Futaba Gyro GY240 met 9253 servo *TRAAG*

Heren

Ik vlieg nu al tijdje mijn raptor .30 met een GY240 en 9253 servo in AVCS (of Heading Hold) mode

Gain staat met het bolletje op 100 (geen "hunting")
servo zit aan de staart buis met een ster in de laagste aansluiting
carbon staafje

Dit gaat goed al lijkt het mij toch dat de staart traag reageert op controle inputs ... Ik bedoel hiermee dat bij het snel bijsturen er precies een vertraging optreed die bij andere heli vliegers niet te merken valt,
ik schrik me dus altijd rot als ik dus snel wil bijsturen maar de heli reageert niet adequaat ...

In de handleiding van de gyro staat er wel zoiets van : "To improve the tail control characteristic, a delay function is added to the rudder control signal from the transmitter ... movement of the servo is slower than the transmitter rudder operation. This is normal" ?? heeft dit er iets mee te maken ?

Ik wil gewoon een staart die bliksemsnel rechts en links schiet als ik de controle input doe

what to do ... ? :?

bedankt
Yves

g1.jpg

g2.jpg

g3.jpg

Ik neem aan dat deze hetzelfde werkt als de GY401?

Je kunt je piroette snelheid verhogen door de ATV van kanaal 4 in je zender te verhogen maar dat is vast niet wat je bedoelt.

Ik zou het kwiklinkje op het buitenste gaatje zetten van de hevel en dan je Limit op de gyro even aanpassen.
De delay functie op de gyro doet het volgende:Stel dat je de delay op maximaal zou zetten en je stuurt met je hekrotor en laat de stick meteen los dan duurt het heel lang voordat de servo weer zijn middenpositie heeft bereikt.Zelf heb ik de delay op 0 staan.

Groeten,
Marcel

de GY240 heeft geen delay pot als de GY401 marcel.
ook geen limit functie, je moet daar de servo travel afstellen op not HH mode, en dan mechanisch afregelen.
atv op max voor je rudder kanaal.

wel zou ik ook de grote kruizen gebruiken op de servo, en dan in het een na laatste gaatje.
dat is de enigste manier om de uitslag sneller te krijgen.

Hej Yves,

Wat voor zender heb je??
En wat zijn je servo limits??

Hiermee bedoel ik;
Stel je hebt 30% rudder links en 30%rudder rechts geprogrammeerd
Dan wordt deze uitslag over je hele stick bereik uit gesmeerd, maar je hebt dan ook maar 30%links en 30%rechts servo uitslag.

Maak je deze nu allebij 100% dan wordt je heck uitslag ook sneller.
(bij de FF9) En uiteraard je servohevel wat langer maken helpt ook
al een heel stuk beter.
probeer deze link eens www.raptotechnique.com kun je erg veel vinden over dit onderwerp.

greetz steve

Heren

Bedankt voor jullie tips ... ik ga dit eerst allemaal toepassen en dan mijn bevindingen posten

groeten

Y

yves
je moet een andere servo er op zetten
ik heb vandaag ronald gebeld,
je krijg hierover nog reactie,
hij heeft het kort geleden aan de hand gehad,
ja kan het in de zender zoeken,
maar nog beter is een andere servo.
Maar ronald geeft nog reactie, wacht daar even op.

Manusje,wil je zeggen dat ie een andere servo moet monteren om zijn staart wat feller te krijgen???
Das wel heel bijzonder... :?

9253 is een prima servo hoor...

Groeten,
Marcel

ja een andere servo,
we hebben dat zelf onder vonden,
ik had zelfs mijn eigen gyro naar de technische dienst gedaan maar was niks mis mee.
Wacht geduldig dat Ronald uitslag geef, die heeft de ervaring met de gy240 en ondervonden.

ok ik wacht op ronald ... zolang ie maar niet zegt dat het een 9254 moet zijn ofzo ..

