Fusion stijgt moeizaam.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door pompebled, 20 apr 2021.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    dat kan nooit kwaad (google is je vriend). :p. Maar waar doel je op? Googelen levert van alles op van advertenties tot discussies.
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Omdat er speciale push props zijn. Je kan niet een normale pull prop omdraaien.

    Vandaar dat ik de zoekterm nog extra vermelde
     
    flymax vindt dit leuk.
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    helder
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Dan kom ik de video van Painless360 tegen, die kende ik al,

    En de Graupner Cam Folding PUSH Prop 14x10cm L Nr. 1335.14.
    De Graupner 1335.14. is in vergelijking met wat ik bij ome Ali haal redelijk aan de prijs en het enige dat er 'speciaal pusher' aan is, is de aangepaste hub. De bladen lijken me identiek me een 'trekprop'.
    Hetzelfde lijkt te gelden voor de kleinere CAM FOLDING PROP 13x8cm Graupner 1335.13.8L, die heeft een plastic hub, die je inmiddels ook bij alle Chinese imitaties ziet.

    Het komt hier op het forum ook regelmatig langs:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/duw-klap-prop.112786/

    Bijna iedereen draait domweg de bladen om en knutselt er dan wat bij om het doorslaan en het te ver dichtklappen te voorkomen.
    Ik heb hetzelfde gedaan, maar om mij onbekende redenen werkt het bar slecht.

    Groeten, Jan.
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dit vliegtuig weegt aardig wat inmiddels na al die reparaties?
    Scheelt dat ook niet een stuk?
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Reparaties helpen inderdaad niet mee.

    Pusher props hebben een ander profiel. Je kan niet zo maar een normale prop omdraaien.

    Plus dat een folding prop tov een fixed prop ook minder stuwkracht levert.

    Anders eens een sterkere motor monteren.

    Ik zal zo eens kijken wat voor klap prop er op mijn easystar zit.

    Een originele geloof ik. Misschien dat een mpx easystar folding prop wat voor je is?

    Ding heeft meer dan genoeg vermogen. En is vrij zwaar
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2021
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Net even gewogen: vliegklaar 866 gram.

    Geen idee of dat zwaar is want ik heb het vliegtuig nooit gewogen vóór de reparaties.

    Heb je een link naar de 'mpx easystar folding prop'? Hoe groot is die?
    Zoals je op de foto's kunt zien is Ø15 cm wel de maximale propmaat die ik kwijt kan zonder de motormount te verhogen (met alle gevolgen van dien).

    Groeten, Jan.
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dag Jan.

    Die van de Easystar is een 7x6 Aeronaut.

    Ben je op zoek naar langere zweeftijd?

    Ik weet niet welke apc je nu hebt liggen. Maar dit is een push variant:

    https://www.apcprop.com/product/5-7x3/
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Is het deze met borstel motor?



    Screenshot_20210921-230313_Chrome.jpg Screenshot_20210921-230359_Chrome.jpg
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Ik kocht de nog niet geassembleerde kit met borstelmotor, géén servo's, geen regelaar, geen radio, etc...
    De eerste tests met de borstelmotor en 3S Lipo liggen ruim tien jaar terug en maakten de arme Speed 400 in twee vluchten borstelloos, koolborstels op.
    Brushless geïnstalleerd en op de plank gelegd tot ik begin dit jaar ging lessen bij een club, met veel ervaring in het repareren van een schuimpje als resultaat...
    Mijn vliegen wordt steeds beter, het vliegtuig steeds onverwoestbaarder en zwaarder.

    Groeten, Jan.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Yep, dat is de prop waar ik sinds de overstap naar brushless mee vlieg. Die blijft meedraaien als ik de motor uit zet en dat remt natuurlijk (kortere zweeftijd), vandaar mijn probeersels met een klapprop.

    Groeten, Jan
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dag Jan. Is dat wel een pusher?
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Dat weet ik niet, het staat er niet specifiek bij, ik ben het grootste deel van de avond al aan het zoeken, gek wordt je van die sites die onvolledige informatie geven, of iets wel adverteren en als puntje bij paaltje komt, niet kunnen of willen leveren...

    Wat is er zo specifiek aan een pusher folding prop?

    Groeten, Jan.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    In principe kan je elke prop als pusher gebruiken. Je moet de prop dan andersom monteren en de motor de andere kant op laten draaien.
    "Vroeger" toen er vrijwel alleen verbrandingsmotoren werden gebruikt waren er wel zogenaamde pusher props. Dat was nodig omdat je een verbrandingsmotor moeilijk de andere kant op kan laten draaien. De bladhoek is dan precies de tegenovergestelde richting, ze worden ook wel links draaiende props genoemd.
    Bij een folding prop kan het wat lastiger zijn in verband met de spinner maar daar is volgens mij ook wel een mouw aan te passen.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ernst,

    Dat dacht ik ook, maar toen de klapprop zo abominabel presteerde, begon ik te twijfelen.

    Ik 'denk' dat ik er na enig sneupwerk wel achter ben waarom deze Chinees zo slecht werkt; vergeleken met de Aeronaut klapprop bladen die ik heb liggen (helaas te groot voor deze toepassing) zijn ze behoorlijk dik. De tip van het blad meet 2 mm, terwijl de Aeronaut op dezelfde plaats maar 0,5 mm dik is.
    Dat lijkt me het equivalent van een plank door de lucht draaien en je afvragen waarom het geen voortstuwing oplevert...

    Ik werd gewezen op een pdf van een Amerikaan, die een Graupner 6 x 3 klapprop blad te lijf ging:
    http://charlesriverrc.org/articles/allegrolite2m/prop_mod.pdf
    Volgens hem een 30% verbetering van het rendement.

    Als ik niks te doen heb, wil ik dat wel eens proberen, maar dit lijkt me een redelijk tijdrovende bezigheid.

    Voorlopig heb ik een setje dunnere bladen besteld, die wél op dit vliegtuig passen, eens kijken hoe dat gaat.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    De winkel in Beugen van z'n allerlaatste CAM Klappluftschraubenset Bestel nr 1335.14.10L afgeholpen en pas gemaakt voor mijn Fusion (asgat geruimd naar 3,2 mm) en gemonteerd.
    Het past nét, de prop loopt vrij van de romp, maar ook niet veel meer...
    Desondanks valt de herrie me mee.

    Inmiddels er ook mee gevlogen en dit vliegt een stuk beter dan de dikke Chinese bladen.
    Ook stopt de prop met meedraaien (en klapt dicht) in glijvlucht.

    Ik ben er voorlopig blij mee, al is 'ie bijna nergens meer te vinden als Auslaufmodell.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina