Fusion stijgt moeizaam.

dat kan nooit kwaad (google is je vriend). :p. Maar waar doel je op? Googelen levert van alles op van advertenties tot discussies.

Omdat er speciale push props zijn. Je kan niet een normale pull prop omdraaien.

Vandaar dat ik de zoekterm nog extra vermelde
 
Je moet even op google zoeken naar: folding push prop.
Dan kom ik de video van Painless360 tegen, die kende ik al,
En de Graupner Cam Folding PUSH Prop 14x10cm L Nr. 1335.14.
De Graupner 1335.14. is in vergelijking met wat ik bij ome Ali haal redelijk aan de prijs en het enige dat er 'speciaal pusher' aan is, is de aangepaste hub. De bladen lijken me identiek me een 'trekprop'.
Hetzelfde lijkt te gelden voor de kleinere CAM FOLDING PROP 13x8cm Graupner 1335.13.8L, die heeft een plastic hub, die je inmiddels ook bij alle Chinese imitaties ziet.

Het komt hier op het forum ook regelmatig langs:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/duw-klap-prop.112786/

Bijna iedereen draait domweg de bladen om en knutselt er dan wat bij om het doorslaan en het te ver dichtklappen te voorkomen.
Ik heb hetzelfde gedaan, maar om mij onbekende redenen werkt het bar slecht.

Groeten, Jan.
 
Dit vliegtuig weegt aardig wat inmiddels na al die reparaties?
Scheelt dat ook niet een stuk?
 
Reparaties helpen inderdaad niet mee.

Pusher props hebben een ander profiel. Je kan niet zo maar een normale prop omdraaien.

Plus dat een folding prop tov een fixed prop ook minder stuwkracht levert.

Anders eens een sterkere motor monteren.

Ik zal zo eens kijken wat voor klap prop er op mijn easystar zit.

Een originele geloof ik. Misschien dat een mpx easystar folding prop wat voor je is?

Ding heeft meer dan genoeg vermogen. En is vrij zwaar
 
Laatst bewerkt:
Dit vliegtuig weegt aardig wat inmiddels na al die reparaties?
Net even gewogen: vliegklaar 866 gram.

Geen idee of dat zwaar is want ik heb het vliegtuig nooit gewogen vóór de reparaties.

Heb je een link naar de 'mpx easystar folding prop'? Hoe groot is die?
Zoals je op de foto's kunt zien is Ø15 cm wel de maximale propmaat die ik kwijt kan zonder de motormount te verhogen (met alle gevolgen van dien).

Groeten, Jan.
 
Is het deze met borstel motor?



Screenshot_20210921-230313_Chrome.jpg
Screenshot_20210921-230359_Chrome.jpg
 
Ik kocht de nog niet geassembleerde kit met borstelmotor, géén servo's, geen regelaar, geen radio, etc...
De eerste tests met de borstelmotor en 3S Lipo liggen ruim tien jaar terug en maakten de arme Speed 400 in twee vluchten borstelloos, koolborstels op.
Brushless geïnstalleerd en op de plank gelegd tot ik begin dit jaar ging lessen bij een club, met veel ervaring in het repareren van een schuimpje als resultaat...
Mijn vliegen wordt steeds beter, het vliegtuig steeds onverwoestbaarder en zwaarder.

Groeten, Jan.
 
Dag Jan. Is dat wel een pusher?
Dat weet ik niet, het staat er niet specifiek bij, ik ben het grootste deel van de avond al aan het zoeken, gek wordt je van die sites die onvolledige informatie geven, of iets wel adverteren en als puntje bij paaltje komt, niet kunnen of willen leveren...

Wat is er zo specifiek aan een pusher folding prop?

Groeten, Jan.
 
In principe kan je elke prop als pusher gebruiken. Je moet de prop dan andersom monteren en de motor de andere kant op laten draaien.
"Vroeger" toen er vrijwel alleen verbrandingsmotoren werden gebruikt waren er wel zogenaamde pusher props. Dat was nodig omdat je een verbrandingsmotor moeilijk de andere kant op kan laten draaien. De bladhoek is dan precies de tegenovergestelde richting, ze worden ook wel links draaiende props genoemd.
Bij een folding prop kan het wat lastiger zijn in verband met de spinner maar daar is volgens mij ook wel een mouw aan te passen.
 
In principe kan je elke prop als pusher gebruiken. Je moet de prop dan andersom monteren en de motor de andere kant op laten draaien.
Hallo Ernst,

Dat dacht ik ook, maar toen de klapprop zo abominabel presteerde, begon ik te twijfelen.

Ik 'denk' dat ik er na enig sneupwerk wel achter ben waarom deze Chinees zo slecht werkt; vergeleken met de Aeronaut klapprop bladen die ik heb liggen (helaas te groot voor deze toepassing) zijn ze behoorlijk dik. De tip van het blad meet 2 mm, terwijl de Aeronaut op dezelfde plaats maar 0,5 mm dik is.
Dat lijkt me het equivalent van een plank door de lucht draaien en je afvragen waarom het geen voortstuwing oplevert...

Ik werd gewezen op een pdf van een Amerikaan, die een Graupner 6 x 3 klapprop blad te lijf ging:
http://charlesriverrc.org/articles/allegrolite2m/prop_mod.pdf
Volgens hem een 30% verbetering van het rendement.

Als ik niks te doen heb, wil ik dat wel eens proberen, maar dit lijkt me een redelijk tijdrovende bezigheid.

Voorlopig heb ik een setje dunnere bladen besteld, die wél op dit vliegtuig passen, eens kijken hoe dat gaat.

Groeten, Jan.
 
  • Like
Reactions: Cnn
De winkel in Beugen van z'n allerlaatste CAM Klappluftschraubenset Bestel nr 1335.14.10L afgeholpen en pas gemaakt voor mijn Fusion (asgat geruimd naar 3,2 mm) en gemonteerd.
Het past nét, de prop loopt vrij van de romp, maar ook niet veel meer...
Desondanks valt de herrie me mee.

Inmiddels er ook mee gevlogen en dit vliegt een stuk beter dan de dikke Chinese bladen.
Ook stopt de prop met meedraaien (en klapt dicht) in glijvlucht.

Ik ben er voorlopig blij mee, al is 'ie bijna nergens meer te vinden als Auslaufmodell.

Groeten, Jan.
 
Back
Top