Funbat

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door digitalles, 16 sep 2014.

  1. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Het kitje zal net zo werken als de doe het zelf versie! Gewoon beginnen en houd ons op de hoogte, dan kunnen we meedenken... Het neusje versterken met en dubbel plakje depron is misschien verstandig. Check bovendien of je apparatuur gaat passen in de romp, anders iets verbreden. Veel succes!
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi hoi.
    Dank voor je reactie en voor je tips.
    Ik zal er rekening mee houden.
    Zal wat plak, knip en ietwat inovatief denken gaan worden, maar dat hoort bij de hobby en vind het ook wel leuk om te doen.
    Toestel gaat zowiezo worden gevlogen op een 3S 1300Mah Lipo.
    Dat is mijn basis en vanuit dat bouw ik eromheen met de set up.
    Heb verschillende soorten motoren liggen en regelaars.
    Denk dat ik er een 1450kv motor opzet met een 30A regelaar.
    Ben ook niet zo gecharmeerd van slechts 1 servo die beide Ailerons aanstuurt.
    Grote kans dat ik dat anders ga doen en net zo als bij de conventionele kistjes gewoon op elke vleugelhelft een servo voor elke Aileron aansturing.
    Maar.........eerst de kit versie thuiskrijgen en bekieken wat ik ermee kan.
    Vr gr Erwin
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het originele kitje zal wat zwaarder worden en met jouw setup ook sneller.
    Dat heeft alleen met indoor vliegen nadelen maar dat is waarschijnlijk ook niet je bedoeling.
    Voor elke ailleron een servo is makkelijker in te stellen maar als de servo sterk genoeg is gaat het prima met 1 servo.
    Dit gaat jouw lukken zelfs als je van de tekening zou gaan bouwen omdat ik denk dat je al vlieg ervaring hebt en een makkelijk te vliegen model hebt gekozen.;)

    Heel anders als in dit draadje waar de starter van het draadje het er niet mee eens is als we hem af raden als eerste bouwproject en zonder vlieg ervaring een 3 meter Lancaster met 4 motoren te gaan bouwen en vliegen.

    koorde-van-vleugel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi hoi.
    Klopt helemaal, ik wil de Funbat alleen maar voor buiten vliegen gaan inzetten.
    Vaak staat er wel wat wind op het open veld en daarom mijn insteek om het toestel toch iets zwaarder te gaan uitvoeren dan de indoor Funbats.
    Vliegervaring heb ik de laatste 14 jaar wel opgedaan en zou goed moeten komen.
    Heb vandaag net mijn project ombouwen van Durafly Vampire impeller naar trekprop klaar.
    Zaterdag de Maiden en hoop dat ze lekker zal vliegen.

    Ik hoop de komende Funbat ook lekker vliegend te krijgen.
    Heb gelijk 2 kit versies besteld om als de eerste lekker vliegt de 2e te kunnen verbeteren qua set up naar eigen smaak.
    Wellicht een lichtere versie dan voor de mooie zomeravonden.

    Ik zal mijn bouwrelaas hier zekers posten.
    Bedankt voor al jullie reacties.
    Vr Gr Erwin
     
  5. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Funbat piloten.
    Ik hoop morgen mijn Funbat kit versie binnen te krijgen.
    Dan lekker bouwen en kort erna de Maiden.
    Zonder even alle paginas door te hoeven lopen...........kan iemand van jullie ervaren Funbat vliegeniers mij vertellen waar ik exact het CG dien te leggen?
    Want vanuit dat CG punt kan ik mijn elektronika zoals Lipo, regelaar en ontvanger een plaatsje geven.
    Ik hoor graag van jullie.
    Vr Gr Erwin
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    In post 3 kan je de tekening downloaden en daar staat het aan gegeven.
    1.75 inch of 4.4 cm achter de voorkant van de vleugel bij een spanw van 70 cm.;)
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2014
  7. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    4,4cm maar dat begrepen jullie ook wel denk ik.

