funtana

ik zet de boor in een boor kolom, iemand hoed de prop vast en de andere draait de boor naar beneden

hmm ik heb net even gebeld naar iemand die een kolomboormachine had maar die had het tijdelijk erg druk.
is het gevaarlijk om de prop. uit de boren met een normalen boormachine?
mischien de boor in de bankschroef en dan langzaam de boor zijn weg laten vreten?

Wilbert het is niet gevaarlijk om dat uit de hand te doen.
Het is alleen niet haaks meer en dat kan wel voor gevaarlijke problemen zorgen.

Groeten Onno

dat bedoel ik nou juist dat het gevaarlijke situatie,s kan opleveren ;).
dus het moet met de kolom boormachine.
even goed doorzoeken wie het mischien ook nog voor me zou kunnen doen.

helaas, prop. verpest.
een schuin gat.

wel dom, je verwacht tog wel dat een menz prop een 10mm gat hebben?
het is immers de officele maat.

Laatst bewerkt:
vreemd, iemand waar ik atlijd mee vlieg zij dat dit niet standaart was en dat 10mm de normale maat was.
zijn er ook ergens prop,s met 10mm verkrijgbaar?

jij woont in barneveld en ik werk in barneveld .bij ons op het werk staat een boorkolom. als het goed is heb jij vakantie .ik wil best als jij een prop hebt hier een 10mm gat in zetten , tevens wil ik hem ook voor je ballanceren . hier wil ik dus niks voor hebben . de voorwaarde is wel dat ik dit in mijn middagpauze voor je doe ,zodat het mijn baas geen tijd kost ,we pauzeren tussen 1200 en 1300 . ik werk bij ptc carservice op de energie weg . laat maar weten ,spreken we wat af .

dan moet ik dus eerst een nieuwe prop bestellen.
wat ik nu heb gedaan, is het schuine gat corigeren.
hij is nou recht alleen heeft hij op het laatste stukje van de prop speling.
het eerste stuk is 1 mooie recht lijn.
als ik du plug aandraai totdat hij net niet vast zit dan kan ik de prop NIET heen en weer bewegen.
betekentdus wel dat hij gecentreert is.
het plaatjes aan de voorkant zorgt natuurlijk ook voor extra gecentreerdheid.
kan dit of niet?

@ serge

hartstikke aardig van je als je dat zou willen doen.
even kijken of dit zo kan en anders dan bestel ik een nieuwe prop en dan boor ik hem dan wel met jou daar uit.

Grt wilbert

kan dat zo met die prop.?
of tog een nieuwe?

Uitbalanceren moet je hem in ieder geval .
Anders vliegt hij je straks om die oren.

En zoals Ruben al schreef eventueel bij serge op 12 mm boren en dan een busje 12/10 er in .

Maar altijd weer na het boren balanceren.
Ook nieuwe props altijd balanceren .

Mvg Johan

1x goed gebalanceerd verandert deze niet meer van alleen.

En door de veranderlijke luchtvochtigheid verandert deze niet van balans .

Mvg Johan

o jawel vooral de nylon props en apc props , deze hebben de eigenschap om vocht op te nemen (poreus materiaal ).op een benzine motor verneem je dit niet gauw . maar hoevaak ik niet electro modellen door de lucht hoor gaan als of er een goed gedempte methanolstoker op zit (wat dus het geluid is van een proponballans ).en op een elctro kist is onballans vermogensverlies ,vliegtijd verkorting en door de constructie vaak ook nadelig voor lijmverbindingen .
had eerst een apc prop op een magneet balancer gebalanseerd (was toen een graad of 15 ) deze was stil op het toestel ,toen de temperatuur laatst opschoot naar een graadje of 30 , wilde ik weer gaan vliegen , en voila onbalans (het geluid leer je snel herkennen)dus weer balanceren was het devies .

dus kan niet gaat er bij mij niet in .beter controleren dan moeten zeggen ,had ik maar .........

Jij bent de enigste die ik ken bij die een temperatuur verschil van 15° tot een onbalans leid .

Ik heb het nog nooit kunnen meten en ik vlieg al een paar dagen elektro en ben ook een van de weinige die ik ken die kunststofprops balanceerd .

De meeste vliegers hebben niet eens een balanceerder. :rolling:

Mvg Johan

Back