Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Qua "complexiteit" vindt ik het op zich nog wel meevallen.

Diverse onderdelen zijn tegen elkaar weg te kruizen met bijvoorbeel een benzine motor.

Zie maar:
turbine - benzine motor
ecu (turbine regeling etc.) - onsteking benziine motor
ecu akku - ontstekingakku

Het ziet er allemala net even wat anders uit, eneige wat er echt meer in zit is bedrading voor de startmotor en datakabel voor de ecu.

Verder is het allemaal vrij "gewoontjes", maar het lijkt door al die draden en slangen vrij complex.

Zal hieronder even aangeven wat wat is (speciaal voor Bertus ;-) ).
jet144.jpg

- gele 6 cellen akkupack linksonderin is voor de stroomvoorziening van de ECU,
- dat zwarte blokje met de 3 ledjes is het zogenaamde I/O board, deze hoef je niet te monteren maar kan ik nu de G(round)S(upport)U(nit) op aansluiten waarmee ik de turbine kan instellen en uitlezen.
De ledjes geven tijdens het draaien ook de staat van de turbine aan en mogelijk problemen.
- dat paarse pakketje rechts daarvan is de ECU, deze stuurt de turbine aan,
- in het midden de hoppertank,
- geheel rechts daarvan de aansluiting voor het oppompen van m`n drukfles + drukmeter,
- groene akkupack linksboven is m`n ontvnagerakkupack (gewoon 4 cellen en enkelvoudig ;-) ),
- rechtsdaarvan de aan/uit schakelaar en schuin daaronder de aan/uit schakelaar van m`n ECU,
- en dan rechts daar weer van m`n ontvanger.

Onder deze plaat vindt je in het midden (net zichtbaar) de neuswielservo,
aan de rechterzijde ligt m`n luchtfles en aan de linkerzijde 2 servo`s voor m`n gear en remmen + de luchtschakelaars daarvoor.

Al met al dus een simpel kissie :roll:

Dag berto, ik volg je al lang. Ik ben van mening dat je wat te makkelijk omgaat met je ontvanger door hem met een paar t-raps te bevestigen op de ondergrond. Ik zou hem wat trillingsvrijer monteren.

Een helivlieger

loges

Start en landing op de Ginkel.......kan idd geen kwaad altijd (met name het Xtal) te beschermen tegen stoten etc.
Trillingen,,, nou nee, of je moet een hele slechte turbine hebben.... :)

Ik heb het ook eens meegemaakt dat de ontvangerkristal UIT de ontvanger getrild was, met allle gevolgen van dien...

Nu zeker ik de kristal met een stukje tape

Voor welke trilling? :mrgreen:

Frank

wat dacht je van hoog frequent trilling?

de motor draaid p/m 120.000 rpm.

niet elke trilling hoor of voel je.

ik doe altijd onder de pomp , ecu , ontvanger van dat plak schuim van 5 mm.
het is toch allemaal electronica met printplaat .
maar ieder doet het op zijn eigen manier:mrgreen:
ik voel me daar het veiligst mee, en voor mijn gevoel kan het daar niet meer aan liggen

gr maikel

Laatst bewerkt:
wat dacht je van hoog frequent trilling?

de motor draaid p/m 120.000 rpm.

niet elke trilling hoor of voel je.

gr maikel

Maikel heefd daar helemaal gelijk, de turbine levert wel degelijk trillingen die niet altijd voelbaar zijn. Niet alleen van minimale onbalans die er altijd in elke turbine wel te vinden is maar ook van de lagers. Het fijne ruis wat je vaak hoort is ook een stoorkanaal waar ultrasone trillingen vandaag kunnen komen, helemaal niet voelbaar dus. Klein voorbeeldje, in mijn allereerste turbine kist saab viggen 1997 zat de ontvanger wegens ruimte gebrek direct boven de turbine, wél in schuim verpakt. De lagers waren hoorbaar al redelijk op en dat merkte ik dus uiteindelijk in een compleet uit behuizing gescheurde ontvangen en een kapotte keramische bougie... Sinds die tijd hangt m'n turbine altijd in rubber nuts (well-nuts) in een poging dit tegen te gaan. Nu merk je zoiets als je motor plotseling pluggen begint te verslijten, de gloeispiraal trilt dan stuk. De fabrieksturbines merken daar niet al te veel van doordat die bij vast interval vaak nieuwe lagers krijgen denk ik.

Groetjes,
Gerald

Zie en ik ma denken wat trilt daar toch ???? maar nu weet ik het.

Ik doe het zo: klitteband en een trekbandje, kun je altijd de ontvanger gemakkelijk los maken, als het moet en dat kan niet met die 5mm plakschuim.

Bij sommige jets zie ik alleen klitteband waar de ontv mee vast zit, daar heb ik mijn twijfels over, maar wie ben ik he en het gaat daar ook goed mee.

Ik hoop nu eens op goed trilvrij vliegweer dit jaar, ik sta te trappelen ( trilvrij ) om te kunnen jetvliegen.

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
Hee Japio,

ach een ieder doet het weer net wat anders dat heb ik al wel gemerkt.

