Galjas Marieje in 1 op 20

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door wimg, 21 apr 2008.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Inmiddels een paar foto's geschoten.
    Als eerste de schroef en het roer. Het roer is gemaakt van eikenenhout. De hengen zijn zelf gemaakt uit een stukje van een scharnier en een strookje messing. Boven op de bovenste heng zit de stang voor de roerbediening.
    [​IMG]

    Dan een update op de verschansing: de eerste latten zitten d'r op.
    Een foto van de "spanten" die de verschansing steunen:
    [​IMG]
    en de eerste 2 verschansing delen. De verschansing heeft een vrije ruimte tot het dek. Om nu de onderste plank door te laten lopen is de voortste een stukje breder gemaak en op de juiste plaats verjongd. Te zien tussen de rode en rechter zwarte knijper.
    De linker rode knijper zit op de plaats waar de volgende lat begint. Deze heeft dus de breedte die alle verschansing delen hebben.
    Om de afstand tussen dek en onderkant verschansing overal gelijk te hebben zijn er kleine stukjes hout tussen gelegd. Te zien bij de linkse zwarte en linkse rode knijper.
    [​IMG]
    Op de foto zijn 3 stroken te zien. Alleen de onderste is gelijmd. De bovenste 2 zitten er op voor de maat. De bovenkant van de 3e strook moet namelijk uitkomen aan de bovenkant van het kampanjedek. Om dit te kontroleren heb ik de 2 extra stroken aangebracht.
    De hoeken van de stroken zijn gebroken, waardoor beter te zien is dat het aparte planken zijn. Ook het origineel is zo:
    [​IMG]
    Het lijkt een beetje op kraaldelen. Dat is me wat te moeilijk, daarom deze oplossing.

    Ben inmiddels bezig met de overige verschansing stroken.

    De zoektocht naar onderdelen voor de kluiverbediening wil niet echt lopen. Ben nog op zoek naar 2 kleine snaarwieltjes. Ik dacht d'r nog een paar te hebben van een gedemonteerde radio. (Bij "ouderwetse" ;) radio's was de schaal voorzien van een wijzertje wat heen en weer bewogen kon worden met de zender-zoek-knop. Die wijzertjes werden door een draadje heen en weer bewogen en dat draadje liep over kleine snaarwieltjes. 2 van zulke gelijke snaarwieltjes zoek ik dus nog. Tandwieltjes en worm/wormwiel gaat ik waarschijnlijk langdurig lenen uit de "meccano"doos van de kids.

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2009
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb misschien een oplossing gevonden voor de snaarwieltjes.
    Ik ben op zolder een oude matrixprinter tegen gekomen. Daarin zit o.a. een verstelling voor de printkop. De printkop wordt over de volle breedte van het papier heen en weer bewogen. Da's meer dan 20 cm dus ik denk dat deze verstelweg voldoende zal zijn. Het is overigens een tandriem die over 2 wieltjes loopt.

    Vanmiddag ontving ik ook een mail van m'n oom. Ik had hem gevraagd waar de kluiver schoten vast zitten (want daar moet de schoot onderdeks gevoerd worden.)
    Daar heb ik een antwoord op gekregen. Ik had hem ook verteld welke zeilen ik wilde gaan bedienen en hoe. (Ik wilde de bezaan en de fok op een vaste lijn zetten, dus niet verstellen m.b.v. een lier.)
    Hij kwam met het feit dat de Marieje erg slecht door de wind wil. Tijdens het door de wind gaan moet de bezaan geheel worden aangetrokken en zelfs door de wind geduwd worden. Tegelijkertijd moeten de fok en kluiver los gezet worden.
    Ben daar natuurlijk direct over aan het denken gegaan en heb misschien een oplossing om het aantrekken en los zetten met 1 servo uit te voeren. Moet nog uitgewerkt worden, maar het idee heb ik.

