Friese Tjalk 1:36

• Topicstarter Topicstarter Job_dB
  • Startdatum Startdatum
Naast de tweede laag beplanken, ben ik ook bezig met het schilderen van de kajuit.

full

Ik twijfel nog aan de kleur van het dak. Deze kleur groen of iets lichter?
Het enige nadeel bij mengen is dat ik nooit meer exact dezelfde kleur zal krijgen op de romp..

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan het nummer te zien is dat Humbrol 80 mat, ofwel Deck Green.
Zou wel kunnen denk ik.
Op dit moment worstel ik ook met een aantal kleuren om zo dicht mogelijk bij de Historisch juiste te komen.
Ook hier geldt; laat je eigen smaak meespreken.

Germt

Ik denk iets lichter maar misschien is het dan beter om die nieuw te kopen en deze te verkopen.
Maar dat is mijn smaak en misschien wordt deze kleur wel lichter als je hem uitsmeert?
Eerst even testen misschien?

Het gaat niet heel snel maar hier weer een update..

Het beplanken is bijna klaar en dan kan de romp geschuurd gaan worden.
full

Nog wat dingen voor op het dek afgemaakt.
full

full

Zo moet het er ongeveer uit gaan zien..
full

Het lijkt op de foto met de luikenkap op tafel, dat je den (zijkant van de kap) bol naar boven staat, dus niet met de zeeg van het schip mee.
De foto met de luikenkap op het schip, zie je dan ook erg veel ruimte tussen dek en de den,

Hey, interessant Job, gezien je tijdelijke afwezigheid zie ik deze voor het eerst en val dus binnen.
Ik heb de Boeier in deze serie gebouwd. Als een van mijn eerste scheepjes. Ik hoop dat je niet teveel moeite hebt met de slechte beschrijving en tekeningen van Billing Boats. Ik ga je volgen want ik wil hem ook ooit bouwen als kopie van de Gerben van Manen het skutsje van Heerenveen waar ik nog altijd donateur van ben. Overigens is het dek als hierboven origineel afgedekt met planken die verwijderd konden worden om het ruim te laden.
Misschien een nog betere, mooiere tip is het af te dekken met een donkerbruin canvas lookalike doek dat is afgespannen langs de zijkant. Zo bleef de zaak waterbestendig. succes!

Tjalken blijven mooi. heb er indertijd ook eens een gemaakt van het fabrikaat Ledoux (een Nederlands kleinschalig fabrikaat wat helaas door overlijden van de eigenaar gestopt is eind 90'er jaren)

@ahcling het hout buigt aardig mee dus dit komt wel goed als ik het op het dek ga bevestigen.

@ronvanleeuwen54 de beschrijving is inderdaad erg matig.. Maar met een beetje zoekwerk is er toch aardig uit te komen.
Ik heb even gekeken en de Gerben van Manen zal goed te doen zijn met deze kit. Het komt allemaal aardig overeen en kleuren moet je toch zelf beslissen.
Misschien een nog betere, mooiere tip is het af te dekken met een donkerbruin canvas lookalike doek dat is afgespannen langs de zijkant. Zo bleef de zaak waterbestendig.
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Ook op internet heb ik niet veel kunnen vinden.

@ronvanleeuwen54
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Ook op internet heb ik niet veel kunnen vinden.

Hoi Job, ik heb een paar foto's van de Gerben van Manen bijgevoegd. Hierbij heb je misschien een beter beeld over wat ik bedoel.

full

full

full

Het is dik canvas doek dat over alle dekluiken is gespannen aan de zijkant van het laadruim. Je kunt wit zeildoek heel makkelijk verven met donkerbruine textielverf. De afgebeelde reling is misschien ook een grappig detail om toe te voegen. Wel zelf maken want dat is vast niet bij de kit bijgevoegd. Succes!

[URL="
sailing (extract form Stem van het water / The Voice of the Water) - YouTube[/URL]

om het historisch beeld te laten zien.

hier o.a. de GvM uit de jaren 60.

op de skutsjes is heel wat veranderd in de laatste 50 jaar.

tuigvorm v h model komt meer overeen met toen dan met nu.

tegenwoordig veel hoger en smaller dan destijds.

[URL="
sailing (extract form Stem van het water / The Voice of the Water) - YouTube[/URL]

om het historisch beeld te laten zien.

hier o.a. de GvM uit de jaren 60.

op de skutsjes is heel wat veranderd in de laatste 50 jaar.

tuigvorm v h model komt meer overeen met toen dan met nu.

tegenwoordig veel hoger en smaller dan destijds.

Wat een prachtig filmpje zeg, schitterend. Inderdaad er is nogal wat veranderd. Het zijn ware racemachines geworden met dacron zeilen en bijna allemaal zijn ze verlengd. Ze hebben de GvM zelfs twee keer doormidden gezaagd omdat ie de eerste keer krom bleek te zijn en alleen nog de hoek om wilde:p. Maar het blijft een prachtig stuk folklore

De romp is af en geschuurd. De kieren zijn opgevuld met schaafsel en houtlijm.

full

full

Een gat gemaakt voor de mast. Hij zit nog niet vast want moet eerst nog de onderkant verven.
De mast is nu 7 mm te kort omdat ik hem steviger vast wil zetten d.m.v. een gat in het dek. (Ik ben bang dat de mast, met alleen de onderkant vast te plakken, niet stevig genoeg staat.) De iets te korte mast los ik later wel op met de grootte en/of de hoogte van de zeilen.

full

full

Van de week ga ik naar de kombuis om latjes voor het dek te kopen. (En misschien nog wel wat meer...)

Mooie oplossing voor je mast Job.
Ik denk dat je niet echt veel aan lengte verliest, is zo te zien maar enkele milimeters, en dat is wel op te vangen met de zeilen straks, belangrijk is dat de mast stevig verankerd staat;)

Het dek is inmiddels geheel beplankt. Ik heb er wat garen tussen gedaan omdat ik het dek nog ga verven en omdat de planken anders niet opvallen. En natuurlijk om te zien wat het effect is voor een volgend schip... Dit is m'n eerste scheepje en ik vind dat ik dan het best nu dingen kan uitproberen.

full

full

full

Even een kleine update.

De boeisels zijn geplaatst. Dit heb ik gedaan door eerst de berghouten te plaatsen, overtollig hout weg te snijden en op deze manier kon ik de boeisels beter vastzetten en plakken (ze zijn aardig wat keren losgeschoten tussendoor :2gunfire:). Er komt nog een laag berghout overheen dus van de smallere stukken door het weggesneden hout, zie je straks niets meer.

full

full

Het was even een vervelend klusje maar des te beter voelt het resultaat.

Wanneer de volgende laag berghouten is bevestigd, komen er meer en duidelijkere foto's.

Na de boeisels zijn ook de berghouten geplaatst.

full

Met een laagje verf erover begint het nu dan echt op een tjalk te lijken. Het mooie van een uurtje verven is dat je voor je gevoel gelijk een heel ander schip hebt.

Ik ben blij dat ik het dek beplankt heb. Dit geeft toch wel een erg mooi en verouderd resultaat.

Het dek krijgt nog een laag verf (en misschien wel 2...) De romp en boeisels krijgen uiteindelijk andere kleuren dus daarvoor vind ik één laag witte verf wel genoeg.

full

full

full

full

full

ziet er goed uit, kan me nog herinneren van mijn tjalkjacht dat dit een heel lastig deel was van de bouw om dat boeiboord er netjes op te krijgen. komt er bij jou straks ook nog een messing rand aan de bovenzijde van het boeiboord?

Back