Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bramman zei:
Blij dat ie het weer doet.
Zeker al gaat ie binnenkort toch weer even uit elkaar om het compressor wiel een fraktie te verdraaien.

Bramman zei:
Wanneer zijn die?
Nog geen flauw idee maar als die er komt probeer ik zeker aanwezig te zijn.

Bramman zei:
Volgende keer je filmpje wel even ondertitelen, verstond niets van wat je allemaal aan het uitleggen was
Enige optie is dan om er eens bij te komen staan ;-)

Ben momenteel even wat aan het rommelen geweest met m`n cessna-skymaster-337-1-5-bosmodelair-30 maar doe ook nog wel eens wat aan m`n Jetje :-)

Heb zojuist het hoogteroer en richtingsroerne voor het laatst gelakt, dan schuren, spuitplamuur erover, weer schuren en dan zouden die ook klaar moeten zijn.

Blijft alleen nog de rolroeren over die na het pas maken ook geglast kunnen worden.

Als dat klaar is worden alle roeren gemonteerd en pas later wordt de kist gespoten.

Veder moet ik het gear en de remmen nog even goed werkend maken/afstellen.

En de motor gaat zeker voor de maiden nog een keer uit elkaar.

Als eerste om te kijken of ik de trilling er volledig uit kan krijgen.
Als tweede om de voorspanning nog eens beter voor elkaar te krijgen.

Op zich werkt het allemaal goed, echter als ik na het draaien de motor tegen de veerdruk indruk blijft ie af en toe hangen.
Ik kan wel goed horen wanneer die wel terug is gekomen en wanneer niet dus daar let ik nu even goed op maar en tot op heden zat is altijd goed maar neem geen risico`s en test het voorlopig even.

Houdt wel in dat ik even geen gaasje kan maken direct op de motor maar zit erover te denken om dat iets voor de motor te doen zodat ik tussen de runs door toch even de voorspanning kan voelen.

Komt allemaal wel goed, nu even de kist maidenereed gaan maken :yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi :) Blijft hij ook hangen als je de as even rond draait? Dat doet die van mij ook wel. De lager zet zich het lekkerst als hij draait. Stil veert hij wel goed maar zit niet 100% goed vanzelf

Als ik de as een slinger geeft dan komt ie 9 van de 10 keer heel rustig terug.
Soms net die ene keer niet maar na nog een slinger zet die zich wel.

Als de as stil staat komt ie soms niet terug, even draaien en dan wel weer goed.

Kan volgens mij beter dus moet ik een keer aanpassen, echter is dit niet zo`n probleem dat ik er niet mee zou gaan vliegen.
Als ik het maar even in de gaten hou en voorkom dat ik de motor start wanneer de as niet teruggekomen is.

Tot op heden kwam die elke keer wel terug na het draaien, alleen als test deed ik hem indrukken en dan bleef die soms hangen.
Als ik hem dus niet indruk zit ie goed.

Ik weet nu ook wat de afstand is tot de bendix dus kan op 2 manieren kontroleren of ie goed zit.

Gaat goedkomen.

Ergens in Maart een maiden :banana: (althans daar werken we naar toe ;-) )

Je moet wel even een paar keer hebben gevlogen voor april inderderdaad :) Dan werkt alles zeker weten goed en gaan we heerlijk vliegen daar ;)

Gister nog even naar de hobbyshop geweest om wat laatste spulletjes te halen en nu moet ik alles in huis hebben om de kist vliegklaar te maken en tzt te maidenen.

Wat moet er daadwerkelijk nog gebeuren:
- rolroerservokabels plaatsen,
- rolroerservo luikjes maken,
- rolroerservo`s monteren,
- rolroeren pas schuren op de vleugel,
- rolroeren glassen,
- alle roeren monteren,
- aansluiten van alle roeren,
- landingsgestel na lopen,
- remmen na lopen,
- hopper tank plaatsen,
- motor nog eens uit elkaar halen en weer in elkaar zetten,
- zender programeren,
- maidenen............................... :D

En pas daarna de kist spuiten, wil nu eerst ermee vliegen.

Het is nog een heel lijstje nog maar maidenen in maart moet haalbaar zijn :yes:

Vanavond weer even lekker bezig geweest met m`n jetje.

Als het goed is hoeft de radioplaat er nu niet meer uit:
jet144.jpg

Nu alle servokabels in de romp even opbinden en de hopper en brandstofleidingen aansluiten.