In veel van mijn kisten heb ik de ontvanger gewoon vast gezet met een trekkoord en onder de ontvanger dan een stukje schuim.
Oa net zo op de Skymaster en daar staan 2 4 takten op te stampen ;-)

We hebben 2x last gehad van een losgetrild kristal en beide was dat met een Graupner C19 ontvanger (toeval ??) met de overige ontvangers nooit p[roblemen gehad maar voorkomen is beter dan genezen.

Dus gaat aan gewerkt worden.

Heb wel een nieuwe planning ;-)

Komend weekend moet ik werken en ook veel knutselen dus.
Zaterdag heb ik zowiezo zeeen van tijd en zondag is het afhankelijk van het weer.

Waarom zaterdag dan zeeen van tijd? we hebben een gezamenlijke vlucht naar duitseland, dus met goed weer zijn alle kisten weg en met slecht weer geen 1.

Dus zaterdag moet ik veel gaan rommelen ;-)

Mijn huidige streven is om eind volgende week de kist klaar te hebben.......

Gaan we dat halen? dat zien we wel maar het moet lukken.

Ben gister aan het stoeien geweest met het landingsgestel, dat werkt allemaal wel echter blijft mijn linkerpoot hangen als ik weer down selecteer.
Druk ik hem iets verder omhoog dan klikt ie en klapt ie wel ineens uit :roll:
Daar moet ik dus even aandacht aan besteden.
Daarnaast ga ik de poten nog 2 mmm inkorten, ze vallen dan beter in de wheelbay en is beter voor de neusstand tijdens take off.

Verder wil vandaag het stabilo/hoogteroer, vleugels en rolroeren een wit onderlaag kleurtje geven (niet de definitieve kleur maar puur voor de eerste vluchten).

Komend weekend de rolroeren definitief monteren,
linker gear storingsvrij maken,
rolroerservo`s monteren + aansluiten,
alles goed programeren in de zender,
remmen werkend maken,
En nog wat kleine zaken.

Het moet haalbaar zijn dus :roll:

Laatst bewerkt:
We hebben 2x last gehad van een losgetrild kristal en beide was dat met een Graupner C19 ontvanger (toeval ??) met de overige ontvangers nooit p[roblemen gehad maar voorkomen is beter dan genezen.

Is geen toeval, zijn op de een of andere manier altijd Graupner ontvangers. Maar een tapeje is een kleine moeite:D

Zit behoorlijk schot in berto, vind het leuk om allemaal te lezen.
Ik lees ook dat je je vleugels en roeren opnieuw hebt geglast en gespoten? Welke kleur ga je deze later spuiten al iets ingedachten?

Welke striping ik de kist ga spuiten heb ik nog geen enkel benul van.

Het wit wordt maar tijdelijk, kan ik al even vliegen en intussen bedenken wat ik ga doen qua kleuren.
Ook even kijken wat er op het werk nog in de kast sta ;-)

De oplossing voor lostrillende kristallen: een scan ontvanger.
Wel een dure oplossing ;-)

Tja, wie weet later als ik groot ben ;-)

Zo de vleugels zien er wat witter uit, morgen rolroeren hangen :-)

Hallo Berto,

Met veel plezier lees ik altijd je verslag, en bekijk je foto,s, en ondertussen leer ik ook nog eea over jet,s..
En heb jijook nog tijd om op andere draadjes te reageren. Berto veel succes verder en we blijven je volgen.

Met vrgr Rido

@Berto

Je was plotseling weg op MSN, je zult wel de kleine de tiet hebben motten geven, maar je zou nog even de maten geven van je stabilo voor die alufolie.

Graag de lengte en 10cm breed voor boven en onder dus 20cm breed is genoeg, dan zal ik dat opsturen naar je.

Gr Japio

Hee Jaap,

de lengte is +/- 600mm, alvast bedankt.

Heb zojuist besloten dat er andere rolroerservo`s en hoogteroerservo inkomen, op 1 of andere mannier werken de MG99 niet zoals ze moeten doen.
Terwijl als ik er "gewone"servo`s aansluit alles perfect werkt.

De kist net ook even op de weegschaal gehad, gewicht zonder brandstof +/- 8300 gram.

Komt nog wel wat verf bij, de kist is wat staartlastig nu maar het is gewogen zonder lege main tank en met een lege hoopertank.
Als de hopper vol zit moet het gewicht al wat beter zijn, andrs moet er nog iets lood voorin.

Met volle tanks zal de kist net onder de 11 kilo gaan wegen.

Heb zojuist besloten dat er andere rolroerservo`s en hoogteroerservo inkomen, op 1 of andere mannier werken de MG99 niet zoals ze moeten doen.
Terwijl als ik er "gewone"servo`s aansluit alles perfect werkt.

Ik heb het vermoeden dat deze servos alleen maar goed functioneren met een signaalversterker, en je weet dat ze het op mijn Futaba 2.4 helemaal niet deden.

Enne geen onnodige risico's nemen, zo'n turbine kist moet je van de baan trekken met een goed gevoel, anders niet eens denken aan vliegen :wink:

Ehh Towerpro 996 of die 645 Hitec? (Sandor heeft deze servos) http://shop.digitech-turbines.com/index.php?cPath=38_41&osCsid=kcb55nflti97nnrue3ctliadu7

(Lood gaat het beste omhoog door de loop van een geweer, niet met een vliegtuig :wink:)

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back