Gem van Topmodel

@Terence, wat heb jij gebruikt om de vleugel te verstevigen?
Ik heb mijn Gem namelijk bijna klaar, maar vindt de manier van vleugel bevestiging toch wel wat zwak. Met een plaatje carbon of aluminium lijkt mij een mooie versteviging te maken.

Verder tijdens de bouw geen echt rare zaken gezien. Grote blaren deze weggestreken. Maar alleen onder de vleugel is een kier in de cover ontstaat tussen een stuk orange en witte cover.
Had alleen wat moeite met de pushrods en de link-ends, dat had ik achteraf toch anders willen doen.

Grt, Frans

Hallo Frans,

Ik heb huishoudfolie op de vleugel gelegd, hierop 2 x laag glas (+/- 200 gr) gelamineerd en laten uitharden
Na uitharding vond ik het niet stijf genoeg, geschuurd en een laag keper carbon erop gelamineerd, met keukenpapier gedept, hierna laagje soepele folie erop en met een zachte spatel glad gestreken en laten uitharden.

dit verdeelt de krachten over een groter oppervlak als de kleine ringetjes die in de balsa getrokken worden.

groet

Terence

Hi Terence, bedankt voor je uitleg.

Het gaat mij idd om de krachten beter over de vleugel te verdelen.
Zit de denken om een verstevigingsplaatje te tekenen in cad, en deze te laten lasercutten.
Hetzelfde nylon als breekbouten lijkt mij een mooi matriaal.
Volgende week maar eens een opzetje maken.

Vergeet niet dat als je het stevig maakt op de ene plek, de krachten elders oplopen. Dus zodoende verplaatst je het probleem alleen maar. Gewoon vliegen en goed landen en het is stevig zat.

Vergeet niet dat als je het stevig maakt op de ene plek, de krachten elders oplopen. Dus zodoende verplaatst je het probleem alleen maar. Gewoon vliegen en goed landen en het is stevig zat.

Om een oude vrije vlucht vlieger te citeren, (weet niet meer wie):

Alles wat bij een crash heel blijft kan lichter.

Rick

Om een oude vrije vlucht vlieger te citeren, (weet niet meer wie):

Alles wat bij een crash heel blijft kan lichter.

Rick

Nog ff terugkomen op vergelijk SpiritV vs Gem; Ik had eerst de SpiritV en ben later geswitched naar de Gem omdat die veel fijner vliegt en beter geconstrueerd is. Aansturing van V-staart roeren bij Gem is veel beter en geeft directer stuurgedrag. Flaps zitten ook beter inelkaar bij de Gem. Wegstoppen van de draden van vleugel in romp bij montage vleugel is voor beide kisten een uitdaging maar bij GEM is er iets meer ruimte/iets makkelijker. Meegeleverde motor bij pakket van de SpiritV is tikkeltje overpowerd voor beide kisten; 26m/s vertical dus daar mopper ik niet over in het SpiritV pakket. Voor mij is de Gem een heerlijke ragkist en doet het ook erg lekker op MV2. Volgens mij hebben nu inmiddels zo'n 8p op de ZLC een Gem, niet voor niets.

Ik heb de gemodificeerde Spirit van Terence overgenomen en heb er deze week mee gevlogen. Vliegklaar (met stalen vleugelpen) zit die van mij op 1680 gram maar man man wat een lol. Het ding is super stijf, rolt als een dolle, kan enorm hard met behoud van energie en kan in thermiekstand stapvoets vliegen. Ik ben er helemaal wijs mee.
Zal later dit weekend wat plaatjes en als het weer een beetje meewerkt een filmpje plaatsen.

140705_Spirit_s_zps3386e5db.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb de ontvanger achter de vleugels in de romp zitten. Met vrij korte snoertjes kan ik de vleugels aansluiten

140705_Spirit4_zpscfab63b6.jpg

MPX stekkers met smeltlijm in de vleugels, makkelijk aan te sluiten

140705_Spirit2_zps6978e94f.jpg

Dat past dan allemaal prima

140705_Spirit1_zpsd1a1d1de.jpg

Setup:
ailerons 2x MPX Tiny-S
flaps 2x HS-82MG
staart 2x Dymond D60

Motor Turnigy SK35-36 1400 (107 gram)
ESC onbekend, ik denk 40A
prop Graupner CAM 9x6
middenstuk onbekend, met verzet (maar geen verdraaiing)

Turnigy 5A S-BEC (omdat de originele BEC van de regelaar wel erg warm werd.....)
accu SLS 3s 2200
zwaartepunt heb ik op 69mm, daar ga ik niks meer aan veranderen.

140705_Spirit5_zps23b91753.jpg

Wat heeft Terrence er allemaal aan veranderd dan? (Als ik mij niet vergis is het mijn oude romp, de vleugels heb ik nog liggen met het plan er een kogelvrije zweefromp voor te maken)

dat weet ik ook niet precies, staat een eindje terug. In ieder geval de romp gerepareerd en ernstig verstevigd, iets met de vleugelbevestiging en de staart geloof ik.

Ik heb de romp gerepareerd vanaf de cockpit tot de v staart, hij scheurde open, de onder en bovenhelft zat niet echt vast.
glasmat eromheen en gespoten.

Vleugelbevestiging in de vleugels gerepareerd, en een drukplaat waar de bouten van de vleugelbevestiging door heen gaan gemaakt.

Jouw romp ligt hier nog Justus.

De romp voelt in ieder geval behoorlijk stevig aan, voor de reparatie kon je achter de vleugel de romp gewoon indrukken (veel gelcoat en weinig laminaat)

Veel plezier ermee Arjan

Terence

Kan je voor mij wat basismaten opnemen?
Spanwijdte en koorde van de staart en afstand tussen V-staart en vleugel. Dan kan ik eens een beetje tekenen voor een eenvoudige doosromp en dan is het een perfecte hellingbak.

Zal ik straks even doen Justus.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back