Funtana X50, verslagje.

Dank je wel!

Nee, ik heb nog niet gevlogen. Ik bouw rustig aan deze kist, en verander / verbeter meteen het een en ander. Ik heb alleen lekker lichte servo's in de staart, dat helpt het balanceren niet mee... Misschien een loden staartwieltje toevoegen, of zo.

Ik vlieg zelf met de Saito Fa82a.
Wat het gewicht is van het geheel durf ik niet te zeggen maar heb met de Saito power zat;)

Fijn voor je dat het bij jou goed gegaan is tot nu toe, maar de fora staan bol van de afgebroken landingsgestellen. Ook op de club hebben we er al voorbeelden van. De versteviging van de romp, i.c.m. een minder stijf landingsgestel zorgt er gewoon voor dat de krachten over een groter deel van de romp verdeeld worden, en minder schokken. Inderdaad, als ik het nu aan gort vlieg is er meer schade, maar het zal minder snel gebeuren.

Ondertussen even een vraag; wat voor motor heb je en wat is je vliegklaar gewicht?

Dank,

Funtana X5

Even een vraagje:

Ik heb een Os 55AX liggen, zou dit een goede combinatie zijn met de H9 Funtana X50. Ik heb geen zin om een andere motor te kopen...

Inmiddels ben ik weer iets verder met de Funtana, en er zijn grote wijzigingen. De 15cc ASP is gemonteerd geweest, maar dat was geen succes. Ik heb het toestel verlicht in de staart door lichte servo's te gebruiken, en de neus is iets zwaarder door de landingsgestel modificatie. Samen met de zware motor (1,15kg, incl. steun, prop, linkage, spinner, tank) kreeg ik het ding niet in balans. Zelfs de ontvangeraccu met een lang snoer naar achterin de romp was niet voldoende, er moest dan nog bijna een ons lood bij in de staart. En als lood gemaakt was voor vliegtuigen, dan hadden ze het niet zo zwaar gemaakt, zullen we maar zeggen. Ik vond dat geen optie. Dus, alternatief. De Saito FA82a, of electro. En zie hier wat het geworden is:

Funtana%20024.jpg

Funtana%20025.jpg

Ik ben er zelf ook nog verbaasd over, maar het zit erop. Accu's zijn nog niet in huis, die staan al wel op mijn verlanglijst bij de leverancier, maar daar moet ik nog even voor sparen.

Wat leuk is, is het gewicht. Met de ASP erop had ik dus 1,15kg aandrijving, plus servo (25 gram) en een ons lood in de staart. Dus 1.275 gram 'aandrijving' plus balansgewicht. De electromotor, incl. montagemateriaal, prop, etc, weegt 475 gram. De ESC weegt 90 gram. De accu (6S, 4.000mAh) weegt 585 gram, incl. snoeren en stekkers. De BEC die ik wil hebben weegt 11 gram, en er zullen nog een wat snoeren van accu naar ESC moeten. Zonder die snoeren weegt deze aandrijving dus 1.161 gram, en er gaat echt geen ons aan snoeren in. En geen balansgewicht, want ik leg de accu zo dat dat niet nodig zal zijn. Nou moet er nog een tray in voor de accu en het zal allemaal niet lichter worden van de brandstofaandrijving, maar het is dus ook niet zwaarder. En gezien de 16*10 prop die het ding met ongeveer 9k rpm rond zou moeten kunnen gooien, denk ik dat het vermogen ook zeker niet onderdoet voor de ASP.

Nou ja, we zullen het allemaal wel zien. Eerst sparen voor de accu's, en ondertussen de neuslijsten van de vleugels aanpakken.

Laatst bewerkt:
Net even gewogen:

De romp met aandrijving weegt 1.302 gram.
De complete vleugel weegt 587 gram.
Cowl en canopy wegen 107 gram.
De accu zou 590 gram moeten wegen.
En dan nog de BEC en eLogger voor 11 + 20 + 31 gram.
Totaal vlieggewicht zou dan dus 2.617 gram worden, plus wat draden, Dean pluggen en een (carbon?) accutray. Ik heb al wat andere conversies gelezen van de X50 op het Wattflyer forum, die zijn zo'n 6.5 lbs, 2.950 gram. Ik zit dus wel goed, denk ik.

Met electromotor intereseert deze mij ook wel !!
Het ziet er allemaal goed uit en met je gewicht zit je blijkbaar ook wel goed, laat zeker iets weten hoe hij vliegt als hij de maiden heeft gehad .

Als je echt voor electro gaat, kan ik je deze niet aanraden. Hij is toch nog vrij zwaar ge-engieered, omdat'ie bestand moet zijn tegen grote viertakten. En er zit geen accu tray in, en geen ventilatie. Mijn electro-sprong is een beetje een verrassing, een experiment. Als je van te voren weet dat je voor electro gaat, zoek dan vooral een toestel dat daarvoor bedoeld is. De luitjes van 3D Hobby Shop staan op dit moment erg hoog aangeschreven in de USA.

Ja, dat schrijven ze. Maar er is niets dat daarop wijst, behalve dan een foto van een electromotor, gemonteerd op steun op het originele motorschot, dat erop wijst. 't is zeker te bouwen, hoor (let maar op!), maar 'out of the box' is het een brandstofmodel.

Dat deed ik 2 jaar geleden al, funtana-s40-hangar-9-electro-om-bouw
Ik gebruik een 300g 660kv motor en 5s1p 4000 zippy-h en 5s1p 3600 kokam (tot nu toe merk ik geen verschil.)
Ik trek 82A wat zoon 1450W maakt, met een totaal gewicht van nog geen 2400g.
Echt een raket verticaal...:o maar de vlucht tijden zijn wel redelijk kort.

