GAF Nomad 61 bouwverslag - update

Het ziet er eigenlijk wel vrij fragiel uit... ik neem aan dat dit geraamte wordt beplaat met balsa?
Bart

Zelf vind ik het nu ook redelijk fragiel, maar er komen onder en boven in het totaal nog 12 liggers bij.
Ik bouw hem eerst helemaal af en beslis dan hoe ik het zal doen, maar de planning was om hem te bespannen met Oracover.

Je zou ook kunnen overwegen hem te bekleden met glasweefsel... is misschien moeilijker om mooi strak af te werken, maar hij wordt dan wel loeisterk...! En het is niet dikker of zwaarder dan balsa beplating.
Bart

bdoets zei:
Je zou ook kunnen overwegen hem te bekleden met glasweefsel... is misschien moeilijker om mooi strak af te werken, maar hij wordt dan wel loeisterk...! En het is niet dikker of zwaarder dan balsa beplating.
Bart

De open ruimtes die dit frame heeft, kun je beter niet met glasweefsel bedekken.
Hoe krijg je het goed strak getrokken? want het behandelt zich een beetje als stof (voordat je er lijm/g4 op doet).
Het zal dus in de openruimtes gaan hangen, en niet mooi strak worden

Tevens zal de glasweefsel misschien niet zwaarder zijn. Maar oracover plakt niet erg lekker op glasweefsel. Dan kan je hem beter met balsa bedekken, en dan oracover erop doen. Dus kom je op spuiten uit, wat dus weer zwaarder zal zijn uiteindelijk
Je hoeft ook niet de hele romp te beplakken met balsa. Als je al de bovenkant (met die ronde hoekjes) en de onderzijde doet met balsa bekleden. Dan is de romp al stukken steviger.

Maurits,

prachtig verslag. Hier heeft een mens tenminste iets aan. Ik ben nog maar een beginneling en heb dus geen idee van de vliegeigenschappen van zo'n ding. Ik kocht me nu een easystar om te starten en wil dan overstappen op een twinstarII of zoiets denk ik. De kist die jij aan het maken bent is prachtig en trekt enorm mijn aandacht. Zou zoiets te doen zijn achter een jaartje?

Groeten,

Gust

Bedankt voor het compliment Gust :) Ik vind het model ook prachtig en heb het gekozen om de uitstraling en het rustige vlieggedrag. Ik zelf ben ook nog maar een gevorderde beginner, ik heb zelf nog maar 2 modellen achter de rug. Een P51 jager en een trainer, maar ik denk dat dit goed te doen is. Zelfbouw vind ik het allerleukste en doe eigenlijk niets liever, vliegen natuurlijk ook :lol: Hij heeft een lichte V stelling voor wat auto- correctie en is een hoogdekker dus het zal rustig en niet moeilijk te vliegen zijn. Als je de Easystar goed onder de knie hebt en eventueel nog met een ander groot model vliegt denk ik dat je dit wel kan. Zelf ben ik altijd wat zenuwachtig bij de eerste vlucht en omdat dit een vrij groot project is ben ik van plan om hem zelf de maiden te geven, maar onder toezicht (aangekoppeld) van een leraar.

Groetjes,
Maurits

Gister niet super veel gedaan, alleen het stukje neus heb ik afgemaakt. Daar komen nog drie grote ribben zoals helemaal vooraan is te zien.
Op het voorste rib komt een blok hout, wat ik tot een mooie vloeiende punt schuur.

Shot with FinePix S3000 at 2007-08-02

Shot with FinePix S3000 at 2007-08-02

Hoi Maurits,

ik vindt dat je erg netjes bouwt, leuk project. :D

Ik heb echter wel m'n twijfels bij de sterkte van de doosconstructie van de romp. :?
Welke dikte balsa is er gebruikt, 3x3 mm of zo ?

De vleugel ziet er veel steviger uit, ik zou als ik jou was zou ik, of flink wat verstevigingsribben aanbrengen, of de romp met 5x5 mm bouwen.
Als je gaat bespannen met folie, denk ik dat je de zaak moeilijk haaks en recht houdt bij zo'n lichte constructie.

Verder veel succes en bouwplezier.

RCEFlyer zei:
Als je gaat bespannen met folie, denk ik dat je de zaak moeilijk haaks en recht houdt bij zo'n lichte constructie.
Ja dat is ook nog zoiets - als je bespant met Oracover, en je krimpt de Oracover, dan gaan je latjes vervormen.
Ik zou nog maar eens denken aan bekleden met balsa of zo. Hoeft maar heel dun te zijn. Natuurlijk gaat je maatvoering dan een klein tikje aan de haal...

Bart

Hoi RCEFlyer,

Het is geen balsa wat er gebruikt is maar hardhout 3x3. Dit is dus zowieso al een stuk sterker dan balsa. Ook komen er nog 4x4 verstevigings spalken langs zoals bij het achterste gedeelte van de kist, en nog wat extra ribben aan de onderkant. Ook komen er in het midden grote balsa platen voor de electronica e.d. Ik bouw hem i.i.g helemaal af volgens tekening, blijkt hij toch nog wat te slap te zijn is het nooit te laat om hem nog te verstevigingen :wink:

Dat scheelt idd, maar vergeet de tip van Bart niet ! :D

Als je de romp met 1,5 mm balsa bekleed, ontstaat er ook een verband, waardoor het geheel steviger wordt.
Zelfs dan zou je nog kunnen beslissen te bekleden met folie, maar je kan natuurlijk ook afwerken met filler en de body spuiten. 8)

Ik blijf je draadje volgen, vind het een leuk project omdat het niet zo'n 13 in een dozijn kistje is. :D
Je ziet zoveel ARF's dat er op een vliegclub zomaar 2, maar soms wel 3, 4 of meer dezelfde kisten rondtorren. :?

Maurits,

je begint de structuur al zeer duidelijk te zien, mooi werk.
Je hebt een pb van me.

Groeten,

Gust

Een wat late reactie, maar ik heb inderdaad met t idee rondgelopen om het te bekleden met balsa. Ik zal dit ook zeker doen als het ook maar te slap lijkt, maar zo ver ben ik nog niet :wink:

Back