Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

De vleugels zijn nu bijna klaar voor de bespanning met solartex. Maar eerst nog een paar kleine klusjes.
De rolroerhevel komt op de bovenkant van de vleugel, net zo als bij het origineel. De stuurstang voor het rolroer moet door de bespanning gevoerd worden. Hiervoor kunnen we een oplossing overnemen van het origineel;

Verder nog een paar driehoekjes geplakt. Ook hier volg ik weer het origineel. Ik wil de vleugel net zo maken als op deze foto. (de PH-206). Deze kist heeft na restauratie een transparante vleugel gekregen.

Vandaag weer een mijlpaal voor de Goevier. Alle onderdelen zijn nu klaar voor het bespannen. De vleugel en staartdelen zijn geschuurd, eenmaal met balsafiller bewerkt en weer geschuurd. Alleen de romp moet nog een schuurbeurtje krijgen. Tijd om alles eens in elkaar te passen. Daarvoor is mijn bouwhok te klein en daarom mocht de Goevier voor het eerst naar buiten. Het was er mooi weer voor.

Vandaag heb ik een heleboel balsa-stof geproduceerd op zolder. Met mondkapje voor en stofzuiger in de aanslag.

De bekleding van de romp bestaat uit 3mm balsa. Na het schuren zijn er een aantal plekken die bedenkelijk dun zijn geworden. Ik heb 80 grams glasdoek gekocht voor de bekleding van de romp. Nu ontstaat de vraag of ik wat zwaarder glasdoek moet gaan gebruiken. Ik kan voor het zwaartepunt natuurlijk 2 x 80 gram aanbrengen. Of 80 + 40. Maar een dergelijke romp (met 2 kilo lood in de neus) moet toch met voorzichtigheid behandeld worden. Maar het model moet natuurlijk wel "alltagstauglich" zijn. Iemand met een advies?

Had ik al in de gaten met die brede liggers.
Was beter geweest met smallere liggers van 4mm dikte.
Altijd je beplanking 1mm dikker aanbrengen.
Dit ging natuurlijk wat meer lijm betekenen.
Maar dan kon er nog wat afgeschuurd worden.
Geen paniek.
Dit zul je moeten uitwerken met een stevige glasmat.
Gezien de afmetingen van de Goevier kan hij wat gewicht verdragen.

1 x 50 grams glas is meeeeeer dan genoeg!
En dat 50 grams doek is ook nog eens heel mooi dicht.
Je hoeft het ook niet perse met epoxy aan te brengen, een PU-lak is evengoed en veel sneller werken.
Wel eerst even alles voorlakken met zeer sterk verdunde lak om al te veel lak opzuigen te voorkomen (gewicht). Mijn keuze zou hier zijn watergedragen PU-parketlak. 1e keer zoveel mogelijk verdunnen 50%-100% water toevoegen. Even testen op een plankje balsa!

1 x 50 grams glas is meeeeeer dan genoeg!
En dat 50 grams doek is ook nog eens heel mooi dicht.
Je hoeft het ook niet perse met epoxy aan te brengen, een PU-lak is evengoed en veel sneller werken.
Wel eerst even alles voorlakken met zeer sterk verdunde lak om al te veel lak opzuigen te voorkomen (gewicht). Mijn keuze zou hier zijn watergedragen PU-parketlak. 1e keer zoveel mogelijk verdunnen 50%-100% water toevoegen. Even testen op een plankje balsa!
Bedankt voor het advies..Dan ga ik maar gewoon voor 1 laag 80 grams. Die heb ik liggen. Het extra gewicht neem ik voor lief...maar ik begrijp dat 1 laag dus voldoende is!

Vandaag ben ik begonnen met bespannen van het richtingsroer. Ik gebruik Solartex. Dat laat zich prima verwerken. Alleen moet je wel oppassen voor het kromtrekken van de constructie. Ik breng eerst aan beide zijden de folie aan en dan krimp ik de open velden stuk voor stuk en wissel steeds onder en bovenzijde.

Bij mijn vorige zwever (Amigo) heb ik Koverall gebruikt. Dit heeft erg veel tijd gekost. Vooral het aanbrengen van eindeloos veel lagen spanlak. Ik moet zeggen dat de Solartex dan wel heel erg makkelijk en snel werkt!

Ik heb mijn Climaxx romp voorzien van een laagje 20 grams ultrafijn glasmat met PU. Deze is nu prima beschermd tegen nagels en wat ruwere ondergrond.

