Futaba 9

• Topicstarter Topicstarter Ronny
  • Startdatum Startdatum
R

Ronny

Guest
Ik heb een futaba 9 gekocht van iemand die er foutief 2 had aangekocht via internet. In een e-mail had ik hem gevraagd welk model het was, het zou een CAP zijn. Eenmaal thuisgekomen bleek het een CHP model te zijn dus speciaal voor heli's. Kan er me iemand raad geven ?
Kan de software gewijzigd worden naar airplanes ? Wijzigen chip bvb ?
Eventueel zou ik deze fonkelnieuwe zender verkopen of ruilen voor een CAP. Graag jullie reacties.

het is exact dezelfde zender, enigste verschil is dat de cap standaard op een vliegtuigmodel staat en de 9chp op een helimodel.

de zender kan probleemloos alles besturen, helis en vliegtuigen.

ps ik vlieg ook heli met een 9cap.

Kan inderdaad zonder problemen. Ik heb ook een FF9 (9CHP-C) voor m'n heli gekocht maar bestuur hiermee ook al m'n vliegtuigen.

Door een [model] te selecteren ziet de zender hem nog als heli. Dan ga je naar [parameter] in het menu en kies je [Aerobatic] ipv [Heli Swash1 o.i.d.]. Het icoontje is nu een vliegtuigje geworden en heb je precies hetzelfde model als je bij de 9CAP zou hebben! :)

Je hebt geen kat in de zak gekocht, prima zender!

Ik ben nog niet wegwijs in deze zender, de voorgaande tip brengt me inderdaad bij een vliegtuig, waarvoor dank. Heb ik nu nog andere voordelen voor vliegtuigen ? Ik heb al een beetje in de handleiding bezig geweest maar ik moet zeggen dat het me nog ver van duidelijk is.
Alle hulp en raad is welkom.

Hallo,

Kijk ook effe hier voor het verschil tussen een 9cap en 9chp :
http://www.servocity.com/html/9ca_and_9ch_differences.html

En voor diegenen die eventueel geneigd zouden zijn om in Amerika Futaba of Hitec te kopen, opgepast.
Uitsluitend in de V.S. en Canada werkt materiaal van Futaba en Hitec op een zogenaamde "negative shift", in tegenstelling tot alle andere merken over de gehele wereld die met een "positive shift" uitzenden.
Deze 2 types van uitzenden zijn NIET compatibel met elkaar (Hitec Eclipse zender is wel "shift selectable").
Blijkbaar zit die negative shift bij Futaba in de HF-module als er tenminste eentje is. Dus zou zo'n zender met een Europese 35Mhz of 40 of 72 Mhz HF-module (+/- 75-100 Euro) wel werken met onze ontvangers van gelijk welk merk.
Maar koop dus geen Futaba of Hitec zenders of ontvangers in 72Mhz in de V.S., ze zijn in negative shift en kunnen niet worden gebruikt met "onze" 72Mhz zenders of ontvangers.
In de V.S. en Canada is de 35 of 40 Mhz trouwens onvindbaar en illegaal. Ook wordt er in de V.S een onderscheid gemaakt tussen de"low-band" 72Mhz en de "high band"72Mhz. Een van beiden behelst ook de Europese 72Mhz-frekwenties.
Olivier

Het enige echte verschil is dus de ratelplaat van het gas.

Het gedoe met 72MHz is voor ons niet interessant of zijn in Belgie nog steeds enkele 72MHz(low-band!)kanalen toegestaan? Vroeger mocht in ieder geval 72.240. Is dit nog zo? Het gedoe met 'positive' of 'negative' shift is overigens gekomen sinds Hitec op de markt verscheen en ontvangers produceerde, die ook in combinatie met Futaba zenders konden werken. Futaba heeft op 72MHz altijd alleen maar negative shift op de markt gebracht, dus ook de oude, witte Robbe Mars 72MHz modulen werken zo!

Ik heb een 35 Mhz versie. Ondertussen ben ik al heel wat verder geraakt.Ik heb een zwever en een acro volledig ingesteld. Er zijn bijzonder veel mogelijkheden. Soms weet ik niet juist meer waarvoor alle schakelaars dienen, zeker bij twee verschillende modellen is het verwarrend. Dankzij deze forum ben ik toch snel op gang geraakt, ook heb ik de uitgebreide handleiding gedownload en afgedrukt.
Bedankt voor de reacties.

corrien, positieve shift of negatief, maar als ik het goed begrijp als je er gewoon een NL 35 mhz moduul induwt werkt het toch gewoon of niet ?

