"Funzweven"

Vergeet SAL en een Wibros of soortgelijk vliegtuigje. Je krijgt em niet fatsoenlijk in de lucht. In Amerika worden sommige van dergelijke hellingzwevertjes ook wel voor DLG besproken, maar dat berust op een misverstand: Ze smijten die dingen aan een oor vanaf de helling. Nergens voor nodig en nog geen zwakke afspiegeling van DLG vliegen.

Ik heb wel een paar HLGtjes (speerworp dus) gebouwd van Depron, met genoemde epoxy c.q. epoxy glastoevoegingen. Maar dat zijn dus gewone conventionele vliegtuigen. Dat gaat goed maar is wat anders dan je vraagt en geenszins onverwoestbaar.

Sorry dat ik dr even tussen spring met mijn onwetendheid, maar waar gaan jullie zoal vliegen met die dingen? Nederland is toch zo plat als n postzegel?

Ikzelf heb al aan gekke dingen gedacht zoals vliegtuigjes omhoog vieren aan n vlieger, maar dat werkt denk ik niet. Hier heb je toch echt een updraft voor nodig?

Freakazoid, zoek even op "hellingzweven" en je vind er een hoop posts over.. om er maar enkele te noemen: calais, cadzand, zoutelande, zolder, VDP3F, hoofdplaat, wasserkuppe,... de één al beter dan de andere

grtz,
Maarten

Hier in Limburg soms zelfs mogelijk op de dijken van het Julianakanaal. Dit kanaal is op veel plaatsen boven het maaiveld gebouwd waardoor je dijken krijgt van soms wel 10 meter hoog. Dit is voor kleine zwevertjes meer dan voldoende om lekker aan de helling te kunnen zweven. Zelf heb ik nu 2 plekjes in mijn omgeving waar ik met puur westen wind redelijk goed kan vliegen aan die dijken, eentje vervalt dadelijk (wandelafstand) omdat er een modelvliegclub in de buurt komt te zitten.

Peytr,

Vergeet SAL en een Wibros of soortgelijk vliegtuigje. Je krijgt em niet fatsoenlijk in de lucht. In Amerika worden sommige van dergelijke hellingzwevertjes ook wel voor DLG besproken, maar dat berust op een misverstand: Ze smijten die dingen aan een oor vanaf de helling. Nergens voor nodig en nog geen zwakke afspiegeling van DLG vliegen.

Als je naar filmpjes van de Boomer kijkt zie je dat hij daar in de lucht wordt ge-DLG't vanaf een vlak veld. Dat is dus wel degelijk mogelijk. Over de De Red Herring zou je gelijk kunnen hebben. Da's meer een hellingzwever.

Heeft iemand mallen van het profiel van de Boomer [NEX07] :?: :?:

Ik heb ff gezocht op boomer, nou dat lijkt me ook wel wat! lache. In de filmpjes is te zien dat ze weldegelijk DLG-en. Er staat ook dat als er enigzins een thermiekbelletje in het park is, hij niet onderdoet voor een echte DLG! In pure windstilte wel, maarja lekker boeie.

Dat profiel dat ze gebruiken (nex07) kan ik nergens vinden! Heeft iemand die digitaal?

alvast bedankt,
sietse

@sietse: hele internet afgezocht, geen spoor van NEX07!

Nou jongens, ik heb eens een wibros gebouwd, gewoon voor de fun. Ik heb hem ook een paar keer geDLG'd ("pap, slinger em es de lucht in", "OK jongen", PATS. "en nou doe ik het goed hoor!" PATS "nou d'r is toch iets mis met dat ding") maar dan draait hij op z'n rug en PATS dus.

Mijn mening: de Wibros kan ook voor DLG gebruikt worden, mits de staart groot genoeg is. dan spreek je dus over een heeeeele grote en veeel meer gewicht. Wat ik denk dat een dlg aan moet voldoen: hij moet niet teveel massa hebben, het moet geen Wibros of dergelijk kistje zijn met een kleine koorde en grote spanwijdte, en hij moet geen pijlstelling hebben zodat de wingtips achter het begin van de staart uit komen. Ik heb genoeg depron en VAKANTIE YES YES YES dus ik ga nog maar wat uitproberen.

wat ik zou proberen: staart naar achteren verplaatsen (op een kleine boom bvb) en zowel boven als onder het zwaartepunt (dus gewoon boven & onder je vleugel) wat staartoppervlak voorzien.

