Gee Bee Z (Kyosho)

Dus specifiek bij deze kist is het handig het zo te doen. Ik dacht al, ik doe het altijd net om de vleugels bij mijn vliegtuigen.

ik zal straks even een foto maken van het pennetje wat verstevigd word met dit glasmatje
wat jij bedoelt is goed voor de versteviging van de hele vleugel zodat ie niet in tweeen breekt als je een keer hard wil optrekken,
nu kan ik dat bij deze vleugel ook wel doen maar die is opzich best wel stevig

de reden hier achter is dat de pen die voor op de vleugel zit te zwak is gemaakt bij deze ARF modellen,
dit is gebleken uit ervaring van andere.
:)

Jazeker ik heb daar ervaring mee, ben een keer in volle vlucht de vleugel verloren van mijn Gee Bee (was wel met een 15cc en ging daarmee echt als de brandweer)

Hmmmm, dat gaat niet werken hoor.

Vezels zijn alleen maar geschikt in trekbelasting en zeer zwak bij afschuiven. de sterkte van je glasmat is dus alleen maar het dunste stukje van de vleugelpen. het stukje glasmat van ca 5-10mm hoog en een paar tienden dik is dus fanta bij een looping.

De beste mod zou zijn om een Alu plaat te gebruiken in de vorm van de wortelrib ipv glasmat. Een optie die je nu nog kan doen is de vleugelpen afzagen en een carbon as/buis in de plaats. 2 pennen in de vleugel zo ver mogelijk uit elkaar is eigenlijk nog het beste tegen torsiekrachten bij een rol. Dan zou ik ook meteen Alu buisjes in de romp lijmen zodat de gaten niet uitlubberen. Heb lang geleden eens een zeer harde (volgas aanduiken) crash gehad met een reno mustang doordat de vleugel net los kwam van de vleugelzitting toen ik laag overkwam en UP gaf om hem vlak te leggen. De onderdelen lagen letterlijk over 50 meter verspreid!

Succes!

Erik

ja en dan kan je aleen nog maar splinters zoeken met n vuilneszak ,naar mijn idee kan je beter n paar centimeter vanaf de wortelrib wat oracover wegsnijden en dan met n 40/50 grams glasmat de vleugel zowel onder als boven versterken., en dan zet je der n mooie gele band in rompbreete met oracover onder en boven daar zal hij echt nooit meer breken .

breken zal die niet maar de vleugelpen word nog eens extra verstevigt met een glasmat erover heen en die dan gedeeltelijk en misschien ook wel helemaal over de vleugel door laat lopen
dat moet voldoende zijn denk ik
ga er nog wel ff nadenken of ik er misschien nog blokken met vleugelpennen in zal lijmen

we zullen zien:)

en weer wat verder, de vleugelbevestiging en de wielkappen op maat gemaakt en gemonteerd
en nog wat fotootjes om het totaal beeld te laten zien :)

er komt nog een kap over de onderkant van de vleugel maar die heb ik nog niet op maat gemaakt

en de onderkant van de vleugel de kap gemonteerd
ze beschrijven dat je hem moet lijmen met tweecomponenten lijm maar dat is bijna niet mogelijk want de kap heeft niet precies de zelfde vorm als de vleugel, je zou het kunnen proberen maar je hebt bijna geen houvast om hem op de juiste plek te krijgen
ik heb hem geschroeft zitten en elk schroefje vast gelijmd

verder ben ik met de uitsparing gegaan voor de uitlaat deze paste ook niet en heb ik in tweeen gedeeld en het stukje wat ik mis vul ik met een matje nog op
heb hem wel met tweecomponenten lijm gelijmd en tevens geschroeft

hier het stukje wat ik nog moet doen

hoogte roer en richtingsroer en het staartwieltje ook al op maat gemaakt maar deze lijm ik pas op het laatste

zo vandaag weer wat kunnen doen na een lange tijd
de motor is erop gezet, de besturing is in de romp gekomen, de motorkap is afgemonteerd,
het cockpitje is erop gelkomen en nog wat hier en daar.
het zwaarte punt zit redelijk goed zonder lood:)

weet ik nog niet denk dat ze wel heel blijven ben er niet zo bang voor,
ze kunnen er nu nog af heb ze nog niet vast gezet dus kan me nog bedenken:)

Hallo Jopie,

prachtige kist zeg :thumbsup:

Vraagje: staat de motoras niet te ver voor kap ? Het lijkt of je prop een aardig eindje voor de kap gaat uitsteken ?

32.jpg

Grtz,
Menno

daar heb je inderdaad gelijk in heb dit met opzet gedaan,
voor het zwaarte punt was een reden en voor het aanslaan van de motor dat ik er wat beter bij kan maar kan hem nog altijd naar achter brengen als ik wil hij steekt nu een 1,5 cm uit,
kwam namelijk ook slecht met de uitlaat uit en daar baal ik wel een beetje van,
waardoor de kap niet helemaal in het midden kan zitten maar ja, had hem namelijk eerst in het midden zitten maar dan raakte de uitlaat de kap wat nu niet zo is, misschien dat ik er nog een andere motor op zet als ik iets leuks tegen kom

Volgens mij is dit nou de laatste Kyosho GeeBee Z in Nederland ??
Hij word volgens mij niet meer gemaakt dus je hebt er een apparte kist aan.

Het bouwen ziet er wel goed uit zo :)
Alleen vraag ik mij af of die glasmat tussen de vleugels sterk genoeg is om de krachten op te vangen.
Ga je er geen glasmat meer overheen doen ?

Verder schiet het wel op met de bouw zie ik.
Ik heb voor mijn GeeBee ( Graupner R2 ) gisteren de DLE 55 gekregen dus ik kan nu ook wel weer verder.
bouwverslag-geebee-r2-1-8m

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jopie,

misschien kan je er een mooi dummy stermotor omheen bouwen, dan valt het niet zo op dat de prop-as wat verder voor de kap uitsteekt.

In April 2010 komt Seagullmet een 120" Geebee, daar wordt een dummy stermotor bijgeleverd, ziet er goed uit:

media;jsessionid=1647ce11bf1295bfa7cf7029605c

Wellicht dat Hobbyin deze kist in het assortiment krijgt, zij verkopen Seagull voor zover ik weet.

Grtz,
Menno

denk wel dat ik dit ga doen want er zit een dummy bij,
ik ga eerst kijken hoe ie vliegt met deze 10cc en als het vliegen wel mee valt bouw ik er een viertakt 11,5cc op waar ik dan waarschijnlijk de kap wel in het midden kan krijgen en dan ook de dummy kan monteren

zo vandaag de maiden gehad van de Gee Bee :)
alles ging goed heb hem ingevlogen in zijn volle glorie met alles op en aan dus ook de wielkappen.
bij de start moest ik wel flink down trimmen maar voor de rest vloog hij prima lekker wendbaar zo'n kissie:)
na een paar rondjes vliegen verloor ik de uitlaat dat was wel jammer, gelijk de landing ingezet voordat de motor stil zou vallen,
landing ging echt lekker alleen net op het laatste stukje van de noodlanding waar ie heel langzaam reed raakte die met het linker wiel het hoge gras waar door dat ie heel langzaam over de kop ging maar dat mag de pret niet drukken na zo'n mooi noodlanding(en ook eerste landing:))

al bij al is voor mij een top kissie:)

Back