FPV met een modelauto

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door PH7CW, 6 mei 2012.

  1. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Vandaag ben ik weer met FPV bezig geweest maar dit keer niet met het vliegen maar het rijden. Het voordeel is ook dat m'n kinderen er dan ook even mee kunnen spelen.

    Het grondstation en de camera zijn al beschreven in dit draadje. De RC is een oude 40 MHz Robbe ECO zender waarmee ik bijna 30 jaar geleden gestart ben met de RC modelbouw. Nooit verwacht dat in de toekomst m'n kinderen ermee zouden spelen:shock:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het grote voordeel van FPV met een modelauto vind ik dat ik het "even" buiten in de tuin/ op straat kan doen. Zijn er meer die FPV met de modelauto doen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    leuk initiatief :D

    misschien wel wat voor de tank commandanten op het forum, met de camera in de koepel :cool:
     
  3. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    geniaal, kan je veilig range check doen!
     
  4. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat is idd ook gaaf. Vanaf 2:40 zie je wat de bestuurder ziet ;)


    @Willem,
    Ik gebruik dit ook om antennes te testen, dat werkt ook goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik ben dr ook druk mee bezig. ;)

    [​IMG]

    Traxxas Summit 1:8 slee met oude metale tonka bolide erop.
    Stuurtje beweegt al met een servo, uiteindelijk moet hier een gopro pan/tilt in.
    De poppen zijn al onderweg, en et rijd straks op een UHF besturing en 800mw 1.3ghz video link.
    Voor de leuk ook nog een paar maffe toeters onder de motorkap gefrommeld. ;)



    Et uiteindelijke resultaat moet zoiets worden:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel

    Je hebt er alleen geen moer aan.
    Verschil tussen op de grond en in de lucht is te groot en te verschillend van karakter.
    Afgaan op je beeld kwaliteit (toenemende ruis) en de korte uitvallen tegen het einde van je bereik heb je veel meer aan.

    Heb mijn zend antenne iets voorover staan. in de praktijk dan op de terugweg altijd beter beeld dan van je af. Ofwel je keert tijdig om.

    Afgelopen weekend stond het even andersom met rangecheck en dan merk je goed het verschil
    Had al behoorlijke uitval met afstand maken om de grens op te zoeken maar na het omdraaien nog wel heel weinig beeld voor een meter of 100.

    Maar GPS pijltje zien is genoeg.
     
  7. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat is wel hummor zo'n toetertje :lol:
    Tja, de summit is wel mooi hiervoor en zeker die aanpassing met de Tonka erop. Voorlopig ben ik daar nog niet aan toe. maar als ik het FPV vliegen een beetje ken zal ik zeker nog zoiets beginnen.
     
  8. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Inmidels heb ik het camerabakje vervangen door een andere. De eerste was speciaal voor de Charter gemaakt inclusief een houder voor op de vleugel. Bij m'n kinderen was de vraag of ze niet wat vaker met de auto en camera mochten spelen dus ik moest een beter oplossing bedenken.
    Het is een universele houder geworden die je aan de voorkant in een gleuf steekt en achterkant vast zet met een schroef. Voor de auto is het inmiddels klaar en werkt goed. Voor de Charter is de vleugelhouder ook aangepast maar vanwege een uitgefikte regelaar:( zal deze nog even niet vliegen.

    hieronder in het middel de camera en links de vleugelhouder van de Charter en rechts de aanpassing voor de auto.

    [​IMG]

    Zo ziet het op de auto eruit:

    [​IMG]
     
  9. silent_nl

    silent_nl

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Epe
    Afgelopen weekend mijn eerste ritje gemaakt met me Tonka. Het is super leuk om te doen. Momenteel maak ik gebruik van een 5.8GHz video transmitter, maar (wat ik ook wel een beetje verwacht had) valt het bereik daarvan wat tegen. Dat komt natuurlijk omdat de antennes vrij laag bij de grond staan. Ik kan ongeveer een afstand halen van 250meter, waarbij er geen object (boom oid) tussen de video uplink zit. Maar zodra de video uplink onderbroken wordt, door een object. Dan wordt het signaal erg slecht. Daarom zal ik binnenkort op 1.2GHz/1.3GHz gaan proberen. Kijkend of dat dan beter gaat.​


    Desondanks de niet grote range, was het wel erg leuk om rond te rijden. Zie hier mijn filmpje van afgelopen weekend.​

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Je gaat lekker, Silent! Ik heb er helaas nog niet super veel tijd voor gehad. ;)

    Wel een test rit gemaakt met alle apparatuur erop zoals et op mijn tonka zou moeten.
    (alleen nog geen gopro maar een 16 dollar HK cammetje op een veel te licht pan/tilt setje)



    Range viel een tikkeltje tegen, zeg 700m clear LOS, mijn UHF ging er als eerste onderdoor.
    Echter denk ik de 1km nog wel te halen met een dipool op mijn UHF ontvanger.
    Want die monopool antenne doet het toch niet zo lekker als ik dacht eigenlijk.

