funtana

ik heb twan zojuist even een berichtje gestuurd met een paar vragen.
hij zij dat hij zelfs kon hoveren met dit model dus ik ga me dan wel afvragen waarom ik een hele nieuwe box moet gaan bouwen?
let wel op wat hier kapot is gegaan is een FIREWALL en niets is er kapot gegaan in en aan de box zelf.

waar je dikke kans op hebt is dat er een onbalans in de propellor zat.
het is met de extra borgbouten boren een klijn beetje fout gegaan ik moest iets meer bij het ene gaatje weghalen als bij het andere.
ik zal de prop eens laten balanceren bij iemand of een nieuwe.

Grt wilbert

Laatst bewerkt:
hier foto,s van de box in de huidige staat.

DSC09539.jpg

DSC09538.jpg

DSC09537-1.jpg

DSC09536.jpg

DSC09540.jpg

Grt wilbert

amai

Wilbert dit ga je toch wel vernieuwen zeker ,want hier hang je geen moter aan, dit is levensgevaarlijk ,probeer zo ver terug mogelijk op nieuw te beginnen

Vraag een ervaren bouwer om hulp en laat de Funtana tot die tijd lekker staan.

Vind trouwens wel dat bepaalde personen je draadje behoorlijk verzieken, pik de goede adviezen/kritieken eruit en doe er iets mee. Laat de rest lekker voor wat het is!

Wilbert; ik heb een Funtana, redelijkerwijs zoals je jouwe, half af op zolder (Piper krijgt voorrang). Als je die een keer wilt bekijken ben je welkom, ik kan je precies vertellen hoe dat stuk in elkaar hoort te steken. Ik raad je aan lekker langzaam deze Funtana perfect te repareren / herbouwen, maar dat neemt echt tijd (weken). En ondertussen, conform andere adviezen, lekker met een Calmato te rossen.

@Erik1980; hear, hear.

Hugo

Wilbert: Hoe zit de box precies vast aan de firewall? Zit dit koud erop gelijmd (en waar nodig verstevigd)?
Of zit het erin "gestoken"?

In beide gevallen zou ik zeggen: Hele box van de firewall verwijderen.

Echter, als het er koud op gelijmd zit, is het vrij simpel te breken (netjes wegsnijden en breken tegelijk (pas op dat je je firewall niet breekt).

Als het er in "gestoken" zit, dan zou ik de dremel erbij pakken en het netjes uit het firewall vandaan halen.

Probeer zoveel mogelijk van de box "heel" te houden, zodat je dit kunt aftekenen op een plaat triplex en zodoende overnieuw kunt maken.

Wel is het verstandig om hier hulp bij te halen (zoals velen je al geadviseerd hebben). Niet omdat ik eraan twijfel of je het wel of niet kunt, maar omdat het toch erg belangrijk is dat dit goed gebeurd. Gaat het weer los, ben je even ver, al dan niet verder van huis.

Succes!

idd hij zit vast in de firewall en hij zit ook met wat carbon mat er op gelijmd.
ook een hele nieuwe firewall? oei dat is veel werk maar dat moet wel goed komen volgens mij.
wijk bij duurstede is dat eigenlijk ver weg van barneveld? anders kom ik wel een keer langs op een zaterdag om het geheel eens goed te bekijken.

Grt wilbert

Helaas hebben een aantal mensen een te hoog "Ik ben god / ubermensch gevoel" . Ben je het met ze eens ben je ineens hun vriend. Durf je een andere mening te hebben word je af gebrand. Zie je in dit draadje heel goed terug komen. Als onze topic starter het ergens niet mee eens is word hij afgebrand als eigenwijs en word hem zelfs een crash gegund. Wil hij iets wel doen volledig naar de letter van een ander is hij ineens de vriend. Ik zie dit tereur steeds meer terug komen op dit forum en vind dat erg jammer.

daar heeft Rwijnhov een goed punt te pakken.
toen ik dit topic starte voelde ik me een beetje alleen ik wou het iets anders zoals HC servo,s inplaats van futaba en gelijk huppa, dit en dat en het was niet goed en het moest zo, helaas is dat een beetje jammer.
ruben en ik zijn echt niet de enige bij wie dit opvalt er zijn er nog genoeg die dit ook al opviel.

maar ik ben het er nog niet helemaal over eens om hem er nou helemaal af te halen als twan er zelfs aan kon hoveren als er iets is waar je een sterke box voor nodig hebt dan is het dat wel dan vind ik het wel vreemd waarom ik hem dan niet kan verstevigen met hout en glasmat.
waarom niet het idee wat ik eerst had??

en ik heb grote twijfels over mijn huidige prop, je hebt een hele grote kans dat dit de boosdoener is geweest.
ik heb namelijk 1 gat iets naar rechts moeten uitboren omdat anders de extra borgbouten niet goed paste, ik denk dat dit voor een onbalans heeft gezorgd.
ik denk een nieuwe prop en deze door iemand met een kolomboormachine de gaten voor de borgbouten laten boren.

Grt wilbert

Laatst bewerkt:
Dit is mijn laatste post in dit draadje .

Ik merk gewoon dat het geen zin heeft en ik ga er geen energie meer in steken.

Berto heeft gelijk gekregen.:rolling:

Helaas hebben een aantal mensen een te hoog "Ik ben god / ubermensch gevoel" .

