Funtana X50, verslagje.

Vandaag met het uiterlijk van het toestel bezig geweest. Ik ga de neuslijst van de vleugel aanpassen, maar daarvoor beschadig ik de folie. En de Hangar9 folie is uiteraard geen standaard kleur die je van oracover of zo kan krijgen, dus moet er wat anders op. Eerst dacht ik aan een soortgelijke blauwe kleur, maar aangezien dit een electrisch, en dus milieuvriendelijk (?!?) vliegtuig gaat worden, was de keuze voor groen ook niet moeilijk te maken. En laat ik nou nog wat 'helder groen' hebben liggen... Eerst de eerste blauwe streep van de top van de romp, een makkelijk stukje om te proberen:

Funtana%20030.jpg

Oud op nieuw geplakt, en overtrekken maar:

Funtana%20031.jpg

De staartdelen heb ik steeds in één stuk geplakt, en vervolgens de roeren los gesneden. Ik denk dat ze het in de fabriek ook zo doen (alleen dan 34987439586 keer zo snel als ik):

Funtana%20032.jpg

En zo is de romp, na de transformatie van donker blauw metallic naar fel groen:

Funtana%20033.jpg

Binnenkort is de vleugel aan de beurt, en dan wordt het tijd de balans te bepalen en de accu op de daarvoor juiste plaats te maken. Het vliegen komt langzaam dichterbij.

...maar dit is weer eens wat anders:D

En dat vind ik ook wel leuk; ik ben de zoveelste op de club met deze Funtana (wel de eerste electrische), maar ze zien er allemaal hetzelfde uit. Nu nog even een Snoopy piloot snijden, en dan is de romp klaar (op de accutray na, maar dan moet ik eerste de vleugel af hebben en het geheel balanceren).

Oh, bijna vergeten, de romp is natuurlijk niet af zonder piloot en cockpitkap. Even aan de slag met de kleurenprinter en een klein stukje 6mm depron:

Funtana%20034.jpg

Alleen silhouette, maar dat vind ik voor deze kist niet zo erg:

Funtana%20035.jpg

De kap zou met speciale lijm moeten, maar ik doe het met dubbelzijdig tape. Even 3 stripjes aanbrengen:

Funtana%20036.jpg

Et voilà, klus klaar:

Funtana%20037.jpg

Nu wordt het toch echt vleugeltijd.

Zo, de vleugel, dus. Even een stukje (van anderen geleerde) theorie: Het dikke tipprofiel van de vleugel zou voor stabiliteit op lage snelheid moeten zorgen. Dit is ook zo, totdat de lucht zulke moeilijke bochten moet gaan maken dat de luchtstroom niet meer netjes het profiel volgt. Dat heet delamineren, en zorgt ervoor dat alle draagkracht van de vleugel (op het punt waar het optreedt) wegvalt. Dat is iets wat bij dit toestel een bekent euvel is, het heet tipstall, en zorgt ervoor dat het toestel onaangekondigd, als de snelheid te laag wordt, ineens naar links of rechts wegvalt. En nogal grof, want delamineren gebeurt ineens, dus van 100% draagkracht naar 0%. In dit geval is het stallen een gevolg van de te botte neus. Het profiel is lekker dik, goed voor lage snelheid, maar de neus is zo bot dat bij een bepaalde snelheid de lucht turbulent wordt. Het volgt het profiel niet meer.

De oplossing is dus simpel; òf je vliegt gewoon lekker hard, blijf je uit de gevarenzone, òf je maakt de neus van de vleugel minder stomp. Dat laatste is een bekende Funtana modificatie, en dat doe ik.

Eerst de folie van de vleugel af op het te behandelen deel. Dan met een mesje voorzichtig de oude neuslijst afsnijden:

Funtana%20038.jpg

Ik doe dat sectie voor sectie:

Funtana%20039.jpg

Spant voor spant uitbreken:

Funtana%20040.jpg

Zo, eerste vleugel kaal:

Funtana%20041.jpg

En na wat schuurwerk (lange, platte schuurlat vereisd), het nieuwe materiaal erop:

Funtana%20042.jpg

En dan maar schuren. Ik begin met een grove rasp, dan met een vijl, en afmaken met de lange schuurlat. Zo zag de oude neuslijst eruit (dit is de rechter, die nog in takt is):

Funtana%20044.jpg

En zo is de nieuwe:

Funtana%20043.jpg

Nog even wat oneffenheden nastrijken, en de kopse kanten bespannen, dan is de linker vleugel klaar. Tijd voor de rechter. De lijst die eraf kwam was ongeveer 6mm (1/4 inch?), de nieuwe lijst is 15mm dik en daar is op het dikste punt nauwelijks wat af geschuurd.