Daarna gaan we eens de rolroerservo`s monteren en de flaps definitief glassen/monteren.

Ik vind in een jet altijd bizonder veel spullen zitten.
Ik zou altijd de angst hebben dat er 1 dingetje niet werkt.
Hebben jullie dat ook of is dat over als je er zelf mee bezig ben?

Verder vraag ik me af wanneer "deel 2" begint, hij is bijna af ;)

Ja, Bertus, dat klopt.
Maar dat is altijd in het begin.
Toen ik mijn (2e hands) F16 kocht en de "motorkap" open deed, keek ik als een aap in een roestig horloge! Zoveel nieuwe dingen waar je geen idee van hebt waar het voor dient.
Langzamerhand alle systemen één voor één gecontroleerd en ge-update, verbeterd. Net zoals Berto het nu doet.
Toen alles OK was, was dat gevoel weg.

Het mag veel lijken, maar je hebt dan ook meer systemen aan boord als bvb een sleepkistje. Neem alleen het pneumatisch systeem, dat levert al een boel slangen en regelaars op. Werkt dat niet goed, dan is er nog geen gevaar voor de besturing.
De feitelijke besturing is nagenoeg hetzelfde als een gewoon model, hoewel, veel mensen gebruiken wel een Weiche/Weatronic oid.

De complexiteit is ook hetgene wat ik leuk vind aan jetvliegen, je moet je weer een heleboel technieken eigen maken, dingen waar je eerst nooit mee geconfronteerd bent geweest. Ik was na 30 jaar modelbouw aan een nieuwe uitdaging toe, dat houdt de hobby spannend.

Als je tijd neemt, héél goed luistert naar andere mensen, véél op het internet rondneust en streeft naar perfectie, dan is er niks aan de hand.
Maar méér nog dan "normale" modelbouw straft een jet slordigheid en nonchalance snoeihard af.

Ik vind het knap in iedergeval en ik begrijp heel goed dat iedere nalatigheid hard afgestraft word.

Toch vind ik het voor mezelf te ingewikkeld, maar heel mooi om naar te kijken.

Qua "complexiteit" vindt ik het op zich nog wel meevallen.

Diverse onderdelen zijn tegen elkaar weg te kruizen met bijvoorbeel een benzine motor.

Zie maar:
turbine - benzine motor
ecu (turbine regeling etc.) - onsteking benziine motor
ecu akku - ontstekingakku

Het ziet er allemala net even wat anders uit, eneige wat er echt meer in zit is bedrading voor de startmotor en datakabel voor de ecu.

Verder is het allemaal vrij "gewoontjes", maar het lijkt door al die draden en slangen vrij complex.

Zal hieronder even aangeven wat wat is (speciaal voor Bertus ;-) ).
jet144.jpg

- gele 6 cellen akkupack linksonderin is voor de stroomvoorziening van de ECU,
- dat zwarte blokje met de 3 ledjes is het zogenaamde I/O board, deze hoef je niet te monteren maar kan ik nu de G(round)S(upport)U(nit) op aansluiten waarmee ik de turbine kan instellen en uitlezen.
De ledjes geven tijdens het draaien ook de staat van de turbine aan en mogelijk problemen.
- dat paarse pakketje rechts daarvan is de ECU, deze stuurt de turbine aan,
- in het midden de hoppertank,
- geheel rechts daarvan de aansluiting voor het oppompen van m`n drukfles + drukmeter,
- groene akkupack linksboven is m`n ontvnagerakkupack (gewoon 4 cellen en enkelvoudig ;-) ),
- rechtsdaarvan de aan/uit schakelaar en schuin daaronder de aan/uit schakelaar van m`n ECU,
- en dan rechts daar weer van m`n ontvanger.

Onder deze plaat vindt je in het midden (net zichtbaar) de neuswielservo,
aan de rechterzijde ligt m`n luchtfles en aan de linkerzijde 2 servo`s voor m`n gear en remmen + de luchtschakelaars daarvoor.

Al met al dus een simpel kissie :roll:

Vancohtend vroeg (+/- om 6 uur) alle servo kabels in de romp netjes opgebonden.

De rolroeren zojuist op maat geschuurd en deze zijn gereed om samen met de flaps te worden geglast.

Daar zo maar eens mee beginnen :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back