frequentie cristallen voor de 40 MHz band

Ikzelf rij op de 40 Mhz-band. Iedereen die ik ken die ook op die band werkt heeft een frequentie van de vorm: 40.**5 en ligt tss 40.665 en 40.995 (ongeveer). Altijd eindigend op een 5 dus.
Een kennis heeft onlangs tijdens vakantie in het buitenland een zender kunnen kopen en die eindigt op een 0. Ik denk dat het 40.620 is. Dus ook kleiner dat de kleinste zoals ik eerst dacht. In ieder geval werkt mijn cristal die op 5 eindigt ook met zijn zender en ontvanger en omgekeerd.

Er ligt dus geen 10 tss de verschillende frequenties maar 5 is ook mogelijk? Gebruikt men ik het buitenland misschien andere reeksen?

Waar in het buitenland? Als je dat weet moet je even op het internet op zoek gaan naar de frequenties die daar zijn toegestaan. Houdt je hier echter aan de Nederlandse frequenties zoalse te vinden zijn op diverse sites onder andere de site die Ron hierboven al heeft aangegeven. Ga je die andere frequentie gebruiken dan kunnen daar problemen door ontstaan. Ik weet niet welke en waar maar neem gewoon het risico niet! Kristallen kosten je geen gruwelijk vermogen dus ook daarom hoef je het niet te laten.

Bovendien, stel je zou een kristal hebben dat wel binnen de toegestane band valt maar niet eindigt op 5, bijvoorbeeld 40,720MHz, halverwege kanaal 54 en 55. Daarmee bezet je dus twee kanalen, je stoort twee kanalen tegelijkertijd en je kunt door deze kanalen gestoord worden.

2 Vlaggetjes van et bord halen dan. Beetje hebberig, maar moet toch wel kunnen?

En een ander wel toegestaan kristal kan je gewoon in je zender stoppen neem ik aan? Ik zou zeggen koop een setje bij conrad, daar zijn ze tot nu toe et goedkoopst vind ik (quartel=13 euro, conrad=8,50 euro).

Freakazoid zei:
En een ander wel toegestaan kristal kan je gewoon in je zender stoppen neem ik aan?
Nee, foute aanname. Neem alleen kristallen, die bij de betreffende zender of ontvanger horen, zoals aangeraden door de fabrikant.

Freakazoid zei:
Ik zou zeggen koop een setje bij conrad, daar zijn ze tot nu toe et goedkoopst vind ik (quartel=13 euro, conrad=8,50 euro).
Ik zou zeggen, als de fabrikant deze kristallen aanraadt, meteen doen, anders afblijven. Een paar kHz ernaast kan je je spullen kosten, maar wat veel erger is, die van anderen...

40Mhz blijf toch 40Mhz? Of je met je setje op .275 of op .270 zit, dat zou toch gewoon moeten werken?

Kristallen (met name voor in de zender) zijn erg merk afhankelijk.
De reden daarvoor liggen in andere (elektronische) specificaties van de kristallen in combinatie met de bedoelde zender.

Niet aan te raden dus als het niet het zelfde merk is.

Freakazoid zei:
40Mhz blijf toch 40Mhz? Of je met je setje op .275 of op .270 zit, dat zou toch gewoon moeten werken?
Wat mij nou niet duidelijk is: Stel je nou vragen IN een vraag of geef je advies?

Freakazoid zei:
Ik zou zeggen koop een setje bij conrad, daar zijn ze tot nu toe et goedkoopst vind ik (quartel=13 euro, conrad=8,50 euro).
Weet je wat serie- en parallelresonantie is? En hoe dat bij kristallen werkt? En wat de frequentieverschillen zijn tussen deze twee toestanden? En hoe je aan een schakeling herkent, voor welke mode deze is bedoeld? Nee? Geef dan geen advies wat niet klopt. Leuker kunnen we het niet maken....

Ik geef geen advies, ik geef alleen een stelling waar ik over twijfel, vandaar de vraagtekens.. Maar inplaats van zon slap verhaal dat ik mijn mond moet houden, kun je et ook gewoon normaal zeggen hoor..

Discussieer maar via mijn PB als dat zonodig moet.. Verder weer ontopic nu..

