Gangster 63 met OS Max diesel

Mijn grootvader is in 1982 overleden dus heli's heeft hij wel degelijk gezien, hij heeft er zelfs een keer in meegevlogen. Mijn grootouders zijn in 1978 naar een zoon in de USA geweest en zijn toen met een heli over de Grand Canyon gevlogen. Dat was waarschijnlijk wel de ervaring van hun leven. Dat geweldige uitzicht over die enorme canyon en om er dan met zo'n bijzonder vliegtuig over en ook in te vliegen. Dat was overweldigend mooi en bijzonder. Ze hadden het er de rest van hun leven over, hun zoon had hen geen mooier cadeau kunnen geven.

Overigens is hefschroef vliegtuig wel de juiste Nederlandse benaming. Dan kan je inderdaad aan bladen denken, of aan schroefdraad. :rolleyes::D
 
Dat was maar een grapje, Ernst.... (over of je grootvader heli's gezien zou hebben)
 
In het bouwdraadje van de "1937 Cumulus" heb ik ook een OS46LA met Davis Diesel kop zitten.
Swingt een lekkere grote houten prop rond
Heerlijk vliegen
 
Ben sinds kort in het bezit van een Anderson Spitfire motor uit 1948
Was helemaal vast gekoekt maar wel compleet en zonder toolmarks, origineel
Losgeweekt, gedemonteerd, schoongemaakt, gemonteerd............nu proberen nog een condensator en bobine te vinden.........deze heeft gewoon kontakt puntjes
Een juweeltje, .65 met een 14x6 prop! (Ouderwets hout!)
 
Gebruik je de 46LA diesel nog?
Mijn OS diesel loopt nog niet.
Nog druk aan het bouwen. Kost soms moeite om er tijd voor te vinden en het is toch best wel wat werk.
Romp schiet wel op.


Komt ook nog wel eens wat tussendoor zoals hieronder.


Maar blijf door bouwen.
Ik denk niet dat ik het voor de zomer vakantie redt maar het najaar moet lukken.

Jan
 
Ik had het volgens de beschrijving gedaan van Davis Diesel, nieuwe motor op nitro laten inlopen en dan goed afstellen. DD kop erop en eerst niet meer aan de afstellingen komen. Eerste start pogingen met de minste compressie en tijdens het aanslaan elke keer een stukje indraaien. Hij zal een keertje aanslaan.
Rustig laten lopen en met de compressie het beste toerental krijgen. Dan pas misschien de naald een stukje, maar is waarschijnlijk niet veel. Na een aantal vluchten mischien een klein tikje.
Als je dit eenmaal goed hebt kun je ervoor kiezen niet meer aan te komen en dan gewoon wat extra lang slaan bij koude start. Of je kiest ervoor om snel willen starten met het verstellen van de compressie schroef elke keer opnieuw. Ik kies voor het eerste, omdat ik weet dat alles nu goed staat en je doet ook wat aan sport. Gebruik geen elec starter!!..........krak.....drijfstang krom.......jammer
Het motortje heeft vanmiddag nog de Cumulus getrokken...........weer een uur gevlogen met 250cc diesel
Dat zal jij niet gaan doen........sportflyer.......Gangster
Succes
Kees
 
Het vliegt!



Eindelijk klaar.
Vandaag de motor eerst laten inlopen op methanol met wonderolie. Prop 11x7. Alle leden op de club bijna weg gerookt!
Vervolgens omgebouwd naar diesel. Prop naar 12x6.
Wat zoeken met starten maar ging toch vrij makkelijk.
Ook even zoeken naar de beste stand volgas. Loopt ook echt heel netjes en langzaam stationair.
Lekker vette bagger op het toestel!
Vliegen gaat super. Echt lekker gemoedelijk wat echt bij een toestel als dit hoort.
Vermogen is prima. Niet kaars recht omhoog (weegt 3 kilo) maar lekker.
Motor loopt prima alleen bij aanduiken lijkt deze te rijk te gaan lopen.
Nog wat proberen met afstellen.

Jan
 
Was jij dat?
Ik zag vanmiddag aan de zuidwestelijke horizon iets heen en weer flitsen en korte tijd later rook het zo merkwaardig... :rolleyes: ;)
 
Motor loopt prima alleen bij aanduiken lijkt deze te rijk te gaan lopen.

Pas een beetje op met de begrippen "rijk" en "arm" bij diesels....

"Rijk" (het gehakkel en viertaktend lopen), is niet meer dan "late ontsteking", wat bij een gloeipluggert door een rijk mengsel veroorzaakt word, maar bij een diesel of een vonkenmotor is dat respectievelijk te lage compressie of te laat staande ontsteking.

