"Funzweven"

Ik snij altijd de vakjes pas nadat alles in elkaar zit :?

Je hebt ook heel mooi zwart ducttape, kun je ook gebruiken. Maar die grijze kleur is toch ook best wel stoer, tenminste, als je zwart depron hebt.

Maar ik ga 'm niet bespannen met ducttape he! Anders zou ik er wel oracover op doen. Lukt trouwens wel op depron, als je strijkbout maar "koud" genoeg blijft. Ja jongens ik heb m'n eigen strijkbout voor oracover 8)

CrAzY Murdock

Ducttape: kan je ook dat bruine verpakkingstape gebruiken? Of de doorzichtige versie?

Ik heb wel eens ergens gezien dat ze vezelversterkte tape gebruikten. Bij een EPP kist?!?

Verlijm je de rudderhorns gewoon in de elevons met 2C epoxylijm?

Gaten snijden NADAT je je wibros in elkaar hebt zitten? Zal dr wel lekker fris uit zien dan, al die zooi zichtbaar aan de buitenkant. :roll:

Fillament tape wordt altijd gebruikt bij flying wings zoals de zagi en de unicorn en de ele-bee enzo. Daar wordt ie stevig en stijf van, meer geschikt voor hoge snelheid en eventuele combat.

Rudderhoorntjes heb ik wel es gezien van kleine tierip kopjes die ze met een dot UHU lijm gewoon in et foam prikte, dus en beetje creatief doen en et lukt je wel. :P

Nou jongens, hier maar weer eens een berichtje: mijn depron red herring krijgt vanavond als het goed is FATSOENLIJKE servo's. Ik heb al mijn geld de laatste maanden moeten sparen voor een indoor ultimate (in aanbouw nu), maar nu dus wat opzij gelegd voor een paar servo's.

Tyrep kopjes als stuurhevels? Zal wel lekker sturen dan...
Ooh ja nog een tip voor stuurhevels: CD's!!! Iedereen heeft wel een paar oude CD's liggen en je kunt er op dezelfde manier stuurhevels van maken als met geodriehoeken/andere plastic zooi.

Ooh ja: vandaag weer depron gehaald 8)

Als ik met de depron red herring gevlogen/gesmeten heb zal ik jullie verder berichten. Ondertussen nog nieuwtjes in de delta DLG/SAL wereld?

Greetingz, CrAzY Murdock

Ja jongens hij heeft gevlogen!
Ik heb er 4X KAN 650 mah in zitten, wegen 15 gr pst. Iemand enig idee hoeveel die mini penlites wegen die ze er normaal in doen?
2X Ace RC 9 gr Micro servo's en 1X MEGAGROTE graupner C17 die erbovenop gemonteerd is...

Vloog aardig goed, vluchten van 10-15 seconden. Denk dat de piep versie toch wat lichter is en verder+beter vliegt. Maar voor zo'n mega-ontvanger erop en een boel plakband vindt ik dat ie nog best goed vliegt.
Ik heb nu even geen geld voor een ontvanger: heb net servo's gekocht en heb nog een lader + ontvanger nodig voor mijn indoor ultimate. Iemand nog een mooi ontwerp voor een depron staartvlak? I've run out of balsa! En dit staartvlak gaat waarschijnlijk niet lang meer mee... :evil:

Foto's komen eraan, misschien morgen. Voor filmpjes geldt hetzelfde.

Staartvlak is met vuurwerkpijlstokjes gemonteerd. Ja bijgeloof he... :wink:

mmmmh, 10-15 sec? dat haal ik ook wel door mijn in elkaar geflansde Zagi (met rechte TE) een flinke smijt te geven :lol:

Ik ben wel "into" vliegende vleugels enzo nu! echt tof. als 1e heb ik gewoon het zagiprofiel uitgeprint en er 2 leuke kernen van gesneden, Was echt super lelijk, maar daar zie je nix meer van na een flinke laag plakband!!