Laatst bewerkt door een moderator:
WOW, gaaf! Jammer dat niet alle plaatjes in je topic het meer doen. Ik kan met deze ESC tot 70 amp en heb een 6S accu, dus ik kan tot 1.500 Watt. Ik ben ook naar een lichtere motor aan het kijken, die van jou is weer 100 gram lichter dan die ik heb. Moet alleen nog leren wat voor prop je dan nodig hebt, want hoger voltage is lagere stroom maar meer toeren dus minder koppel en dus moet ik meer of minder spoed en een grotere of kleinere diameter. Of zoiets. Ik gok: meer volt, minder ampere, meer toeren, minder koppel, iets kleinere spoed en iets kleinere diameter. Maar hoeveel...

Uh, ik wil niet zeuren, hoor, maar je trekt 82A met een motor die max 55 mag hebben! Dit is juist mijn hele probleem, daarom heb ik de grotere motor gekozen omdat die wat meer amps mag trekken. Als je daar rustig een factor (82/55-1=) 50% overheen mag, dan heb ik wat meer speelruimte!

Weet ik, lekker belangrijk die fabrieks opgaven...
Als ik het uuren achter elkaar zou doen heb je 100% gelijk, dan blaas ik die motor op.
Maar omdat ik zo veel power heb hoef ik maar zeer zelden vol vermogen te gebruiken, en dan ook nog eens een korte tijd.
Ik heb een gas knuppel en die gebruik ik ook. (net zoveel als de andere functies)

Ik ben begonnen met zoon 60A en een 65A regelaar(lekker veilig) , de motor bleef koud, dus wat meer gaan trekken, grotere prop , nogsteeds enkel louw, grotere prop, grotere regelaar, nu zit ik dus op die 82A, motor word wel warm maar niks extreem's de 80A regelaar houd het ook prima en de accu spanning blijft ook prima onder belasting.

Ik zeg niet dat je bij elke motor 50% erbij op mag tellen maar met koeling is het bijna altijd meer dan opgegeven.
Deze is een stuk dichter bij de opgaven verwacht ik: Weight 290g, Rated Power 1475W (herkenbaar?;))
TGY AerodriveXp SK Series 42-60 500Kv / 1475W

Ik zie al dat ik nog veel te leren heb op electrogebied. Ik dacht: over de limiet is poef, rook. En electronica werkt op rook; als die eruit is doet het het niet meer. Maar ik lees in de manual van mijn ESC nu ook dat'ie tot 70A werkt, maar pieken van 10 seconden van 90A ook aankan. 10 seconden 90A, dan is'tie toch echt uit het zicht, denk ik. Ik ga die motor die je linkt eens beter bekijken. Scheelt met 15" prop en zo toch weer bijna 1,5 ons.

En ik ga toch echt een Eagle Tree bestellen, lijkt me de moeite waard en hij weegt nauwelijks wat.

Nou, ik ben weer een stapje verder. De motor van de foto's van pagina 1 gaat even op de plank, voor een minder gewicht-kritisch model. Dit woog die aandrijving:

Funtana%20026.jpg

En dit is de nieuwe:

Funtana%20027.jpg

En die motor zou meer vermogen moeten kunnen leveren, en efficienter zijn. Nou, leuke combi. Vandaag alles gemonteerd en de draden gesoldeerd:

Funtana%20028.jpg

De wasknijpers zitten met schroeven op een klein plankje, makkelijk om de draden bij elkaar te houden tijdens het solderen.

Funtana%20029.jpg

Toen het spannende moment, power-up. Alles piept, en aan de piepjes kan ik horen (ja, ik heb de gebruiksaanwijzigingen gelezen...) dat alles OK is. Voorzichtig het 'gas' erop, en helaas, de prop draait de verkeerde kant op. Dus even omsolderen, is zo gebeurd. Dan nog eens testen, en alles doet het.

Toen werd het tijd voor de Watt's Up meter, die ik erbij besteld had. Ik wil misschien later een Eagle Tree logger, maar deze heeft een schermpje er al bij (het schermpje van de Eagle Tree kost meer dat de hele Watt's Up) en ik hoef alleen de maximalen te weten. Nou, en die weet ik nu... Het ding heeft vermogen! Er zit een 16x10 prop op, dat wordt denk ik een 15x8 want ik meette nu een piekvermogen van 1.734,7Watt. Yep, ruim 1,7kW! Het maximale amperage was 89,91A, en de accuspanning was op het laagste punt 18,91V. Het is een 6S pack, dus 3,15V/cell. Da's dicht bij de 'te laag' grens van 3,0V. De ESC zou een piek van 90A 10 seconden kunnen houden, ik zit ook dicht bij die grens. De motor is gespecd als 1450W, dus daar zit ik ruim overheen. Hij was ook wel warm, ondanks dat ik maar 3 tellen volgas gegeven heb. Het toestel moet vliegklaar ongeveer 2600 gram worden, met het vermogen van vandaag is dat 667W/kg. Da's anderhalf keer wat met voor extreme 3D aanraad. Dit alles was een statische test. Ik denk dat ik maar een 15x8 aanschaf en nog wat statisch test, om vervolgens met die 'kleine' prop het luchtruim te kiezen.

't Was best enerverend, zo'n test op de eettafel... De hond schoot in de stress, en ik heb het toestel toch maar goed vastgehouden, ondanks dat'ie aan de tafel verankerd was.

Later meer, maar het ziet er toch goed uit, niet?

Back