GAF Nomad 61 bouwverslag - update

Na persoonlijke omstandigheden weer begonnen met bouwen en gelijk een stuk opgeschoten. Ik ben begonnen aan de motorhuizen op de vleugels en laat de kist even voor wat het is. Deze is bijna af op wat dingen die nog afgwerkt moeten worden na, te denken aan de wielkasten, het richtingroer lijmen etc. Geen grote dingen dus.

Ik heb gekozen voor géén intrekbaar neuswiel. Het neuswiel hoeft er maar 3/5 uit te komen omdat hij al redelijk laag op zijn wielen staat, daardoor is het al niet zo opvallend en als je het goed weg werkt staat het prima.

Sinds kort, deze middag, nieuw gereedschap. Dat had ik dat eerder moeten doen. Een Dremel 300 serie met een freesbank erbij. Wat werkt dat fijn. Handwerk is natuurlijk ook leuk, maar dit is handig spul wat eigenlijk niet gemist kan worden ;)

Het uitfrezen van het motorgat ging dan ook prima :)

Groetjes Maurits

Dankje Jeroen. De toekomstig is nog niet zeker, er nadert een nog grotere hobby/passie dan modelbouw, maar dat duurt nog even ;)

Het linker motorhuis er ook op die nog niet helemaal af is. Een klein totaalplaatje :)

Ziet er allemaal fantastisch uit Maurits. Ik ben heel benieuwd hoe hij vliegt :-)
Ik heb tenminste de setup goed genoteerd omdat ik het zo'n leuk model vind dat ik hem ook ooit wil gaan bouwen.
Toch ff een opmerking: De 'luchthappers' (zijn het dat?) op de motorgondels lijken erg hoog. Veel hoger dat ze op de foto's van de echte Nomad lijken.

Dankje Thieu. Het zijn inderdaad de luchthappers, al dan wel niet in werking maar mocht dit nodig zijn is dit zo gedaan. Ik heb het er toevallig nog over gehad, ze zijn inderdaad wat hoger dan op de 'echte' Nomad. Ik vind het niet verkeerd staan, maar ik sta nog in twijfel over het verkleinen ervan.

Vraagje.:?:
Je bent al aan het bekleden met folie. Heb je wel eens overwogen om de kist met een glasmatje te bekleden? Balsa blijft erg kwetsbaar als er alleen folie over zit. En volgens mij kan je het folie er na het glassen prima over heen plakken.

Ben relatieve leek, dus was nieuwsgierig wat je afweging was...:rolleyes:

Grtz

b

PS ziet er overigens top uit!

Het idee om hem te bekleden met glasvezel is eerlijk gezegd nog niet bij me opgekomen (behalve in het begin van dit topic). Hij zal dan wel een zwaarder worden, met 25 grams glasmatten en epoxy. En zuigt het balsahout de epoxylijm dan niet erg op? Ik ben het met je eens dat het een stuk sterker wordt dan, maar ik vind het nu niet slecht. Het enigste dunne wat mij minder sterk lijkt zijn alleen de boven en onderkanten van de vleugel.

Ik ga natuurlijk niet uit van een crash en hij zal best gemoedelijk vliegen, maar met een wat stevige crash zal het waarschijnlijk toch breken, maar dan is het makkelijk uitsnijden en het nieuwe gedeelte er terug in lijmen ;) Daarnaast werk ik niet graag met glasmat en epoxy, heb ik ondervonden bij de eerste keer ;)

We zullen zien, in dit tempo zal ik snel aan een maiden kunnen beginnen. Ik heb de motoren voor het eerst gister aangesloten en ze werken prima. Ze lijken mooi synchroon te lopen. Alleen met hééél weinig gas loopt de rechtermotor wat achter maar als je een normale gas opname neemt lijken ze allebei tegelijk op te nemen. Enigste nadeel is dat ik de komende 2 weken, 6 dagen in de week, elke dag 8 uur moet werken waardoor er weer weinig van bouwen zal komen.

Groetjes,
Maurits

De werkweken zijn voorbij en is er weer tijd om te bouwen. Een accu is ook al binnen die per toeval ook voor m'n vliegtuig geschikt was zonder er bij na te denken (hij was bedoeld voor m'n boot namelijk). Een Kokam 2S 3200MHA lipo accu :cool: Dus toch lipo's nu... ;)

Daar hoort dan volgens de specs bij RC Technics een 9x5 prop bij.
De capaciteit van de accu is wel lager als wat je eerst van plan was -4200MHA-. Betekent wel wat korter vliegen :-).
Je kunt LiPo's toch laden met 2C waardoor de laadtijd ook korter wordt?

Ik zal wel iets korter kunnen vliegen inderaad. Vliegklaar gewicht wordt wel lager, en de accu zal niet dusdanig in vermogen zakken tijdens het vliegen als de NIMH's. Geen idee of dat kan, dat zou betekenen dat ik ze met 6,4A zou laden. Mijn lader kiest zelf een veilige laadstroom, wat betekent dat hij ze altijd met 1C = 3,2A oplaad. In praktijk duurt het dus ongeveer 50 minuten als hij tot 7,5V is opgevlogen.

Ik zal wel iets korter kunnen vliegen inderaad. Vliegklaar gewicht wordt wel lager, en de accu zal niet dusdanig in vermogen zakken tijdens het vliegen als de NIMH's. Geen idee of dat kan.
Dat is een spel tussen trekkracht van de props bij een bepaalde stroom en het vliegklare gewicht.
Eerst kijken wat de stroom is.
Het lijkt als of je niet weet waar je beginnen moet.
Gewoon testresultaten geven en de juiste vragen stellen.;-)

Ik heb voorheen ook met lipo gevlogen en bedoel te zeggen dat ik niet weet of ik op 2C MAG laden. Mijn lader kiest zelf de laadstroom afhankelijk van de capaciteit van de lipo, altijd met 1C dus. Daarnaast gebruik ik de geadviseerde 9x6 prop's. Mocht het allemaal koel blijven en ik wil nog wat extra vermogen dan kunnen er altijd nog grotere op ;)

Back