Ha die Berrie. Hou me maar scherp, hoor! Ik zit nog dagelijks over je Aufwinds te kwijlen. (maak je geen zorgen, we hebben tegenwoordig altijd kwijldoekjes in de buurt liggen...)
De topmodel GEM heeft in totaal zes servo's. Om op de helling het landen eenvoudiger te maken, wil ik de butterfly instelling gebruiken. Om dat goed te doen, heb je eigenlijk een zender nodig met meer dan 6 kanalen, maar ik heb even niets anders.
Ik heb mijn MX-12 nu zo ingesteld:
Ontvangerbezetting:
B: Aansluiting voor de 3/5A switching UBEC.
1: 40A Regelaar. (rode draad buiten werking gesteld)
2: Aileron
3. Hoogte (via V-tail instelling)
4. Richting (via V-tail instelling)
5. Flaps (twee servo's met Y-kabel)
6. Aileron
De twee servo's van de flaps zijn gespiegeld gemonteerd, en als je deze op een Y-kabel aansluit, en op 1 kanaal van je ontvanger zet, gaan de roeren tegengesteld bewegen. Omdat de flaps samen omhoog/omlaag moeten bewegen, heb ik 1 servo opengemaakt en omgepoold (+/- aansluitingen op de potmeter en op de motor omwisselen).
Wat eventueel nog kan:
- linkerstick (ik vlieg mode 2) laten functioneren als variabele butterfly, en de motor op een aparte switch (aan/uit). Hiervoor moeten de flaps op kanaal 1, en de motor op kanaal 5.
Nadeel van de huidige constructie:
- De flaps kunnen niet met de ailerons worden megemixt om de roleigenschappen te verbeteren.
Ik heb intussen een kunststofbuis in de romp gelegd om de antenne van de ontvanger doorheen te trekken. Een reikwijdte test moet later uitwijzen of de twee stalen bowdenkabels naar de V-staart voor storing in de ontvangst kunnen zorgen.
De nieuwe set propbladen zijn binnen, en ik kon een passend setje bladen samenstellen. De prop is gemonteerd en ik heb even buiten proefgedraaid. Op een 3200mah 3S pack doet deze 1000kV motor met een 12x8 klapprop 41A. De regelaar is 40A, maar ik verwacht geen problemen.
Er zit een afdekkapje over de motordraden die buiten de romp lopen. Deze is in de kleur van de romp geverfd. Ik ben hier nog niet geheel tevreden over, en ben dus opnieuw aan het werk geslagen.
De stekkerverbindingen naar de vleugels zijn met een tweetal groene 6 pools hoogstroomstekkers gemaakt.
De lipo zit muurvast met twee zware velcrobanden, voorzien van een stevige (en vreselijk handige) gesp. Waarom heb ik dat nooit eerder zo gedaan?
Alle servo's staan nu goed in de zender ingesteld. Ik heb twee butterfly standen ingesteld op mijn MX-12.
Inmiddels heb ik een nieuwe 200W lader

met balancer, geschikt voor A123. Ik kan hiermee de A123's met 10A laden, waardoor je met een kwartiertje weer volle accu's hebt.
De lipo die nu in de GEM zit, zal op termijn weer terug gaan in de (hopelijk binnenkort gerepareerde) Rainbow, waarna de GEM een A123 pack zal krijgen. Na enig speurwerk met de antriebsrechner kom ik uit op een 4S A123 met een 11x8. Ik ga dan van 1950 gram naar 1790 gram stuwkracht, en van 77 naar 86 km/u. (het kan nooit snel genoeg) Het stroomverbruik daalt naar 36A. Het gewicht neemt slechts 8 gram toe. Ik lever WOT zo'n 45 seconden in, naar 3,5 minuten.
Ik had bij Bidproduct een 8 kanaals synth ontvanger besteld. Na twee maanden nog niets ontvangen, dus boden ze aan opnieuw te versturen of geld terug te geven. Ik koos voor de refund, en kreeg een dag later keurig mijn geld terug, waarmee ik bij HC direct een corona 8K bestelde. Vijf dagen later ontvang ik van Bidproduct alsnog een nieuwe ontvanger. (nieuw verstuurd)
Keurig een mailtje naar bidproduct gestuurd dat ze een foutje hadden gemaakt, en vroeg om instructies om het van hun ontvangen geld weer richting Hong Kong te sturen. En wat doen ze? (.....) ze sturen opnieuw een ontvanger op...

Nu heb ik dus drie 8K synth ontvangers... (Ik heb bidproduct natuurlijk wel netjes het geld teruggestort)
Ik heb dus niet stilgezeten, maar het had van mij allemaal wel wat sneller mogen gaan met de GEM.
De schuldige is een nieuwe 1,5m Fox. Die krijgt pitcheron vleugels. Ik heb na lang onderzoek een nieuw type linkage verzonnen, waarmee ik een mechanische expo bewerkstellig. (klinkt alsof dat eenvoudig te verwezenlijken is, maar dat is het dus echt niet) Zo maak ik optimaal gebruik van de aanwezige resolutie van de servo in het kleine gebied tussen de -2 en +2° hoekverdraaiing van de vleugels. Klinkt allemaal wat cryptisch, maar zodra ik het ontwerp helemaal klaar heb zal ik een en ander toelichten in het draadje van de Orca...
Vincent