Nou, ik ben weer een stapje verder. De motor van de foto's van pagina 1 gaat even op de plank, voor een minder gewicht-kritisch model. Dit woog die aandrijving:
En dit is de nieuwe:
En die motor zou meer vermogen moeten kunnen leveren, en efficienter zijn. Nou, leuke combi. Vandaag alles gemonteerd en de draden gesoldeerd:
De wasknijpers zitten met schroeven op een klein plankje, makkelijk om de draden bij elkaar te houden tijdens het solderen.
Toen het spannende moment, power-up. Alles piept, en aan de piepjes kan ik horen (ja, ik heb de gebruiksaanwijzigingen gelezen...) dat alles OK is. Voorzichtig het 'gas' erop, en helaas, de prop draait de verkeerde kant op. Dus even omsolderen, is zo gebeurd. Dan nog eens testen, en alles doet het.
Toen werd het tijd voor de Watt's Up meter, die ik erbij besteld had. Ik wil misschien later een Eagle Tree logger, maar deze heeft een schermpje er al bij (het schermpje van de Eagle Tree kost meer dat de hele Watt's Up) en ik hoef alleen de maximalen te weten. Nou, en die weet ik nu... Het ding heeft vermogen! Er zit een 16x10 prop op, dat wordt denk ik een 15x8 want ik meette nu een piekvermogen van 1.734,7Watt. Yep, ruim 1,7kW! Het maximale amperage was 89,91A, en de accuspanning was op het laagste punt 18,91V. Het is een 6S pack, dus 3,15V/cell. Da's dicht bij de 'te laag' grens van 3,0V. De ESC zou een piek van 90A 10 seconden kunnen houden, ik zit ook dicht bij die grens. De motor is gespecd als 1450W, dus daar zit ik ruim overheen. Hij was ook wel warm, ondanks dat ik maar 3 tellen volgas gegeven heb. Het toestel moet vliegklaar ongeveer 2600 gram worden, met het vermogen van vandaag is dat 667W/kg. Da's anderhalf keer wat met voor extreme 3D aanraad. Dit alles was een statische test. Ik denk dat ik maar een 15x8 aanschaf en nog wat statisch test, om vervolgens met die 'kleine' prop het luchtruim te kiezen.
't Was best enerverend, zo'n test op de eettafel... De hond schoot in de stress, en ik heb het toestel toch maar goed vastgehouden, ondanks dat'ie aan de tafel verankerd was.
Later meer, maar het ziet er toch goed uit, niet?