Ik ben nog een hele tijd bezig geweest met dat vleugelprofielengedoe. Uiteindelijk heb ik wel het een en ander weten te achterhalen:

SD 7003 (Red herring)
Zagi (heet gewoon zagi!)
EH 2.0-10.0 (origineelvan weetniemeer)
ik bouw er nu 1 met EH 1.0/7.0 (lekker dun)
EMX-07?
NEX 07(boomer)
MH-45 !
mjp712
Sipkill (combat wing)
RYAN (firebee wing airfoil)
RSB 15 (mini-bee)
HN-1038 Beetle

Ik heb nu een mix uitgeprint tussen de EMX-07 & MH45. Ziet er wel goed uit. Is eigenlijk een soort mh45 met een beetje xtra reflex. Ben benieuwd wat het gaat doen. Ik hoop er een soort DLG/slope idee (Boomer) van te bouwen. Misschien als ie goed vliegt een laagje glas erover. Misschien ook een deelbare versie. Lekker klein pakketje om mee te nemen!

Maar natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw fotoos! Lijkt me lache :lol:

Hier staan nog wel toffe dingen: http://www.zanonia.de/draco.php

mzzl

Oh ja, ik klooi nog steeds met een vage mix hoor! miniservo's van €5,50, 4 minipenlites van 900 mah (vapextech) en een ontvanger van zo'n 300 kilo :wink:

sietse zei:
4 minipenlites van 900 mah (vapextech)

Zou je ze even kunnen wegen?

Ja 10-15 seconden is niet veel, maar hij gaat wel zo'n 6-8 m hoog in een flinke zwiep.

Nou ja, foto's volgen dus (ooit) en filmpje staat ook nog op de planning.
Weet iemand trouwens een handig programma om foto's zonder vervormen te "downscalen" (even vertaald: kleiner te maken)?

Dit moet in mijn volgende komen:
4 minipenlites als accupakje = 49 gram (vapextech 900 mah)
ontvanger (35 mhz zonder kastje)= 25 gram
Servo's = 2 x 8 gram

In mijn Zagi-idee heb ik nu dit zitten:
4 minipenlites als accupakje = 40 gram (oude zooi 250 mah)
oude 2-kanaals 27mhz ontvanger= iets lichter dan die andere
Servo's = 2 x 8 gram

Is wel irritant die 250 mah accu, na een avondje klooien boven de duinen raakt ie wel een beetje leeg= weg bereik (27mhz am!) LOL, kon ik hem weer es gaan zoeken in de duinen :lol:

Servo's houden het trouwens prima. (en dat voor 5,50!)

Irfanvieuw idd. Kan je ook Batch conversion doen. Dan kan je gewoon een hele map foto's in 1 keer naar het gewenste formaat raggen. ideaal!

leuk en goedkoop

Een club en forum lid Roman
heeft op Harzewinkel een speelgoed vleugeltje gekocht

een " bart smit" vleugeltje wat met een katapultje
moet worden afgeschoten

Ramon heeft hiet 2servo'tjes in geprutst

ik zelf vlieg met een indoor ultimate
hier doen we een touwtje aan en haken het vleugeltje hier aan
volgas omhoog tot.....300meter
gas dicht ,..........
en dingetje kan bijna een minuut vol aerobatic naar beneden

lachen...........

natuurlijk geven we demo's tijdens
het Holiday-event

Hier de foto's (Ode aan IRFANVIEW!):

Depron%20Red%20Herring_01.jpg

Depron%20Red%20Herring_02.jpg

Ik weet het, het ziet er niet zo geweldig uit maar het gaat erom dat het vliegt, en daarnaast is dit ook nog maar een testmodel.

@Sietse: where the fuck haal je die servo's????!!!

Ziet er toch wel goed uit? Als het zwaarte punt goed is vliegt ie heus wel.

xanderdude zei:
Ziet er toch wel goed uit? Als het zwaarte punt goed is vliegt ie heus wel.

Inderdaad, bijna alles vliegt als het zwaartepunt maar goed ligt. Een paar jaar geleden heb ik dit ontdekt, en nu kan ik dingen laten vliegen waarvan ik eerst dacht dat dit nooit kon. Ik heb altijd een hoopje paperclips in m'n etui zitten voor m'n papieren creaties op school :oops: :lol:

Ik heb een platte smijtplank gemaakt, gewoon een plaatje depron met nog een plaatje depron met een blokje hardhout (zonder RC). Gaat HARD man! DLG't best wel lekker, maar hij is een stuk lichter dan de Boomer en komt nog niet half zo ver???!!! HOE KAN DIT?

WIE KAN HET GEHEIM VAN DE BOOMER ONTRAFELEN???