Maarten Zanders zei:
wat ik zou proberen: staart naar achteren verplaatsen (op een kleine boom bvb) en zowel boven als onder het zwaartepunt (dus gewoon boven & onder je vleugel) wat staartoppervlak voorzien.

Ja, had ik al aan gedacht, maar die boom zal dan heeeel stevig moeten zijn, extra gewicht, nog steviger omdat er weer extra gewicht is, grote staart, etc. etc.. Dan krijg je een soort kettingreactie. Ik wil eigenlijk iets in de vorm van de red herring bouwen, van depron. Gewoon voor de fun. Niet snijden dus. Er komt nog wel een schuim red herring hoop ik.

red herring:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=37482
http://www.scrollsander.com/MHLG-Red-Herring.htm

CG op 12 cm vd neus, gemixd hoogteroer/rolroer 2,5 cm lang.

Hier specificaties omgerekend:

Span: 75 cm
Root Chord: 30,5 cm
Tip Chord: 12,7 cm
Wing Area: 1613 cm^2
Vertical Tail Area: ~130 cm^2

Er komt zeker een schuim Red Herring. Sterker nog: ik heb hem thuis liggen! :)

Met hulp van de Aero Club Heemskerk die hun schuim-snij-apparatuur ter beschikking stelden en de deskundige bediening daarvan door Erwin en een mede-clublid heb ik ook een XPS plank voor jou kunnen maken. We hebben daarbij gebruik gemaakt van de snijmallen van Theo Schoorl.

Ik stuur je een pb'tje hoe en waar we de 'overdracht' doen.

We verwachten natuurlijk wel dat je je bouw-activiteiten op dit forum publiceert! :wink:

Thnx wubbe, ik stuur je een pb terug :D

Nou jongens, ik heb vanmiddag even gesmeten met zo'n spacecraft van 3 eurie (zonder staart, gewoon delta met tipverdraaiing). En dat SALt best goed. Ik heb een nieuwe vorm van SAL bedacht: F-SAL :D : dat betekent dat je je vinger erachter houdt en 'm dan zo recht mogelijk de lucht in krijgt :D . Speciaal voor dit ding dus. Als ik 'm F-SAL, komt het ding best hoog en maakt een looping. Iets langere en wat spectaculairdere vluchten dan met handstart (gaat best hard, maar 't is ook een soort boomerang :hammer: ). Als ik 'm echt SAL, komt ie flippend en draaiend boven en stabiliseert zich dan en vliegt best wel lang. Als je geluk hebt. Alles hangt dus af van het stabiliseren.

Met mijn depron Red Herring ben ik al bijna klaar, alleen nog de ontvangeraccu (4X 15gr KAN 650 MaH) solderen. Stapelbouwwijze en symmetrisch.
We beginnen met een grondplaat, daar doen we 1 kleinere plaat depron aan de boven- en onderkant op, en daaroverheen komt de "huid".

Ooh ja: supertip aan iedereen: Voor stuurhevels kun je heel goed een kapotte geodriehoek gebruiken: best wel sterk en makkelijk te maken. Gaatje erin maken is ook handig: douw een stukkie stuurstang in je boor en dan boren maar.

Greetingz,

CrAzY Murdock

Ooh ja: supertip aan iedereen: Voor stuurhevels kun je heel goed een kapotte geodriehoek gebruiken: best wel sterk en makkelijk te maken. Gaatje erin maken is ook handig: douw een stukkie stuurstang in je boor en dan boren maar.

Haha, humor, ja dat is wel een idee van jou ja! Ik gebruik kunsstof (kweeniewatvoor) hoekprofiel, daar kan je dan leuke vormjes uit dremelen. Als je dan toch aan het dremelen ben, kan je ook wel ff netjes die gaatjes met een boor boren, maarja. Klooien blijft idd ook leuk en werkt vaak net zo goed. (niet dat ik professioneel bezig ben :lol: ).

Maar idd, Plaatjes?
mzzl

Sorry jongens voor mijn laaaate antwoord, maar was aan het slijmen bij Aircraft-world, ben aan het sparen voor 3Dfoamy VTO :D

