Had vandaag 10/11 weinig wind maar meen bij een beetje wind tegen toch bij full speed iets minimaals te zien.
Hou er rekening mee, dat IEDERE FBL set, MOET bewegen om überhaupt te KUNNEN functioneren.
Dat is gewoon een kwestie van het werkingsprincipe: als de heli niet beweegt, doet die FBL ook niks, het ding MOET een beweging detecteren om een correctie van servos te kunnen triggeren, want het is en blijft een
reactief systeem, het is géén
proactief ding. Goed afgesteld is die benodigde minimum beweging zo klein dat je hem niet ziet, en de correctie zo snel en accuraat, dat je de terugstuurbeweging ook niet ziet. Maar hij IS er, ALTIJD.
Flybar is in dat opzicht beter, omdat het mechanisch is en een krachten-evenwicht zoekt op dezelfde manier als dat een knikker in een kommetje uiteindelijk onderin stil gaat liggen. Dat is ook het ENIGE waarin flybar beter is, zodra er een verstoring is beweegt het knikkertje weer. Maar zonder verstoring is er volledige stabiliteit.
FBL doet dat dus niet. En soms is dat zichtbaar.
In hoeverre dat zichtbaar is hangt ook af van dingen als de flexibiliteit in het rotorsysteem en eventueel in het chassis, want de FBL sensor zit in de romp en "ziet" dus ook alleen maar de bewegingen van die romp, maar hij stuurt het rotorsysteem.
Als piloot, zelf sturend zonder tussenkomst van electronica, kijk je (ik dan toch, tenminste) naar de rotor, niet naar de romp. Persoonlijk is voor mij dat fenomeen de reden dat ik FBL meestal niet prettig vind vliegen.
Dus je moet op een gegeven moment voor jezelf de keuze maken welke mate van beweging je acceptabel vind, want de kans bestaat dat als je deze lichte pompneiging gaat wegstellen met de parameters, dat er dan ergens anders weer ongewenst gedrag terug tevoorschijn komt.
Als je, zoals je hier beschrijft, bij bepáálde omstandigheden méént toch iets heel minimaals te zien, en het levert verder geen problemen op, dan zou ik het gewoon zo laten.