Freakazoid zei:
Ik geef geen advies, ik geef alleen een stelling waar ik over twijfel, vandaar de vraagtekens..
O, wat is dit dan?:
Freakazoid zei:
Hier spreekt weinig twijfel, welke vraagtekens? Dit is een onvervalst, fout advies. Althans, voor de situatie die de vraagsteller aangaf.
Freakazoid zei:
Maar inplaats van zon slap verhaal dat ik mijn mond moet houden, kun je et ook gewoon normaal zeggen hoor..
Welnee, leuter gerust door, maar stoor je dan ook niet aan eventuele reacties. Advies geef je alleen over zaken die je zelf geprobeerd hebt en waarvan je ook weet, waarom ze zo werken.... Kijk, als iemand tengevolge van foute adviezen bijvoorbeeld een bespanning verprutst en helemaal overnieuw kan beginnen dan is dat jammer, maar gevaarlijk is dat niet. Als iemand met willekeurige kristallen gaat vliegen omdat jij ergens hebt geschreven dat dit een goed idee is, dan veroorzaak je daarmee een veiligheidsrisico. Als ik kan helpen dat te voorkomen, zal ik dat niet nalaten. Dan kies ik ervoor zoiets -en public- duidelijk te maken en wel op dezelfde plek als waar dat advies staat. Mocht je het gevoel hebben, daarmee belachelijk gemaakt te worden dan is ook dat jammer, maar veiligheid gaat bij mij voor...
En PB-tjes laat ik aan de moderatoren over, maar dat lijkt me slechts een kwestie van tijd....

Die doet het ook niet per PB, maar gewoon in het draadje. Mijn tussenkomst lijkt me voldoende te zeggen; ruzie maken doen we via PB en liever helemaal niet, discussieren doen we op het forum. Dit draadje begint mij iets teveel op het eerste te lijken.

Allereerst v.w.b. het laatste:

- in fm-zenders moet je altijd een kristal van het eigen merk gebruiken. Dit komt doordat deze voor elke fabrikant met andere specificaties worden geslepen. Een kristal van een ander merk levert daardoor gegarandeerd een frequentie-afwijking (vooropgesteld dat dit al werkt). Er zijn uitzonderingen, maar dan betreft het als regel zenders, die de ene fabrikant voor de andere fabrikant produceert. Zo lang je deze uitzonderingen niet kent, dus altijd eigen merk kristallen gebruiken.

- in fm-ontvangers plaats je bij voorkeur een eigen merk kristal. Ontvangerkristallen worden als regel wel allemaal met dezelfde of vrijwel identieke specificaties geslepen. Bij plaatsing van een 'vreemd-fabrikaat' kristal wel altijd een range-check houden. Zie hiervoor: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=7

- bij goedkope, merkloze ontvangerkristallen altijd zeer degelijk de reikwijdte testen. Deze kunnen met een geringere nauwkeurigheid geslepen zijn. De nauwkeurigheid moet 10 ppm zijn (10 promille per mille), wat op 40 MHz overeenkomt met een maximale afwijking van 400 Hz.

- bij AM-apparatuur geldt ook, dat bij voorkeur voor zender en ontvanger eigen merk kristallen worden gebruikt. Hierbij kan men echter tamelijk straffeloos kristallen van een ander merk gebruiken. Echter ook hier weer: eerst degelijk het bereik testen.

En dan nu de vraag van de draadstarter:

De kennis zal waarschijnlijk in Aziè een Futaba zender hebben gekocht. Het is daar namelijk gangbaar, dat de 40 MHz frequenties op "0" eindigen. Deze kristallen hebben een rood labeltje.
Zie bijv. Japan: http://www.ukrcc.org/japan.html . Het betreft hier (vrijwel of geheel) dezelfde 40 MHz apparatuur als die wij gebruiken, echter met kristalfrequenties die hier beslist niet zijn toegestaan.

waarom bezuinigt iedereen op dit soort gevaarlijke dingen,,

veiligheid eerst,, dat mag wat meer kosten,, de schade die je met dit soort bezuinigingen kan veroorzaken is vele malen groter dan dat een kristalletje kost @ modelbouwzaak..

er zijn niet voor niets certificaten veiligheidseisen en weet ik het allemaal meer,, het spul dat de meeste hier gebruiken valt niet meer onder speelgoed. een auto die met 120 km per uur sjeest over straat en storing krijgt van een andere zender,, en stel die auto heeft geen fail save.. Reken maar uit wat voor schade een ongeleid projectiel met 120 km per uur aan kan richten,, en ga nou niet zeggen van ja had die maar een fail save moeten nemen,, ja had die misschien ook maar de 1ste fout is gemaakt door de gene met het illegale kristal / fregentie.

stel een kind steekt over voor dat autotje,, en dat autotje rij met 120 km tegen zijn enkels aan,, denk niet dat die nog veel zal lopen daarna.

