GAF Nomad 61 bouwverslag - update

Die lader werkt dus goed.
Met 2C laden kan in bepaalde gevallen wel maar dat zou ik zeker niet doen.
Het gaat altijd ten koste van de levensduur van je lipos.
De props zullen wel goed zijn maar ik zou de stroom bij volgas wel meten ter controle.:)

Laatst bewerkt:
Terug van vakantie zijnde probeer ik weer de bouw aan de Nomad te hervatten. Ik ben nu bezig met het afwerken van de vleugel, waarvan het eind in zicht is. Hier en daar wat foliën en bijschuren en de vleugel is op de servo's na vliegklaar :)

De props zullen wel goed zijn maar ik zou de stroom bij volgas wel meten ter controle.:)

Inderdaad verstandig, komt in orde. Al heb ik nog geen ervaring met stroom doormeten. De multimeter op A's zetten en dan bij vol gas gewoon de draden bij de accu door meten? :neutral:

Groetjes,
Maurits

De multimeter in serie met de belasting(regelaar) aansluiten.
Meetsnoeren in de goede gaten steken op je meter en niet vergeten ze terug te zetten na de meting anders flitst de zekering er uit bij de eerstvolgende spanningsmeting.;)

Ok bedankt. Hier wat foto's van de vorderingen. Met name de vleugelbevestiging :)
Aan de achterkant komen 2 bouten met ingefreesde moer waar je hem er in kan draaien.

De wielen zitten ook weer vast. Deze had ik los gehaald omdat ze net iets voor het zwaartepunt zaten, waardoor de neus niet goed op de grond kwam. Nu is het goed :) Enige min-punt is dat ik van dubbel-lucht naar enkel moest, wegens ruimtegebrek.

Weet iemand of 2,1 cm grondspeling voldoende is voor het gras op vliegvelden? Dit is gemeten van de onderkant van de wielkast tot aan de grond. Er kan geen gras of iets aan de wielkasten blijven hangen dus hij kan wel wat het gras raken, maar niet tè veel natuurlijk.

Hier thuis zal ik opstijgen/landen vanaf een gladde asfaltweg (meter of 3 breed) gelegen naast mijn vliegveld (meter of 200 lang en 100 m breed :)) en boven het 'vliegveld' vliegen.

Alvast bedankt.

Als ik hier kijk:
http://www.airliners.net/photo/Untitled/GAF-N-22S-Nomad/1354031&tbl=photo_info&photo_nr=4&sok=WHERE__(aircraft_generic_%3D_%27GAF_N-22ESCSLASHN-24_Nomad%27)_&sort=_order_by_photo_id_DESC_&prev_id=1356208&next_id=1347386, dan lijken jouw wielkasten een stuk hoger dan die op de echte Nomad. Je zou aan de onderkant van de wielkasten er iets af kunnen proberen te halen waardoor je wat meer vrije ruimte krijgt.
Als tenminste de plaats van de wiellagers dat toelaat :-)
2,1 cm lijkt mij in ieder geval weinig op gras

Edit: Mmm... De link kopieren en plakken. Anders werkt hij niet

Helaas kunnen de servostangen niet anders, maar ja, het was ook geen schaalvliegtuig. Ze gelukkig nog wit ;) Het nadert zijn eindfase allemaal :) Rolroeren werken al, hoogteroeren en het richtingroer. Enigste wat overblijft is het maken van de neus en het verbeteren en beplanken van het onderstel, hier en daar wat foliën daargelaten.

Groetjes Maurits :)

Vliegklaar gewicht tot nu toe 1790 gram. Dit houdt in met 5 servo's, 2 motoren, 2 regelaars, ontvanger en vliegaccu. Zal niet zo gek veel meer bijkomen, op zijn hoogst 120 gram zoiets. Geen idee of 1790 gram te zwaar of licht is ?

Dames en heren, HIJ HEEFT GEVLOGEN!!! :) Wat ging dat mooi. Hij vliegt snaarscherp zonder enige afwijking. Hij vliegt wel redelijk snel door het kleine vleugeloppervlak waar ik dus echt aan moest wennen. Zonder instructeur op de gok bij ons in het weiland. Hij week wat af naar rechts bij het opstijgen maar dit was weg naarmate hij snelheid had, en man, wat ging dat strak. Ik upload zo een filmpje :)

De landing ging goed, kwam wel snel aan maar ik hij kan niet ècht langzaam vliegen. Het landingsgestel had ik nog niet helemaal af omdat ik dat nog wilde testen, en met succes want er ontstond een klein scheurtje bij de landing, hoef ik dus niet alles te slopen maar alleen te verstevigen :D

Groetjes Maurits:cool:

Hee Maurits,

gefeliciteerd met je maidenvlucht :)

Ik moet je even een compliment geven, zo'n kist van scratch bouwen van een tekening met bijzonder weinig informatie ... petje af.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar het eindresultaat !

Grtz,
Menno

Dankjewel Menno en Huibert :D Veel informatie was er niet over te vinden nee, eigenlijk ook niet eens naar gezocht want ik heb ook veel kleine vragen kunnen vragen aan Tadango hier op het forum en John bij mij op msn, daarvoor dank.

Wat een gevoel was dat toen hij eenmaal goed geland was, wat een opluchting na ruim 1 jaar bouwen en dat hij dan goed vliegt. Mijn vingers rilde als rietjes in het begin.

Sorry van het korte filmpje, mijn ouders waren even zenuwachtig als ik zelf (zo niet zenuwachtiger) en m'n vader wilde het niet missen. Een lang en goed filmpje is op komst. Morgen wordt er ook vliegweer aangegeven :)

Morgen zal ik de neus en het landingsgestel verder afwerken zodat hij er helemaal top tot staart goed uit komt te zien.

Let niet op me werkbroek, blijft handig als je overtollige lijm ergens snel af kan smeren ;)

UUWmtD_ZfTk[/media] - Gaf Nomad '61

Laatst bewerkt door een moderator:
Back