    Binnenkort een FPV auto meet in Nederland manne!?
    Als we het een beetje plannen kunnen we wel met 2 or 3 man tegelijk een rondje rijden toch?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Silent... Ik lag me een kriek om dat filmpje... verbaasde wandelaars... een karretje met een eigen willetje... netjes rechts en links kijken of er geen 'snelverkeer' aan komt :)

    Ik mis de TomTom... dan is het helemaal hilarisch!
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2012
  12. silent_nl

    silent_nl

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Epe
    Ik denk dat ik niet snel zal gaan verdwalen in een range van 250m. ;)

    Wat ik wel moeilijk vind, is het inschatten van de type ondergrond die op me af komt. Omdat je zo laag bij de grond zit, gaat dat inschatten wel moeilijk. Maar misschien is dat ook wel een kwestie van ervaring.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daar heeft mijn teckel ook last van...

    Bij deze ondergrond zal het nog wel meevallen... het blijft een punt van perceptie. Je mist het overzicht en de wereld wordt letterlijk kleiner. Je weet idd niet wat achter de horizon ligt... vlakke bodem, put of geul... Dan mis je ook nog eens de overige zintuigen... Bij een birdseye view neem je weer een andere uiterste waar, een grotere ruimte, doch waar het detail weer slechter gedefinieerd is :)

    Een mars robot zal in zekere zin wel het zelfde probleem hebben... wordt ondersteund door navigatie... voor zover details waarneembaar 'in kaart' zijn gebracht...

    Al met al... het resultaat is bijzonder!

    De TomTom is als filmisch/visueel grapje bedoeld. Niet alleen het beeld... ook de commentaar stem... en een ieder kent het eigenwijze geleuter...
     
  14. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    Axial Wraith...bijna FPV!

    Hi guys, hier mijn Axial Wraith FPV filmpje. Nu nog geschoten met de GoPro in/op de auto. Maar FPV set is binnen dus binnenkort ook 'echte' FPV ritjes...

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. silent_nl

    silent_nl

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Epe
    Creatief filmpje, mooi gemaakt!!
     
  16. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    Thanks...da's de tweede hobby: alles wat vastgelegd is tot een geinig filmpje smeden :D
     
  17. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Het is al een tijdje geleden dat ik hier wat in heb gepost dus nu even een update.

    Het FPV vliegen heb ik inmiddels vervangen voor FPV rijden, ik kan dit even tussen door doen in de achtertuin:cool: dus ook een stukje gemak zucht. Verder is het nu makkelijker antennes te proberen wat weer een aparte van me is.

    De snelheidsregelaar die er oorspronkelijk in zat had maar 2 snelheden en dat was langzaam en erg snel. Hier heb ik een andere voor gekocht waarbij de snelheid veel beter te regelen is en dit is een wereld van verschil. De stuurfouten door te snel rijden behoren tot het verleden en ik blijf makkelijker op het pad.

    Allereerst de foto van m'n "comando kamer"
    Links op het statief staat de ontvanger, video/VGA omzetter, rechts de witte monitor gebruik ik voor FPV en de 12 accu staat onder het bureau.
    De antenne is gericht naar het uiterste puntje van de tuin en het radiosignaal gaat door 1 muur en 1 ruit. Dit geeft voldoende signaal vanaf de auto.

    [​IMG]



    Omdat het setje niet meer op een vliegtuig hoeft heb ik dit wat anders ingebouwd

    [​IMG]

    De zender en accu zitten met klitteband vast. Ik ben alleen nog niet tevreden over de antenne want alle krachten komen nu op de SMA connector en daar is 'ie echt niet op ontworpen.

    [​IMG]

    De camera is nu vast ingebouwd in de auto zelf. Dit is minder kwetsbaar dan de vorige opstelling. Hier zit ook de spanningsregelaar voor de camera en de zender.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus zo ziet het er op dit ogenblik uit en is FPV rijden een kwestie van stekkers erin en rijden
     
  18. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    Axial Wraith: 1st FPV ride...

    ...en hier is mijn eerste FPV ritje...



    Sjeezz, wat is dat leuk om te doen...rijd nu met een 5.8 ghz 600mw setje van BEVRC.com. Gaat goed zolang ik niet achter objecten verdwijn, dan ontstaat veel ruis op mijn scherm (15 inch PC scherm).
    Waarschijnlijk zal het beter gaan met een 1.3 ghz setje, maar dat zie ik later wel...
    Deze beelden zijn van de GoPro HD bovenop het dak van de Wraith.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Tibo

    Tibo

    Lid geworden:
    28 mei 2011
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Belgiƫ - Leuven
    Work in progress:

    Overlaatst nog 800m gehaald in velden met bos. :)

    [​IMG]

    Ik ga vandaag nog 10mm IR leds bestellen voor 's nachts te rijden.
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    @ Robbie: Et is echt wildernis rijden. Je zou bijna een paar olifanten verwachten onderweg.

    @ Tibo: Wat is dat voor een machine joh, zelfbouw neem ik aan? Wat zit er allemaal in/op/aan?
     

Deel Deze Pagina