FrSky beginnersvragen

Krijg 'vanzelf beide; en nu OOK 2 regels lager de optie receiver00: [bind] [Range]

IMG_6512.JPG

Het menu is nu ook nogal veranderd daardoor; en dat filmpje, gelinkt in je bijdrage # 57 had ik al wel gezien Arie, maar kon die [bind] optie op de zender toen dus niet vinden; nu wel, dat daar ga ik ook mee aan de gang

Laatst bewerkt:
Weet je dat de Beier SFR ook met s-bus werkt? En daarbovenop ondersteund Beier ook de Kraftwerk steuerpad, dus met de bedieningsmodule op je zender kun je met 1 kanaal vrijwel al je licht en geluidsfuncties aansturen.
In je model heb je dan naast de ontvanger geen extra modules buiten de Beier SFR.
Fred heeft voor zijn brandweermodellen ook deze Kraftwerk op zijn zender zitten.

Ja dat programmeren valt niet mee, zelfs als je wel wat affiniteit hebt met computers.
Het was ook meer dat je het weet voordat je de boel wil aansluiten en er achter komt dat het ook op een andere manier kan, de Beier is een soort heilige graal voor de vrachtwagens, daar kan verschrikkelijk veel mee.

Na lange tijd nieuwe zender gekocht de tandem X18. Werk prima!
Alleen een vraag over hoe het vario geluid in te stellen, heb een archer plus
gr8. De data Vspeed komt goed binnen op de X18 maar krijg geen hoge toon bij stijging en lage toon bij daling ingesteld

@Helicor Deze zender gebruik ik ook. Hij kan heel veel en vaak is het even zoeken. Je kunt er het makkelijkst 2 ontvangers op koppelen als je 16 servo uitgangen wilt gebruiken. Maar......
Ik stuur met deze zender alle 18 schakelaars plus alle 12 lineaire kanalen die de zender aan knoppen en schakelaars kwijt kan over de 16 kanaals interne XJT module door naar de ontvangers.
Ik gebruik dus geen 2e XJT zendmodule om 16 extra kanalen door te kunnen zenden immers de zender heeft er geen inputs voor om iets op met die extra kanalen te besturen (Tenzij je via een externe ingang nog wat gaat doen. maar dat gaat erg ver)
Ik gebruik kanaal 1 t/m 12 voor de potmeters/knuppels op de zender en kanaal 13-16 om de schakelaars door te zenden zonder vertraging. Wel heb ik hier een Teensy 4.1 bordje (soort Arduino) nodig om de S-bus in te lezen en de schakelaarstanden te decoderen.( in de zender is geen extra module nodig).
Ook gebruik ik een Sbus uitgang van het Teensy bordje om daarmee de Beier aan te sturen zodat ik maar 1 data signaal heb naar de Beier en niet alle kanalen hoef te koppelen.

Ik heb dit volledig werkend op mijn politieboot en ben nu met een Scania R470 bezig.

Zelf ben ik bv. nog even aan het zoeken hoe ik de servoweg a-symetrisch in kan stellen voor het stuur maar ook daar zal vast een oplossing voor zijn.

Laatst bewerkt:
@Helicor Hier nog even de settings in de zender voor de schakelaars :)

Door deze instelling krijg je unieke waardes op de ontvanger voor elke combinatie van de schakelaars in het kanaal, in de ontvanger decodeer ik de pulsbreedte naar de bijbehorende schakelstanden.

Er zijn 2 schakelaars die slechts een 2-standen signaal doorgeven die gebruik ik dubbel zodat ik 4x een set van 4 3standen plus een 2 standen schakelaar doorstuur, dit was handiger bij het decoderen.

Er zijn overigens ook 16 kanaals S-bus converters met 16 servo uitgangen.

En een Teensy kan via een extra soundprintje van een paar euro volgens mij ook geluid weergeven dat op een micro-SD kaartje staat waardoor de Beier overbodig kan worden. Maar zo ver ben ik ook nog niet,

X9E_switch.jpg

Laatst bewerkt:
Back