Mengsel en ontsteking hebben wel wat invloed op elkaar, maar niet zo veel als bij een gloeiplugmotor.

Je zult dat heel voorzichtig wat moeten proberen.

Je kunt het gerust eens testen, door je compressie bij vol gas lopende motor wat lager te draaien: de motor gaat dan wat hakkelen en overslaan, alsof hij baggervet staat. Als je dan met die lage compressie het mengsel schraler draait, zul je merken, dat hij blijft hakkelen en sputteren, maar gewoon op een gegeven moment domweg uit gaat wegens te weinig brandstof, maar tot aan dat moment gewoon blijft hakkelen en sputteren. (je zult een diesel nier niet snel mee beschadigen, want de schade van "te arm" bij een gloeiplugger word niet veroorzaakt door te weinig brandstof, maar door te vroege ontsteking waardoor drukken en temperaturen te hoog oplopen).
Andersom kun je ook testen: met correct mengsel, en de compressie ingedraaid tot hij mooi loopt, kun je de hoofdnaald uitdraaien (vetter zetten) en de motor blijft vrij lang "mooi" lopen, al verliest hij wat vermogen.

Ik vond dat aanvankelijk heel verwarrrend en het heeft heel lang geduurd voor ik door had waar je aan moet draaien, zowel bij een diesel als bij een vonkenmotor....
 
Jan
Gefeliciteerd, mooi geworden
Ik gebruik de D-2000 brandstof van Model Technics
Dat levert mijn locale modelbouwwinkel, kant en klaar
Succes en hou hem heel
Gr
Kees
 
Was jij dat?
Ik zag vanmiddag aan de zuidwestelijke horizon iets heen en weer flitsen en korte tijd later rook het zo merkwaardig... :rolleyes: ;)

Yep, dat was ik. Ze moesten bijna de A27 sluiten ivm de rook.:)

Pas een beetje op met de begrippen "rijk" en "arm" bij diesels....

"Rijk" (het gehakkel en viertaktend lopen), is niet meer dan "late ontsteking", wat bij een gloeipluggert door een rijk mengsel veroorzaakt word, maar bij een diesel of een vonkenmotor is dat respectievelijk te lage compressie of te laat staande ontsteking.

Ik weet inderdaad niet of het daadwerkelijk te rijk is. Het toerental loopt op dus de ontsteking kan inderdaad ook te laat zijn.
Ga nog het een en ander proberen.

Jan
Gefeliciteerd, mooi geworden
Ik gebruik de D-2000 brandstof van Model Technics
Dat levert mijn locale modelbouwwinkel, kant en klaar
Succes en hou hem heel
Gr
Kees

Dank je!

Ik vind hem ook heerlijk vliegen.
Bijzonder ook hoe mooi de motor stationair loopt.

Wat kost die brandstof trouwens en wat zijn de mengverhoudingen?

Jan
 
Hoeveel????? :eek:

Dan kan het zuinig vliegen maar blijft het een dure hobby....
 
Met die 50 cent waar jij de hele middag op vliegt kan ik net de motor starten:hammer:
Maar het is een hobby en beter duur dan niet te koop:)

Jan
 
Da's waar....

Toch hoor ik een hoop mensen praten over een bus startspray, een beetje wonderolie en een scheut petroleum....
 
1 L D2000.jpg Dit is een oud blik bijna leeg.
De Cumulus heeft een 150cc brandstof tankje en vlieg ik twee keer een minuut of tien mee
Linkje http://www.modelbouwforum.nl/threads/1937-cumulus.220675/
Plaatje
 
Ik heb gisteren mijn stock eens opgenomen. Dit jaar heb ik ongeveer 13l diesel verbruikt. Het scheelt een hoop al je zelf mengt. Ik vertrouw sowieso geen enkel voorvermebgd commerciële brandstof... Ik mend ook in 3 verschillende verhoudingen. 1 mengsel voor de wedstrijdmotoren, 1 voor de "sportmotoren" en eentje voor de langeslag- en fixed compressie diesels.

Mvg,

Jo
 
Uhhh... startspray... remmenreiniger?
Nee, dat is de opvatting van de gemiddelde Amerikaanse modelvlieger, die niets begrijpt van diesels.
Niet doen.

Overigens vind ik die 12 x 6 tamelijk klein voor een diesel van dat formaat.
Je zult versteld staan van het rendement en de trekkracht als je naar 13 of zelfs 14 x 6 gaat.
Bij minder toeren meer trekkracht....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top