futaba gv1 govenor

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Tony333, 4 sep 2010.

  1. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Zoals ik hierboven al vertelde gebruik ik de Stator gator naar volle tevredenheid op mijn Predator. Het enige verschil met een "normale" sensor is dat de motor moet draaien voor je een toerental ziet. Je kan op het scherm van de GV1 geen sensorinformatie zien.
    Je hebt geen moeilijk gedoe met het installeren van een sensor. Gewoon inpluggen en het werkt. Wel kijken dat je de juiste versie hebt voor jou motor.
     
  2. JHalmoes

    JHalmoes Guest

    Instelling GV 1

    Beste mensen, ik ben nieuw op dit forum, dit is mijn eerste bericht, dus ik hoop dat er geen commentaar op komt.
    Ik heb ook met bert gesproken en ben bij hun vliegclub geweest, ik heb de bo 105 gezien en het is een groot en mooi model.
    Ik heb een vario benzine mechaniek in een bell 412 romp, het model is vlieg klaar en ik ben langzaam bezig om alle instellingen fijn te tunen. Ik heb op forums gelezen dat er een verborgen menu in de gv 1 zit, hier staat niets over in de gebruiksaanwijzing van futaba, maar het is zeer belangrijk! het menu is te openen door de 2 linker toetsen in te drukken en deze ingedrukt houden en dan de spanning erop zetten, hieronder een vermelding naar een betere uitleg die ik heb gelezen en toegepast, GV-1 Setup on Gasser - Page 1 - RunRyder RC Helicopter of deze ook goed werkt moet ik nog ondervinden, maar er staat dat de gv 1 dan meer "benzine motor vriendelijk" is, de gv 1 staat standaard ingesteld voor wat meer de methanol motoren en hun karakteristieken, daarom is het aan te bevelen om er wat dieper in te duiken om de afstelling perfect te krijgen, want alleen dan komt de gv 1 tot zijn recht.

    mvg

    JH Almoes
     
  3. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hoi,

    Welkom op het forum!

    Ik heb er ook mee geƫxperimenteerd,ik had wat afstellingen van eric,alleen klopte bij mij niet alle waardes zoals hij ze had(misschien nieuwer of ouder model).

    ik vlieg met een vrij nw Vario benzine trainer,hij werkt schitterend.
    Maar als je jou waarde's hebt,zou ik ze graag met die van mij vergelijken,puur nieuwsgierig!

    Ik zou het absoluut niet weten waar de meeste waarde's voor staan,maar toch...
     
  4. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Tony,
    Welke waardes zijn anders bij jou?

    Ik alle drie gv-1 governors heb ik de versie 1.20 dit komt in beeld bij opstarten in het verborgen menu.

    Grt,
    Eric
     
  5. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hoi Eric,

    Ik heb ook versie 1.20
    Ik kom alleen G25%50%--------G28%51% niet tegen,is bij mij G28%38% dus 51% kan ik niet vinden,verder nog veel meer mogelijkheden waarvan ik absoluut niet weet wat ze zijn.

    Werkt overigens perfect!ik heb nu 1100 rpm en 1200 rpm,vliegt zeer strak en "krachtig".

    Ben hem nu aan het ombouwen met boordstarter,en Mizar romp setje....
     
  6. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik zie dat het met stand van je throttle te maken heeft. Beweeg je throttle maar eens met het menu op deze waarde dan veranderd deze.
    Deze waarde komen na het "inleren" van de gastanden op de gv-1
    Dit varieerd dan per inlezing van de gasstanden.


    Grt,
    Eric.
     
  7. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Oke,

    Op dit moment kan ik dan niet aanpassen....gedeeltelijk gedemonteerd.
    Heeft deze waarde verder nog veel invloed denk jij?
     
  8. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik denk het eigenlijk niet nee, blijkbaar is dit een specifieke waarde per "ingelezen" governor.
    Ik zou voorstellen om er mee te experimenteren door de waardes op te nemen voor en nadat je de gasstanden in de governor opnieuw inleerd.
    Vertel dan wat je krijgt.


    Grt,
    Eric.
     
  9. JHalmoes

    JHalmoes Guest

    Beste mensen, vandaag met succes de gv 1 in werking genomen, ik had eerst de overbrenging verhouding niet goed ingesteld. hij werkt nu goed, ik merk precies wanneer de governer het toerental overneemt, de 3 standen voor snelheid staan op 1120 1200 en 1260, wanneer ik van hoge toerental ineens terug naar laagste ga begint hij wat te shunten met toeren met als gevolg vrij wilde bewegingen van de staart, ik ben erachter dat je dit aardig kunt verhelpen door de motor niet te rijk af te stellen. enige andere tips?

    gr JH
     
  10. JHalmoes

    JHalmoes Guest

    mijn excuses, ik lees net eerder op dit onderwerp alles wat ik in de laatste berichten heb geschreven, beetje dom van mij.
     
