free air F15 pushprop naar edf conversie?

Ik heb maar weer eens toegegeven aan de knagende drang om te vliegen. dagen gedaan over het uitzoeken van een leuk modelletje dat wat meer slechte landingen kan hebben, toch relateif sexy is ondanks het epp oppervlak en liefst met ducted fan. Dit is gedeeltelijk gelukt met EPP F15 model van free air bij rctechnics vandaan. Dit is een pusher jet en deze wil ik converteren naar een edf.
ik heb er een impeller DF5533 bij gekocht. RCtechnics Internet Store
Ik hoop dat hij niet overpowered is met max 400watt, maar dan geef ik gewoon minder gas lijkt me dan toch of is torqueroll ook met edf een issue? mijn vraag is of iemand wat kan roepen over de slagingskans. hoever naar achter of voren zal ik de edf plaatsen, moet ik alleen op zwaarte punt letten of maakt het iets uit voor de luchtstroom? heeft het zin om de nu aanwezige vierkante luchtinlaten met een ronde buis van folie oid te bekleden? de uitlaat van f15 zijn er twee (die wil ik rond maken ipv vierkant), maar ik heb 1 edf, is dat erg nadelig of is de overpower die ik heb voldoende compensatie? ik wil er wel een mooie wig tussen zetten die de lucht splitst.
Andere optie zal ik hem eerst uitrusten als pusher en dan pas ombouwen? ik las in dit forum wat over vleugel profiel. dat heeft ie niet, is het zinnig om de vleugel wat te verdikken en zo wat ronding aan de bovenkant te maken?
een berg vragen wel eigenlijk!
Jeroen

ik zit eigenlijk een beetje met de zelfde vragen .
deze heer kan u misschien meer raad geven ?

ik zit eigenlijk een beetje met de zelfde vragen

Modelbouwsite van hans de vries

Untitled Document

ik heb onlangs m'n f 15 van graupner de grond in geboord :(
een slecht contant in de snelheidsregelaar en de stroom uit gevallen en kon niet meer doen
dan toekijken hoe hard ie wel naar beneden kwam :(
en ben nu aan het twijfelen of ik de neus van het vliegtuig kan gebruiken op de mijne
oftewel alles over te bouwen en er een edf van te maken ???

Laatst bewerkt:
Dat was een mooi ding! Het voordeel is je kan weer knutselen is de moeite waard. Zou niet de neus van EPP op zetten. is niet mooi glad genoeg in verhouding met het depron.
De neus kun je vrij eenvoudig van dat blauwe massieve isolatie materiaal maken, dat is heel makkelijk in de juiste vorm te snijden en schuren etc, je plakt dat er zo weer aan vast. als je dat niet hebt laagjes depron op elkaar plakken en dan gaan schuren. Bijvoorbeeld de verbouwde A10 zie foto heb ik met dat blauwe schuim gedaan. Fotos
Vliegtuigen

Laatst bewerkt:
ik heb vanmiddag voor de f15 een a123 pakketje gekocht van Graupner 2.2ah, helaas is hij niet te laden, "low voltage!" zegt ie. en dat klopt 0.8 volt en 2.4v op de andere cel. daar moet ik dan maar mee terug ben ik bang. Heb er 30km voor gefietst!

ik heb vanmiddag voor de f15 een a123 pakketje gekocht van Graupner 2.2ah, helaas is hij niet te laden, "low voltage!" zegt ie. en dat klopt 0.8 volt en 2.4v op de andere cel. daar moet ik dan maar mee terug ben ik bang. Heb er 30km voor gefietst!

ai dat is niet erg leuk en vandaag is het zondag dus winkel waarschijnlijk dicht :(
en dan nog zo ver moeten fietsen :schrik:
tip zo snel mogelijk de winkel verwittigen anders kan ie nog zeggen dat er iets gebeurd is met je batterij ook al is de winkel dicht ,zou ik een mail zenden met het probleem !

goede tip, anders denken ze dat ik hem al aan gort heb gevlogen. Heb het gelijk gedaan. Dat fietsen was een keuze hoor, een beetje lichaamsbeweging heb je nodig he.

heb de edf5533 even getest, dat gaat hem niet worden, helemaal uit balans :-( ik kan op het oog al zien dat hij zeker een mm uitwijkt als ik hem langzaam ronddraai, die zal ik terug moeten sturen naar rctechnics. Een beetje onbalans ok het is de duurste niet maar dit is gewoon niet bruikbaar.

Jemig zeg. Je hebt wel veel pech hoor!

Maar 400Watt is wel heeel erg veel. Aan 80Watt heeft hij genoeg volgens de beschrijving. Ik zou voor rond de 200 Watt gaan dan. Maar 400? Vliegt niet meer lekker denk ik.

Ludo

Die 400 watt is op 3 cellen ik wil hem op 2 cellen vliegen, moet nog gaan meten maar ik hoop dat hij bij 2 cellen niet te veel eet en toch genoeg thrust heeft.

Laatst bewerkt:
De nietwerkende a123 accu teruggebracht, gaat 6 weken duren maximaal :-(, natuurlijk was ik niet assertief genoeg om gewoon mijn geld terug te vragen. Ik zag trouwens wel een heel gaaf stuk op discovery over een electrische dragrace motor die op a123 cellen rijd. meer dan 900 stuks! exact dezelfde als waar we mee vliegen. De motor reed 250km per uur meen ik.

De edf die uit balans is heb ik nog niet terug gestuurd, te lui om naar het postkantoor te gaan. Ik heb hem wel uit elkaar gehaald, de onbalans komt doordat het gat van de plastic prop niet in het midden zit. Ik ga met de draaibank een ring maken die precies in de cone past deze trekt dan het boorgat naar het midden. misschien moet ik het gat van de cone met de draaibank eerst nog even opruimen. Beetje CA met wat watjes oid om het op te vullen. Is toch leuker dan naar het postkantoor!

inmiddels gevlogen maar niet de edf gebruikt zie [87827] hoe-de-verhouding-roll-en-pitch-inregelen-bij-tailerons
de edf met de a123 kwam op 500 gram vlieggewicht, de pusher setup met lipo op 370 gram, de a123 was 2cell en ik heb static thrust zitten meten van de edf en ik kwam op 290 gram meen ik. dan nog verlies van inlaten kom ik nog niet op de helft van mijn gewicht aan thrust. een 3 cell a123 zou nog kunnen maar die heb ik niet liggen. ook geen lipo die 40ampere levert, en ik wil eigenlijk geen lipos meer want die worden veel te gauw ingedeukt en dan bol en gevaarlijk. dus nu toch een pusher ervan gemaakt waar ik met mijn oude lipos vlieg. oa een 2cell die vroeger een 3 cell was. dus 1 cell kapot.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back