Futaba CGY750 V.S VBar

Discussie in 'Flybarless' gestart door Goes, 28 dec 2011.

  1. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik snap niet dat je het saai zou kunnen vinden, schaalvliegen lijkt mij echt saai.
    Ik snap het bouwen maar dan..alleen maar 8jes en hooveren en loopings?
    Wat dan moeilijker is dan met een modern fbl systeem.
    Als je de 3d kant op gaat hoef je je voor de rest van je leven niet meer te vervelen imho.
    Zoveel verschillende figuren zijn er.
    Ieder zijn ding!


    4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ieder zijn ding.... die figuren interesseren "de schaalvlieger" niet zo heel erg, en geloof me, een meerbladsrotor met een beetje gewichtige heli er onder, zonder FBL, met een klein beetje wind, dan is vermoedelijk een rustig 8-je vliegen een grotere uitdaging dan met een FBL heli een piroflip draaien (wat niet meer dan een reflexhandeling is, zit hij er eenmaal in dan kun je hem letterlijk met je ogen dicht uitvoeren).

    Bij de vorm van vliegen zoals ik die voorsta, gaat het om de beheersing die de vlieger door zijn eigen vaardigheid over het model heeft, ongeacht de vliegeigenschappen van dat model (2.5 pk in 10 kilo luchtwerveling vliegt behóórlijk anders als 3 pk in 4 kilo stroomlijn) en om het overwinnen van die eigenschappen, en niet om de beheersing die "uit een doosje komt", geholpen door oneindig veel vermogen.
    M.a.w: het vliegen zélf is de uitdaging, niet de complexiteit van figuren die je met een "op zich niet uitdagend want veel te voorspelbaar" model kunt uitvoeren. En daarom zal ik nooit proberen een model kunstmatig makkelijker te laten vliegen. Wel zo goed mogelijk af te stellen, want dat is weer iets héél anders.

    Mijn heli's vliegen dan ook onderling allemaal "anders dan de overige 7" want er is geen hout aan om 8 heli's te hebben die allemaal exact hetzelfde aanvoelen. Als je een Opel kadett en een Alfa Romeo Spider in de garage hebt staan, is de lol er toch ook rap af, als die allebei hetzelfde zouden rijden?

    Het is maar net wat je het leukste vind, en toevallig vind ik dít het leukste....
    En ik verveel mij al 30 jaar niet als ik aan het vliegen ben... ;)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat doet een 600 en zeker een 700 flybar heli toch ook? M'n 6hv-flybar was in ieder geval met meer wind nog leuk te vliegen dan m'n fbl 450.

    De 500 heb ik ook wel als fbl '5.5 formaat' - 510 bladen - gevlogen zonder fbl gyro (gewoon fbl kop er op en gyro voor de staart laten zitten) en daarmee vond ik met een 4bft het achtjes vliegen erg spannend :) Eigenlijk zou je dat eens moeten proberen wanneer je verder de nodige ervaring hebt. Het geeft je een goede indruk wat die flybar danwel fbl-gyro je uit handen neemt.
    Maar toch alleen maar positief dat er binnen het heli vliegen van alles mogelijk is.
     
  4. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Nou mooi bert dat je je niet verveelt..
    Ik ook niet maar 3d of een piroflip met een fbl systeem is als nog niet makkelijk te noemen.
    In tegendeel het heeft lang geduurd bij mij ehm jaren en het is nog steeds niet 100%
    Lijkt me een beetje kort door de bocht..maar dat was ik ook misschien over schaalvliegen ;)

    Punt is dat je datgene gaat doen waar je hartje van gaat kloppen.
    Ik vind vliegen gewoon heel gaaf irl of op de sim.
    Sorry voor de offtopic!
     
  5. Eelco

    Eelco

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    179
    ;-)
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2013
  6. plakkertje

    plakkertje

    Lid geworden:
    5 mei 2014
    Berichten:
    2
    Cgy 750 is super!
    Basis afstelling is vlot, fijne afselling vergt wa kennis en geduld, maar het gemak van instellen en gebruik is de max
    geen laptop of smartphone nodig, gewoon klein pvc schroevendraaiertje nodig die je op beugel van de zender kwijt kan
    ik wil voorlopig niks anders
     
  7. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    278
    Locatie:
    annen
    Als hangouder heb ik een paar gele op luciferdoosjes lijkende kastjes op heli's die als een soort rollator op die kisten dienst doen en dat bevalt mij prima.
    Kan ik tenminste leren vliegen.
    Ook heb ik zelfs kans gezien een mini V-Bar er voor in te regelen en wat is dat een zaligheid na zoveel jaren geklungel met oude meuk.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou Wim....moet je niet zielig doen.... Geloof niet dat jij nog veel moest leren.... :D

    Ook zonder FBL scheurde jij met die oude meuk nog indrukwekkend hard rond hoor....

