Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Zit er ook een handleiding bij eigenlijk?
     
  2. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dat is wel een heel sterke verbetering vind ik. FrSky staat nou niet echt bekend om hun goede documentatie maar dit is echt een fatsoenlijke handleiding
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2021
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind de hele zender en alles er omheen een enorme stap vooruit.
    Ja die chinezen zijn zo gek nog niet...

    GJ
     
  5. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Zijn de sticks hol vanbinnen? Ik werk namelijk graag met schakelaars geïntegreerd in de sticks, en dat was bij de Horus X10 makkelijk te doen....
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Zijn daar sticks los voor te koop? Lijkt me wel makkelijk!
     
  7. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Deze gebruik ik momenteel, werkt excellent:
    https://rctechnik.de/stick-switch-frsky/10062.html?language=en
    Op mijn linkerstick bedien ik zo de flaps (met de 3-positie switch) en vraag afroepen telemetrie op de druknop. Op de rechterstick bedien ik zo het landingsgestel en opvragen telemetrie (verbruikte batterij capaciteit). Zo hoef ik quasi nooit de sticks los te laten
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dank je Pheadra.
    Ik heb er een paar met momentschakelaars besteld voor de X12S en X10S Express.
    https://rctechnik.de/Knueppelschalter-FrSky/10069.html

    Momentschakelaars geven mij nog net iets meer vrijheid/gemak in het bedienen van functies dan een schakelaar met vaste standen.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee de sticks zijn niet hol.
    Maar de knuppels zijn gelijk aan die van de Horus, dus als het op een Horus past dan past het ook op deze.
    Ik gebruik hem als handzender dus dan hou ik mijn duimen op de sticks, dan heb je niets aan schakelaars in de stick.

    GJ
     
  10. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik had de vraag ook op rcg gesteld, en daar kreeg ik een bevestigend antwoord, met foto:
    20210519_130606.jpg
    Dat ziet er inderdaad identiek uit als bij de X10(S).
    Goed nieuws dus, de X20 blijft in de running voor iedereen die niet met de duimen stuurt en de schakelaars beter bereikbaar wil maken.
    Alleen die drukknopjes op de bodem lijken mij totaal onbereikbaar als je met je vingers stuurt. Volgens sommigen zijn ze rechtstreeks op een dochterbord gesoldeerd, niet via connectoren. Moeilijker te verplaatsen dus.
    Ik ben al lang blij dat ze de USB en andere poorten niet meer op de bodem plaatsen, zoals bij de Taranis...dat was echt een nachtmerrie. Als je een koptelefoon wou aansluiten (om het vario gebiep voor mezelf te houden), dan moest er een draad helemaal van onderaan de zender naar je oren geleid worden. En om hem aan de PC aan te sluiten moest je dat ding op z'n kop leggen.
    Hier is er duidelijk meer over nagedacht.
    Batterij capaciteit lijkt me ook beter dan bij de standaard X10, benieuwd naar hoelang je kan met een lading. Ik heb mijn X10S aangepast naar een 7000mAh; duurt uuuuren om op te laden via de ingebouwde lader, maar ik kan dan ook meerdere vliegdagen verder met 1 lading.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    O verrek, niet goed gekeken.
    Ja, hij is hol.

    Die knopjes op de bodem vind ik ideaal, maar tja.. handzender he.
    Als pultzender kan je ze denk ik niet gebruiken.
    Maar ook al zitten ze gesoldeerd, dan kan je met een draadje de knopjes wel ergens anders maken.

    GJ
     
  12. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    En om hem aan de PC aan te sluiten moest je dat ding ( Taranis X9D ) op z'n kop leggen.

    Nou Nou ben ik het niet mee eens Phaedra

    IMG_6583.JPG

    Grts Hans
     
  13. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Haha, lol, ik had ook zoiets gemaakt.
    Op z'n kop leggen was het slechts denkbare idee inderdaad. Maar het toont wel aan dat het niet zo snugger is om de USB aansluiting op de rug van zo'n apparaat te voorzien.
    Voor mijn X10S zat ik zo'n beetje met hetzelfde probleem, en heb ik een USB connector met een 90 graden hoek in gekocht. Maar het blijft prutsen vind ik.
    Dit ontwerp, bij de X20, is dan al een hele stap vooruit. Alleen die hoofdtelefoon aansluiting zit dan weer aan de verkerde kant; op de X10 zit die tenminste vlak tegen je lichaam, dat is ergonomie.
     
