Gem van Topmodel

Hmm, zouden die boutjes dat houden? Tis maar M3 (of M2 weet ik eigenlijk niet, dun in ieder geval!)
Dan boor je ze uit tot M4. met nylon M4 heb ik ooit breektesten gedaan. met een 50 kg unster. ben tot aan eind van de schaalverdeling gegaan: 55 kg. Toen bleef de bout nog duidelijk heel.

Twee stuks krijg jij in de lucht niet kapot! Maar afschuiven bij een ongelukkige landing gaat uitstekend.

Op mijn F3J zaten 2x M6 nylon. Die hebben een paar keer mijn romp en vleugel gered.

Dirk.

Er zitten 4 x 3 mm boutjes in, maar eigenlijk zo door de balsa geboord, en dat kan niet veel hebben.

Erg zwak punt in de constructie van de Gem is dat de achterste twee bouten door, aan de achterlijst gelijmde balsa puntjes, heen geboord zijn. Dit is er gewoon afgebroken.

Ook de voorste boutjes zitten gewoon door (zacht)balsa blokjes heen geboord.

Ik denk dat het beter is om de voorste boutjes te vervangen door 4 mm Nylon, romp moet daar toch gerepareerd worden en de achterste dunnere boutjes gebruiken om te positioneren

Terence

leuke kist die gem , die zal ook wel lekker vliegen schat ik zo:yes:zeker na zo,n goed schade herstelbedrijf :grin:

ziet er keurig uit terence komt weer helemaal goed !
en dan netjes heelhouden he japieejooooo :wink::grin:

ik lees net het draadje helemaal door.

raar hoe de ene een toestel krijgt met alle mankementen die je maar kan inbeelden, en de andere krijgt ene toestel waar haast niets op aan te merken is...

ik vind het op zijn minst verdacht.
precies of ze alles vanuit een oude kast gevist hebben en samen in 1 doos gesmeten hebben.
slechte vleugels, verschillende gewichten , blaasjes, koorde verkeerd...
romp verdraaid, slecht opgebouwd als je het mij vraagt....

en japie heeft nergens een probleem gekend van bouwfoutjes...

het leek wel een maandagochtend model ;)

maar als ik het eerste toestel zie, lijkt het me niet echt een aanrader... ik vermoed dat er betere gelijkaardige toestellen te vinden zijn...

ik lees net het draadje helemaal door.

raar hoe de ene een toestel krijgt met alle mankementen die je maar kan inbeelden, en de andere krijgt ene toestel waar haast niets op aan te merken is...

ik vind het op zijn minst verdacht.
precies of ze alles vanuit een oude kast gevist hebben en samen in 1 doos gesmeten hebben.
slechte vleugels, verschillende gewichten , blaasjes, koorde verkeerd...
romp verdraaid, slecht opgebouwd als je het mij vraagt....

en japie heeft nergens een probleem gekend van bouwfoutjes...

het leek wel een maandagochtend model ;)

maar als ik het eerste toestel zie, lijkt het me niet echt een aanrader... ik vermoed dat er betere gelijkaardige toestellen te vinden zijn...

Ik heb zelf de Spirit V, die is nog 40 euro goedkoper als de Gem, dit vindt je dan ook direct terug in de romp, die is echt slecht.
De romp van de Gem is veel mooier en beter gebouwd en ook een behoorlijk stuk ruimer.
Ik denk dat de kwaliteit van de vleugels van ongeveer gelijk nivo is.

Verder viel me op hoeveel deze kisten verschillen van elkaar, vleugels van de Gem breder in de koorde, heel andere tips.

De romp is ongeveer 8 cm langer, deze kisten zullen dus nooit dezelfde prestaties kunnen hebben, lijken op een afstand aleen op elkaar:rolleyes:

Conclusie van mij, je krijgt wat je betaald en niet meer. Wil je mooier, beter en sterker, meer geld uitgeven;)

Nou maar weer ff verder knutselen in de schadewerkplaats

groet

Terence

Ja dat denk ik ook! Echter de eerste GEM hier in dit topic is wel echt een maandagmorgen model, want zo erg ben ik niet vaker tegen gekomen bij de GEM. Dat ging volgens mij echt om de eerste lichting modellen. De mijne was verder prima! Behalve dan wat domme constructiezaken, die Terence nu aan het licht heeft gebracht. Maar dat zal met kostendrukken te maken hebben..

Laatst bewerkt:
Herkenbare reparatie van de GEM. Heb dit zelf ook gedaan en met twee koolstof strips verstevigd.

Ik vlieg nu zelf met 4x stalen boutjes. Origineel is het alu, maar die heb ik nergens m3 kunnen vinden voor een redelijke prijs. Gewoon goed landen ;).

Verder een heel fijne kist die lekker strak vliegt. Ook thermisch wil het best wel een beetje meekomen. Zeker met de flaps 2mm down.