    Nog even de laatse planken aan de verschansing lijmen. Dan is de romp klaar (op de lijfhouten na) en kan er dus geverfd / gelakt worden. Dan zou ze te water kunnen om te kijken hoeveel waterverplaatsing ik nu werkelijk heb. Dat gaat wel belangrijk worden want ik heb straks misschien 3 lieren nodig.

    Zodra de laatste stroken op de romp zitten zal ik een foto plaatsen.

    Wim
     
  3. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Blijf je volgen Wim. :)

    Vermits ik nog nooit gezeild heb ,is het voor mij allemaal moeilijker te volgen maar kan er alleen maar van leren.
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb inmiddels weer een mail van m'n oom gehad en ik moet eerlijk zeggen: ik zie nu ook termen van lijnen, schoten en vallen waarvan ik niet wist dat ze d'r waren, en al wist ik van het bestaan, wist ik niet waar ze liepen. Al die lijnen, vallen en schoten staan op een plaatje (wat ik gisteren kreeg) met daarop de belegging op de pennenbanken. Alle touwwerk aan de zeilen staat daar dus op.
    Heb net een verhelderend schetsje gehad waarmee mij weer heel wat duidelijk werd.
    Het plaatje wat ik vanmorgen ontving wil ik graag met jullie delen omdat dit een goed beeld geeft van het schip:
    [​IMG]
    Zo moet ze dus gaan worden.
    Mijn oom stelt dus voor te gaan varen met de fok, binnenkluiver en buitenkluiver. Ik denk dat de buitenkluiver een beetje teveel van het goede gaat worden, die laat ik voorlopig nog even rusten.

    Wim
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Vanochtend de laatste 2 stroken op de verschansing geplakt. Deze zijn inmiddels droog dus tijd voor foto's.
    Het zijaanzicht:
    [​IMG]

    en van schuin voor:
    [​IMG]

    De lijfhouten en het potdek moeten er nu nog op en de laatste strook van de hek.

    Bijna klaar dus.
     
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    zeer mooi beplankt.

    Wordt ze naturel of krijgt ze een kleurtje.
     
  7. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Wat zijn lijfhouten en het pot dek?
    Die termen ken ik niet...

    Ziet er inderdaad schitterend uit nu al:)
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dank voor de complimenten. Ben zelf ook niet ontevreden.

    Het houtwerk is inderdaad de moeite waard zichtbaar te blijven, maar onbehandeld laat ik d'r niet. Ik ga d'r denk ik met hele verdunde verf behandelen. De nerf blijft daardoor zichtbaar. Dat is in het origineel ook zo. Dat is juist de charme van dit soort oudere schepen. Moet nog wel een proefje doen daarmee. Als eerste wordt in ieder geval de binnezijde gelakt. Die is dan beschermd en de lak zal ook deels in de overgebleven openingen tussen de planken lopen. Ze moet natuurlijk wel waterdicht worden. (De planken zijn overigens niet alleen op de spanten gelijmd, ze zijn ook onderling verlijmd. Dat is gunstig voor de sterkte (en stijfheid) van de romp.)

    Het lijfhout en het potdek kun je op de onderstaande foto zien.
    Het potdek is de bruine rand boven op de verschansing. (Let op, vlak er achter zie je een van de pennenbanken, die zit iets lager aan de binnenkant van de verschansing.)
    Het lijfhout is een verstevigingsbalk die aan de zijkant van het schip over de volle lengte loopt. Toen ik aan boord was noemde ik het al berghout, maar dat was onjuist. Je kunt het lijfhout ook op de foto zien, onderaan, juist onder de witte rand.
    [​IMG]

    Wim
     
  9. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Bedankt voor je antwoord.
    Ben weer wat wijzer geworden:)
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Kleine update:
    Heb vandaag, voordat we naar de A1 zijn gegaan, de binnenkant van de romp in de lak gezet.
    Mocht er nu wat water in komen, trekt dit niet gelijk in het hout. Eventuele kleine kieren zijn hopelijk ook gedicht. Op enkele plaatsen is een druppeltje lak naar buiten gekomen. Beiden op de kielbalk, dus geen man over boord.

