Qua "complexiteit" vindt ik het op zich nog wel meevallen.
Diverse onderdelen zijn tegen elkaar weg te kruizen met bijvoorbeel een benzine motor.
Zie maar:
turbine - benzine motor
ecu (turbine regeling etc.) - onsteking benziine motor
ecu akku - ontstekingakku
Het ziet er allemala net even wat anders uit, eneige wat er echt meer in zit is bedrading voor de startmotor en datakabel voor de ecu.
Verder is het allemaal vrij "gewoontjes", maar het lijkt door al die draden en slangen vrij complex.
Zal hieronder even aangeven wat wat is (speciaal voor Bertus ;-) ).
![]()
- gele 6 cellen akkupack linksonderin is voor de stroomvoorziening van de ECU,
- dat zwarte blokje met de 3 ledjes is het zogenaamde I/O board, deze hoef je niet te monteren maar kan ik nu de G(round)S(upport)U(nit) op aansluiten waarmee ik de turbine kan instellen en uitlezen.
De ledjes geven tijdens het draaien ook de staat van de turbine aan en mogelijk problemen.
- dat paarse pakketje rechts daarvan is de ECU, deze stuurt de turbine aan,
- in het midden de hoppertank,
- geheel rechts daarvan de aansluiting voor het oppompen van m`n drukfles + drukmeter,
- groene akkupack linksboven is m`n ontvnagerakkupack (gewoon 4 cellen en enkelvoudig ;-) ),
- rechtsdaarvan de aan/uit schakelaar en schuin daaronder de aan/uit schakelaar van m`n ECU,
- en dan rechts daar weer van m`n ontvanger.
Onder deze plaat vindt je in het midden (net zichtbaar) de neuswielservo,
aan de rechterzijde ligt m`n luchtfles en aan de linkerzijde 2 servo`s voor m`n gear en remmen + de luchtschakelaars daarvoor.
Al met al dus een simpel kissie :roll:
Dag berto, ik volg je al lang. Ik ben van mening dat je wat te makkelijk omgaat met je ontvanger door hem met een paar t-raps te bevestigen op de ondergrond. Ik zou hem wat trillingsvrijer monteren.
Een helivlieger
loges