Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
De siliconen slang wordt nu soms nog gegrepen door de velg omdat ze net niet diep genoeg liggen.
En in plaats vane en zijkant wegvijlen had ik beter m`n eerste versie met het gleufje kunnen toepassen (dat moet je even zien om het te begrijpen ;-) ).

De vleugels zijn geglasd en eventueel klaar voor het spuitwerk maar daar wacht ik nog even mee.

En weer wat gedaan.

De vulstukken aan het einde van de rompvleugel moeten wel beschermd worden dus deze zijn geglasd:
jet134.jpg

En wat is dit nou weer???
jet135.jpg

Jaaaaa, daar komt de antenne op:
jet136.jpg

Ondertussen zijn ook de brandstofleidingen zover gelegd.
Moet alleen nog een afsluiter hiervoor hebben en voor gas nog een afsluiter.

Maar dat loopt ook wel los.

Laatst bewerkt:
Waarom gaat die afbreken????

Wordt zoals Alex al zegt veel vaker toegpast op jets die nog veel harder gaan?!?!?!?

Waarom gaat die afbreken????

Met vervoer kan ik me voorstellen dat het zo ongeveer overal achter blijft haken. Met vliegen (hoeft het niet hard voor te gaan) gaan die dingen ook constant heen en weer, dus kan me voorstellen dat ie na een X-aantal vluchten last krijgt van metaalmoeheid:D

Voor het vervoer is die verwijderbaar ;-)

En hij komt van de Vision jet van Herman af dus denk dat het met de metaalmoeheid ook wel meevalt (en anders heb ik er nog met veer liggen :-) )

Die antenne zag er nog heel erg degelijk uit :) Staat goed zo ;) Ik vindt het ook een mooi gezicht en het lijkt me de optimale positie van de antenne. Draadje in de romp ligt langs allerlei kabels en zooi wat vaak niet helpt. Zo wordt het op een hele hoop bigscale toestellen toegepast dus het is vast wel een betrouwbaar systeem. En anders gewoon vervangen over een jaar :)

Een "vertical whip" antenne wordt veel toegepast bij jet modellen. Dit is vaak nodig om een goede ontvangst te kunnen hebben daar de romp vaak boordevol met storings-producerende zaken ligt zoals brandstof pompen, ecu's, akku's en diverse stroomvoerende draden hiervoor. De beste oplossing is ongetwijfeld een 2,4GHz ontvanger daar deze geen last blijken te hebben van de vervuilende omgeving van de randapparatuur welke storingen van 2,5 MHz tot 300 MHz veroorzaken. De slechtste oplossing is natuurlijk de antenne door een buisje in de romp te laten lopen.

Dat zo'n vertical whip antenne afbreekt is natuurlijk kolder, tot voor kort vloog iedereen z'n jets op deze manier. Nu met 2,4GHz wordt het pas anders. Ik heb zelf 2 jets van 10 jaar oud en enige duizenden vluchten. Onlangs heb ik bij de ombouw naar 2,4GHz de antennes verwijderd en er was geen slijtage of andere vormen van sterkte verlies te zien. Bij het destructief testen van de antennes bleek er geen verschil in te zijn opgetreden in vergelijking met nagel nieuwe antennes.

De slechtste oplossing is natuurlijk de antenne door een buisje in de romp te laten lopen.

Hangt ook een beetje af welke jet het betreft, bij smalle rompjes geeft het inderdaad problemen, als je echt de ruimte hebt zou het mogelijk ook in een jet kunnen, maar goed, als zo'n antenne in de praktijk goed werkt kun je dat natuurlijk ook overwegen, ik heb er zelf nooit 1 gehad:D

@ Bert,

bedankt voor je verhaal en leuk dat je ook meeleest :yes:

bij smalle rompjes geeft het inderdaad problemen
Mijn romp is nu niet echt smal.

Maar zit wel boordevol met stroomdraden etc.

Aan de linkerzijde lopen de datakabel van de ECU naar de motor, de stroomvoorziening van de ECU, en de stroomvoorziening van de ECU naar de motor.

Over de bodem van de kist lopen alle servodraden.

En rechts heb ik eerst de ontvangerakku en de ontvanger zelf om verder in de romp de benzine en gasleiding rechts te hebben.

Die zijde zou dan het beste zijn.

Echter heb ik voor deze opstelling gekozen omdat de antenne nu alleen langs de ontvangerakku loopt en verder vrij van alles + het staat wel leuk op deze manier.

