Geen throttle meer...

• Topicstarter Topicstarter mvm
  • Startdatum Startdatum
M

mvm

Guest
Hallo mensen,

Ik heb een probleempje.

M'n bootje wil geen gas meer geven. Sturen wil wel maar voor of achteruit is geen optie meer, de schroef draait niet. Wel knippert het lampje van de regelaar als ik achteruit gas geef maar vooruit gas geven geeft geen oplichting van het lampje. Wel maakt de motor geluid als ik vooruit gas geef maar er draait niks?

De laatste keer dat ik bij de vijver stond is het spul wat heet geworden en toen ik weg wilde gaan had de boot ook geen vooruit stuwing meer, althans heeeel erg langzaam heb ik m bij de kant gekregen.

Kan het zijn dat de regelaar kapot is? Het is een Robbe Navi 535 watergekoeld.

Is er een mogelijkheid dat de motor wel geluid maakt maar feitelijk kapot is en dus niet meer aandrijft?

Graag jullie mening.

Groet,

Michiel.

ik had ook dat geluid dat hij bij jou nu dus maakt
bij mij was de regelaar gewoon verkeerd afgesteld
het zou ook kunnen dat de regelaar of motor kapot zijn
[ weet ik niet zeker ]
gr van manuel
en veel succes !

Hoi michiel,

het is wat makkelijker als je wat foto´s van je elektronica even in dit draadje zet want nu zijn we aan het gokken. het kan namelijk van alles zijn. zoals een kapotte kabel of doorgefikte regelaar of kapot ontvanger enz.

tim

Hey,

je moet eerst gaan kijken waar het probleem zit, dus eerst testen of de motor het nog doet door daar stroom op te zetten, als deze nog naar behoren werkt weet je dat het de regelaar is. je kunt evt ook nig testen of het signaal naar je regelaar nog goed is door eventjes een servotje aan te sluiten op dat kanaal.

ik weet niet hoe heet de motor is geworden maar het kan ook zijn dat de motor gedemagntiseerd is door de warmte. mar je moet eerst gaan kijken waar het probleem zit.

Groetjes,

Jelmer

Hallo Michiel,

Ik neem aan dat de boot in kwestie de robbe Montega is?
Welke motor heb je aan de jet gemonteerd?

Groeten, Jan.

Ik heb geen jet maar een schroef, en welke motor het is weet ik niet?
Wel weet ik dat de schroef nu helemaal niet meer draait, ook niet achteruit. Wel hoor je het geluid dat de motor werkt maar er draait dus niks. Als ik de stroom erop zet lijkt het alsof de regelaar gewoon werkt, hij knippert bij standby en bij achteruit. Hij geeft geen oplichting bij het voorruit gas geven.

Zal even kijken of ik fotos op dit forum kan zetten.

Bedankt tot dusver.

Hey,

aan lampjes aan geluidjes hebben we niets, je moet onderdeel voor onderdeel uitlsuiten. als je motor nog draait maar je as niet dan is het dus de koppeling. heb je de motor ook al getest zonder regelaar zoals ik zei in mijn vorrige post?

Meten is weten.

Groetjes,

Jelmer

Even wat anders tussendoor. De Najade met schroefaandrijving en originele motor, is dat een beetje vlot met 2x 3600 packs 12 cel? Vind het vaarbeeld erg mooi van de Najade maar kan enkel jet aandrijving videos vinden. De snelheid van de Montega zal ie wel niet halen maar volgens mij moet het wel in de buurt komen?
Is de Najade nog iets te kietelen van origineel af?

Sorry als ik domme vragen stel maar ben niet echt een insider zal ik maar zeggen...

hoi.zoals eerder aangegeven.loop alles eens na.de bedrading even los maken.
kijk ook de bedrading op de moter eens goed na.
groet patrick

Pataz,

Heb ik gedaan, alle slangetjes en kabeltjes lijken mij oke. Niks zwart of gesmolten, ook de waterleidingkjes lijken mij oke.
Volgens mij zit het hem echt in de motor maar weet het niet zeker.