Mijn eigen conclusie na een tijdje rondkijken:

De Boomer heeft een grotere spanwijdte: 92 cm en is slechts 182 gr. Hierdoor vliegt hij natuurlijk langer en het profiel is optimaal, en hij heeft ook nog een aardig groot vleugeloppervlak.

Maar weet iemand of je een 2s lipo aan kunt sluiten op een 8v max. ontvanger? Die lipo van 7,4v wordt dan toch vlot boven de 8v geladen? Dan :murder: je toch de ontvanger?

Héé, ziet er leuk uit man! DLG't ie een beetje lekker? Hoe hoog gooi je (denk ja)?

Die servoos heb ik van conrad.

ik ben nog ff bezig met dat zagi-idee-ding met gemixed vleugelprofiel. Hier wil ik wel een soort boomerstaart op bouwen (zoiets als jij heb gebouwt). Kijken of ik hem een beetje kan dlgen.

Profiel is inderdaad wel errug belangrijk! spanwijdte niet echt. Het gaat bij het echte zweven vooral om vleugelbelasting. Hierdoor kan je langer in de lucht blijven. Als het vleugelprofiel het aankan is het echter altijd een optie om toch ballast erin te proppen. Dan kom je in principe even ver, alleen vlieg je sneller. Door luchtweerstand gaat dit niet helemaal op, maar goed. Ik vlieg voornamelijk boven de duinen en als de wind harder wordt, flikker ik gewoon een plak lood op (flink wat plakband erover, blijft het wel zitten, lol). En soms nog meer. Laatst werd de wind een beetje erg hard en toen heb ik zelfs mijn sleutels erop gedonderd! VLeugeltje weegt zelf iets van 200 gram ofzo, toen had ie wel rond de 400 gram ballast bij zich :)

Oh ja, mijn doel is iets van een deelbare onbreekbare boomer/redherring. Lijkt me tof.
mzzl

sietse zei:
Héé, ziet er leuk uit man! DLG't ie een beetje lekker? Hoe hoog gooi je (denk ja)?

Die servoos heb ik van conrad.

ik ben nog even bezig met dat zagi-idee-ding met gemixed vleugelprofiel. Hier wil ik wel een soort boomerstaart op bouwen (zoiets als jij heb gebouwt). Kijken of ik hem een beetje kan dlgen.

Profiel is inderdaad wel errug belangrijk! spanwijdte niet echt. Het gaat bij het echte zweven vooral om vleugelbelasting. Hierdoor kan je langer in de lucht blijven. Als het vleugelprofiel het aankan is het echter altijd een optie om toch ballast erin te proppen. Dan kom je in principe even ver, alleen vlieg je sneller. Door luchtweerstand gaat dit niet helemaal op, maar goed. Ik vlieg voornamelijk boven de duinen en als de wind harder wordt, flikker ik gewoon een plak lood op (flink wat plakband erover, blijft het wel zitten, lol). En soms nog meer. Laatst werd de wind een beetje erg hard en toen heb ik zelfs mijn sleutels erop gedonderd! VLeugeltje weegt zelf iets van 200 gram ofzo, toen had ie wel rond de 400 gram ballast bij zich :)

Oh ja, mijn doel is iets van een deelbare onbreekbare boomer/redherring. Lijkt me tof.
mzzl

Ik gooi (ja ok ik neem mijn vader mee en laat hem gooien zodat ik zelf de besturing goed in handen heb :) ) ongeveer 6-8 m hoog denk ik.

Jouw idee van zagi-dlg heeft 1 probleem: Centrifugale krachten. Als die staart niet lang genoeg is draait en draait en draait en crasht ie. De boomer is volgens mij de beste delta-DLG. Als je deze afmetingen aanhoudt gaat het volgens mij stukken beter.

Over het profiel van de Boomer, EX-07: de maker van de Boomer zegt dat je bijna geen kans hebt om dat profiel te krijgen. Hij heeft het waarschijnlijk zelf gemaakt. Je zult een Boomer moeten kopen om achter het profiel te komen.

De Boomer is niet deelbaar, maar de voorkant van de vleugel bestaat uit EPP en de achterkant uit gewoon foam dacht ik. Dat is dus ECHT onverwoestbaar.

Maak het wel licht, want die boomer-jongens gaan echt door tot in het extreme: ze schuren de rolroeren en staart tot ze flinterdun zijn! Er is een man die heeft er een van 142 gram!