    Romp gaat vanacht een keertje buiten slapen (onder het schuurdak) om eventuele "stank" kwijt te raken. Morgen hoop ik de eerste laag rood op het onderwaterschip aan te kunnen brengen.

    Wanneer er een kleurtje op de romp zit kom ik met foto's.

    Wim
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Nou, hier zijn ze dan:
    Ik heb de romp eerst een keertje geschilderd met erg verdunde verf. Achteraf bezien te veel verdund, maar ja. Na die laag is er nogmaals een laag over gezet, nu onverdund.
    Het resultaat na 2 x schilderen:

    [​IMG]

    Zoals te zien is, is de romp wat glimmend. De verf is zijdeglans.
    Daarna gelakt met matte lak:

    [​IMG]

    Ik vind het met deze matte looks er veel realistischer uit zien. Voor mij een goede keus dus.
    De romp moet nog minstens 1 of 2 keer worden gelakt. Er zitten nog een paar plaatsen die ik niet geheel vertrouw.
    Het uiterlijk zal er echter niet door veranderen.

    Wanneer de romp in mijn ogen echt waterdicht is kan ik bekijken hoeveel de werkelijke waterverplaatsing is geworden.
    Dan kan ik kijken hoeveel ruimte er is voor kiel gewicht en wat overblijft voor de RC vulling.

    Wim
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Gistermiddag de romp voor de tweede keer in de matte lak gezet. De meeste kieren lijken nu opgevuld, maar er zijn er nog steeds.
    Ik zal dus minstens nog een keer moeten lakken.

    Misschien dat ik er vanavond aan toe kom. Lakken duurt een uurtje en na ruim een uur is de lak voldoende aangedroogd om haar te verplaatsen.
    Wanneer het weer (en de rest van de planning) het toelaat sta ik vandaag nog met de kwast in m'n handen.

    Wordt vervolgd.

    Wim
     
  13. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    This een schitterend romp geworden.
    Die schilder methode heeft toch ook een naam?:confused:

    Voor de rest is ze aardig strak!
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dank je Koen.

    Of die schilder methode een naam heeft? Uhm, schilderen? ;)
    Ik weet het niet :)

    Ik zal jullie maar even in de waan laten dat ze zo strak is.
    Ik zal namelijk nog een keertje moeten lakken. Gisteravond de derde laag opgezet. Vanochtend gezien dat er toch nog wat streepjes zichtbaar zijn. Enkele kleine putjes in het rood en een paar stepen in het zwart. Ik denk dat ze inmiddels wel waterdicht zal zijn, maar nu wil ik de romp ook egaal glad krijgen.

    (Ik zal maar geen detail foto maken van de romp. Dan blijven jullie denken dat het een geweldige romp is ;) )

    Wordt, wederom, vervolgd.

    Wim
     
  15. martinez

    martinez

    Lid geworden:
    16 mei 2007
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almere
    Wim,

    Om te kijken of je geen kieren hebt kun je een lamp aan de binnenzijde plaatsen
    en dan aan de buitenzijde kijken. Het kleinste kiertje komt dan naar boven.
    Rompje ziet er erg mooi uit. Ik vind vooral mooi dat je de gangen nog kunt zien.
    Geeft een realistisch beeld. Top.

    Groten,

    Martin
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dank Martin,

    Juist omdat ik de gangen nog wilde zien heb ik de eerste laag verf verdund. Ook daarom heb ik niet meer dan 2 lagen verf opgebracht. Verf heeft nogal de eigenschap alles vlak te willen trekken. De huidgangen zie je daardoor niet meer.
    Lak trekt ook alles vlak, maar is doorzichtig. Je huidgangen en houtstructuur blijven zo nog zichtbaar.

    Ik leer natuurlijk ook. Wellicht is het mooier om de romp te beitsen met een dekkende (kleur)beits. Je hout blijft daar nog beter zichtbaar door. Daarna natuurlijk aflakken zo ik nu doe.