:lol: :lol:

Y

Yves

Ik ga niet zeggen dat je servo niet goed is. Wel dat de combinatie van de YG240 en 9253 niet goed samen werkt :(

Hoe losse we dit probleem op?

Servo blijven gebruiken en een 401 kopen is altijd goed, maar daar wordt je beurs niet blij van :? :?

Om het geheel sneller te maken zet je ATV op max (150%) vervolgens gebruik je een grote servo hevel zodat de afstand tussen kogellink en het center van het servo-schroefje minimaal 20 mm is.
Pas je dit toe dan werkt de combinatie 240 met een 9253 het snelst. Echter het werkt NIET maximaal en is zeker NIET zo snel als 401 met deze servo. Om te testen monteer een 3001 (alleen om de snelheid van de Gyro te testen) en zult merken dat dit sneller werkt als met de 9253 servo.
Futaba geeft wel aan in de handleiding dat de 9253 servo goed te gebruiken is met de GY240 maar dit werkt NIET.

Ik heb veel getest met de 240 en 9253 servo en ben tot de conclusie gekomen dat een normale servo sneller is dan de super servo de 9253.
Persoonlijk heb ik deze Gyro gebruikt met een digitale servo van Graupner de DS8025 met een snelheid van 0.075 seconden (wel bij 45 graden) dan maak je maximaal gebruik van de Gyro snelheid. En zul je merken dat de Gyro perfect is en je heli super reageert op je stuurcommando’s.

Laat ons weten hoe je het oplost ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen.

Gr Ronald

De 240 kan je niet op 270 Hz zetten en de servo wordt dus met de normale 50 hz aangestuurd. Hierdoor is de servo minder snel dan op de 401.

De enige snelheid winst is te halen door langer servo hevels maar dan moet je wel oppassen voor vastlopen tegen de kanten aan.

Ook zal de 9254 niet veel winst geven want ook deze wordt pas echt snel op 270 Hz.

Ik denk dat je moet zoeken naar de oudere snele analoge servo's deze zijn ook zonder die 270 Hz snel

gr Remco

Dat zal dan nog een type zijn die niet op die 270 Hz aansturing zit te wachten. Ik weet ook niet of Graupner (al) van dit systeem gebruik maakt.

JAN Hulp

gr Remco

Vast wel. Digitale servo's werken frequentie-onafhankelijk, dus zowel 50Hz als 270Hz zal wel geaccepteerd worden.

Het verbaast me overigens wel, dat de S9253 in combinatie met de GY240 problemen oplevert. Van Manusje had ik dit al wel vernomen, maar verder heb ik daarover nog geen klachten gehoord. Toch eens gaan vragen...

Heren

Ik ga het testen ... laat ons er nu maar even van uit gaan dat een slechte afstelling de oorzaak is :oops:

deze week lossen we het op

Y

Graag Jan,

Wij willen het graag weten.
Doorgaans wordt de 240 gebruikt voor een electro heli met een mini servo. Die combinatie werkt dan ook goed.

ik kan er best inkomen dat het niet een optimale combo is, tenslotte voelt de 9253 zich het beste thuis aan een gyro die wel snel uitstuurt.

waar ik even het spaar bijster raak is dat een analoge servo beter zou werken op de 240.
in principe pakt de 9253 het beste wat ie krijgt van de 240, en is dan in reactietijd sneller dan bv een 3001, dus in mijn optiek zou de 9253 wel beter moeten functioneren dan een 3001.

overigens is door mij, marcel en ronald de optimale tip algegeven, welke servo je ook gebruikt, zorg dat de ball op ongveer 18 tot 20 mm op de hevel zit, dan heb je maximale snelheid.
wel opletten voor de binding in de max standen.

Ook in Duitsland werd dit probleem nog niet eerder gemeld. Uiteraard was wel bekend, dat de S9253 op een GY240 trager werkt, maar dat deze trager wordt dan een standaard-servo was ook daar nieuws.

Back