Conclusie van mij, je krijgt wat je betaald en niet meer. Wil je mooier, beter en sterker, meer geld uitgeven;)

groet

Terence

sorry, maar das gewoonweg bullshit...
of je nu 5 euro of 5OOeuro voor een nieuw toestel... het moet in orde zijn!
het is een nieuw ding en dan mogen er geen getorste rompen gebubbelde vleugels en ongelijke wortelkoordes te zien zijn!

das hetzelfde als een Skoda kopen waar verschillende banden op liggen,
blaasjes in de lak te vinden zijn, hij rijd niet rechtdoor, want de wielen staan niet uitgelijnd etc...
en dan ff zeggen: "je krijgt wat je betaald, en niet meer"

kortom, als het geen drol kost moet het ook niet in orde zijn?
diegene die die zaken in de doos geduwd heeft is in fout!
zou jij zo'n zaken in de doos durven duwen met het gedacht "dat ze er hunne plan mee trekken! het is betaald!" ???

als ik iets koop moet dat in orde zijn... ik heb het dan bv nog niet over de opbouw van de romp en het gewichtsverschil... (al vind ik dat ze er wel 2 vleugels mogen insteken die in de buurt van elkaar komen.)

Bullshit???:confused::confused:

Ik geloof dat ik toch mijn eigen mening mag hebben, en mijn eigen conclusie's mag trekken Firefox.

In Holland is een gezegde dat luidt "alle waar naar zijn geld", en dat is mijn mening over mijn eigen aankoop.

Na div. reparatie's en het vervangen van een carbonvleugelpen door een stalen exemplaar, ben ik tevreden met deze kist zoals hij is.

En nu weer on Gem Topic denk ik:ontopic:

groet

Terence

sorry, maar das gewoonweg bullshit...
of je nu 5 euro of 5OOeuro voor een nieuw toestel... het moet in orde zijn!
het is een nieuw ding en dan mogen er geen getorste rompen gebubbelde vleugels en ongelijke wortelkoordes te zien zijn!

das hetzelfde als een Skoda kopen waar verschillende banden op liggen,
blaasjes in de lak te vinden zijn, hij rijd niet rechtdoor, want de wielen staan niet uitgelijnd etc...
en dan ff zeggen: "je krijgt wat je betaald, en niet meer"

kortom, als het geen drol kost moet het ook niet in orde zijn?
diegene die die zaken in de doos geduwd heeft is in fout!
zou jij zo'n zaken in de doos durven duwen met het gedacht "dat ze er hunne plan mee trekken! het is betaald!" ???

als ik iets koop moet dat in orde zijn... ik heb het dan bv nog niet over de opbouw van de romp en het gewichtsverschil... (al vind ik dat ze er wel 2 vleugels mogen insteken die in de buurt van elkaar komen.)

tuurlijk je eigen mening, maar wat hier gezegd werd is gewoon van de pot gerukt in mijn ogen... je koopt ook geen auto die niet in orde is... je koopt ook geen goedkoop beleg voor je boterham dat bedorven is, en dan zeggen, ach, het kostte niets , het is niet erg.

eender wat het kost, nieuwe zaken moeten in orde zijn als ze in de doos zitten.
zo ook een toestel van TOP?model.

als je al de bouwfouten moet gaan oplossen omdat de fabrikant te lui is om goede stukken in een doos te duwen, draait de wereld dan niet verkeerd?

Discussie niet op zn plaats in dit topic. Graag weer OT.

Zodra mn GEM weer vliegt komen hier wat plaatjes en foto's van het superwerk van Epoxydokter T

Wel eens van Lada gehoord? Of van Ural?
Kwaliteit heeft nu eenmaal een prijs, daarmee wil ik niet zeggen dat iets pas goed is als jet geld kost maar wel dat er bij "goedkope" spullen geen "dure" eisen gesteld mogen worden.

Ik ben ook gelukkig met de Spirit-V maar er zijn aanwijsbare manco's die uit kostenoverwegingen voor minder kwaliteit zorgen.

[mod]Jongens gaan we nu weer on topic? Meningen verschillen en zijn geventileerd in mooie en minder fraaie bewoording, het is een keuze die iemand maakt, geen wedstrijd.....dank voor het begrip[/mod]

klaar om weer in gebruik te worden genomen

De Gem is weer vliegklaar na de nodige reparaties

full

Ik kon het niet laten om de vleugel van de Spirit ernaast te leggen.

Toch wel een heel andere geometrie, koorde is 4 cm groter aan de wortel en aan de tip ongeveer hetzelfde.

full

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Terence! Wat fantastisch. Dit ziet er weer helemaal top uit! Helemaal af. Enorm bedankt man! Ik zal de eerste vliegervaringen na de reparatie uiteraard weer in dit topic vermelden.

Toch grappig overigens dat er zo'n diversiteit aan ogenschijnlijk dezelfde kistjes is, maar dat ze toch allemaal net weer anders zijn.

Back