Futaba versus Spektrum?

Discussie in 'Electronica' gestart door JPV, 27 jul 2012.

  1. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik lees zo vaak speCtrum maar het is speKtrum.

    of ben ik de enige die me daar aan stoort :D

    Of komt het omdat ik een Futaba Fan ben hahahahah :).

    Ik zou zeggen neem een Futaba 8FG heb je meteen 14 kanalen en een feilloos werkend systeem, en je hoeft je geen zorgen te maken voor recalls ed.

    Kijk maar naar de DX8 hoeveel problemen waar daar niet mee in het begin????
     
  2. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    +1 :rolling:
     
  3. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Los van alles heeft niemand het nog over het toewijzen van schakelaars gehad. Bij Spektrum dx6i t/m dx8 (wat ik zeker weet) heb je per functie (bijvoorbeeld idle up) 1 vaste schakelaar beschikbaar, niet van af te wijken. Bij mijn Futaba FF10 kan ik iedere willekeurige schakelaar een functie aan toewijzen, geniaal!!

    Los van dat is het instellen van mixers in de DX8 een crime, maar dat laatste heb ik van clubgenoten ;)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vlieg inmiddels ruim 4 jaar met een Futaba FX30 2,4 GHz. Heb er inmiddels honderden vluchten mee gemaakt. Nooit ook maar de minste storing mee gehad. Daarnaast heeft de FX-30 heeft geweldige software. Alles is vrij toe te wijzen en eenvoudig programmeerbaar.

    De klachten over de handleiding herken ik niet. Alle functie staan er uitgebreid in beschreven. Bovendien waren er, toen ik de zender kocht, bij Robbe voorbeeldprogramma's met uitgebreide beschrijving te downloaden.

    De betrouwbaarheid van het FASST-systeem in voor mij boven alle twijfels verheven. Ontvanger plaatsen, antennes volgens voorschrift (onder een hoek van 90 graden) inbouwen en het werkt. En vooral, geen gedoe met satellietontvanger(s).

    Een keuze tussen Futaba en Spektrum zou voor mij niet moeilijk zijn!
     
  6. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Denk dat je bij een zender ook moet kijken, wat wil ik er mee doen en niet te vergeten houd hij een beetje lekker vast, want daar zit ook nog wel verschil in (als je geen pult gebruikt danwel te verstaan), en ook welk budget heb ik.

    En Futaba heeft momenteel ook verschillende systemen, dus als men het hier over futaba heeft gaat het denk ik in 99,9% over FASST systemen, alleen hebben zij tegenwoordig ook S-FHSS dus dit om het wat makkelijker te maken:D

    s-fhss-fasst-welk-het-beste
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Geniaal maar niet uniek ;) eerder vreemd dat je met Spektrum die keuze in principe niet hebt.
    Meerdere functies op een schakelaar kan ook handig zijn zoals de timer en throttle-hold of een zelf te kiezen vertraging tussen de idle-up. Die laatste heb ik zo ingesteld dat van idle-up1 naar idle-up2 in 2 seconden gaat voor een soepele overgang. Hoewel ik meestal toch in 2 vlieg meteen vanaf de hold zijn net van die handige opties.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ook bij een Futaba T7C zit je met de heli vast aan deels voor geselecteerde schakelaars.

    Ben zelf groot Futaba fan. Voor mn henseleit wat research gedaan wat betreft brown outs van de ontvanger. Volgens de geleerden van o.a. rchp heeft spektrum daar sneller last van dan de fasst systemen van Futaba. Die blijven langer online bij lagere spanningen..

    Maar als het puntje bij het paaltje komt... zullen de verschillen vrij klein zijn tussen beide merken denk ik. Gevalletje voorkeur?
     
  9. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Ja, raar. Ik was gisteren in een modelbouwzaak (die Spektrum én Futaba op voorraad op het schap had staan) en die had het ook over afschakelende systemen (bij Spektrum) als de spanning onder of in de buurt van de 3,6 volt kwam of zo. Dat was dus al de tweede die me zoiets vertelde.
    Aan de andere kant, (vooral) als je een back-up hebt v.w.b. de ontvangeraccu moet je toch wel héél wild tekeer gaan wil je zo laag komen met de spanning. Mijn manier van vliegen is/was overigens gewoon opstijgen (niet eens idle-up 1 t/m zoveel of zo, maar gewoon één toerental) en een beetje rondvliegen , je zou bij wijze van spreken kunnen zeggen dat ik het schaalvliegen heb uitgevonden nog vóór het bestond, gewoon met een trainertje :). Meer hoeft van mij niet. Maar goed, de bedoeling is dat er een Jive in de heli komt en een helicommand, en op beiden kun je (als ik het goed heb begrepen) een extra ontvangeraccu aansluiten, dus samen met de ontvanger zelf zou ik er drie kwijt kunnen, en dan nog de bec van de Kontronik, knappe jongen die dan de spanning nog in de buurt van de 3,6 krijgt, en anders maar een generatorsetje aan boord knutselen :).

    Groet, Jan.
     
