funtana electro

Is gewoon een menz. Kijk maar is goed naar die foto.
Zit ook op de mijne. Ik heb vrijdag nog wat foto's gemaakt. Ik probeer ze morgen even te uploaden.

oke, de prop is er, de funtana is grotendeels gefolied, ik heb enkel nog wat zwarte folie nodig voor de "decals" maar de lokale winkel heeft er momenteel geen meer...

nu zie ik dat er een nieuwe motor is die 4gram zwaarder is, wel lager kv maar meer power...

deze
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 270Kv / 2100W $59.99

in plaats van deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 380Kv / 1820w $65.95
of zou dit geen betere keus zijn op 8cellen en 18x8 prop...

best 80 of 100amp regelaar? scheelt ook wel in prijs maar voornamelijk, gewicht...

Welke 80a regelaar heb je het over?

En die opgegeven vermogens, ik kijk er eigenlijk nooit naar, klopt namelijk niks van...
hoeveel vermogen die motor gebruikt licht aan de propellor en de accu die je gebruikt, ze kunnen allebij 2100w leveren...

Als je echt wat dieper in die motor gaat kijken kun je zelfs stellen dat hoe hoger het kv hoe hoger het maximaal vermogen als de rest gelijk blijft. je wind bij een hoger kv nl minder windingen die dus dikker kunnen zijn, dikker betekend lagere Ri dus kan hij meer vermogen leveren. Maar echt veel is het allemaal niet bij dit soort motoren.

De motoren van die linkjes die jij gaf kunnen allebei ongeveer net zo veel, waarom er een ander vermogen bij staat weet ik niet, maar ik weet ook niet hoe ze aan die getallen komen, er zal vast ooit iets gemeten zijn, maar wat?

270 is nogal laag voor 8s, de prop die je dan moet gaan draaien om bij het vermogen te komen wat je wilt is dan erg groot, een stuk groter dan 18" maar met een verhoogd landingsgestel moet het opzich wel kunnen
Ik denk dat je een goede keus hebt met die 430g 380kv motor

Laatst bewerkt:
Hallo.

Hier iemand met ervaring met 270 Kv.
Op 10s lipo 1500 watt met 18X8/10.
Wil maar zeggen dat je een helegrote prop nodig hebt
om 2 kw tehalen, en dan ook nog op 8s lipo.
Net wat Nando zegt. hogere Kv.

Groeten Han.

nu alles nog bestellen.

servo's, regelaar 100amp en motor + prop heb ik al 95% beslist welke combo.(die die me hier aangeraden werd) maar de accu's nog niet.

nu is de vraag LIPO of LIFEPO(a123 cellen)

met wat zal ik het meest plezier hebben...???

lipo's zou ik voor 8cellen willen gaan.
namelijk 2pakketen van 4cellen 4150mah samen is dit dan 880gram
deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-R 4150mAh 21-35C 4S1P $78.40

nu de a123 cellen hoeveel heb je er dan nodig 9 of 10???of meer??
deze wegen 70gram et stuk, 10cellen kom ik op 700gram uit.
maar die hun capaciteit is maar 2300mah, wil dit dan zeggen dat ik maar een 3tal minuten kan vliegen?? of verbruiken die minder snel dan lipo,

gaat een gewone brushless setup hierop, en een andere lader zal ook best een optie zijn...

Nadeel van de united hobbies motoren is dat ze een veel lager rendement hebben bij hogere stromen dan bvb axi motoren ...
Verder zijn Chinese fabrikanten doorgaans erg optimistisch in hun specificaties terwijl Model Motors, de AXI's dus, er om bekend staat dat ze hun motoren conservatief specificeren.

Toch geen mosterd na de maaltijd hoop ik?

Heel toevallig in dit draadje een vergelijking gemaakt tussen 2 kleine merk motoren (himax en AXI) en 2 hobby city motoren (turnigy en KDA) :
mpx-parkmaster-3d-17

Op zich vind ik het nog wel meevallen. Zeker als je naar het prijsverschil kijkt, de hobbycity motoren zijn ca. 4maal zo goedkoop als een AXI !
Het is dan maar wat je ervan verwacht voor zo weinig geld...

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
nu de A123 cellen hoeveel heb je er dan nodig 9 of 10???of meer??
deze wegen 70gram et stuk, 10cellen kom ik op 700gram uit.
maar die hun capaciteit is maar 2300mah, wil dit dan zeggen dat ik maar een 3tal minuten kan vliegen?? of verbruiken die minder snel dan lipo,

gaat een gewone brushless setup hierop, en een andere lader zal ook best een optie zijn...
Als je A123 wilt vliegen moet je opnieuw beginnen met de motor en regelaar uitzoeken, de spanning en de stroom zijn zo erg anders dat het niet zomaar goed uitkomt.

Want als je die 8s 4150mah lipo met 10s1p A123 vervangt dan trek je teveel stroom voor die cellen, 70A wil gewoon niet lekker, en je vlucht tijd word idd een 3 tal minuuten.
10s2p kan zonder problemen, maar dan heb je een 1400g accu...