    Bij de kit is het gewoon waar de carbonbuis zit. Op het eerste gezicht lijkt het ver naar voren maar daar vliegt hij toch het beste.
    Als ik het goed begrijp heb je alleen de schuimonderdelen besteld aangezien je eigen motor erop zet. In de vleugel is al een gleuf gevreesd waar je een carbonbuisje/strip of iets dergelijks in kwijt kan, daar moet dus het zwaartepunt.

    Ik heb nog wel wat foto's van die van mij, zal ze vanavond uploaden

    Met vriendelijke groet,
    David Stelma
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Super bedankt voor jullie hulp en adviezen.
    Ze zijn meer dan welkom.
    Krijg de kit versie net binnen.
    Van de week maar eens bouwen en bekijken wat ik tegenkom aan zaken die het bouwen met zich meebrengt.
    Mag ik als laatste vraag stellen op welke Lipo de meesten van jullie de Funbat rondvliegen?
    Ik neem aan een 3S Lipo, maar hoeveel Mah?
    Dat zal denk ik van 1000Mah tot aan 1800Mah kunnen.
    Ben erg benieuwd welk formaat Lipo de meesten van jullie erin steken en het fijnste vinden.
    Vr Gr Erwin
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed...............
    Haal net de Funbat kit versie uit de doos die ik van RCAddict thuis kreeg.
    Nou ben ik al geen Bob de bouwert en.......wellicht zwaar verwend met de doorgaans (bijna) kant en klare schuimen kistjes van verschillende merken zoals:

    HobbyCity kistjes
    Multiplex toestellen
    Parkzone BNF kisten
    E-flite BNF kisten
    Durafly ARF kisten

    Maar deze Funbat eigenbouwsel van Depron deed mij even paar keer slikken.Ha ha ha ha
    Zit al lang in deze RC hobby te frutten maar nimmer zoiets als een Funbat van depron materiaal willen gaan bouwen.
    Het ziet er met alle respect wel erg fragiel en slapjes uit als ik zo vrij mag zijn om mijn mening hier te geven.
    Weet zo even niet waar dit toe gaat leiden met die Funbat, maar heb me denk ik op voorhand ietwat vergist in het bouwen ervan.
    Had een set up in gedachten maar zit nu toch wel aan een veel lichtere set up te denken.
    En daarmee schiet ik mijn doel toch wel voorbij.
    Want ik denk dat een te sterke set up deze Funbat geen goed doet.
    Begrijp nu ook waarom men er een indoor kistje van maakt op 2S 500Mah Lipo.
    Vr Gr E
     
  10. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Ik vlieg op 3s 1300mah en dan is de vliegtijd kort zat, ongeveer 6 min. Ik heb een motor erop die 15amp trekt volgens de specificaties. Een kleinere accu zou ik niet nemen, groter zou beter zijn als je dat erin krijgt.

    ik vind hem prima vliegen op deze accu, vliegt strak en vermogen zat. verticaal zonder problemen en ook in harde wind erg leuk. Mijn neefje heeft hem ook. Zelfde accu maar dan met floaterjet motor erop, gaat ook prima ongeveer zelfde vliegtijd maar die van mij is net een tikje sneller op volgas.

    Als het allemaal in elkaar steekt krijgt hij al een veel degelijker gevoel. nog een klein tipje, gebruik tape op de vouw lijnen, anders breekt het.

    Met vriendelijke groet,
    David
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dankje voor de tips.
    Heb er nog een hard hoofd in, maar moet me er even toe zetten om een begin te maken.
    Alleen al hoe de roeren vastzitten vind ik waardeloos.
    Als ik zoiets zie dan moet ik dat lossnijden en er scharnieren inlijmen.
    Maarja.......zoals gezegt......ben dus erg verwend met mijn andere modellen.
    Vr Gr Erwin
     
  12. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Heb even snel wt foto's geĆ¼pload.

