[GEANNULEERD] Bouwverslag Depron Cessna 182 (Dave Blum)

Dit bouwverslag is van de allereerste keer dat ik een vliegtuig bouw. En het vliegtuig dat ik ga bouwen is een Cessna 182 uit Depron naar de tekeningen van Dave Blum.

De bouwtekeningen heb ik laten afdrukken bij een locale Reproservice op 2x A0-papier voor ongeveer € 15,00:

Foto-6BM8MMVU.jpg


Om de tekening over te brengen op het Depron heb ik ervoor gekozen om de losse onderdelen uit het papier te snijden:

Foto-LF67OJ8C.jpg


Doordat ik de losse onderdelen heb uitgesneden, kon ik gemakkelijk met een zwarte marker (met kleine punt) langs de randen van het papier tekenen. Hierdoor krijg je dus hele mooie, duidelijke en rechte lijnen:

Foto-ZPCKC3WN.jpg


Ik heb de romp niet voorzien van gaten om gewicht te besparen, want als het goed is kan mijn motor met gemak 400 gram trekken, dus hoef ik niet hier en daar te gaan besparen op materiaal...

De losse onderdelen heb ik vervolgens met mijn scherpe hobbymesje langs de mooie lijnen uitgesneden:

Foto-XYHSDRSJ.jpg


Uiteindelijk zag het "vliegtuig" er na één avondje werken al als volgt uit:

Foto-MR7O8ZEX.jpg



Momenteel zijn de foto's van slechte kwaliteit, maar dat komt omdat mijn computer stuk is en ik dus even geen applicaties in de buurt heb om mijn foto's goed op te slaan...


Meer foto's komen later deze week...
 
Laatst bewerkt:
Mooi project. Ik vind het leuk dat je steeds meer ziet dat Depron verkozen wordt boven het al oude balsa hout.

Ga ik volgen. Succes met de bouw van de Cessna
 
Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien ,leuk om nu eens een ander te gaan volgen met bouwen ,kijken hoe jij de problemen benaderd en oplost.
Neem in iedergeval een abonnement op. Ben benieuwd groeten cees
 
Laat ik nou ook die tekening hebben. Was alleen van plan hem uit balsa te gaan bouwen. Ga nu mooi effe kijken hoe dit in depron gaat.

Succes met bouwen. Ga dit volgen.
 
Ziet er goed uit, maar zijn die spanten niet te slap met die grote gaten? Er komt natuurlijk nog wel een bodem en bovenplaat op maar toch. Wat zijn de specs. van de Cessna? En wat voor electronica ga je er in bouwen?

Groet,
 
Toen ik gisteren de vleugels aan het maken was kwam ik erachter dat de tekening niet 1:1 is afgedrukt! In plaats van een spanwijdte van 95 cm heeft mijn vliegtuig nu een spanwijdte van 120 cm... Doordat hij dus groter is dan de tekening voor bedoeld was moet ik dus inderdaad wat maatregelen nemen qua sterkte. Hier ga ik deze week even over nadenken. Ik weet echter niet wat voor electronica ik heb... Ik heb ze uit m'n Protech Cessna 400 RTF gehaald :)
 
Het vliegtuig is helaas (doordat de tekening dus veel groter was afgedrukt dan bedoeld) te slap geworden. Dit werd pas pijnlijk duidelijk toen ik de vleugels ging maken... De vleugels werden te groot, te slap en te zwaar: de romp hield het gewicht amper; laat staan wanneer dit vliegtuig zou landen!

Hoe jammer het dus ook is, heb ik gisteren na veel nadenken besloten te stoppen met de bouw van dit vliegtuig in de huidige vorm. Wel wil ik dit vliegtuig (of eventueel een ander vliegtuig) nog gaan bouwen, maar dan wel in het juiste formaat, of misschien nog iets kleiner.

Momenteel heb ik de twee romp-helften gepakt van mijn Cessna 400 en ben ik begonnen deze (weer) in elkaar te zetten. Dan heb ik de komende tijd toch nog wat te doen en kan ik even rustig nadenken over wat ik nou moet gaan doen met de zelfbouw...

