Gangster 63 met OS Max diesel

Startspray is niet hetzelfde als remmenreiniger, Bas...

Remmenreiniger is een vluchtig oplosmiddel, dat heel makkelijk te ontsteken valt, zelfs in een te rijk benzine mengsel, maar je hebt er wél een vonk voor nodig.... Het werkt redelijk goed om een benzinemotor die lang stil gestaan heeft (uitgedampte benzine in de vlotterbak) aan de gang te krijgen.

Startspray bevat Ether of een andere middels uitsluitend compressie makkelijk te ontsteken stof, en is hoofdzakelijk bedoeld voor diesels waarvan de gloeispiraal kapot is, of de verstuivers totaal versleten zijn....

Overigens vind ik die 12 x 6 tamelijk klein voor een diesel van dat formaat.
Je zult versteld staan van het rendement en de trekkracht als je naar 13 of zelfs 14 x 6 gaat.
Bij minder toeren meer trekkracht....

Daar heeft Bruno ook een punt, wat het "te rijke" loopgedrag kan verklaren: hoe beter je een model diesel belast, hoe beter hij gaat lopen...

Op mijn OS 46 dieselombouw heb ik een 12x6 graupner nylon en een 13x6 apc geprobeerd en dit zonder problemen , toerental heb ik nog wel niet gemeten , komt nog , op mijn "gevoel" zou ik denken dat hij zelfs een 14 aankan , dus op jou .50 moet het ook lukken waarschijnlijk , als dieselmix gebruik ik 45% petroleum 35% ether 20% casterolie van putoline en daar voeg ik nog eens 2% ignition improver van bardhal bij .

Groeten Jef

Startspray wordt gebruikt in de landen waar ether niet vrij verkrijgbaar is (Australië - Nieuw Zeeland - US - ...) Daar koopt men startspray van John Deere, houdt men die ondersteboven en spuit hem leeg in een plastic zak. Wat overblijft na vervliegen van het drijfgas is ether. Dure ether wel.

Mvg,

Jo

Ik meende dat Ether hier ook niet bepaald vrijelijk verkrijgbaar is, i.v.m. dat het als oplosmiddel voor bepaalde drugproductie gebruikt word?

Weet dat je het in kleine hoeveelheden bij een drogist zou moeten kunnen krijgen, maar dan zal het ook niet goedkoop zijn....

Ik koop ether in bussen van 5 liter. Men weet waar ik het voor gebruik, dus geen enkel probleem. De prijs wisselt nogal (tussen €10/l en €14/l). Als DII gebruik ik tegenwoordig 2-ethylhexylnitraat (1.5%) en dat werkt stukken beter dan isopropylnitriet of amylnitraat.

Tegenwoordig is zelfs gootsteen-ontstopper verdacht.
Acceton ook en ether heb ik vroegah wel gekocht voor dieseltjes, gewoon bij de drogist, maar toen al werd er gevraagd waar het voor was. Maar of dat nu nog kan ?

Overigens vind ik die 12 x 6 tamelijk klein voor een diesel van dat formaat.
Je zult versteld staan van het rendement en de trekkracht als je naar 13 of zelfs 14 x 6 gaat.
Bij minder toeren meer trekkracht....

Dat is inderdaad ook nog een van de dingen die ik ga proberen.
Normaal zou ik voor deze motor de 12x6 (zeker die van Robbe) al zwaar vinden maar met diesel werkt dat blijkbaar anders.

Jan

Jan
Op mijn OS46LA DDC op de cumulus zit een 13x7 houten prop
Google mijn Mbf draadje van "1937 cumulus motor"
Staan ook plaatjes en een filmpje
Succes
Kees

full

Hier iig een plaatje
Kees

Back