Een 12s (14s) setup met een lager kv motor zou kunnen maar ook dan ben je een stuk zwaarder uit met je accu en een andere regelaar is aan te raden voor de juiste cut-off spanning.

Ik weet niet welke lader je nu hebt, maar je hebt wel een lader nodig die A123 aankan, en een behoorlijk krachtige lader als je de voordeelen van A123 wilt benutten.

Als je het mij vraagt gewoon lipo, als je het een ander(erik) vraagt krijg je een ander antwoord.

In mijn ogen heeft A123 met name voordelen als je :
- zeer snel wilt laden (moet je wel een lader + voeding hebben die dat kan)
- op de koop toeneemt dat de accu zwaarder is
- een zeer robuuste accu zoekt (bv. een beginner die nog regelmatig crashed)
- geen topvermogens nodig hebt

Bas

regelmatig crashen... dat doe ik liever niet neen en gebeurt ook niet veel...
waarom zou je 2x 10cellen nodig hebben?? om je vluchttijd dan te verlengen?...
dan word het idd een zwaar dingetje... zo een goede 550gram zwaarder dan de lipo's.
momenteel heb ik een lader van simprop die max tot 6cellen gaat, dus heb ik toch wat anders nodig, ook al kan ik 2x 4cellenpakketen laden... ik zou dan een nemen die automatisch alle soorten kan laden. op het veld hebben we ook geen 230v aansluiting... dus dat voordeel van de 123cellen haal ik daar alleszinds niet.
ik denk 1 pakket 8cellen te bestellen en zien hoe het me bevalt, en dan eentje of 2 bijbestellen.
een 10cellen 2xpakket a123 cellen komt dan ook een pak zwaarder maar ook duurder uit...

regelmatig crashen... dat doe ik liever niet neen en gebeurt ook niet veel...
Laat dat nou net de reden zijn dat ik 4 van die celletjes heb liggen.

Expres je vliegtuig tegen de grond, muuren, paalen en andere vliegtuigen aan knallen vinden lipo's niet zo fijn.:tank:

Eclipse, heb je al een definitieve keuze gemaakt? Ik sta op het punt om een x100 te bestellen en ben erg benieuwd naar jouw keuze van componenten en accu's.

ja een bewezen setup op een funtana s90, alleen heb ik wat problemen met paypal!GDV**** zal wel in orde komen, zal het in 2keer moeten bestellen want anders ist een zwaar pakketje...

Ik heb nog even zitten rekenen naar aanleiding van de componenten en de cijfers in dit draadje maar ik kom tot de conclusie dat electro wel erg zwaar vergeleken met wordt met methanol....Ik snap ook niet dat er gezegd wordt dat iemand eerst met een saito 150 vloog en dat ie nu met electro lichter uit is....
Ik kom met motor (430 gr), regelaar (125 gr), 2x 4s lipo (850 gr), ubec en ontvanger lipo op ruim 1400 gram uit.......
Een saito 150 weegt 870 gram....er komt dan nog een servootje bij qua gewicht maar hoe kan die dan nu lichter zijn?..:confused:
Ik wil 'm op benzine of electro gaan vliegen....lastig......ZG-20 of een MVVS 26 tegenover de eerder genoemde electrosetup....Met deze benzine motoren kom je wel iets zwaarder uit......Ligt aan de gebruikte reso, kan ik zo het gewicht niet van vinden.

Laatst bewerkt:
wel ik wil de vergelijking gaan maken
ik heb nu eentje met een saito 125. deze komt op 3950gram.
de 2de wil ik electro maken en komt zeker niet aan dit gewicht; hopelijk max 400gram zwaarder( ik gebruik lichtere folie en servo's als ik ze binnen heb)
setup
motor 430gram
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 380Kv / 1820w $65.95
komt een menz 18x8prop op.
regelaar 125gram
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Sentilon100A HV 2-12S Speed Controller $109.99
bec 34gram
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly $19.95
bec lippo 1500kokam2cell 70gram
lipo 880gram
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-R 4150mAh 21-35C 4S1P $78.40

dus electro gedeelte +-1530 gram

Laatst bewerkt:
ik heb net de funtana op de weegschaal gelegd en alle gewichten erbij...
motor =430
regelaar =125
bec+lipo =105(5gram bijgeteld)
motorspant =15(gokje)
prop+meenemer =50(gokje)
servos 4x33 =135(5gram extra bijgeteld)
servo =48
lipo's =885(5gram bijgeteld)
totaal rc gedeelte = 1800GRAM

romp +canopy =970
vleugel+aileron+motorkap =880
vleugelbuis =90
landingsgestel =...(90-200)heb ik nog niet origineel weegt 90gram laat ons 200nemen inc wielen

totaal funtana = 2140 gram

totaaal= 3940 hmmmm zal hetzelfde gewicht geven ongeveer als die met mn saito 125 denk ik....
wat nog niet meegerekend, nog wat zwarte oracover en de roerheveltjes,...

dus ik denk 4 a 4,2kilo moet zeker te doen zijn... en als die setup dan als een saito 150 werkt...:)

Laatst bewerkt:
Back