Ik heb 1 seisoen met de Funtana X50 gevlogen en heb nooit last gehad van een tipstall, met en zonder de sfg. De eerste vluchten was ik ook wat voorzichtig dat ik niet te traag binnen kwam, omdat ik dit ook had gelezen van de de tipstall, maar dit was voor niets nodig. Ik kon zo traag vliegen als ik maar wou, de kist bleef zeer stabiel.

Ja, bekend effect. Op de RC-groups discussie (link op pagina 1) is het ongeveer 50-50; mensen die er wel last van hebben en niet. Het schijnt ook maar een millimetertje of zo te schelen, sommige toestellen hebben het wel en andere niet. Misschien afhankelijk van welk Chinees kindje die dag schuurde (sorry...). Ik neem het zekere voor het onzekere en doe deze relatief eenvoudige mod.

Als ik eerlijk mag zijn vind ik het echt zonde dat je de kist zo radicaal aan het aanpassen bent en zijn de aanpassingen in mijn ogen totaal overbodig...maar goed, het is jou keuze!

In mijn ogen is dit ook overbodig

Ik heb eens een 2 m funflyer met 60cc gemaakt die een heel dik profil hatte .
(van de SIG Fazer)

Deze was heel stabil bij de landing .

Ik denk dat als hij niet te zwaar gemaakt word door een grote motor er niks aan de hand is .

Mijn verschillende Funtana's hebben ook geen probleem met tipstal . ;)

Mvg Johan

Heerlijk, zoveel positieve en opbouwende bijdragen aan dit topic. Als ik niks positiefs / nuttigs bij te dragen heb, reageer ik gewoon niet. Maar ja, dat ben ik...

Vandaag 2 props binnen gekregen, en getest met de Watt's Up meter, elk met een 5 seconden vol vermogen burst:

Prop 16x8 Xoar Beechwood
V min 21.27V
I max 84.87A
P max 1818.7W

Prop 15x8 Xoar Beechwood
V min 21.34V
I max 70.08A
P max 1538.1W

Ik ga dus met de kleinste van start. Deze moet meer dan voldoende power geven om goed te vliegen, upgraden kan later altijd nog. Fijne bijkomstigheid, de houten props zijn 22 gram voor de 16" en 27 gram voor de 15" lichter dan de el cheapo plastic 16x10 die ik er voor de eerste test op had zitten.

Nu nog de rechter vleugel afmaken, en de accu op veilige wijze in de romp verankeren. Dat wordt nog een leuke (althans, vind ik) puzzel.

Laatst bewerkt:
Knap gedaan Hugo die vleugel tip.
Ik ben nog redelijk nieuw in de vliegtuigbouw dus heb ik weer wat geleerd.

Je maakt er wel iets moois en ook nog efficients van, bedankt voor de les.

Greetz Jeroen

Ze komen van een Noorweegse winkel, zo uit mijn hoofd, ik zal vanavond even door de administratie gaan. Maar ik lees dat de Hobby City beechwood props (bijna) net zo goed zijn, en de helft kosten. Maar ja, dat wist ik nog niet toen ik deze bestelde.

Heerlijk, zoveel positieve en opbouwende bijdragen aan dit topic. Als ik niks positiefs / nuttigs bij te dragen heb, reageer ik gewoon niet. Maar ja, dat ben ik...

Als je alleen maar positieve berichten krijgt is het wel saai . :(

En kritik hoort nu maal bij een bouwverslag .

Mvg Johan

Hier heb ik de props vandaan:

- VERTICAL Hobby, max. 5 € shipping fee in EU

Maar zoals gezegd, volgens een aantal gebruikers op het Wattflyer forum zijn de HobbyCity Beechwood props net zo goed en die dingen kosten werkelijk niets...

Vanavond ga ik verder aan de accumontage, en ik plaats nog wat verstevigingen tussen het stabilo en het kielvlak. Het eind komt in zicht (van het bouwen, dan hè?) Kan er eindelijk gevlogen worden, als het weer ooit weer redelijk wordt.

Die beechwood props zijn inderdaad perfect..:cool:...Ik heb er nu één in gebruik en heb er nog een paar bijbesteld.....

Yup, Ik gebruik ze als alternatief voor APC, zijn te slap vanaf 15". En die xoar-props kon ik niet aankomen destijds. Er zijn er nog wat onderweg, er is ook een speciale "3D", ben er benieuwd naar......

Back