Funbat

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door digitalles, 16 sep 2014.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    The Imp is idd uit EPP en gezien het combatgehalte van onze club is het geen overbodige luxe.... Onverwoestbaar naar het schijnt... Nou nee :oops: :p

    In depron zou je hem ook wel kunnen maken al zal hij natuurlijk veel fragieler zijn..

    De meesten vliegen hem met een 2200 kv motor op 2s met een 6x3 prop,
    ik ben gegaan naar een 7x4 prop op 1700 kV. Is iets vriendelijker aan de oren (en more power!), daarvoor heb ik de kop en de buik iets breder gemaakt.
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Interessante info als je het geluid wilt reduceren bij ingebouwde prop.;)

    Prop Slot Noise Reduction Design and Tests - RC Groups
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wauw, goed artikel. Bedankt voor de link!
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    wij zouden er ook enkele bouwen als combat model. welk motortje spelen jullie naar voor als snel en krachtig motortje, of maakt het niet veel uit? het moet van hk europe komen, want het is al binnen 2weken...
    groeten
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Je moet i.i.g.de totale setup bekijken.
    Werk je met 2S of 3S en welke prop wat is het gewicht ga je voor snel of voor klimvermogen.
    Het kan allemaal met dit ontwerp maar je moet het wel volgens de bekende vuistregels doen of met een calculator berekenen of gewoon een bekende goedwerkende setup toe passen.
    Zie ook post 101 en lees ook pagina 2 en 3.
    Deze word geadviseerd met APC8x8.3 @2S Thrust: 497g
    Maar dat is niet de enige mogelijkheid.;)

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7520
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2015
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    een prototype is ondertussen gemaakt uit depron 6mm ik wou de flite test bloody wonder V2 bouwen( funbat met profiel) maar de 6mm depron breekt te snel in het vouwen + het is veel meer werk, dus ben ik dan maar overgeschakeld naar een funbat vleugeltje.

    totaal gewicht is nu 350 gram
    incl 2x9gram servo's
    ontvanger
    lipo 3s 1300mah
    protronik dm2215 1150kv motor
    8x5 prop
    25amp esc

    de bedoeling is om er een 15tal te bouwen met enkele clubleden voor een combat. eventueel voorzien we nog een 3de servo om iets te droppen.

    de neuslijst wordt normaal voorzien van een balsa lijst die we dan in vorm schuren, dit om de stevigheid in de vleugel te krijgen, hopelijk voldoet dit...

    ik ben nog op zoek naar een alternatief voor de 6mm depron, want deze is moeilijk te verkrijgen... ik dacht aan van die platen waarom soms reclame gedrukt word of die op paletten gebruikt word, zoals in dit voorbeeld, maar ik ken de naam niet of zou niet weten waar te halen.(is soort karton/plastiek)
    [​IMG]
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Je kunt twee lagen 3mm depro op elkaar leggen daar tussen en koolstof buis.
    Vervolgens van voren en van achteren op elkaar lijmen en je hebt een profiel vleugel.
    Aan de voorkant rond af schuren en aan de achterkant balsa of depron aillerons er op.
    Voor modellen met een lichte setup is 1x 3mm genoeg met een paar struts naar de romp of een koolstof buis er in lijmen of als KF profiel uitvoeren met een extra laag 3mm depron aan de voorkant.
    Aillerons en hoogte roer kunnen groter of kleiner gemaakt worden afhankelijk van de vlieg prestaties die je wilt hebben.
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ondertussen al 2 versies gemaakt

    eentje volledig in depron met een 50grams motor... 355gram
    eentje uit coroplast met 36gram motor en 530gram
    [​IMG]
    beiden gisteren gevlogen in zeer felle wind

    de depron was niet echt vliegbaar in dit weer, waaide meer weg, bochten ging moeilijk, bij harde landing breekt hij zeer snel(of je moet alles intapen, maar dan neemt het gewicht ook toe...

    de coroplast ging veel vlotter ondanks zijn gewicht(kwam toch wat power te kort)
    ik ga de coroplast opnieuw bouwen met hier en daar wat aanpassingen zodat deze lichter kan, en de motors wisselen...
    zaterdag eens voorstellen op de club om deze te bouwen met enkele leden?
    ik kwam nu ook dit model tegen met hetzelfde materiaal opgebouwd( wel minder materiaal nodig dus lichter, en zelfde setup mogelijk.
    vliegeigenschappen vergelijkend?
    ik zoek iets die ook nog goed vliegt voor een beginnende piloot(ervaring met trainers)

    [​IMG]
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb deze versie van 3 mm depron met KF profiel gemaakt.
    De vleugel is wat dikker zodat er een paar houten strips boven en onder in gelijmd kunnen worden ter versterking.
    Ook van uit de staart naar de romp zitten sate prikkers ter versterking.
    Met een 30 gram 1100kv motor een 600mAh 2s lipo en een 9x4.7 SF prop komt hij vliegklaar op 200 gram.
    Hij is wel windgevoeligeren en zeer piloot vriendelijk natuurlijk maar gaat echt wel verticaal alleen is hij niet zo snel.
    Met veel wind vliegen is wel mogelijk maar alleen voor ervaren piloten.
    Ook indoor vliegen is goed mogelijk.

    http://bloodymicks.com/Funbat_plans.pdf

    Die delta van het plaatje zal wat meer van de piloot eisen omdat een delta wat minder stabiel is.;)
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2015
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Geïnteresseerd om met enkele van jullie leden met jullie combat toestelletjes te komen vliegen op onze fly-in op 22 en 23 augustus? Wij vliegen ook een combatvlucht met onze eigen toestellen (zoek hier maar eens op 'poika').
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha en waar is dat??? we moeten ze nog bouwen, maar zien dat zeker zitten!
    de delta minder stabiel? ik vind mn zagi prettiger bochten dan de funbat(heeft denk ik met de dubbele vin te maken ) maar we moeten dat beter testen...
    depron is geen optie meer want dit is hier bijna niet te verkrijgen+ veel minder sterk.
    het is bedoeld voor de combat, bowling vliegen, limbo vliegen,...
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja dat snap ik in zo een combat vlucht overleeft de mijne niet lang.
    Ik vlieg meestal alleen en de dichtst bij zijnde club is 25 km weg.:(
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Kom gerust af met jullie vloot! Bij The Little Wings in Haaltert, niet te ver van Aalst. Info op www.thelittlewings.be
     

Deel Deze Pagina