Geen bouwkit meer wel retro kit plaats je foto

Maf zeg... de App klapt er consant uit op mijn Ifeun na een verse update!
Da's nogal storend!

Laatst bewerkt:
Maar Heren! Die spijltjes zijn zoals ze zijn.
't Is helegaar geen kritiek!? Maar van 'Svenson-Leon's' oorsprong achtte ik ze twijfelachtig.
Ook toen ik reeds 15 jaar was.

Deze Channy is fraai gekit, dat is het dus niet... dhussss...

Maar bij mijn Westerlietje uit 1974... na 49 jaar nog niet gevlogen... noch folie gezien, gelijmd met UHU-Hart...
Donker gestald... nog steeds puik. Maar de opbouw van't 'zadel altijd wat zwak in mijn beleving.
Spanelastieken zullen het wel heel houden. Power op de neus is nihil.
Plaatjes zijn uit 2010. Het tuinmeubilair is thans heel wat fletser... Westerlietje (muurbloempje) onveranderd mooi.
Geen retro, tutti originale...

Bekijk bijlage 561555

Bekijk bijlage 561556

Bij mijn Sig Rascal iets dergelijks, bewezen te flimsy. En de romp daarom nieuw ontworpen en gebouwd.
Mede om de accu goed te kunnen bergen in een toegankelijke tray...
Een sterke kooi gebouwd. Meer gewicht, maar in de vliegduur maakt het niet uit. 20 minuten riant op 4S 4200mA
Bij kortsluiting door kabelbeuk in de telemetrie... kreeg ik bij de start een radstand cadeau. Span 1800 mm, massa 3 kilo.
Dus voldoende kinetische energie voor versplintering.

Heb ik 1 vleugelhelft moeten vervangen door een reserve. Die zaak was onreparabel aan gort.
Maar de kooi met accu... geheel integer.
Het zal met de Channy niet zo een vaart lopen... verre van... En met de Westerly? Als helemaal niet.

Bekijk bijlage 561557

Nader tot 'RATS'... Kist oorspronkelijk uit 2002... En wordt nog steeds frequent gevlogen.
Maar bij montage zit de vleugel klem, en kan niet weg draaien... iets moet meegeven...
Wat is dan beter? Zucht...

Bekijk bijlage 561559

Gut deze staat ook nog steeds in de wacht :) Een echte... en geen retro... dus hoort hier ook niet thuis :eek:

Bekijk bijlage 561558
Genoeg werk voor 9 levens...
Gr Bas
Ja tuurlijk hoort die Taxi hier echt oud of retro allemaal prachtig en nooit gebouwd maar altij een grote fan geweest van de Taxi op drijvers.
Kon der altijd wel van genieten die mooie Taxi op drijvers in de Graupner catalog.

De vleugeldrager van de Channy doet het ook goed als drager van de Boston Beancraft Banana, poe zeg wat een lange naam voor zo'n klein model

401149238_333429806106874_1067393687367799569_n.jpg

Het is een oudere kit. Maar niet de oudste. Engel Modellbau. Zaak bestaat dacht ik nog steeds. Maar zelfs dat doosje is al oud en klassiek aan het worden.
Op The Outerzone staan wel bouwtekeningen, en vast wat meer over de introductie.

Ik las er al over in de vroeg jaren 70.
Het was een werkpaard in elk formaat. Dus ook joekel formaat. Benut door de wetenschap, door Nasa constructeurs om instrumenten te testen, t/m gliding bodies, voorloper modellen van de Spaceshuttle, op hoogte te lossen en terug te zweven.
Liftvleugel en lift stabilo.

Het is een oudere kit. Maar niet de oudste. Engel Modellbau. Zaak bestaat dacht ik nog steeds. Maar zelfs dat doosje is al oud en klassiek aan het worden.
Op The Outerzone staan wel bouwtekeningen, en vast wat meer over de introductie.

Ik las er al over in de vroeg jaren 70.
Het was een werkpaard in elk formaat. Dus ook joekel formaat. Benut door de wetenschap, door Nasa constructeurs om instrumenten te testen, t/m gliding bodies, voorloper modellen van de Spaceshuttle, op hoogte te lossen en terug te zweven.
Liftvleugel en lift stabilo.

Van diegene die op outerzone staan komt geen enkel plan overeen , bij deze kit is de romp volledig uit triplex 3 mm opgebouwd.

DSCN0253.JPG

IMG_1715.jpeg
Ik weet niet of deze hier thuishoort
Een Svenson vicomte span 1600mm
Overgekocht met borstelmotor met vertraging en oude stijl Futaba servos
Aangepast met een Emax Brushless motor en emax 3003 servos ,donkergekleurde houten13x6 prop
Verder 3200 mAh 3s lipo
Moet nog de eerste keer inde lucht bij mij
(Wacht op droger weer, de bespanning is vochtgevoelig)
Blijkbaar zijn de foto's ondersteboven en op zijn kant en krijg dit niet meer opgelost ,volgende post zal ik beter opletten(om 3h s'nachts posten was blijkbaar geen goed idee:confused:)

Bijlagen

• IMG_1716.jpeg
    IMG_1716.jpeg
    236,6 KB · Weergaven: 101
  • IMG_1714.jpeg
    IMG_1714.jpeg
    233,7 KB · Weergaven: 100
Laatst bewerkt:
Een borstelmotor met een reductiekast er aan geschroefd, kan op een hoog rendement worden gezet, mits juist gepropt.
Met een keurige Mabuchi minimaal 72% rendement haalbaar. Meer motor geruis.
Meeste brushless staan niet eens zo goed op rendement, als je eCalc er niet even bijpakt.

Maar zet ook een brushless op een reductiekast - planetair - zwaai een beter presterende grote prop, zit je goed gekiend op 88% theoretisch rendement.
En dat is zeer hoog, en geeft een slaapverwekkende vliegduur op een relatief kleinere accu en spanning.

Brushless is uitermate legitiem... Eén ding blijft.. 'als het CG maar goed staat', vliegt het!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back