Ik snap niet dat je het saai zou kunnen vinden, schaalvliegen lijkt mij echt saai.
Ik snap het bouwen maar dan..alleen maar 8jes en hooveren en loopings?
Wat dan moeilijker is dan met een modern fbl systeem.
Als je de 3d kant op gaat hoef je je voor de rest van je leven niet meer te vervelen imho.
Zoveel verschillende figuren zijn er.
Ieder zijn ding!
4
Ieder zijn ding.... die figuren interesseren "de schaalvlieger" niet zo heel erg, en geloof me, een meerbladsrotor met een beetje gewichtige heli er onder, zonder FBL, met een klein beetje wind, dan is vermoedelijk een rustig 8-je vliegen een grotere uitdaging dan met een FBL heli een piroflip draaien (wat niet meer dan een reflexhandeling is, zit hij er eenmaal in dan kun je hem letterlijk met je ogen dicht uitvoeren).
Bij de vorm van vliegen zoals ik die voorsta, gaat het om de beheersing die de vlieger door zijn eigen vaardigheid over het model heeft, ongeacht de vliegeigenschappen van dat model (2.5 pk in 10 kilo luchtwerveling vliegt behóórlijk anders als 3 pk in 4 kilo stroomlijn) en om het overwinnen van die eigenschappen, en niet om de beheersing die "uit een doosje komt", geholpen door oneindig veel vermogen.
M.a.w: het vliegen zélf is de uitdaging, niet de complexiteit van figuren die je met een "op zich niet uitdagend want veel te voorspelbaar" model kunt uitvoeren. En daarom zal ik nooit proberen een model kunstmatig makkelijker te laten vliegen. Wel zo goed mogelijk af te stellen, want dat is weer iets héél anders.
Mijn heli's vliegen dan ook onderling allemaal "anders dan de overige 7" want er is geen hout aan om 8 heli's te hebben die allemaal exact hetzelfde aanvoelen. Als je een Opel kadett en een Alfa Romeo Spider in de garage hebt staan, is de lol er toch ook rap af, als die allebei hetzelfde zouden rijden?
Het is maar net wat je het leukste vind, en toevallig vind ik dít het leukste....
En ik verveel mij al 30 jaar niet als ik aan het vliegen ben...
Groet, Bert