Gaat pompen bij hard vooruit vliegen

Heb een FlighWing Heli 450L. Vliegt prima maar als ik met hoge snelheid vooruit vlieg maakt hij een pompende beweging. Wat is de oorzaak?

dat effect noemen ze meestal "dolfijnen"
vlot vooruit, ding gaat een neus op, neus neer beweging maken
enigszins rustig (geen 10 keer in een sec), maar soms best heftig

Dan staat de elevator gain van de flybarless unit te laag.
Hij grijpt te laat in, stand heli veranderd, ding grijpt in en corrigeert maar ziet te laat dat de boel klopt en overshoot

let op dat de elevator gain en de aileron gain wel identiek moeten staan
als jouw unit de losse ele of ail gain niet laat zien, kun je ook de totale swash gain wat omhoog zetten.

graag geen 20 punten in 1 keer..
net als gain op de staart, maximaal per 5 als de afwijking groot is.

De FE450L heeft gps met een H1 unit. Zie in de H1app alleen tail gain staan (73%), dus geen swash gain of iets vergelijkbaars. Heb vastgesteld dat de rotorbladen onderling iets afwijken qua gewicht, dat wordt nog gecorrigeerd, maar kan mij niet voorstellen dat het daar aan ligt.

nee..
helpt wel voor stabiliteit, maar zal dit niet oplossen

Waarschijnlijk moet je er ff met de laptop aan?
of er zal misschien ergens een "geavanceerd" optie aan staan?

GPS krijg ik trouwens jeuk van bij heli's
je moet bedenken dat alle vorm van stabiliteit, beweging in de weg zit.
goede kans dat als je GPS uit zet, hij opeens wel netjes rondvliegt

geen idee of die gps aan staat trouwens.
maar kan me voorstellen dat als hij aan staat, dit het probleem kan zijn.
kan ook makkelijk dat wanneer het ding op een sportieve stand staat, je de boel wel in kan stellen. dat je dan meer opties krijgt.
lijkt me sterk dat ze zo'n unit alleen voor exact die ene 450 maken..
dan moet je in kunnen stellen..

Toch nieuwsgierig geworden en “even” de handleiding van H1 gelezen. Lijkt wel een beetje een drone controller die ook op een heli kan. Er zijn meerdere (swash) gains in te stellen. Wellicht heeft de app niet alle mogelijkheden?

Had oude versie H1, na installatie nieuwe versie 2.0 zag in de parameter tab wel en kan o.a. swash gain wijzigen.De fabrieksinstelling stond op Sport Mode. Heb dat gewijzigd in Standard Flight en swash gain en self stabilization met 5% verhoogd. Opgelost

Juichte te vroeg. In GPS (daar wil ik alleen mee vliegen) gaat staart nog op en neer. Niet op lage snelheid, maar wanneer de helikopter op hoge snelheid komt.
Heb swash gain en self stabilization geprobeerd met + en - 10% maar zonder verbetering. ??

Bijlagen

das wat anders.

Dolfijnen, wat jij aangeeft als pompende beweging, relatief langzaam neus omlaag / neus omhoog tijdens vlucht (!!!) is een te lage gain op de elevator as.
dan neem je de aileron ook mee, dus een algemene swash gain zou inderdaad de correcte waarde moeten zijn

Als de staart snel op en neer gaat, zit je in een hunt. net als de staart..
dan heb ik het over 10 keer per sec bijvoorbeeld. geen exacte waarde
Dan is de gain juist te hoog.

dat ie niks doet, kan..
GPS spul is redelijk vaag altijd.
regelmatig wordt in gps modus alles onderdrukt, en vliegt ie op een heel andere set waardes.
in de staart zie je ook vaak dat het in stappen van 3 of 5, het een tijd niks doet
en opeens zit je precies erover

MAAR:
op en neer gaande staart kan ook aangeven dat de rubbers in de kop te hard zijn, of het toerental te laag.
vaak zie je dit wat eerder in hoover..

in het verlengde, stroef lopende bladhouders, klemmende linkjes tussen bladhouder naar servo kunnen dit ook veroorzaken.
komt alles net te laat aan..

De correcte volgorde van oplossen..
- eerst gps uit, zo basis mogelijk vliegen.
kijken of het alleen in de gps stand is (des te stabieler, des te rottiger wordt beweging)
Als ik alle gps opties zie in je bestandje, zou ik eerst die gps uit zetten...
hoogte vasthouden, max snelheid...
voor hetzelfde geld zit dat ding steeds zijn stop waarde te triggeren, omdat ie slechte ontvangst van gps signaal heeft.. bijvoorbeeld.

