Gebruik jij een pitchmeter?

Gebruik je een pitchmeter voor het afstellen van je heli?

• Ja, tijdens het bouwen en na reparaties

Votes: 48 77,4%
  • Nee, niet nodig omdat...

Votes: 10 16,1%
  • Tijdens bouwen gebruikt (Of laten afstellen)

Votes: 4 6,5%

• Total voters
    62
Ik gebruik ern u nog geen omdat ik er (nog) geen heb, hij is namelijk onderweg ;-)

Wat ik me afvraag, waarom moet je eigenlijk 10° hebben? Is dit een regeltje want toen mijn heli (een protech zoom 450) op 10° stond steeg hij voor geen meter, heeeel traagjes ging hij maar omhoog.

Ah ok, dat verklaart dan waarschijnlijk ook waarom ik enkele weken geleden ineens uit de lucht viel (toen ik gelukkig maar ongeveer 1 meter hoog vloog) toen ik ineens de heli heel hard naar voren deed kantelen.
Ik dacht dat de blades naar binnen klapten, maar jou uitleg lijkt me zinniger ;-)
Zo, nu heb ik weer wat geleerd.

Elke heli word ontworpen voor hoover bij 5 graden en de ontworpen headspeed en gewicht, dus als tie uit de lucht valt met 10 graden heb je a) niet voldoende headspeed, b) niet 10 graden pitch, of c) hij is te zwaar. Meer is er niet... Juist daarom is het ook goed te weten waat 5 graden zit, zo weet je ook dat je headspeed een beetje goed zit.

Headspeed (rotorsnelheid...) meten vind ik trouwens leuker en belangrijker dan. Dat kan ik toch iets lastiger op het zicht... (op gehoor gaat dat nog redelijk, dat wel :) ).

Maar goed, Joris heeft dus 2 variabelen:headspeed en bladhoek. Hoe ga je dan ooit een oorzaak vinden van een stall oid? Als je op 5 graad hoovert heb je voldoende headspeed, dus als je de bladhoek weet dan weet je dat je headspeed ook ok is. Dan pas kun je bladstall de schuld geven...

1 of het ander meten idd, of beide als je beide metertjes heb :D

En je heli de schuld geven is altijd leuk natuurlijk, nooit jezelf! hahaha

Het formuletje bevat ook een van de belangrijkste waarde "snelheid".
PxV boven = PxV onder, oftewel: druk x snelheid boven = druk x snelheid onder.

De snelheid bepaald tevens de hoeveelheid druk die gecreëerd word.
Dus hoe groter de snelheid (headspeed) hoe groter de waarde van het drukverschil tussen onder en boven is....
als je dermate weinig snelheid maakt dat de totale druk lager wordt dan het vlieggewicht dan valt je vliegtuig uit de lucht...
Bij een heli zou dat betekenen dat je heli langzaam omlaag komt, je gaat steeds meer pitch geven om dat tegen te gaan, je creerd hiermee meer weerstand en vervolgens treed er alsnog stall op ;)

Je kan dan beter een beetje negatieve pitch geven en uitflairen..
Maar dat noemen ze autoroteren geloof ik :)

Eric

Ik gebruik een elektroniche graden meter de Bevelbox, werk perfect en als je geen paddles hebt is het gewoon noodzaak.

Gr,

Mario

Kan je de "0" met die zero knop zelf instellen?
De verdraaiing moet wel 90º vanuit je hoofdas gemeten worden namelijk, of evenwijdig aan je hoofdtandwiel, niet vanaf de skids, die eigenlijk zelden precies 90º t.o.v. kop staan...

Eric

Eric, trouwens bedankt voor die PDF van de pitchmeter. Heb hem net ff voor mijn .50 e-heli gemaakt. Kan ik achteraf nakijken wat blijkbaar goed vliegt ;)

Heb hem niet, nooit gebruikt, en wet dus eigenlijk niet wat ik mis.
Omdat ik toch wel nieuwschierig ben heb ik daarover wel de volgende vraag.
Ik weet dat ik midstick ongeveer 0 graden nodig heb (ik prefereer iets +) Das dan ook de enige afstel punt naast natuurlijk het blad spoor en de horizontale servo armen. Nu gebruik ik nog steeds de orginele 6ch e-sky zender en daar dan ik dus niet de pitch curve mee instellen. Wat moet ik dan nog met een pitch meter???
Als ik later groot ben en een echte heli zal willen vliegen met een echte zender snap ik wel de reden van een pitch meter... Sietse kun je mij die PDF ook effe door sturen ik ben zoals ik al hierboven schreef erg nieuwschierig...

