Funky Chicken bouwproject

Ondanks dat de Graupner Funky Chicken niet meer in productie is, heb ik er toch nog ergens één gevonden. Misschien wel de laatste in Nederland verkrijgbaar. Zeker één van de laatste. De Funky Chicken introductie stamt uit het jaar 2003 en is eigenlijk nooit echt een spectaculair succes geworden. Ik denk met name doordat elektro anno 2003 nog niet het elektro was van nu. Speed 400 motoren en zware NiCd's. Dat kan beter... Dus hierbij het bouwverslag van mijn brushless Funky Chicken op LiPo's.

Wingspan: 1050 mm (about 40 1/2 inches)
Length: 715 mm (about 28.14 inches)
Recommended Weight: 570 grams (NO more then 600 grams maximum = 21.16 ounces)
Wing Loading: 27 g/dm2
Motor: Speed 400 plus 6V power system

graupner_funky_chicken_4a.jpg

Setup:
- 2208/14 Brushless Outrunner 1450KV
- HiModel Pro 18A Brushless ESC HW-18A-S1.1
- Graupner 3s1p 1500mAh LiPo
- Schülze Alpha 440
- 2x Hitec Hs81
- EMP 8x4E

De doos kwam aardig beschadigd binnen. Alle zeiden waren flink ingedeukt geweest waardoor het openen van de doos best spannend was. Gelukkig naast wat kleine putjes hier en daar in het piepschuim geen noemenswaardige schade.

De inhoud: Kleindelen, piepschuim rompdelen en vleugel, 2 extra optionele doorzichtige ogen
funkychicken_01.jpg

Allereest alle stansdelen uitdrukken en netjes schuren.
funkychicken_02.jpg

En vervolgens alle pukkels van het gietwerk van het schuim schuren. Hiervoor heb ik een oud en versleten 320 schuurpapiertje gebruikt.
funkychicken_03.jpg

To be continued. :)

heej, leuk project
ik heb er ook nog 1 vliegend en wel, ik heb er gewoon een sp400 in op 2cellen
looping en rol gaat nog net( ook met alleen rudder)

het zwakste punt is toch wel z'n nek, omdat er een nogal dikke buik onder zit, komt ie na het landen op zijn snavel terecht
beetje voorzichtig vliegen gaat het best goed, ik heb um al een jaar of 3

en het vliegt ook nog eens wonderbaarlijk makkelijk

groet Han

Kijk, dat is leuk om te lezen! :)

Heb je overigens de piepschuim scharnieren nog vervangen door plastic scharniertjes, of de originele verstevigd met tape o.i.d.? Want dat piepschuim breekt op ten duur wanneer je het iedere keer vouwt tijdens het sturen.

heb ik er toch nog ergens één gevonden. Misschien wel de laatste in Nederland verkrijgbaar.
Mocht iemand nog zo`n beest willen, van de week hing er nog 1`tje vliegklaar bij 2 brothers in Bussum alsik me niet vergis.

Vanavond even verder geknutseld.

De wingtips met karakteristieke vogelkenmerken aan de vleugel gelijmd.
funkychicken_04.jpg

Opvulblokjes gemaakt van piepschuim. Op deze manier passen de kleinere Hs81 servo's in de gaten voor standaard servo's.
funkychicken_05.jpg

Hier geplaatst en gelijmd.
funkychicken_06.jpg

Heb je overigens de piepschuim scharnieren nog vervangen door plastic scharniertjes, of de originele verstevigd met tape o.i.d.? Want dat piepschuim breekt op ten duur wanneer je het iedere keer vouwt tijdens het sturen.

Wij hebben er ook 1 gehad, gewoon een randje tape over het scharnierende gedeelte heen leggen.

Stel je niet al teveel positiefs voor bij de vliegeigenschappen:)

je hebt er wel wat bekijks mee lijkt me zo. :)

Dat heb je zeker:) Wij hebben voor de ogen van die halve doorzichtige kerstballen gebruikt die je bij de gewone hobbyshop haalt. Dan een klein stukje rond piepschuim als pupil (zwart gemaakt) en die daar weer in gedaan, was echt een komisch gezicht, 2 van die losse schuddende pupillen:mrgreen:

Dat is wel een grappig idee inderdaad. ;) Heb je er foto's van toevallig?

Zelf zat ik ook aan ogen van een hobbywinkel te denken. Zo'n transparant oog met een bewegende pupil erin, wat ook wel eens op knuffels e.d. gebruikt wordt.

t_wiebeloog.jpg

Laatst bewerkt:
De hanenkammen en wat verstevigingsplaatjes op/in de kip gelijmd.
funkychicken_07.jpg

En inmiddels wat spullen binnen gekregen en bij elkaar gesprokkeld:

- Wiebelogen
- Akryl verf rood, licht goud en donker goud
- Spinner
- Himodel 2208/14 1450KV buitenloper
- HiModel Pro 18A Brushless ESC HW-18A-S1.1
- EMP 8x4E & GWS 8x4

funkychicken_08.jpg

Staart in elkaar gelijmd
funkychicken_09.jpg

Motormount gemaakt met een oude Sp400 als basis. Erg goed bruikbaar en op deze manier handiger dan het bijgeleverde montagekruis van Himodel.
funkychicken_10.jpg

Extra uitsparing schuren zodat de buitenloper wat ruimte krijgt.
funkychicken_11.jpg

Motormount gelijmd met epoxy in het model
funkychicken_12.jpg

De kop voorzien van ogen
funkychicken_13.jpg

En het totaal ruwbouw plaatje is klaar
funkychicken_14.jpg

Ja, zeker zonde dat hij niet meer gemaakt wordt. Denk dat er toch wel markt voor is eigenlijk. Weer eens een andere simpel vliegende parkflyer naast een Easystar bijvoorbeeld.

Inmiddels druk aan het schilderen geslagen. :)

funkychicken_15.jpg

funkychicken_16.jpg

Inmiddels is hij opgedroogd en heb ik hem in elkaar gezet. Opzich vind ik het vlekkerige wel mooi staan, een echte vogel is immers ook nooit helemaal glad en glimmend. Maar toch twijfel ik of hij een tweede laagje verf moet krijgen. Wat vinden jullie?

funkychicken_17.jpg

Persoonlijk zou ik er nog een laagje verf tegenaan gooien. Ik vind hem nog wel een beetje saai, ik hoop dat er nog meer kleur op gaat komen? De oogjes zijn wel erg leuk!

Ik vind 'm er mooi uitzien.
Ja, het is een lollig ding... maar toch vraag ik me af wat je ermee moet doen als het eenmaal af is en je hebt geconstateerd dat het vliegt. Als-ie nou nog wat thermiek wil vliegen... wie weet?
Bij de Gooische vloog ook zo'n ding, twee jaar terug; daar was een mechaniekje in gemaakt om een pingpongbal (bij wijze van ei) te kunnen droppen. Lache natuurlijk, maar ook dat heb je op een gegeven moment wel gezien...

ik heb er ook nog 1 liggen.
de hanekam aan de onderkant is wel kwetsbaar. ik zal hem ook weer eens vliegklaar maken door er een ontvanger in te gooien....

hmmm binnenkort chickenmeet......

Back