Het 'shiften' wordt inderdaad in de zendermodule geregeld, dus met een 35MHz module aan boord heb je altijd de 'normale' positive shift. Overigens moet men bij Futaba wel oppassen, dat men het juiste type module monteert. Voor de FF9 is dat de FP-TW. Alle andere typen modulen passen en werken ook, maar leveren beslist onvoldoende zendvermogen!

:offtopic: Overigens is het wel grappig te vermelden, dat ook de 30MHz apparatuur, die ooit uitsluitend voor de Nederlandse markt werd ontwikkeld, ook met 'negative shift' werkt.

t'ja die problemen rond de 72 Mhz ken ik niet, deze futaba 9 werkt met een 35 Mhz module op een gewone micro6 ontvanger.
Dit is geen probleem. Er is wel iets met de kristallen die orgineel op de zender en ontvanger zat, die werkt met de bijgeleverde PCM ontvanger. Deze kristal werkt blijkbaar niet op de micro6 ontvanger. Met andere kristallen op de 35 Mhz werkt de micro6 ontvanger wel.
Ik wist niet dat er verschillen in de kristallen zijn.

Kristallen met een oranje label met opschrift 'dual conversion' werken uitsluitend in dual conversion ontvangers. Omgekeerd werken "gewone" FM-kristallen uitsluitend in "gewone FM-ontvangers. En met "gewoon" worden dus de single conversion ontvangers bedoeld.

OEI, OEI!
FP-TP is voor FF7 en FF8!!
Nu lijken voor het zendermodule de behuizingen van de zenders wel op elkaar en zal het verschil in zendvermogen waarschijnlijk wel meevallen, maar dit hoort dus niet. FF9 moet FP-TW aan boord hebben!

Ik heb ook een FP-TP in m'n FF9. Als je de module los koopt zou hij geschikt moeten zijn voor FF7, FF8 én FF9. (aldus verschillende website's & folders)

Dat is dan onjuiste info! Waarschijnlijk zijn dit sites en folders van niet-Europese winkeliers? In alfabetische volgorde:
FP-TK voor T9Z..
FP-TK-FSS voor T9Z..
FP-TP voor FF7 en FF8
FP-TQ voor F16 en FC18 (FC16 is andere zender dan F16)
FP-TQ-FC28 voor FC28 (op 40MHz is TQ zowel voor F16,FC18 als FC28).
FP-TQ-FSS voor FC28
FP-TW voor FF9
FP-TJ voor T3PJ
De typegoedkeuring buiten beschouwing gelaten zal een TP-module in een FF9 best wel bruikbaar zijn: de modulen worden altijd aangepast aan de zenderbehuizing en deze lijken - voor de modules - erg veel op elkaar.

zou dit erg storend zijn als je dus niet de FP-TW, maar de FP-TP in je zender hebt....

Ik ben zelf van plan om zeer binnenkort ook een FF9 aan te schaffen... dus vind dit een zeer nuttig/informatief draadje..... graag meer reactie waarop gelet moet worden...

Greetz Wimselz
:wink:

toch raar, zou dat niet veranderd kunnen zijn corrien ?
even ter verduidelijking, ik heb nog nooit signaalverlies gehad en de rangechecks zijn ruim voldoende met de TP-FM module.
ik heb namelijk een van mijn fieldforces 9 hier gekocht bij hobbyin, en een vd fieldforces komt uit taiwan, allebei dezelfde module.
bij degene die ik hier gekocht had zat de module in de zender zelf al, bij die uit taiwan zat ie los erbij, en op dat etiket stond ZEKER dat ie voor de 9c.. series was.
ik heb daar nl op gelet omdat ik toevallig wist dat de 9Z een andere module gebruikte en ik wou kijken of ik niet de verkeerde gekregen had.

en nog iets, je zegt dat dit misschien info kan zijn uit buitenlandse folders, maar als dat gewoon futaba folders zijn is het toch hetzelfde of doel je dan op een zendvermogen limiet oid ?

Back