Geheim alex projekt

Straaljagerstaart ontwerp dus. OK, here goes MF's : het oorspronkelijke idee kwam van Learjet om gewoon de stabiliteit van hun corporate jets te verbeteren. Ze noemen het een "strake". Bedoeling is gewoon om de grenslaag zo goed als mogelijk aan het kielvlakprofiel te houden. Dus, stroming opzettelijk turbulent maken met de strake om loslating gewoon te vermijden.
Op onze DLG's dus potentieel interessant om tijden het draaien / lanceren de effektiviteit den het kielvlak te optimaliseren. Werdt getest bij PCM (who the f..k is Alice ?) op een FW3 in de periode 2007/2008. Heb zelf ook getest (langgerekte driehoek op de rompbuis gekleefd voor het kielvlak). Resultaat : meer gewicht (1 à 1,5 gram) daar waar je het gewoon niet wenst (achteraan) en no gain in launch height. Dus een MFU.
Amai, amai, vermijdt aub gewoon teveel anglicismes in de Nederlandse taal alsook overmatig gebruik van "gewoon". Laat ons dus eens normaal doen, gewoon zonder strake.

Yves

Ok duidelijker nu, ik moet zeggen dat het mij in eerste instantie niet was opgevallen dat het kielvlak ook daadwerkelijk een grote sweep angle heeft.
Je andere punt laat ik even in het midden.

Hoi Alex,

In Swalmen vloog je met tip turbulatoren. Zitten deze er nog steeds op of zijn ze er inmiddels weer af?

Bas

Bas ,

Ik heb ze er niet meer op zitten. Ik heb er behoorlijk veel mee geëxpirimenteerd en het punt dat ze werkelijk wat gaan bijdragen in de handling is hetzelfde punt dat ze werkelijk wat gaan bijdragen in de totale weerstand. Ofwel wanneer de kist echt makkelijk begint te vliegen loopt ze voor geen meter meer. Uiteindelijk kun je hetzelfde bereiken door het zwaartepunt wat verder naar voren te leggen. De kist vliegt dan ook heel makkelijk en loopt alleen nog maar sneller. De kist die ik in Malden vloog woog 252 gram maar werd er qua glijden makkelijk uitgevlogen door een kist zonder turbulatoren van 240 gram. Deze kist had het zwaartepunt iets verder naar voren en neemt daarbij heel makkelijk snelheid op. De kist met turbulatoren heb ik ook zo geprobeerd te vliegen maar gaat dan nauwelijks harder lopen maar begint dan vooral te zakken.

Back