80 grams is al weer wat groffer van structuur, ik zou toch overwegen om wat lichter te nemen. Niet om het gewicht, wel vanwege veel minder werk voor een gladde afwerking.

25 grams doek vind ik echt te weinig. Maar ik heb ook nog 40 grams doek liggen. Het idee was om dat op de rompdelen achter het zwaartepunt aan te brengen. Wat ik kan doen is voor het zwaartepunt eerst 80 en daar over heen 40 aanbrengen. Het gewicht speelt hier geen rol en het zou dan inderdaad winst op moeten leveren in de afwerking.
@ Dirk, ik snap niet helemaal waarom je de plek net voor en onder het stabilo als een zwak punt ziet. Ik ga er vanuit dat de hoogst belaste positie net achter de vleugel is. Hier breken "bezemsteel" rompen bij een zwaaier op een slechte grasmat. Deze positie is bij de Goevier door de grote rompdiameter minder gevoelig. Natuurlijk is de romp een stuk smaller ter plaatse van het stabilo maar de krachten en momenten zijn dat ook. Maar ik neem aan dat je uit (een slechte) ervaring spreekt.:(

25 grams doek vind ik echt te weinig. Maar ik heb ook nog 40 grams doek liggen. Het idee was om dat op de rompdelen achter het zwaartepunt aan te brengen. Wat ik kan doen is voor het zwaartepunt eerst 80 en daar over heen 40 aanbrengen. Het gewicht speelt hier geen rol en het zou dan inderdaad winst op moeten leveren in de afwerking.
@ Dirk, ik snap niet helemaal waarom je de plek net voor en onder het stabilo als een zwak punt ziet. Ik ga er vanuit dat de hoogst belaste positie net achter de vleugel is. Hier breken "bezemsteel" rompen bij een zwaaier op een slechte grasmat. Deze positie is bij de Goevier door de grote rompdiameter minder gevoelig. Natuurlijk is de romp een stuk smaller ter plaatse van het stabilo maar de krachten en momenten zijn dat ook. Maar ik neem aan dat je uit (een slechte) ervaring spreekt.:(

Ga maar gerust voor stevigheid.
Dirk heeft gelijk , zone net voor stab verdient extra aandacht.
Zone waar zich de meeste breuken voordoen.
Ik zou neus en stabzone 25 gram bedekken plus dan nog een laag van 40 gram over gans de romp.
Het betekend wat gewicht maar wat zal dit schelen in vleugelbelasting gr/dm2 ???
Hoogstens 1gr of nog minder.
Je project ziet er super uit.
Dit wordt een hoogvlieger (letterlijk en figuurlijk)

De buigsterkte van een ding (vleugel/romp/ ...) neemt toe met het kwadraat van de dikte. 2x zo dik = 4x zo buigsterk.
De grootste buigkrachten treden idd. op vlak achter de vleugel omdat (bij een crash/klap) hier beide momentarmen (vleugel-romp) op werken.
Bij 'bezemsteelrompen' is het verschil in diameter van de staartboom oha. kleiner, daarom is de bezemsteel vlak achter de romp relatief(!!) zwakker.

Ga maar gerust voor stevigheid.
Dirk heeft gelijk , zone net voor stab verdient extra aandacht.
Zone waar zich de meeste breuken voordoen.
Ik zou neus en stabzone 25 gram bedekken plus dan nog een laag van 40 gram over gans de romp.
Het betekend wat gewicht maar wat zal dit schelen in vleugelbelasting gr/dm2 ???
Hoogstens 1gr of nog minder.
Je project ziet er super uit.
Dit wordt een hoogvlieger (letterlijk en figuurlijk)
Nu...dan zijn we het eens..!:beer:...40 gram voor gehele romp en wat extra stevigheid op de neus en onder het stabilo!
En met betrekking tot dat hoogvliegen....ook dat is tegenwoordig relatief want niet hoger als 120 meter..:(

De romp heb ik nu twee maal met balsa filter behandeld en geschuurd. Dat moet voldoende zijn want het hoeft niet perfect te worden. Het origineel was ook niet "aalglad". Nu nog een laagje spanlak en dan kan de glasmat aangebracht worden.

En tijdens het drogen van de balsa filler verder met het bespannen van de vleugels. Op de achterlijst heb ik eerst een laagje oracover "heissiegelkleber" aangebracht. Dit om zeker te stellen dat de folie (solartex) blijft hechten op de achterlijst. Bij het krimpen komen er grote krachten op deze lijmverbinding...vandaar.

Gelukkig is alles recht gebleven!

Back