  10. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Heb ik nog een klein vraagje: zit ik net (alweer) een beetje op internet te kijken m.b.t. informatie over zenders (ik word er zo langzamerhand wel een beetje appelig van), kom ik de Graupner MC22 Hott tegen, dat is zowaar bijna mijn ouwe MC20, als twee druppels water! Dat het nog bestáát. Ook de gebruiksaanwijzing die ik er over vond is ouderwetse duitse degelijkheid; 236 pagina's in pdf met veel foto's, precies zoals ik me dat herinner; met een Graupner handleiding kun je een aap nog een zender in laten stellen, (dus dan kan ik 't ook). Probleempje, die MC22 in 2,4 is niet meer leverbaar (op de Graupner-site is ie vervangen door een type dat er nog niet is, ook handig), maar volgens mij kun je er toch nog wel aankomen. Mijn vraag zodoende: ben je met zo'n MC22 hopeloos ouderwets, of alleen maar een klein beetje? (er van uit gaande dat je hard op zoek bent naar een pultzender).

    Groet, Jan.
     
  11. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Zender koop je best op basis van waar ze in je club mee vliegen en vooral hoe hij in de hand ligt.

    Persoonlijk heb ik vooral gekeken naar wat me het beste in de hand ligt. Ik vind zelf de Futaba's net wat mooier en beter uitzien maar de DX8 lag me echt een PAK beter in de hand en voelde niet zo plastiekerig als die 10C.

    Softwarematig is de DX8 wel bang for buck een stuk beter dan de Futaba tegenhanger in dezelfde prijsklasse met dingen zoals idd de telemetrie en nog andere leuke features zoals de kogellagers in de sticks. Ik vind de menu's iets makkelijker bij men DX8 dan een Futaba 10C maar het scherm van de futaba is wel een pak beter. (De DX6, is hier geen sprake van, is wel een goede zender maar om die in te stellen vind ik verschrikkelijk, heb men vader zo eentje gekocht en heb er spijt van dat ik geen DX7 gekocht heb voor hem)

    Al die onzin van heli's uit de lucht vallen, niet teveel belang aan hechten. Kwam door een versie 2 van de DX8 met nieuwe DSMX technologie naast de DSM2 en sommige oude ontvangers gaven soms een hold door problemen met backwards compability. Spektrum heeft trouwens gratis alle zenders aangepast die problemen hadden.
    Desondanks vind ik, als je een nieuwe zender koopt met nieuwe zendtechnieken moet je de ontvangers ook maar upgraden toch? Dan zou je die zaken al vermeden hebben. Toen Futaba met FASST kwam zullen er in het begin ook wel wat kleine ziektes geweest zijn maar is toch wel al zo lang in omloop dat niemand er nog naar kraait. DSMX is vrij nieuw nog.
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Je bedoeld natuurlijk iPad en iPhone, daarmee kan je nu al verschillende "speeltjes" op afstand mee besturen, inclusief FPV videostream (gaat gelukkig via WiFi, en niet via het 3 of 4G netwerk, dus gratizzz ) ...
     
  13. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Of infrarood? Moet wel goed zijn, ze vliegen er zelfs schaalheli's mee:

    [​IMG]
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zal gewoon kopen waar ze in de buurt goede ervaringen mee hebben, en liefst zelf ook mee vliegen.....
    Handig voor leeraar-leerling, en scheelt jezelf een hoop uitzoek werk, en je kan bij vragen terecht bij de buurtgenoten ;)
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    in principe zijn dit soort topics gewoon zinloos. Het gaat meestal puur om persoonlijke voorkeuren.

    waar de een bij zweert is voor de ander weer meuk dus........

    Kijk gewoon naar je budget en naar de functies die je nodig hebt. En wat je zelf een mooie en fijne zender vind, ga naar een winkel houd ze vast ruik voel eraan en maak een keuze !!!

    Ik zou nog steeds adviseren een Futaba 8FG :).
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou weet ik niet. Wel als je vraagt "wat is beter". Maar als het er om gaat suggesties te krijgen wat er zoal voorhanden is dan kun je er wel wat aan hebben. Het maken van een keuze blijft lastig en persoonlijk.
     
  18. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Ja, daar heb je een punt. Ik bedoel, ik heb in dit topic al diverse keren geschreven dat ik op zoek ben naar een pult-zender, en dat ik alleen vlieg (bij een boer in de wei). Krijg je allerlei verwijzingen naar hand-held zenders, en "je moet nemen wat de rest van de club ook heeft". Welnu, ik heb het nagevraagd bij mijn clubgenoten, ze zijn allemaal zwart/wit gevlekt, eten gras, en geven melk, maar zenders interesseerde hen geen moer. Heli's ook niet trouwens. De enige reactie die ik kreeg was "boe" :wink:.

    Groet, Jan.
     
  19. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    :p:p:p:p

    Je kan van elke zender een pult zender maken als je wil hoor.

    FlightPad zenderpult  - RIGIDHELI MODELSTORE
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hmm, Das wel apart.. nou ja mschien kan je ze nog milkshake laten maken ?
    Enfin,. zou gewoon een A merk kopen welke goed in de hand ligt, en welke je mooi vindt.....

    De dames maakt het allemaal toch niet uit.. ;)
     

Deel Deze Pagina