- Is het ook zonder gps, zou in ieder geval gain iets moeten doen.
gps uit modus. zo min mogelijk zelf stabilisatie.
Bij twijfel of het een hunt is, zou ik niet meteen 10% doen... 5 of zo.
nogmaals, langzame beweging = te lage gain, snelle beweging = te hoge gain.
vlak ook mechanische gain niet uit. klopt je geometrie, zitten de linkjes op de correcte afstand op de servohevel en zo.

- zijn de servo's snel genoeg.
ook een mechanische gain uitdaging. langzame servo's op een snelsturend apparaat maakt ook dat de boel achterloopt.

- Speling... kijk eens hoeveel speling je bladhouders hebben tov de hoofdas.

Hiermee kun je wat zaken uitsluiten.
weet je waar het ergens in kan zitten..
Snelle vlucht is wel eens een lastige als hij alleen dan het probleem geeft
ligt soms zelfs nog aan warm of koud weer
electronica reageerd daar soms anders op. en anders de tandwielen etc wel

Had swashgain en agility op 30% gezet en dacht dat het pompgedrag was verholpen. Niet dus. Bij hogere snelheid en bij tegenwind weer pompgedrag.

Is de heli zelf wel in balans? Als je de heli vliegklaar hebt met accu erin aan de kop omhoog houden en kijken of de staart netjes op 90 graden blijft staan tov de grond. Als die verdraait zal je het zwaartepunt moeten aanpassen. Zie hier een filmpje:

Bovenstaande loste bij mijn align 450 het dolfijnen op met hoge snelheid of veel tegenwind.

Goede video. Balanceerde altijd met heli horizontaal en 2 vingers onder de bladhouders. Hierbij is de heli perfect in balans. Als ik de video methode hanteer kan ik de heli in verschillende hoeken zetten en deze blijft dan daarin staan. Motor weerstand denk ik. Kan met deze methode dus niet een onbalans vaststellen. Wat mij bij dit alles wel opviel is dat de rotoras een beetje axiale speling had en heb deze eruit gehaald. Of dat de oorzaak is moet blijken.

Laatst bewerkt:
Toch moet je het echt in die gain settings zoeken.
tegenwind en vooruit geeft een hoge luchtsnelheid, dus wil de heli van nature neus omhoog zetten en links of rechtsaf
Die neus omhoog actie een stuk heviger dan het links of rechts.

een agility setting heeft er niets mee te maken, dat veranderd iets aan het ingegeven stuurgedrag
het veranderd niets aan hoe hij omgaat met iets wat in de heli zelf gebeurt.

dus, in het kort, zul je de gain waarde op moeten gaan hogen tot hij merkbaar iets gaat doen.
paar procent per keer.
testvluchtje, kijken wat ie doet.
neerzetten, veranderen, en nog eens. boekje bijhouden wat hij doet.

Is er een manier om te testen of de veranderde waardes wel doorkomen in de gewenste vliegmodus?
Voorbeeld wat ik bedoeel..
ik kan bijvoorbeeld in mijn vbar allerlei "banks" instellen, een hele set instellingen (gains, expo etc) per bank, per vliegmodus een bank, wisselbaar vanaf de zender.
alleen heb ik hem zo ingesteld dat hij alleen naar mijn zender luistert, niet naar de banks
dus kan de banks wel instellen.. gebeurt alleen niets.
andersom, ik heb het zelf zo ingesteld, is dus niet standaard.
Originele instelling is dat hij naar de banks luistert.
kun je alles veranderen op de zender, maar de vbar neemt niet 1 waarde over...
daar kun je wel eens een tijdje mee bezig zijn voor je daar achter bent...

1 Ga bij de eerste gelegenheid swashgain ophogen. Waardes komen wel door. Telkens als ik de H1 op de pc aansluit zijn dat de laatste instellingen.
2 Denk er ook aan expliciet te kalibreren ofschoon dat tegenwoordig in de nieuwe H1 module automatisch gaat.

Ken de H1 module niet, mede omdat ik niet geïnteresseerd ben in het vliegen met GPS ondersteuning.

Wat mij wel opvalt in je document met settings is dat bij servo trim de waardes voor alle drie de servo's precies gelijk zijn.
De vraag is, staat de swashplate wel goed vlak/neutraal getrimmed. Wellicht kan de H1 een verkeerd getrimde swashplate in hover goed corrigeren maar gaat dit tijdens voorwaartse vlucht niet zo goed.

Wat verder opvalt is dat de waardes voor collective pitch, en dan vooral Max pitch, vrij laag staan. Normaal gaat een servo tot 2000 voor volle uitslag. Heb je een idee waarom dit is?

