kan zijn.

Snap je het nu wellicht ?

Alweer? Het word nu een beetje doorzichtig...

Is dat niet die vervelende figuur van een buurmansgek of zoiets?

kunnen we hem niet gewoon negeren en deze topic schoon houden???

Ik vind dit namelijk ontzettend interessant info allemaal!!!!

Bedankt voor het op starten van deze topic Sander!

m.v.g

Fer

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord!

Dat gene van de bepaalde frequenties vermijden wist ik al. (behalve 430Mhz, dit zijn toch ook de LRS frequenties of begrijp ik dat verkeerd) 1200/1300Mhz is toch waar de luchtvaart en leger op zitten?

Wat is LRS ? je bedoeld denk ik LPD.
430-440 is een Zendamateurband. 438-440 is dGPS
1200-1300 is een Zendamateurband. En binnenkort dus ook GPS (Galileo)

Stuur me anders even een PB, dan licht ik je wel even bij

Wat is LRS ? je bedoeld denk ik LPD.
430-440 is een Zendamateurband. 438-440 is dGPS
1200-1300 is een Zendamateurband. En binnenkort dus ook GPS (Galileo)

Met LRS bedoelde ik Long range system.
Ben je misschien aanstaande zaterdag ook bij de meeting?
K wil hier idd graag meer over weten...

Ps: Sander mijn excusses voor het beetje off topic gaan

Als je wilt mag je een dergelijke uitleg ook hier plaatsen, daar leren ongetwijfeld een heleboel FPV piloten ook wat van. Het kan geen kwaad om eens helder te krijgen welke frequenties door zendamateurs veel gebruikt worden, dan kunnen de FPV piloten in ieder geval voorkomen dat ze op die frequenties uitzenden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Als je wilt mag je een dergelijke uitleg ook hier plaatsen, daar leren ongetwijfeld een heleboel FPV piloten ook wat van. Het kan geen kwaad om eens helder te krijgen welke frequenties door zendamateurs veel gebruikt worden, dan kunnen de FPV piloten in ieder geval voorkomen dat ze op die frequenties uitzenden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

+1 Zeker een goed idee..
(begon al een beetje gek te worden van al het zoeken op het net.. veel te veel info verspreid over veel teveel site's)

Long Range Systems = 430 Mhz
En dus niet legaal.

Ik moest het even opzoeken, was niet bekend met de term.
Persoonlijk vlieg ik (nog) geen FPV, ik ben meer een (electro)zweverd ;)

Ach, de buurman is ook weer op bezoek met een nieuw account. :rolleyes:

Inderdaad, uitleg kan beter hier geplaatst worden dan via PB, kan er ook altijd weer naar verwezen worden. Heeft voor iedereen alleen maar voordelen om te weten hoe je elkaar zo min mogelijk in het vaarwater zit.

LRS systemen zitten in dezelfde band als de LPD devices, dus rond de 432.9MHz. Normaliter met 2MHz bandbreedte rond die centerfrequentie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Geen probleem Sander (en iedere FPV'er overigens)
Dan ga ik er wel even voor zitten trouwens om het een en ander aan materiaal te verzamelen, want dan wil ik er wel een goed en bruikbaar verhaal van maken.

Overigens zal het dan niet alleen gaan over Zendamateurs, maar ook andere frequentiegebruikers. Ook zal het geen gezwam worden over wat illegaal is e.d. Het boeit me niet zo heel erg als er intruders in mijn 'beschermde' banden zitten, als ze maar begrijpen wat ze doen, en eventueel aanspreekbaar zijn in geval dat.....

Slecht geinformeerd vind ik erger dan ... Vul zelf in, en kleur de plaatjes.

Ik zal even door het FPV deel van dit forum wandelen, en kijken wie ik kan benaderen voor extra informatie en voor het redigeren van het verhaal. Wellicht een idee voor een sticky, maar ook voor gebruik door de heren/dames handelaren op hun websites.

Je hebt mazzel trouwens, net terug van vakantie, en nog wat dagen open, dus tijd en energie te over.

"Kortom, ga alsjeblieft niet op andere fora, en ZEER ZEKER NIET op een zendamateur forum, rondbazuinen wat voor illegale zendapparatuur je allemaal in zo'n FPV model propt, apparatuur waar je normaliter een zendamateur licentie voor nodig hebt, of in die in sommige gevallen helemaal niet gebruikt mag worden.

Wees verstandig en hou aub. dergelijke zaken voor je, zendamateurs zijn over het algemeen hele schappelijke mensen die de uitdaging van zo'n FPV model vanuit zendamateur perspectief ook best wel inzien, maar op het moment dat ze storing hebben op hun repeaters, of iemand zendt uit op een populaire ATV frequentie dan kan je problemen verwachten. Je hindert hun dan immers bij de beoefening van hun hobby, dat moeten we proberen te voorkomen.

Wees dus alsjeblieft verstandig en beperk je tot de beschikbare frequentiebanden, 2.4 en 5.8GHz, en als je dan wél op een andere frequentie gaat zitten, neem dan de moeite om even te kijken welk deel gebruikt wordt door zendamateurs en blijf ver weg van die frequenties.
"

Mag ik voorstellen dat ze dat vooral WEL doen ? Als we met zijn allen FPV legaal willen krijgen is het adviseren van mensen om dit soort sets niet te kopen veel en veel beter, en zo komt het de eventuele handhaving, wanneer daar sprake van is als er eventueel richtlijnen etcetera zijn in Nederland ook stukken makkelijker.

Deze oproep komt op mij een beetje over alsof je op een forum waar mensen coke dealen gaat vragen om dat niet rond te bazuinen en dat vind ik nogal dubieus.

Ash.

Back