    Wellicht wordt mijn volgende schip weer een oudere dame. (Ik heb d'r al een aantal op het oog. ;) ) Daar kan ik mijn huidige bevindingen in meenemen.

    Door de romp kijken met een lamp er achter zeg je. Hoe goed is dat te zien? Ik zal eens kijken. Lak is natuurlijk doorzichtig. Vanavond eens proberen. Bedankt voor de tip.

    Wim
     
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb de raad van Martin opgevolgd en door de romp gekeken.
    Er waren wel wat steepjes te zien, maar daar zat overduidelijk lak in. Da's natuurlijk ook niet zo gek, want ik heb de romp ook van de binnenkant gelakt.

    Gisteravond de romp nogmaals, dus nu voor de 4e keer, gelakt.
    Vanochtend gekeken en het lijkt er op dat de romp dicht is. Er blijven wat naden zichtbaar, maar die zijn in mijn ogen toch wel waterdicht. Ook het hout is niet meer bereikbaar voor water.
    Dat er wat naden overblijven benadrukt de gangen wat meer. Ik denk dat ik het maar even zo laat.
    Vanochtend zag ik nog een lichte waas over de romp.
    Nu heb ik de romp, in tegenstelling tot de vorige keren, dit keer vooraf licht geschuurd met 150 schuurpapier.
    Hopelijk is de waas niet ontstaan door het schuren. Dan zou ik echt een probleem hebben.
    De lak is bij het opbrengen melkachtig. Bij het drogen zie je dezelfde waas. Ik laat de romp maar eens een paar dagen goed doorharden. Er is in korte tijd behoorlijk lak op gekomen. Je kunt (bij 20 graden) na 4 uur overschilderen, maar pas na 7 dagen is de lak echt doorgehard.

    Ik denk dat ik komend weekende het badje maar eens in de tuin moet zetten. Kan ze eens te water. Kijken wat de waterverplaatsing gaat worden.
    Volgens de berekening zou dat zo'n 5,5 kilo moeten zijn, maar wanneer ik de romp zo bekijk heb ik m'n twijfels. Ik hoop dat ik me er op verkijk.

    Wim
     
  18. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    ziet er zeer goed uit.

    welk merk van verf heb je gebruikt.

    mvg luc
     
  19. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Luc,

    Ik heb gewoon een potje standaard parketlak van de Karwei gekocht. Bij de Gamma hadden ze geen matte lak, alleen zijdeglans. De Karwei had ook matglans (rare omschrijving eigenlijk; is het nu mat, of is het nu glans? ;) ). Daar heb ik dus maar een potje van 250ml van meegenomen. Heb de romp er inmiddels al een aantal keren mee geschilderd (redelijk dik opgezet) en het potje is nog niet leeg.

    Heb gisteravond overigens nog eens naar de witte vlekken gekeken. Ze zaten er nog steeds. Zoals ik het toen zag leek het meer op niet volledig gedroogde lak dan op doorschijnende schuurvlekken.
    Ik durfde vanochtend niet te kijken. Zal het vanmiddag toch maar doen. Hoop dat het beter is geworden en dat het toch ligt aan het drogen. Er is in korte tijd toch een behoorlijke laag lak op gekomen die steeds niet volledig is doorgehard voor ik de volgende opgezet heb. (Ik heb natuurlijk wel de minimale tijd aangehouden die er voor staat voor je een volgende laag op mag zetten.)

    Wim
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Vanavond toch maar even alle moed bij elkaar geraapt en gekeken. Ik ga er nu van uit dat het de lak is. Onder het lijfhout (bij de aansluiting naar de romp) zit namelijk een zelfde witte rand. Gelukkig maar, het zijn dus niet de schuur sporen.
    Lak gaat dus nog even verder harden.

    Hopelijk is het dit weekende een beetje goed weer, zodat ze te water kan.

    Hmm, even afwachten dus.

    Wim
     

Deel Deze Pagina