Benno

De heli moet net zo hard omhoog gaan normaal als op zn kop... kun je prima afstellen zonder pitchmeter. En je moet net zoveel pitch instellen als je setup lekker vind. en 0 graden afstellen kan prima op het oog.

Ik gebruik normaal wel een pitchmeter, maar omdat ik de mijne nu al een tijd kwijt ben (zit beetje in een verhuizing) ben ik erachter gekomen dat het ook prima zonder kan.

Cheers,

Richard

Benno,

Je vliegt dus met een e-heli, midstick 0 graden. Ik ben zeker geen expert en ook lerende. Maar, de meeste heli's voor beginners vliegen bij midstick op 5 graden en iets meer dan de helft van het motor vermogen. Het lijkt mij dat je dan eigenlijk voor hoveren en (rustig)rondvliegen veel teveel vermogen/headspeed hebt dan feitelijk nodig. En daarbij dus ook je vliegtijd verkort. Of zie ik dit verkeerd. Daarbij lijkt het mij niet zinnig om heel veel negatief te hebben als je, net als ik, nog niet "echt" rondvliegt en meer een beetje hoverend ronddweild. Of is ook deze kennis die ik in het stenentijdperk heb opgedaan zwaar achterhaald.

Danny van Dijk

Ik vlieg al jaren met vliegtuigjes en daar was alleen de prop spoed (zeg maar pitch) een vast gegeven maar ook altijd een discussie punt.
Ik ben nog lerende met de e-heli en kan onder tussen lekker een beetje rond hoveren zonder te crashen. (waar om heet dit eigenlijk een e-heli, alleen omdat er geen verbrandings motor in zit???)
De pitch kun je bij de honeybee inflight instellen door een draaiknop (rechts boven).
Ik heb daar al wel een beetje mee gespeelt tijdens het hoveren en merk dat ik normaal de headspeed er mee op een zo hoog mogenlijk toerental draai en dat hij dan dus veel stabieler vliegt. Dus zal dan (logischer wijs) de pitch zo dicht mogenlijk bij de 0 staan. Ikheb de 3d switch onlangs maar los gehaald omdat ik deze al perongeluk omschakelde met een crash tot gevolg dus blijf ik voorlopig met een kleine pitch een beetje hoveren (tail-in)en binnen kort een paar rondjes proberen te vliegen... (nose-in lukt nog helemaal niet)
Benno

Eric, trouwens bedankt voor die PDF van de pitchmeter. Heb hem net ff voor mijn .50 e-heli gemaakt. Kan ik achteraf nakijken wat blijkbaar goed vliegt ;)

Graag gedaan :)

Sietse kun je mij die PDF ook effe door sturen ik ben zoals ik al hierboven schreef erg nieuwschierig...
Benno

Je kan hem ergens in het begin van dit draadje downloaden Benno..

Benno,
Je vliegt dus met een e-heli, midstick 0 graden. Ik ben zeker geen expert en ook lerende. Maar, de meeste heli's voor beginners vliegen bij midstick op 5 graden en iets meer dan de helft van het motor vermogen. Het lijkt mij dat je dan eigenlijk voor hoveren en (rustig)rondvliegen veel teveel vermogen/headspeed hebt dan feitelijk nodig. En daarbij dus ook je vliegtijd verkort. Of zie ik dit verkeerd. Daarbij lijkt het mij niet zinnig om heel veel negatief te hebben als je, net als ik, nog niet "echt" rondvliegt en meer een beetje hoverend ronddweild. Of is ook deze kennis die ik in het stenentijdperk heb opgedaan zwaar achterhaald.
Danny van Dijk

My 2 cents...
Als je wel met 0º bij midstick vliegt maar met een lagere gascurve (minder headspeed)
Dan verbruik je weer bijna net zo veel, alleen zit je logischerwijs met je stick wat meer uit het midden.
Nadeel is wel dat je de ESC gaat knijpen, deze presteert meestal wat efficienter boven 80% gas, en wordt hij minder warm.
En als je veel fixed pitch gevlogen hebt en de neiging hebt om je stick naarbeneden te rossen om te dalen...dan pakt dat net iets anders uit met een vaste headspeed en 10º negatieve pitch..:lol:
Ik vind trouwens wel dat als je de ambitie hebt om Sport of 3D te gaan vliegen, je beter gelijk met een vast toerental en symetrische pitch kan gaan oefenen.
Ik vind het grotere pitchbereik ook enorm veel voordelen hebben als het wat harder waait trouwens.

Eric

Back