    Als eerst zitten er hier twee in 1 plaat.
    [​IMG]

    Alles eruit gehaald op het dunnen gedeelte waar je de vleugel dubbel klapt glasvezel tape geplakt gelijk wat normaal plakband op de scharniergedeelte geplakt.
    [​IMG]

    Vervolgens even gepast of dat ging, Carbon buisje in het gootje met een beetje lijm. Waar de vleugel dubbel moest ingesmeerd met uhupor en vast gelijmd zoals het hoort.
    [​IMG]

    Hier heb ik de drie meegeleverde controlehorentjes erin gelijmd
    [​IMG]

    Op de bodem van het rompje wat je in elkaar vouwt brede tape geplakt zodat de vouwlijnen ook ingetapet zijn en niet breken als je ze vouwt. Een beetje hetelijm in de gleufjes en dan 90 graden op elkaar drukken tot dat het droog is. De Finnen intussen erop gelijmd.
    [​IMG]

    En dan alleen nog je setup erin. Rompje zit hier nog niet vast gelijmd maar gewoon erop gedrukt. bij mij zit de esc en accu voorin, servo's waar ze horen op de uitgefreesde plekken en de ontvanger zit achterin, weg van alle storing
    [​IMG]


    [​IMG]

    Even snel wat kleur erop voor de maiden.
    [​IMG]

    Ben na een tiental vluchten neergestort
    [​IMG]

    Gerepareerd en gelijk wat meer tape erop zodat hij beter te zien is in bewolkt weer.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan ligt hij er zo bij, ook na de reparatie vliegt hij nog perfect. Is alleen Maar meer zichtbaar geworden. Van de reparatie zelf is erg weinig te zien.

    Met vriendelijke groet,
    David
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Dat heb je snel voor elkaar! Hoe vond je hem vliegen?
    Misschien verstandig om ook wat tape van tip tot tip te plakken op de vleugel en over de romp, dit voorkomt wat schade bij het type crash waar je nu ervaring mee hebt ;)
     
  14. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Dylan... Maak je geen zorgen. Bouwen met depron is een different Cookie dan de piepschuim modellen waar je mee werkt. Als plaat stelt het depron niet veel voor, maar door handig te bouwen kan je een sterke constructie krijgen. Door het wat lagere gewicht krijgt het ook wat minder te verduren. Bovendien... Als het kapot gaat is het vaak goed te repareren!
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Type foutje is inmiddels gecorrigeerd.:oops:
     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Zo zie je dat een grote lipo je niet aan een lange vliegtijd helpt maar wel wat beter vliegt met veel wind.
    Ik vlieg met een 2S 370mAh 10 minuten maar grotere lipo wil ik nog proberen en verwacht dan nog meer vliegtijd.
    Vliegklaar is hij nu 180 gram.;)
     
  17. sniperx

    sniperx

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    816
    Locatie:
    Deventer
    Vraagje ik heb de tekening gedownload van bloodmicks.com.
    Nu kan ik kiezen bij mijn printer zonder marge en zonder randjes.

    Als ik dat doe wordt hij groter qua maten dan als je standaard afdrukt?!
    Heeft iemand hier al eens na gekeken
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik denk dat de maat hetzelfde blijft maar dat de afbeelding mogelijk tot aan de rand van het papier komt.
    De plaats op het papier zou dan alleen veranderen.;)
     
  19. sniperx

    sniperx

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    816
    Locatie:
    Deventer
    Ik ben er mee bezig. Hoe kan je beste de vleugel dubbel vouwen waar de carbon lat in komt?[​IMG]
     
  20. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    vouwen?

    Voor het vouwen aan de binnekant met een vork 'kerven (inkepingen) maken en aan de buitenkant breed plakband plakken. De kerven zorgen voor ruimte aan de binnenkant tijdens het vouwen en het tape houdt aan de buitenkant het depron bijelkaar.

    succes,

    Erik
     

Deel Deze Pagina