dus denk over veiligheid altijd 2x voordat je iets doet,,

Cheeta, ik ben het volledig met je eens.
Mensen stoppen met die verkeerde zuinigheid en de domme praatjes erover. Bruno, Corrien en alle andere mensen die gedegen kennis hebben van de elektronica hebben al heel duidelijk gezegd wat er aan de hand is. Koop dus gewoon een setje kristallen van het juiste merk (het merk van je zender en ontvanger) en betaal daar dan maar een paar euro meer voor. Als die goedkope kristallen niet meer verkocht worden zullen de winkeliers ze op den duur ook niet meer aanbieden.
Dan het gebruik van illegale frequenties. Mensen doe dat ook niet! Mij is verteld dat op de 40mHz ook een aantal frequenties zijn die toegewezen zijn aan de afstands besturing van bijvoorbeeld bouwkranen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als een bouwkraan een bak beton van 3 ton omhoog hijst en er gaat iets fout met de besturing van die kraan.
Er is een hele reeks frequenties voor ons beschikbaar, hou je daar aan! het kost niets meer en je kan er hele grote problemen, voor jouw en anderen, mee voorkomen. Een set in het buitenland gekocht maar zonder kristallen of met kristallen van een "foute" frequentie? Prima maar dan even naar de lokale winkelier voor een setje goede kristallen dat past bij de zender EN van een legale frequentie in Nederland (of België).

Ernst Grundmann zei:
Er is een hele reeks frequenties voor ons beschikbaar, hou je daar aan! het kost niets meer en je kan er hele grote problemen, voor jouw en anderen, mee voorkomen. Een set in het buitenland gekocht maar zonder kristallen of met kristallen van een "foute" frequentie? Prima maar dan even naar de lokale winkelier voor een setje goede kristallen dat past bij de zender EN van een legale frequentie in Nederland (of België).

Hier ga je corrien zwaar tegen de haren instrijken vrees ik

Ernst Grundmann zei:
stel een kind steekt over voor dat autotje,, en dat autotje rij met 120 km tegen zijn enkels aan, denk niet dat die nog veel zal lopen daarna.

Gebruik je gezond verstand: 1 je mag niet zo snel op de openbare weg, 2 die auto's horen daar TOTAAL niet thuis.

Mijn stelling: gezond verstand voor alles, inderdaad: foute frequenties kunnen zorgen voor onvermoede omstandigheden en gevaren.

Maar rechtvaardig je stellingen niet met absurditeiten en van in den begin foute toestanden (of hoe rechtvaardig jij 120 sjeezen op de openbare weg????)

common sense and a little phun en aub geen emo-toestanden maar ratio

Steven D zei:
Ernst Grundmann zei:

Hier ga je corrien zwaar tegen de haren instrijken vrees ik
Ik zou niet weten waarom! Als jij alles wat Corrien (Jan) over dit soort dingen geschreven heeft goed leest zou je weten dat hij precies hetzelfde zegt!

Steven D zei:
Ernst Grundmann zei:
stel een kind steekt over voor dat autotje,, en dat autotje rij met 120 km tegen zijn enkels aan, denk niet dat die nog veel zal lopen daarna.

Gebruik je gezond verstand: 1 je mag niet zo snel op de openbare weg, 2 die auto's horen daar TOTAAL niet thuis.

Mijn stelling: gezond verstand voor alles, inderdaad: foute frequenties kunnen zorgen voor onvermoede omstandigheden en gevaren.

Maar rechtvaardig je stellingen niet met absurditeiten en van in den begin foute toestanden (of hoe rechtvaardig jij 120 sjeezen op de openbare weg????)

common sense and a little phun
Waar heb ik dit ooit geschreven?????? LEES EERST EENS GOED WAT ER GESCHREVEN STAAT EN DOOR WIE VOORDAT JE IEMAND GAAT BESCHULDIGEN.
Common sence oké, daar ben ik ook helemaal voor. Helaas zijn er echter nog steeds hele volksstammen die daar NIET bij nadenken. Ik heb ze meer dan eens en zelfs meer dat 10 keer gewoon met hun "nitro auto's" door de straten en over speelplaatsen zien karren. Net zo stom als die eikels die met hun parkflyer in een park met tientallen mensen en kinderen rond gaan vliegen.
Het gebeurt dus en als er dan ook nog "gerommeld" wordt met de kristallen dan wordt het nog erger. Foolproof wordt het nooit maar we kunnen er wel aan werken om de kansen op ellende zo veel mogelijk te verkleinen

ik heb dat voorbeeld gegeven,, waarom omdat zoals ernst al aangaf niet iedereen de juiste lokatie kiest,,

Back