funtana

fu02ev.jpg

zoals beloofd

zozo, ik vanavond op eens ontzettend zin om verder te gaan met de funtana!

nou, ik heb 4 plaatjes gemaakt voor versteviging van de motorbox. het past allemaal redelijk alleen vooraan waar de motor plaat komt zijn ze niet helemaal recht. dit maakt opzich weinig uit omdat er tog alluminium hoeklijntjes op komen.
alleen nu moet ik dus die motor hoek goed krijgen.
hoe kun je dit precies doen en hoeveel moet dit ongeveer zijn?
ik kan de orginele maat aanhouden van de motorbox (niet de plaatjes maar de romp zeg maar) maar deze is iets verschuurd een hele tijd terug. deze is dus ook niet helemaal te vertrouwen.

Hoe nu verder?

helaas geen foto omdat photobucket zeer vreemd doet (stopt op de helft met uploaden)

DSC09930.jpg

photobucket werkt weer.
op de foto lijken de plaatjes wel netjes allemaal recht aan de voorkant (waar het motorschot tegen aan komt) maar dat is niet zo, ze zijn wat hobbelig omdat het niet helemaal recht gezaagd is.
dat maakt eigenlijk niet uit omdat daar de hoeklijntjes tegen aan komen.
maar hoe moeten die komen te staan?
strak tegen de orginele box aan? dus alle plaatjes gelijk schuren aan de romp?
maar ik weet niet zeker of de orginele romp wel de goede stand is omdat daar ook wel eens iets af is gebroken met het motorschot er af halen.

leg een lineaal over de bovenkant romp en onderkant romp. zijn deze parallel dan heb je een begin punt van waaruit je verder kunt .

Perfecte tip!

firewall is idd een mooi en vast begin punt om vanaf te meten.
ik had gezocht ophet forum dat je 2 graden naar beneden en 1 graad naar rechts moet hebben om te beginnen.
later kan ik altijd de motor stellen.

zo, heb 2 allu hoeklijntjes klaar van de 4.
er zitten twee sleufvormige gaten in waarmee ik de domping af kan stellen.
je zou zeggen als je dan gas geeft en je heb de bout aan het begin van de sleuf vast gedraait trekt hij deze dan niet naar achteren?

ik denk het niet want ik stel de lijntjes goed ik nadat ik ze goed ingesmeert heb met PU.
dus dan lijm je zo ook goed vast voordat de lijm hard is natuurlijk de domping instellen en dan hard hij gelijk vast en dan natuurlijk de boutjes aandraaiën.

ik heb helaas wel wat uit 1 kant weer moeten zagen want anders past de carb gewoon niet, die moet door de linker zijkant (van voren gezien).

nu zit ik even te kijken wat ik moet doen.

de ophangingspunten van de motor (de gaten voor de bouten) komen precies op hoogte waar de plaatjes lopen.
dus de bouten kunnen niet achter de hoeklijnen.
nu zat ik te denken nu zet ik de hoeklijntjes verder naar voren zodat er iets een kier komt tussen de motorbox en de hoeklijnen zodat in de kier de koppen van de bouten passen.

is dit een idee?

Mvg wilbert

verschrikkelijke kwaliteit foto,s maar hier zijn zoals gewoonlijk de batterijen weer eens op :rolleyes:.

maar goed met mijn telefoon gemaakt.

full

tussen de motor en de box zie je de allulijn (motorschot moet dus op die allulijn komen en is nu niet op de foto).
maar de gaten van de motor komen dus precies op de rand van het hout je snapt het probleem hopelijk nu? :D

Grt wilbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Koop maar eens 2 sets Eneloops voor je kamara .

En je motordom blijkt dus te duidelijk klein te zijn.

De gaten om de motor vast te schroeven moeten zeker 2 cm binnen de buitenkant van de dom liggen .

Mvg Johan

Koop maar eens 2 sets Eneloops voor je kamara .

En je motordom blijkt dus te duidelijk klein te zijn.

De gaten om de motor vast te schroeven moeten zeker 2 cm binnen de buitenkant van de dom liggen .

Mvg Johan

haha, ja het probleem is dat het mijn camera niet is :D.
oplaadbatterijen zat alleen is de lader dan weer altijd zoek :mad:.

maar even over de funtana, dat word denk ik tog een nieuwe box?
tijd zat op dit moment heb 2 weeken vrij dus....
ik zal de lengte maat gewoon houden van deze box aleen kwa breedte en hoogte moet dus dus groter.
naar boven kan hij nog iets hoger en dan zit hij tegen de kap, naar onder kan hij nog zat worden vergroot.

ik denk dat we het maar gewoon lekker opnieuw gaan bouwen, ik heb nu de tijd en die nemen we dan maar gewoon.

Grt wilbert

DSC09536.jpg

kijk hier zie je de orginele box de linker en rechter helft lopen door de firewall een aardig eind de romp in.
ik kand deze er helemaal uit gaan halen maar dat is best wel wat werk.
veel simpeler is de hele firewall kaal maken allu lijntjes erop maken en bouwen maar aan de lijntjes.
moet tog bijna even stevig zijn of niet?

Ik heb al eens eerder geschreven dat je die troep er af moet halen.

Voorbeelden staan er ook al in dit draadje .

Ik bouw in moment een Yak 54 nieuw op , daar word niet 1 drup epoxy of glasvezel bij gebruikt .

Mvg Johan

er staat wel ongeveer hoe het moet, maar allulijntjes op het firewall kan dus niet?
het moet dus helemaal verwerkt worden in het toestel?

(wat is nu eigenlijk de firewall het schot waar de motor op zit of het eerste schot van de romp waar de box doorheen loopt?)

Back