  11. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Mischien een domme vraag........

    Maar als je er 3 toerentallen in hebt geprog.en je schakeld de gv1 in (v.a stationair)loopt hij dan niet veel te snel naar het gewenste toerental op?

    Of toer je hem eerst een beetje op,en schakel hem dan in?

    Ik heb op idle up 1 geen toerental alleen op idle up 2 en 3
     
  12. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    De governor pakt pas op bij een een stick stand voorbij halfgas.
    Je toert dus altijd op met een geprogrammeerde gascurves, deze curve heb je altijd nodig om op terug te kunnen vallen wanneer de gv1 niet werkt.
    Ik toer op tot voorbij half stick en schakel dan de gv1 in.
    Wat je ook in kunt stellen is je throttle-delay. Hiermee vertraag je de snelheid waarmee de throttle inkomt na het inschakelen.
    Deze delay is altijd handig, ook bij het maken van een autorotatie hiervoor schakel je de throttle hold in. Als je je autorotatie af wilt breken, de throttle hold uitschakeld, komt het gas met een delay weer in zodat je staart niet om-slaat.

    Grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2010
  13. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Eric,

    Ja natuurlijk,dacht ik later pas aan.........
    Ik heb er nu 3 toerentallen ingezet,en aparte switch on/of,nu krijg ik alleen de verschillende toerentallen alleen te zien op S1.

    Ik heb wel een uitgebreide zender,T12Fg met 3 aparte toerental regelingen erin.

    Ik krijg het niet anders geschakeld,maar werk zo wel prima,kan het kwaad?...
     
  14. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik heb mn reactie ge-edit,
    Stel je gas delay in, dit voorkomt het te abrupt inkomen van het gas.
    Anders loop je het risico je maingear te beschadigen en je staart kan heftig omslaan.
    Grt,
    Eric,
     
  15. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Eric,

    Had ik ook bedacht,en wat denk jij van mijn andere vraag:toerentallen alleen te zien op S1?
     
  16. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo Tony,

    Om dat te zien moet je je idle-up schakelaar gebruiken. Als je de S1 in beeld hebt, zie je hem verspringen naar S2 of S3 met de bijbehorende gewenste toerentallen.
    Ik vlieg alleen in normal mode (S1) en met 1 idle-up. Hiervoor heb ik S2 en S3 met hetzelfde toerental ingesteld.



    Grt,
    Eric
     
  17. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Eric,

    Klopt,maar bij mij blijft hij op S1 ook in idle 2 en 3,de toerentallen veranderen wel nl.
    Ik heb voor idle 1-2-3 dezelfde schakelaar als voor de toerentallen van de GV1
     
  18. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Okee,

    Klopt, dan moet de gv1 meespringen van S1 naar S2 en S3
    Ik vermoed dat je het moet zoeken in de governor menu van je zender.
    Is de governor mix. geactiveerd in je zender?
    Ik heb,
    MIX-> ACT (actief)
    Cut-CH-> CH8 (aan/uit met kanaal 8 )
    DIR-> -Limit (stond bij mij bij aanvang met instellen op + limit)
    UP -->0,0%
    CNTR-->50,0%
    DOWN->100%

    Grt,
    Eric.
     
  19. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Eric,

    Ik heb hem nu aangesloten op een "aux kanaal"en niet in het governor menu van de zender.............Nu springt hij wel naar s1 s2 s3 en de toerentallen ook.

    Dus volgens mij kan het zo ook,
     
  20. arjan.v

    arjan.v

    Lid geworden:
    12 jan 2011
    Berichten:
    7
    Dit is mijn derde bericht hier........dus nog aardig vers.

    Ik vlieg ook met een 3 standen schakelaar,waarbij stand 0(S1 in gov) governor off is. Dan vlieg je gewoon op je gas curve.
    Stand 1(S2 in governor) is bij mij op 1600rpm ingesteld,en S3 op 1750rpm.

    Er staat trouwens een filmpje op you tube over het instellen van het sub menu van de GV1.
    Ik heb dat ook wel gedaan maar ik heb er ook nog steeds last van. Dat ik bij het afdalen gehik heb in mijn motor. Ik heb echt alles al geprobeerd,maar niks helpt.
    (zelfs toni clark gebeld)

    arjan
     

Deel Deze Pagina