Maar deelbaar maken is best wel simpel, gewoon roerenophangtape aan de onderkant en zo kun je hem opklappen, dan een sluiting of plakband aan de bovenkant en je bent klaar. Ik moet wel zeggen dat dit waarschijnlijk wel zwaarder en minder sterk zal worden, maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Ik wil een soort Boomer van depron bouwen, een vleugel met een paar ribben en een depron ligger. Tips, ideeen?

Ze gebruiken daar niet-oplaadbare 3v Li-Ions voor, en die wegen 10 gr per stuk! Voor 2 wordt dat dus 20 gram! Geen wonder dat die boomers zo licht zijn... Die Li-Ions heten CR-2, hier zijn ze te koop:
http://www.radioshack.com/product.asp?catalog_name=CTLG&product_id=23-567

Hier is het Engelse Boomer draadje:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=321028&page=15#post4023097

Tips? Ideeën?

In het draadje over profielen in het HLG forum zeggen de deskundigen dat de profielen van Mark Drela als de AG-45 en zo speciaal zijn bedoeld voor HLG's. Ook voor vliegende vleugels, werd mij geantwoord.

Dus: Als je een Boomer kopie wilt maken, neem dan een Drela profiel (ik weet niet welke, ben niet deskundig :? ), die zijn allemaal op Internet te vinden.

Bijvoorbeeld hier:
http://www.charlesriverrc.org/articles/drela-airfoilshop/markdrela-ag-ht-airfoils.htm

't is maar een idee...

uuhhhhmmm, Nou, doe maar niet! Die AG profielen zijn superdun (dus moet je met glas/kevlar/carbon).

FF gelijk maar wat over vliegende vleugels en vleugelprofielen wat ik heb uitgezocht via internet:

een veel gebruikte manier om een vliegende vleugel pitch-stabiel te maken, is om reflex te gebruiken. Dit betekent dat de trailing edge licht omhoog gekromd is. Dit geeft een goed zelfstbiliserend effect. Nadeel hiervan is dat de efficientie van het vleugelprofiel hard achteruit gaat (minder lift). Een voorbeeld hiervan is het zagi-profiel.

Het is wel mogelijk goede liftprofielen te gebruiken, maar dan moet de pijlvorm, samen met de tipverdraaing voor de stabiliteit zorgen. Ook is het mogelijk om een automatisch systeem te bouwen (http://www.charlesriverrc.org/articles/asfwpp/lelke_albatross1config.htm). Hierbij is een electronische pitchsensor gekoppelt aan de elevons (rolroeren). Mooi, maar moeilijk.

Om een profiel met vlakke onderkant te kunnen gebruiken moet er al aardig wat tipverdraaing worden ingebouwd en dus wordt het verbeterde effect weer minder. Een hol profiel zal helemaal lastig worden om te stabiliseren. Die AG profielen zijn ook puur voor DLG's, voor pure thermiekzwevers bijvoorbeeld zijn veel betere vleugelprofielen te vinden. De reden waarom deze nieuwere zwevertjes als de boomer en andere DLG's het zo goed doen, is een combo van dunne profielen (weinig vormweerstand) en weinig gewicht.

Het reduceren van weerstand is ook 1 van de aanleidingen geweest om met het onderzoek naar vliegende vleugels te beginnen. Namelijk, er is geen weerstand van romp en hoogtestabilo. Bij de meeste is er nog wel een richtingsstabilo nodig.

Voor mijn laatste idee heb ik dus een mix tussen EMX-07 & MH45 gebruikt. Die EMX-07 lijkt een beetje op een slankere zagi. De MH-45 is meer richting een profiel met vlakkere onderkant (meer lift!). Gister 1e vluchtje gemaakt, gewoon hard gesmeten. werkt echt bijzonder goed! moet nog wegen en fotoos maken, maar hij zit denk ik rond de 180 gram. Niet extreem licht, maar dat was ook niet mijn doel. Doel is natuurlijk weer goedkoop en fun zweven. Nou die Fun zit er zeker wel in hoor. Hij reageert echt supergoed!
Wel leuk trouwens jou idee om ze met plakband aan elkaar te tapen. Heb ik gister namelijk gedaan! werkt prima, maar ik ga misschien toch nog een carbon asje erin prikken ofzo. plaatjes komen. Verhaal wordt te lang. MZZL

Hier is ook veel te vinden: http://www.twitt.org/subindex.htm#hodgepodge
Veel lezen!!![/url]

Back