Een beetje jammer van de printkosten (€ 15,00) en het materiaal (€ 30,00), maar het was een wijze les!
Sorry van het beïndigen van dit bouwslag... :(
 
Volgens mij is dat vast wel met een beetje koolstof staaf/ strippen op te lossen


Het vliegtuig is helaas (doordat de tekening dus veel groter was afgedrukt dan bedoeld) te slap geworden. Dit werd pas pijnlijk duidelijk toen ik de vleugels ging maken... De vleugels werden te groot, te slap en te zwaar: de romp hield het gewicht amper; laat staan wanneer dit vliegtuig zou landen!

Hoe jammer het dus ook is, heb ik gisteren na veel nadenken besloten te stoppen met de bouw van dit vliegtuig in de huidige vorm. Wel wil ik dit vliegtuig (of eventueel een ander vliegtuig) nog gaan bouwen, maar dan wel in het juiste formaat, of misschien nog iets kleiner.

Momenteel heb ik de twee romp-helften gepakt van mijn Cessna 400 en ben ik begonnen deze (weer) in elkaar te zetten. Dan heb ik de komende tijd toch nog wat te doen en kan ik even rustig nadenken over wat ik nou moet gaan doen met de zelfbouw...

Een beetje jammer van de printkosten (€ 15,00) en het materiaal (€ 30,00), maar het was een wijze les!
Sorry van het beïndigen van dit bouwslag... :(
 
en 6mm Depron® nemen .... spanten niet open maken ..... raamstijlen versterken met carbonstaafjes ...carbon buisje in de vleugel (of minder high-tech balsa liggers) ..... kistjes met 1,2 m span moeten voor Depron® geen probleem geven
 
jammer dat het niet meer doorgaat.
ik zal uitkijken naar je volgende creatie.

grtz
 
jammer .


Een tip die ik van iemand hier op het forum heb gekregen is: teken een kruis op de originele tekening, waarvan de hoek precies 90 graden is en de lengtes bijvoorbeeld 10 cm. Op de kopie kan je dan nameten of de schaal ok is en of er geen vervorming in zit.

Cor
 
Dan moet je wel een originele tekening hebben, een kruis op een electronische tekening is zo lastig te zetten :D

En als je de originele tekening hebt, waarom dan een copy maken?
 
@ Burp: een kruis op een digitale tekening zetten is een fluitje van een cent. En een kopie maken van een tekening is erg makkelijk om uit te knippen en als sjabloom te gebruiken , of kopies wegschenken.......... mogelijkheden genoeg :-)

Cor
 
Toch nog een vraagje, ik wil deze ook gaan bouwen en vraag mij af of het in 3mm of 6mm depron moet. Of een combinatie? Ik zou het jammer van het knip, snij en plakwerk vinden als ik er achter kom dat ik bepaalde delen beter van een ander materiaal kan maken...
 
Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee, maar ik had vrijwel alles uit 6mm depron gemaakt. Alleen de "bekleding" had uit ik een laagje 2mm depron willen maken met daaroverheen strijkfolie.
 
Goedenmorgen,
Toch nog een vraagje, ik wil deze ook gaan bouwen en vraag mij af of het in 3mm of 6mm depron moet. Of een combinatie? Ik zou het jammer van het knip, snij en plakwerk vinden als ik er achter kom dat ik bepaalde delen beter van een ander materiaal kan maken...

een paar posts terug staat dit:

en 6mm Depron® nemen .... spanten niet open maken ..... raamstijlen versterken met carbonstaafjes ...carbon buisje in de vleugel (of minder high-tech balsa liggers) ..... kistjes met 1,2 m span moeten voor Depron® geen probleem geven

Grtz,
Menno
 
Menno, dat had ik ook gezien maar volgens mij had Dirk het daar over het vergrootte model van Raymond. Moet het ook met 6mm als je de originele grootte aanhoudt?
 
Hoi,

Als de vleugel uit ribben en een ligger wordt gebouwd, dan zou je die prima met 3 mm Depron kunnen indekken hoor, uitgaand van een spanwijdtevan 90-125 cm ongeveer.

De romp is een twijfelgeval, ik denk het wel zou moeten kunnen met strategisch geplaatste verstevigingen, maar ik zou de gok niet nemen. Gewoon met 6 mm bouwen die romp, waar het kan (motorkap en andere rompdelen, gewoon 3 mm gebruiken.

6 mm Depron is nou ook weer niet zo zwaar dat het een onvliegbaar toestel zal worden.

Als je blijft twijfelen kan je 'm natuurlijk ook gewoon in balsa bouwen :rolleyes:

Grtz,
Menno
 
Back
Top