funtana

Je gaat eerst kijken waar je servo,s het beste gaan passen , daar maak je de onderkant open.
Als er een gat in het hout zit snij je alleen de folie er uit.

Als voorbeeld heb ik de romp van de nieuwe sleper genomen en er een stukje orastick op geplakt .:D

Met een lampje kan je door de folie zien hoe groot het servoplankje moet zijn .
Zelfde dikte nemen als die de romp heeft.
full

Ook het gat voor het servo er in maken.
Als het servo plankje iets kleiner is als het gat is het ook geen probleem.
full

Dan maken we een plankje wat ruim over het andere plankje gaat en boven en onder aan ligt.
full

Nu leggen we het kleine servo plankje op zijn plaats (voorbeeld is te dik) en doen er een heel klein drupje CA op.
full

Dan leggen we de grote er overheen en drukken hem even aan tot de CA droog is .
full

Dan nemen we ze beide er uit en tekenen met een stift de buitenkant van het kleine plankje op de grote af.
full

Dan trekken we de kleine plank er af ,
full

en kunnen hem nu met PU op de grote lijmen , dit overnacht laten drogen.
full

De volgende dag kunnen we beide samen in de romp lijmen met PU , ook dit goed laten drogen over nacht.
full

Als alles gedroogd is knnen we de folie op het plankje vast maken met de folienbout en het gat in de folie maken.
full

Nu eerst maken we het gat in het andere plankje en kunnen de servo inbouwen .

Tip : heb je problemen met gewicht probeer dan de motor te verplaatsen naar voren door schijven tussen spant en motor te plaatsen , elke mm die de motor na voren komt is een winst en hoeft er minder lood in.

Door de plankjes van Gammaplaat te maken en die met bruis te lijmen komt er geen 30 gram bij achter en dat is met 1 mm verplaatsen van de motor al wet gemaakt.;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Super uitleg!
Daarmee moet het zeker gaan lukken! Mooi dat Johan kritiek levert en ook met een passend oplossing komt:cool:

Hallo

Perfecte uitleg!

even kijken of ik het goed begrepen heb.
ik moet dus uit de onderkant folie gaan snijden, en de zijkant (foto) moet ik dus het plankje plaatsen?

owja dat beschadigingetje lijkt ernstig op de foto, maar is in werkelijkheid echt minimaal.

DSC08809.jpg

ik weet eigenlijk niet wat ik voor kleur moet doen.
ik heb zelf nog ietsjes rood liggen maar dat is volgensmij een andere rood dan die is gebruikt.
mischien racevlag/zwartwitte blokkenfolie?

johan zeer correcte uitleg, en erg sporttief om naast kritiek ook mee en vooruit te denken met hem.

Ik volg dit draadje ook al ff...
En je bent behoorlijk eigenwijs.... Ik ga hard lachen als de maiden fout gaat weet je...
Sterkte ermee!

Tim
leuk he lachen om andermans fouten :confused:

beter is om iemand te helpen .
een bekende spreuk is ook ;door je eigen fouten bouw je ervaring op .;)en weet je hoe het de volgende keer beter kan .en waarom zou je nou niet gebruik maken van de ervaring van andere personen , doe ik wel,scheelt weer fouten maken ;)

Het was niet enorm verkeerd bedoel hoor.
In mijn ogen is de servo gewoon verkeerd geplaatst, en misschien was het nodig om Wilbert wakker te schudden zou zonde zijn van deze prachtige kist als ie crasht.
Gelukkig heeft ie het nu ingezien, en bouwt ie het anders:).

Groetjes,
Tim

@timvaneert
Hoe kun je zo'n uitspraak niet verkeerd bedoelen dan?

@wilfred,

Ik heb volgens mij nog wel een stuk van de geel liggen, stuur me je adres maar dan zal ik het morgen of maandag op de post doen.

Ga je nu het servo hoogkant inbouwen t.o.v. het roer zitten de rubbers maar 10 mm uit elkaar in richting van het roer .Zo kan je het servo heel makkelijk bewegen. Aan hand van foto,s is dit ook duidelijk te maken .

In rust geeft hij ongeveer 8,5 cm aan (latje is 15 cm)

Als ik 2 kg aan het servo hevel hang. Geeft hij al 9,2 cm aan.

En als ik met de vinger nog een kilo bij druk. Zitten we al over de 10 cm

Duidelijke uitleg. Toch mis ik eigenlijk het belangrijkste: wat is het verschil met de servo een kwartslag gedraaid, dus de "goede manier".

Eh, ben blijkbaar niet duidelijk. :) Misschien moet ik mijn vragen combineren:

Duidelijke uitleg. Toch mis ik eigenlijk het belangrijkste: wat is het verschil met de servo een kwartslag gedraaid, dus de "goede manier".
Hoeveel centimeter geeft het latje dan aan als je gewicht aan de servo hangt?
Ik bedoel dus hoeveel het latje verplaatst als je de servo op de goede manier plaatst. Dan zit er ook wat speling op, al zal dat minder zijn. Van belang is dus hoeveel dat verschil is.

Edit: Dennis had me goed begrepen ;-)

Dan heb je misschien 1-2 mm .

Dit kan bij je eigene modellen testen door zender en ontvanger aan te doen en dan het hoogteroer naar beneden drukken.
Je zal dan zien dat er alleen de speling op de aansluiting en je hevels bewegen maar niet het servo .

Mvg Johan

ok het toestel is bijna klaar.
ik moet nog even de propellor op boren en de gas servo goed zetten, maar dat doe ik liever even met mn vliegmaat.

ik heb even gemeten met schuifmaat het gat moet precies 1 cm (10mm) worden.
ik heb hier nog een 10mm boor.
hoe moet je het precies doen?
ik heb het wel eens gedaan met klijne plastic prop,s maar dat ging nog wel eens fout.
ik wil deze prop graag niet verpesten want dan ben ik weer 13 euro kwijt.

hebben jullie tips over hoe en wat en waar ik op moet letten?

Grt wilbert

Back