Maar hij heeft zijn eerste vlucht gemaakt!!! 3 sec. ok maja. Hij vloog prachtig langs de schommelstang na een kleine SAL worp. moet je nagaan: met epoxy gelijmd ( :oops: ), en heeeel veel zware tape, EN meeeeega ontvanger (uit m'n charter :lol: ), iets van een graupner C17. Ben aan het sparen voor soort shocky zoals ik al zei, dus ontvanger voor deze kan er voorlopig nog niet af.
Over de eerste vlucht: vloog leuk, iets van 10 meter. OK, ik overdrijf. 8 m. OK, ik overdrijf weer. 7 m dan. staart ietsje afgebroken, had ik zo weer gelijmd. Ik moet hem eigenlijk opklapbaar maken, anders gaat het niet goed zo...
Aan het eind van de eerste vlucht ging mijn servo (die toch al 1 tandje miste) raar doen: naar de kant met de meeste uitslag draaien. 't zijn 2 9gr :sniper: het-rc servo's (kijk anders naar dat goedkope-microservo's-topic) van 8,50 :oops: . Dus nou kunnen we even niet vliegen. Maar ik heb hier nog een wibros liggen: bieden?

15 euro.
Niemand?
10 euro.
Niemand?
5 euro.
Niemand?
2,50
Niemand?
Dan komt ie aan het plafond...

Euhm als iemand wil sponsoren? Ik airbrush je naam erop!!!

Maar weer :ontopic: : hij is zo zwaar dat dat wel goed MOET vliegen met lichter spul/andere kist. Hoop ik.
Nog geen foto's jammer genoeg, is het nou te donker voor. Binnenkort...
Anyway, je kunt hem uit een halve plaat depron snijden (1X1). De maten zijn zelfs aangepast aan de plaat :oops: . Easy te maken en heel goedkoop. Laten we zeggen incl. lijm, depron, tape en balsa ongeveer 3 euro.

CrAzY Murdock

Nadat afgelopen vrijdag mijn balsa Pibros alweer aan splinters ging, heb ik besloten eens Wibros te gaan proberen. Dat schijnt sneller te vliegen. De link over hoe zo'n ding in elkaar te plakken heb ik al bekeken.

Hoe bouw je daar je apparatuur in? (of aan :lol: )

Hoe knoop je bijvoorbeeld roerhevels aan de ailevons?

Welke lijm gebruik je om het Depron te plakken?

Met welke tape verstevig je de Wibros?

Peytr: bij welke zaak in Krimpen aan de IJssel koop je Depron?

Apparatuur inbouwen:
Erin, en door gewoon vakjes uit te snijden en alles erin te doen voor de de toplaag eroverheen plakt. Zo moest dat toch ook met de phibros? Let wel even op of je de CoG goed hebt voor je gaat snijden. Dat kun je et beste doen denk ik door em tijdelijk dicht te plakken met tape, en dan gewoon alles er even op te leggen.

Hevels aan de elevons:
dunne 1mm veerstaal staafjes. Je kan er halverwege een V-tje in buigen zodat je ze naderhand nog makkelijk kunt afstellen door dat V-tje n beetje open of dicht te knijpen alsie klaar is.

Lijm:
3M spuitlijm gaat t makkelijkst, en is foam veilig.

Welke tape je maar wil, je kan zelfs een kleurtje pakken als je dat wil, bij je modelbouwshop kun je mooie rollen covering tape kopen voor n euro of 3 per rol (en dat zijn flinke rollen van zon 7cm breed)

En ik ben niet Peytr dus de laatste mag deze meneer zelf beantwoorden. ;)

Ja ach, die roerhevels maak ik van een kapotte geodriehoek zoals hier al eerder beschreven.
Voor de stuurstangen kan 1mm veerstaal ook, maar ik gebruik 0,8 mm en doe dan halverwege een geleidingsbuisje zodat 't ding niet gaat buigen.

@ Freakazoid: euhm eerst dichtplakken voor je CG???? Da's wel heel moeilijk doen zeg... Gewoon 't hele ding lijmen en dan pas je CG afstellen zou ik zeggen. En over dat tape: doe niet moeilijk joh, pak gewoon een beetje ducktape. Over de lijm: 3M spuitlijm zal ook wel goed zijn, maar ik gebruik meestal epoxy of UHU POR. Je moet wel uitkijken dat je geen superzware lijm hebt.

CrAzY Murdock

Hoe wil je je CG gaan doen als alles er al in zit?? Et is geen holle romp waar je alles n beetje op en neer kunt schuiven he. Dicht is dicht. :P

Ducttape heeft vaak zon lelijke rokerswit kleur, das zonde van je wing vind ik. Kun je beter et ding bedekken met n stoer kleurtje. (ultracote erop is nog mooier, maar behoorlijk moeilijk te strijken op dat foam denk ik).

Met spuitlijm even op en neer is makkelijker dan de hele tijd lijm smeren vind ik. Maar et kan wel.

Back