En mocht die ooit slecht worden dan heb ik nog wel 2 van dit soort antennes liggen maar ik geloof niet dat dat nodig is :nooo:

Laatst bewerkt:
Bert zijn verhaal over antennes sta ik helemaal achter, in het verleden ook veel getest met meerdere installaties en geen kon op tegen een antenne weg van alle electronica/hoog toerige machines en statische kunstof delen. Tis niet altijd moeders mooiste maar dat weegt niet op tegen veiligheid. Mijn spriet antennes zitten er ook inmiddels al een hélehoop vluchten op vanaf 1997, nooit last gehad van brosheid bij voetjes of zo....ook proefondervindelijk gevonden.

@ Berto, nog een simpele handige tip als je de gleuven voor de siliconen slang té diep hebt gemaakt, of je wilt ze gewoon wat ondieper om strakker te passen; simpelweg wat isolatie tape snijden op de breedte van die sleuf en dit er in plakken tot de dikte die je wenst. Wordt niet heet, blijft prima zitten.

Groetjes,
Gerald

Hee Gerald,

de sipetjes zijn op zich wel goed maar door het gebruik van de T-aansluiting gaan ze soms even "happen" dit moet ik even iets modificeren.

Kom ik wel were uit, zaak is nu de romp klaar te maken voor het proefdraaien :yes:

Hoi Berto,

Ik ben ook laat met eens een keer te reageren...
Ik ken namelijk niets over ( van ) jets, maar heb wel met interesse je bouwverslag gevolgd.
Moet je bewonderen omdat je de kit zo onderhanden hebt genomen ( bijna helemaal afgebroken ) omdat je er zeker van was dat vroeg of laat toch iets moest veranderd worden.
Het is toch een hele stap geweest van af tot waar je heden bent geraakt met het bouwen/aanpassen van uw toestel.

Niets zal dan ook de maiden in de weg staan kortelings...
Hou de moed erin !!!

Hij zal het zeker doen:smile:

Mvg

Dirk

Moet je bewonderen omdat je de kit zo onderhanden hebt genomen ( bijna helemaal afgebroken ) omdat je er zeker van was dat vroeg of laat toch iets moest veranderd worden.

idd,same here.
Om een nieuwe (en van buiten perfecte) uitziende kist zomaar gaan open te snijden,kreeg er kippenvel van.
Maar om dan te zien hoe je alles verbeterde en mooi aanpaste.Geweldig!

mvg,
Luc

Dank voor jullie lovende woorden :D

De moed houden we er zeker in, enige echte tegenzitter kan de turbine nog zijn maar ik heb de volste vertrouwen in Ger dus ook dat gaat goed komen :yes;

Vandaga op het werk wat stof gehapt met de dremel.

Zo was het:
jet98.jpg

En zo is het:
jet137.jpg

Hoi Berto

Was dat debacle van die antenne aan het volgen en bizar wat enige columnisten hier spuien ...zoals dat buisje in je romp:rolling:

De statische inductie is bij roterende motoren nog een beetje hoger.
plaats jij je antenne nou maar waar je hem nu hebt geplaatst dan ben je in ieder geval zeker dat het daar niet aan gelegen heeft.
Ik ken zelfs modeljet pilots die hun kist eerst statisch ontladen en hem daana niet meer aanraken voor de vlucht ... met de opmerking "dat zijn we alvast kwijt"
Voor een breuk in de antenne voet hoef je niet bang voor te zijn , mits je hem niet door transport of een lompe, maar altijd zo hulpvaardige fan weer in een loodrechte configuratie tracht te retourneren daar het verenstaal is en door het hoge koolstof gehalte sterk is maar tevens erg bros.
hierbij een foto van mijn vliegmaatje Thomas met zijn nieuwe stofzuiger voor de WK a.s in Israel....en wat zit daar op het neusje !!!!!
01112008kg2.jpg

Zelf bij m'n (ex) zwevertje, ook al is het een rotgezicht zo vermogelijk op de neus ..beter voorkomen als blussen (in dit geval)
img0051jg7.jpg

Nou snel ff dat stukje folie op die wortelrib ...want ik sta al een poosje
met draaiende motor te wachten op de hei " The Batlle is Warming up"
En kom nou niet weer met dit ding....
Tja... dat krijg als je stiekum gaat oefenen hé...
Gr NQ

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie lovende woorden :D

De moed houden we er zeker in, enige echte tegenzitter kan de turbine nog zijn maar ik heb de volste vertrouwen in Ger dus ook dat gaat goed komen :yes;

Berto ik hoop dat je beseft dat je inlaat van je turbine de kortste weg zoekt om lucht te krijgen.
in jouw geval is dit nu dus via de achterkant.(warme lucht)
een bekent verschijnsel hierdoor zijn flameouts en slechte performance.
je had het beter een beetje dicht kunnen laten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back