    Mischien ben jij een hangoudere met rollator, maar dan wel een getunede rollator met slicks, lichtmetalen velgen en herriepijp.... ;)

    Groet, Bert
     
  9. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    278
    Locatie:
    annen
    Het belangrijkste is ook dat je altijd nog kunt leren ongeacht het aantal jaren dat je heli vliegt.
    Daarom is het tegenwoordig ook zo knap dat er nog veel heli-vliegers zijn die respect tonen voor het oude spul.
    En daar heb ik echt bewondering voor want wij hadden letterlijk helemaal geen hulpmiddelen vroeger om de heli goed in de lucht te houden.
    Elke vlucht was als Russische roulette.
    Maar ik geniet van elke heli vlucht waar ik bij ben.
    Van mijzelf of van een ander.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Mooie "speeltuig verzameling" die je daar hebt Wim !

    Wel bedoel ik niet, dat het speeltuig is,
    wij praten over serieuze vliegspullen.!

    :eek:ntopic:
    idd gaat de ontwikkeling van hulpmiddelen
    zo als gyroscopen / fbl-systemen razend snel ,
    dat ene systeem gaat makkelijk instellen,
    dat andere systeem vliegt goed,
    dat deerde werkt goed bij bepaalde heli's (schaal, grote / kleine modellen)
    en dat vierde kan alles.

    slechte systemen geeft het eigenlijk niet,
    wel welke, die beperkte mogelijkheden bieden
    en ook goedkoper zijn

    zelf vlieg ik in 8 verschillen heli's 4 verschillende systemen,
    en ik ben met v-Bar het meest tevreden

    Groet
    Uwe
     
  11. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    278
    Locatie:
    annen
    Uwe ik weet het want ik kijk altijd met een glimlach naar de discussies en probeer er altijd wat van te leren.
    Geweldig dat je zoveel systemen hebt want je kennis kun je er door vergroten.
    Wel is het zo dat ik op een gegeven moment met oud spul vloog en voor de keuze kwam om te stoppen of te moderniseren ook i.v.m. de opkomst van de 2.4 Mhz besturing.

    Maar gelukkig dat mijn vrouw zei dat ik na zoveel jaren niet zomaar kon stoppen met mijn hobby.
    Nu dat heeft ze geweten want wees eerlijk om te investeren in nieuw spul kost nu eenmaal wat maar je kunt je geld toch niet meenemen en wat je niet hebt kunnen ze je ook niet afpakken in Den Haag!

    Tevens ben ik na 40! jaar helivliegen (ja Ja waar blijft de tijd) ook afscheid heb genomen van mijn zender pult i.v.m mijn handicap.

    Je zult wel schrikken als je dit leest maar omdat ik op een gegeven moment met een handzender in dat bakkie vloog kon ik niet goed bij de idle up en autorotatie schahakelaar komen.

    Nu ik met de zender in de losse hand vlieg met de duimpjes op de korte knuppels kan ik je verzekeren dat ik dat al veel eerder had moeten doen omdat je met die duimen akelig precies kunt sturen.

    Ook heb ik nu een Logo 550SX met de mini VBar en de geweldige vliegeigenschappen hebben mij enorm vooruit geholpen met het vliegen van allerlei figuren.

    Maar die mini VBar is ook een geweldige regelaar die bij mij in 1 keer goed stond.

    Omdat ik er wat tegenop zag om deze in te regelen op de PC heeft die Logo nog 6 maanden op de plank gestaan totdat ik uiteindelijk later alles in 1 uur vlieg klaar had.

    Het was zo simpel maar de YGE regelaar heeft mij ook wat problemen gegeven vanwege het feit dat ik wat stom bezig ben geweest.
    Dan is het mooi als je meerder heli vrienden in de buurt hebt wonen.

    Omdat mijn duurste hobby nog altijd mijn vrouw is moet ik af en toe wat gas terugnemen om niet "door te schieten" met mijn hobby.

    Elke dag op de club leer je wel iets ongeacht de leeftijd!
    Maar nu gaat het mij meer om het vliegen maar de techniek gaat al maar verder maar ik ben er zo blij mee wat er allemaal kan heden ten dage.

    En Uwe die Gaui had ik graag eens zien vliegen maar ga dit jaar toch weer naar enkele heli meetings en vooral Hulten en de Oldie meeting in Eibergen mag ik graag heengaan.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ja Wim,
    misschien zien we elkaar ergens, misschien Eibergen,
    dat is de grootste chance.

    Tja en de Gaui,
    perfecte heli,
    in mijn ogen beter dan de Logo,
    en sowieso veel beter dan een T Rex,
    en de T Rex is al aardig goed !

    Ik vlieg beide Gauis, X7 en NX4, met veel respect en met nog meer plecier,
    beide trouwens met v-Bar.

    Blijf gezond en ... vlieg ze

    Groet
    Uwe
     
  13. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    278
    Locatie:
    annen
    Uwe ik ga dit jaar op zaterdag heen omdat er dan meestal meer vliegers zijn.
    Zondag is vaak een uitslaap dag en zijn de vliegers al op tijd weg omdat sommigen een eind naar huis moeten rijden.
     

Deel Deze Pagina