Heb je ook al geprobeerd om de setting Self Stabilsation onder GPS aan te passen?
Trilling op de staart kunnen ook komen doordat je rotorbladen te strak en/of niet gelijk vast zitten in de bladhouders.
Maar dat zie je dan volgens mij meer in de hover.

Misschien een stom idee, maar de max flight speed staat erg laag...... misschien remt hij hem gewoon steeds af.

qua collective waarde, het zou kunnen dat hij hier maar een halve waarde geeft
de volle uitslag van een servo is de pitch opgeteld bij de aileron/elevator
vaak 10 of 12 graden op pitch, 8 graden op collective bij instellen

qua collective waarde, het zou kunnen dat hij hier maar een halve waarde geeft
de volle uitslag van een servo is de pitch opgeteld bij de aileron/elevator
vaak 10 of 12 graden op pitch, 8 graden op collective bij instellen

Let op dat we nu niet termen door elkaar heen gaan gooien.
Bij de H1 App gebruiken ze de termen Elevator, Tail, Collective en Aileron.
In Nederland en Duitsland worden de term Pitch vaak gebruikt voor Collective (voor verticaal stijgen/dalen).
Terwijl in andere landen de term Pitch wordt verwisseld met Elevator (roteren om de dwars-as).

Vermoed dat ze bij H1 met Collective Pitch de bladhoek bedoelen voor verticaal stijgen en dalen.
Vooral het bereik voor positieve pitch is vrij klein, misschien bewust gedaan om de heli wat te temmen.
Maar als met deze setting wel de gevraagde 12 graden positieve Collective pitch wordt gehaald dan is er wellicht iets niet helemaal juist in de mechanische afstelling, bijv. servo arm lengte.

dat zou inderdaad de mechanische gain zijn, dan wordt afstellen zowieso een zeer vervelend karwei..

Mechanisch opnieuw ingesteld. Linker servo arm bleek niet goed te staan. Swashplate horizontaal en pitch +/- 12 graden. Rotorbladen niet te strak, niet te los. Standaard parameters H1 zo gehouden. Had vandaag 10/11 weinig wind maar meen bij een beetje wind tegen toch bij full speed iets minimaals te zien. Plus/min wijzigingen in Swash gain, Self stabilization en Tail gain gaven geen zichtbare veranderingen.

Had vandaag 10/11 weinig wind maar meen bij een beetje wind tegen toch bij full speed iets minimaals te zien.
Hou er rekening mee, dat IEDERE FBL set, MOET bewegen om überhaupt te KUNNEN functioneren.
Dat is gewoon een kwestie van het werkingsprincipe: als de heli niet beweegt, doet die FBL ook niks, het ding MOET een beweging detecteren om een correctie van servos te kunnen triggeren, want het is en blijft een reactief systeem, het is géén proactief ding. Goed afgesteld is die benodigde minimum beweging zo klein dat je hem niet ziet, en de correctie zo snel en accuraat, dat je de terugstuurbeweging ook niet ziet. Maar hij IS er, ALTIJD.

Flybar is in dat opzicht beter, omdat het mechanisch is en een krachten-evenwicht zoekt op dezelfde manier als dat een knikker in een kommetje uiteindelijk onderin stil gaat liggen. Dat is ook het ENIGE waarin flybar beter is, zodra er een verstoring is beweegt het knikkertje weer. Maar zonder verstoring is er volledige stabiliteit.
FBL doet dat dus niet. En soms is dat zichtbaar.

In hoeverre dat zichtbaar is hangt ook af van dingen als de flexibiliteit in het rotorsysteem en eventueel in het chassis, want de FBL sensor zit in de romp en "ziet" dus ook alleen maar de bewegingen van die romp, maar hij stuurt het rotorsysteem.
Als piloot, zelf sturend zonder tussenkomst van electronica, kijk je (ik dan toch, tenminste) naar de rotor, niet naar de romp. Persoonlijk is voor mij dat fenomeen de reden dat ik FBL meestal niet prettig vind vliegen.

Dus je moet op een gegeven moment voor jezelf de keuze maken welke mate van beweging je acceptabel vind, want de kans bestaat dat als je deze lichte pompneiging gaat wegstellen met de parameters, dat er dan ergens anders weer ongewenst gedrag terug tevoorschijn komt.
Als je, zoals je hier beschrijft, bij bepáálde omstandigheden méént toch iets heel minimaals te zien, en het levert verder geen problemen op, dan zou ik het gewoon zo laten.

Back