Misschien is dat zo , maar degene die hem de " schrot " verkoopt probeert alles goed te praten .
Dit zal bij Wilbert wel onder leergeld gaan tellen .

Ik zie de funtana nog lang niet veilig vliegend.

Mvg Johan

even kijken wat anderen er van vinden.

Die motordome op de foto's is in vreselijke staat. NIET proberen hiermee te vliegen!
De motordome moet aan vier kanten het motorschot vastgrijpen. Hier heb je aan de bovenkant en aan de linker zijkant van de motordome (vanaf de voorkant gezien) een groot gapend gat. Daarnaast zitten er onderin en aan de rechterkant ook flinke gaten op de plek waar het motorschot zou aangrijpen.

Ik verwijs naar de foto van Plotterwelt.
Links, Rechts, Onder, Boven: HOUT. het motorschot wordt aan vier kanten ondersteund/opgesloten en kan door die constructie niet torderen of naar voren getrokken worden.
full

Ben je het met ze eens ben je ineens hun vriend. Durf je een andere mening te hebben word je af gebrand. Zie je in dit draadje heel goed terug komen. Als onze topic starter het ergens niet mee eens is word hij afgebrand als eigenwijs en word hem zelfs een crash gegund. Wil hij iets wel doen volledig naar de letter van een ander is hij ineens de vriend. Ik zie dit tereur steeds meer terug komen op dit forum en vind dat erg jammer.

en

daar heeft Rwijnhov een goed punt te pakken.
toen ik dit topic starte voelde ik me een beetje alleen ik wou het iets anders zoals HC servo,s inplaats van futaba en gelijk huppa, dit en dat en het was niet goed en het moest zo, helaas is dat een beetje jammer.
ruben en ik zijn echt niet de enige bij wie dit opvalt er zijn er nog genoeg die dit ook al opviel.

maar ik ben het er nog niet helemaal over eens om hem er nou helemaal af te halen als twan er zelfs aan kon hoveren als er iets is waar je een sterke box voor nodig hebt dan is het dat wel dan vind ik het wel vreemd waarom ik hem dan niet kan verstevigen met hout en glasmat.
waarom niet het idee wat ik eerst had??

Goed. Als het zo moet ga ik (net als Plotterwelt) er ook geen tijd en energie meer in stoppen.

Jullie bekijken het ontzettend negatief en zijn erg eigenwijs.

Waarom kun je nou niet accepteren dat er hier op het forum mensen rondlopen die al erg lang in de hobby actief zijn en dus erg veel ervaring hebben? (hier reken ik mijzelf trouwens NIET onder, want ik reken mezelf nog als een beginner). Die mensen zouden gewoon lekker kunnen gaan vliegen en/of bouwen, maar ze zitten hier op het forum om andere mensen advies te geven en verder te helpen in de hobby. Die mensen hebben behoorlijk wat ervaring wat wel/niet werkt met betrekking tot modelvliegen.

Als dat advies niet in je straatje past omdat het tijd/geld kost, wordt het advies kennelijk als kritiek of onzin afgedaan.

Je kunt als beginner zo ontzettend veel leren van ervaren vliegers. Accepteer dat je zelf misschien niet alle kennis en ervaring hebt. Dan wordt het modelvliegen echt veel makkelijker. Als je zelf lekker eigenwijs je eigen gang gaat, lift je niet mee met die kennis en ga je zelfstandig een hoop dingen uitzoeken/uitproberen/ontdekken. Dat kost een hoop tijd, frustratie en gecrashede kisten!

Als voorbeeld neem ik een scheef geboorde prop.. Ik kan me herinneren dat verschillende ervaren modelbouwers geroepen hebben "gebruik een kolomboormachine!". Die mensen hebben waarschijnlijk allemaal al een keer een prop gesloopt door het uit de losse hand te proberen. Had je dat advies aangenomen, had je je prop niet gesloopt. Nu ben je eigenwijs geweest en dat heeft je een prop gekost. Zonde en onnodig!

Wat denk je dan, dat die mensen dat zomaar roepen? Dat ze het grappig vinden om jou naar een kolomboormachine te laten zoeken, of dat die mensen allemaal volslagen idioot zijn en geen handboormachine kunnen hanteren?

Met die motordome is het hetzelfde. Doe het nou gewoon goed! Of doe het op je eigen manier en post dan niet steeds vragen op dit forum.

Laatst bewerkt door een moderator:
zo vandaag op de club geweest en even gevraagd.
het heeft niet veel zin om een compleet nieuwe box te bouwen want je verlegd alleen maar het breekpunt naar waar je de box nieuwe box dan weer vast gaat lijmen.
dus verstevigen en eerst al die oude carbonnen mat er af want dit is erg slordig, daarna weer mooi vlak hout waar ik dan weer op kan beginnen met bouwen.
jan zij dat je het beste op deze manier op kon lossen:

P1030675.jpg

maandag avond maar beginnen :).

Grt wilbert

Laatst bewerkt:
Als je dit met hulp van iemand kunt maken heb je een mooie en degelijke motor- bevestiging.

veel succes nog met het repareren/vliegen van deze funtana :cool:

hoi hoi

wat is je mening over die bec?

ik zal starks wel eens posten van mijn motor stuun zonde motor misschien heb je er wat aan

Back