Frederik Smit Nederland restauratie

@ Mario en als je bij de Electro "vakman " vraagt heeft u een varkensneusje is dat geen belediging ( over zijn gok ) van de man in kwestie hoor :wink:

Zo worden dit typen onstoor spoeltjes ook wel genoemd, het is een ferrietkern waar een draad 2 keer door heen gewikkeld zit en als je deze als dwars doorsnede zou bekijken dan lijkt het op een varkensneus. Vandaar de naam :D

Gr Martin ( Ook Elektro"boer" euhmm Technicus ) :D

Tussen een ferriet kerntje en een varkensneusje zit wel degelijk verschil hoor :oops:
En het is bij conrad te verkrijgen :)
mvg Frederik :D
En tiepje weet je nog wat goede lijm is :D :D :D :D

@ Fredrik euhmmm nee hoor de kern waar de draden door heen gewikkeld zijn is van het materiaal Ferriet. Maar als je losse Ferietkernen zou bestellen dan krijg je waarschijnlijk allerlei mooie ronde vormen die geenzins lijken op de kern van het varkensneusje :oops:

Maare wat is de goeie lijm :?: :wink:

Gr Martin

Gent2002_0302_160659AA.jpg

En zo ziet het er uit hoor.
Er zijn ook andere modellen met alleen maar een gat he
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10319/Gent2002_0302_165857AA.jpg
[img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10319/Gent2002_0303_174736AA.jpg
even veranderd voor de duidelijkheid
Gent2002_0303_174714AA.jpg

Weer twee tires over de balk gegooid Frederik.

Ik kan zo niet zien welke koppeling dit is maar ik heb hier van die koppelingen daar kan je de eindstukken verwisselen heb je een M 6 as dan een bus M 6 is het een M 3 dan een M 3 bus erin.
Ik weet de naam niet meer heb die dingen hier al 15 jaar liggen maar je kan ook de Cardan er tussen uit halen en daar een vast stuk voor in de plaats zetten voor het uitlijnen.
Die zijn van dezelfde firma te koop.

Jan, ik denk dat de koppelingen die jij bedoeld, van de Fa. Raboesch zijn.

Prima dingen overigens.
Maar de manier van uitlijnen van Frederik is op zich ook een manier.
In ieder geval origineel!

@Roel de manier van Frederik is ook goed.

Ik hed er wel eens een bus voor gemaakt, toen moesten we 6 Marina's bouwen, waar 7 weken door het publiek tegen betaling mee gevaren mocht worden.
Dat was op Expo 1982 was de best betaalde atraktie.

Frederik
Je stukje hout zit uit het midden.
En wat gebeurd er dus? Dit zorgd voor een trilling als dit aan de as rondgedraaid wordt, al is dit een minnimaal gewicht.
Een stuk rubber slang strak om beide assen is beter.

Het in 1 lijn zetten van de motor met de schroefas kan ook met een Ampere Meter. (stroom verbruik meten van je motor)
Zet zo'n meter in serie met de motor en laat hem rond draaien,
zodra je een stukje hout (wigje ) onder je motor plaatst, zie je de meter veranderen. trekt de motor nu minder Ampere dan ga je de juiste kant uit.
Ga zo door tot de motor het minste Ampere trekt. Doe dit ook met de motor naar lings of rechts bewegen.

@Tiepje
Hallo Tiepje je heb iets niet begrepen he :oops:
Dat stukje hout is om de koppeling star te maken zodat de assen in lijn komen te staan :idea:
Motor vast stukje hout er af dus.
dat stukje hout is trouwens een hoeklijntje hoor.
En als de assen in lijn staan dan kan het niet beter he.
mvg Frederik :D :D

Frederik,

dat het een hoeklijntje is, was niet te zien op de foto. Met een hoeklijntje is het inderdaad nog beter!
Super eenvoudig, maar wel doeltreffend.
Ik zel het onthouden!

Wim

Zo is het inderdaad duidelijker Frederik.
Dubbel hoeklijntje, zo uit het rek van de houtboer. Ik heb denk ik nog wel zo'n stukje liggen zelfs!
Dank voor deze tip.

Wim

Ik heb al zitten denken hoe ik dit (Uitlijnen van de assen) moest aan pakken,
Dit is zeker een poging waard.

Bedankt voor de TIP :worship:

Groeten Roland.

@Roland
En indien mogelijk: onderkant motor een vlakke ondergrond geven.
En dan op silikonenkit vast zetten.
Verdwijnt een enorme hoop herrie mee. :idea:
mvg Frederik :D :D

Hoi Frederik,

Die steun dat je gemaakt heb ziet er netjes uit :wink:
-
Maar heb daarover een vraagje,>> Mijn motoren heb ik opgehangen in een beugel ,, zie restauratie Macaret
Is dat een slechte manier ook ivm geluid ?? Ik dacht hoe minder contact met de boot zelf hoe beter ,, of niet ??
-
Jij zij >>
En indien mogelijk: onderkant motor een vlakke ondergrond geven.
En dan op silikonenkit vast zetten.
Verdwijnt een enorme hoop herrie mee.

Zou ik dan beter het zoals jij doen of laat ik het gewoon zo ?
-
Ik heb wel wat geluid maar heb je dat zowieso niet een beetje van de motoren als ze draaien ?

:bye:

Heb ik gezien :o
Maar daar zit toch rubber tussen?
Het motorgeluid b lijf je wel houden :oops:
Maar of het door resoneert in de boot :roll:
Of het wordt opgevangen :door rubber silikonenkit of wat diens meer zei dat scheelt een slok op een borrel :idea:
Ja en die motorsteunen dat zijn twee helften net als een lager van een krukas :idea:
Bovenste helft losdraaien en de motor kan er uit :P
Geen last van lange schroefassen en koppelingen kan allemaal blijven zitten :roll:
mvg Frederik :D

Back