  14. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Correct, maar ik denk niet dat iedereen dat een leuk idee vindt, om bij een nieuwe zender te beginnen solderen.
    Ik had liever gezien dat ze het iets universeler maakten, rekening houden met iedereen. Nu is het de zoveelste zender die vooral gericht is op diegenen die met de duimen sturen.
    Net nu ik mijn X10S helemaal heb aangepast aan mijn manier van sturen, is het idee niet echt aanlokkelijk om dat helemaal opnieuw te beginnen met een nieuwe zender, ook al ziet die er zo goed uit (en is die waarschijnlijk ook nog eens een stuk lichter).
    Maar goed, het is wat het is.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog een filmpje over de zender zelf, de schakelaars.



    GJ
     
    Cnn en wim eon vinden dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    @Phaedra : open vraag, maar als je met wijsvingers en duim stuurt waarom vind je de x20 dan uberhaupt interessant?
    los van dat ik niet ga overstappen wegens geen OpenTX is voor mij de enige pro de kleinere vorm en betere houdbaarheid
    als "duim zender". Als ik met vingers zou sturen en lange sticks had ik waarschijnlijk voor een pult zender gekozen, of zou ik in ieder
    geval bij de x10s(express) blijven.

    Wat is de reden dat je over wilt? Ethos? Dat kan ook op de x10s begreep ik...

    Groeten!
    Hein
     
  17. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik vind hem interessant vanwege het feit dat het scherm bovenaaan staat, en het gewicht van de zender. Ik denk niet dat ik deze zender zo direct ga kopen, maar ik bestudeer wel graag mogelijke opties, ik sluit niet graag iets uit.
    De X10S was ook geen geschikte zender om met de vingers te sturen, maar dan passen we dat gewoonweg aan (niet letten op de knalgroene kleur, die PLA was bij mijn printer...is nu deftig geprint in donkerbruin)
    P1090781.JPG
    Mijn handen rusten dus op die geprinte steunen, de originele sticks heb ik in de linkse en rechtse slider geschroefd, zodat ik ze makkelijker kan bedienen met mijn handen op de steunen.
    De hoogteroer trim heb ik verplaatst naar een zelf-centrerende schakelaar die je rechts naast de stick ziet staan. De voorziene trimschakelaar is sowieso onbereikbaar op zijn originele locatie. Ik kan nu trimmen met mijn middenvinger, zonder de stick te moeten lossen.
    En zoals vermeld, flaps en landingsgestel bedien ik via de geïntegreerde schakelaars in de sticks.
    De andere schakelaars hoef ik niet te bedienen tijdens de vlucht, of heel erg zelden.
    En zeg nou zelf, welke "pult zenders" zijn er beschikbaar met OpenTX? (die "speciale" flipperkast Taranis versie niet te na gesproken)
    En Ethos, daar wacht ik nog een tijdje eer het qua functionaliteit wat vollediger is. Momenteel zijn er blijkbaar geen berekende telemetrie parameters mogelijk, en geen LUA. Dat maakt het voor mij dan minder dringend om over te schakelen.
    Maar ik vind de X20 wel een heel mooie zender, en Ethos zal ongetijfeld meer mensen weglokken van de merken zoals Spektrum, waar je per kanaal en per feature de hoofdprijs betaalt.
     
    Arnold 85, Cnn en AHoogendijk vinden dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Spektrum is een koopje vergeleken met een Jeti.
    En ook zijn de wat uitgebreidere Graupners en Futaba's niet meer echt hun geld waard.
    Ik denk dat als ik nu een nieuweling een zender aan zou moeten raden ik waarschijnlijk wel de Tandem aanraad.
    Maar ik denk dat de prijzen ook wel omhoog gaan, hij kost nu bij Engel 320 Euro, de X20, zonder S.
    Ik verwacht dat ie binnen een paar weken richting 350 gaat.
    Maar dan nog.. er is weinig wat zoveel bied voor zo weinig geld.
    En ook het spul er omheen, ontvangers en sensoren, dat is ook nog goed te betalen.
    Ik krijg nu regelmatig berichtjes dat mensen hem besteld hebben en ik denk echt dat ie in een behoefte voorziet.
    Een soort OpenTX zender maar dan toegankelijk voor iedereen.

    GJ
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    @Phaedra> Dank, dat verduidelijkt het wel.

    :wave

    Een echte Frankenfrsky! Ik vind 'm geweldig ;-)
    Toen ik weer begon met vliegen vond ik de X10s (standaard) al een stekelvarken met al die schakelaars,
    maar deze is nog veel mooier !!!
     
  20. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Kwam net deze tegen, vergelijking tussen Jeti en Frsky:

    Op het eerste zicht excellent nieuws (voor Frsky gebruikers toch :) ).
     

Deel Deze Pagina