De motor maakt geluid maar wil niet draaien...de regelaar lijkt voor het gas geven geen signaal te krijgen maar knippert wel gewoon standby.

Als ik gas geef dan blijft de motor ook geluid maken als ik het gas loslaat.
Ik moet dus de ontvanger uitzetten anders blijft ie geluid maken.

als je nou even je gevens helemaal invult dus ook waar je woon.

dan zou er iemand in jou buurt er even na kunnen kijken.

of plaats een filmpje er van want dit wordt gissen tot je een ons weeg.

gr willem.

Kun je de schroefas + motor wel met de hand draaien?

Dan sluit je in ieder geval een mechanische blokkade uit, zoals een koolborstel. die shocking klem zit en het anker blokkeert.

Sluit vervolgens je motor eens rechtstreeks op één pack (7,2V) aan, draait de motor dan wél, dan moet je het in de regelaar, of ik de aansturing daarvan, zoeken.

De motor is een 700 formaat, ik zie geen fluxring, die zal er wel nooit op gezeten hebben.

Je koelspiraal is meer voor de sier, echt koelen doet 'ie op die plaats niks, omdat de magneten een stukje verderop zitten.
Borstelkoeling heb je in dit geval meer aan.
Kijk ook even of de koelsleuven aan de voorkant van de motor niet worden afgedekt door de rode motorflens, als dat wél het geval is , boor dan een viertal gaten op de goede plek, luchtcirculatie, dóór de motor heen, is minstens zo belangrijk als waterkoeling.

Groeten, Jan.

Jan,

Ik kan de schroef en dus de as niet draaien, muurvast.
Is er dus iets in de motor dat blokkeert?

Met een accupack aan de motor geen resultaat, draait niet.
Mag ik nu aannemen dat er iets in de motor niet goed is?
Borstel of anker dus?

Groet.

Hey,

kijk met deze metingen kunnen we wat.

de regelaar en alle electronica is waarscheinlijk nog helemaal ok (tenzei je te lang hebt lopen proberen gas te geven maar daar ga ik niet van uit)

het kan nu de motor zijn of de as, je moet de motor van de as afkoppelen en aan de as draaien, als deze heel erg stroef gaat dan zit het probleem daar. draait die soepel moet je aan de motoras draaien, die zal dan heel stroef lopen en daar zit dan ook gelijk het probleem. zodra we weten wat het probleem is kunnen wij met oplossingen komen en tips om het geen 2e keer te laten gebeuren

Groetjes,

Jelmer

Jelmer,

Dat ga ik even proberen dan, ik laat weten wat er wel en wat er niet draait.

Bedankt tot dusver maar weer.

Mensen ik ben er uit, valt me net pas op!

De reden dat de as en schroef niet meer draaien is dat de koelslang om\in de as is geslagen, te zien op de laatste foto.
Het geheel zit muurvast en ik weet niet hoe ik de transparante slang er weer uit krijg?

Op de laatste foto net achter de motor tussen de accupacks onder het rode gedeelte zie je de slang vastzitten. Hij komt er aan de andere kant ook iets uit.
Iemand een idee hoe ik de slang er weer uit krijg? Het motortje zit gelijmt en het rode omhulsel krijg ik er ook niet af.
Draaien aan de as is ook niet echt een optie.

Groet.

Hey,

oei, dat is niet best! gelijk een tip: probeer om te zorgen dat de slang zodanig vast ligt dat hij nergens in kan komen om dit soort dingen te voorkomen.

je kunt allereerst proberen om aan het slangetje te trekken (voorzichtig en zorgen dat hij niet breekt!) en een beetje mee te werken door aan de as te draaien (als dit een vast as is, niet doen blij flexas!) als dat niet lukt zul je toch de motor uit de koppelingsklok moeten halen je moet dan de koppeling losmaken van de as.

Groetjes,

Jelmer

Back